1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Jegyzet a bölcsődei és csecsemőotthoni gondozónők részére

Kézirat

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Egészségügyi Szakdolgozók Központi Továbbképző Intézete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 148 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A bölcsődék és a csecsemőotthonok sajátos helyet foglalnak el az egészségügyi intézmények között. Nem beteg gyerekek gyógyítása a feladatuk. Egészséges gyerekekkel foglalkoznak. A betegség... Tovább

Előszó

A bölcsődék és a csecsemőotthonok sajátos helyet foglalnak el az egészségügyi intézmények között. Nem beteg gyerekek gyógyítása a feladatuk. Egészséges gyerekekkel foglalkoznak. A betegség megelőzése, a prevenció, az egészséges állapot, a szomatikus fejlődés biztosítása feladata, de nem egyetlen feladata a bölcsődének és a csecsemőotthonnak és nem is különíthető el a többi, szociális és pedagógiai jellegű feladataitól.
Ezekben az intézményekben a gyerekekkel gondozónő foglalkozik, aki szintén sajátos helyet foglal el az egészségügyi dolgozók között. A gondozónő elnevezés a gondozásra utal. Munkájában valóban elsőrendű szerepe van a gyerekek gondozásának, a gyerekekről való gondoskodásnak. Ezt a feladatot azonban csak akkor tudja maradéktalanul ellátni, ha tudatában van szavai, mozdulatai, cselekedetei nevelő hatásának. A gondozónő nem tudja megóvni a gyerekek egészségét, nem tud testi jólétükről, fejlődésükről eredményesen gondoskodni anélkül, hogy közben ne gondoskodna pszichés fejlődésük feltételeiről is. Ugyanakkor igaz az is, hogy a legkedvesebb bánásmód, a legátgondoltabbnak tűnő pedagógiai munka sem vezethet eredményhez, ha a gyerekek közérzete rossz, ha a testi fejlődésük alapfeltételei nem biztosítottak, ha nincs helyük mozogni, ha nincsenek rendszeresen levegőn és ha sokat betegek.
A gondozónő csak rendkívül aprólékosan átgondolt, jól szervezett munka esetén dolgozhat eredményesen.
Olyan korú gyerekekkel foglalkozik, akiknek mindenekelőtt személyes odafigyelésre, törődésre van szükségük. Miközben egy-egy gyerekkel foglalkozik, jelzéseit megértve, vele együttműködve gondoskodik róla, nem feledkezhet meg a csoportban élő többi gyerekről sem. Elsősorban a gyerekekhez kell értenie, e mellett azonban szüksége van arra is, hogy a felnőttekkel is együtt tudjon működni, hiszen sem a csecsemőotthonban, sem a bölcsődében nem a gondozónő a gyerek egyetlen nevelője. Együtt kell működnie gondozónő társaival a gyerek hozzátartozóival is. Vissza

Tartalom

Előszó 7
I. A gyermek (dr. Falk Judit) 9
A) A gyermek testi fejlődése hároméves korig 11
a) A fejlődést befolyásoló tényezők 11
1. Belső tényezők 11
2. Környezeti tényezők 12
b) A testi fejlődés ellenőrzése 13
1. Növekedés, gyarapodás 13
2. A csontrendszer 15
3. A fogazat 15
B) A gyermek mozgás-, értelmi, érzelmi és szociális fejlődése hároméves koráig 16
a) A mozgás fejlődése 16
1. A mozgásfejlődés elősegítése 17
2. A mozgásfejlődés tárgyi feltételei 18
3. A csecsemőtorna 22
b) Értelmi fejlődés 23
1. A figyelem és az érdeklődés fejlődése 23
2. A manipulációs és játéktevékenység fejlődése 23
3. Beszédfejlődés 25
c) Érzelmi és szociális fejlődés
1. A személyi kapcsolat 28
2. Alkalmazkodás — együttműködés — önállósodás 30
3. Éntudat-akarat 30
4. A csecsemők és kisgyermekek kapcsolata egymáshoz
d) A gyermekek megfigyelése, a fejlődés regisztrálása 32
C) A gyermekek csoportbeosztása 33
Irodalom 35
II. A gondozónő (dr. Falk Judit) 37
A) A jó gondozónő 39
B) A gondozónők állandósága 40
C) A gondozónők személyes felelőssége 41
D) A gondozónői beosztás 41
E) A gondozónők munkájának folyamatos egyeztetése 42
F) A gondozónő betanítása 43
G) A gondozónő önképzése és továbbképzése 44
Irodalom 45
III. A gyermek gondozásával kapcsolatos feladatok (dr. Falk Judit) 47
A) A gondozás szerepe a nevelésben 49
B) Az étkezés 50
C) Fürdetés - mosakodás - pelenkázás - öltöztetés 53
D) A szobatisztaságra nevelés 54
E) A nyugodt alvás feltételeiről 56
F) A napirend 57
Irodalom 59
IV. A nevelőmunka néhány kérdése (Tardos Anna) 61
A) A bölcsődei nevelőmunka speciális feladatai 63
B) A csecsemőotthoni nevelőmunka speciális feladatai 64
a) A súlyos hospitalizmus tünetei 65
b) A hospitalizmus enyhe formái 65
C) Átmenet a családból a bölcsődébe 67
D) A gondozónő és a szülők 69
a) Az együttműködés főbb formái 70
E) A gondozónő nevelői magatartása 72
a) A gondozónő és a gyerek bizalmas közelsége 72
b) A gondozónő mozdulatai 73
Hívás — kínálás — kérés 74
c) A gondozónő beszéde 75
d) A gondozónő válaszkészsége 76
F) A gyermekek játéktevékenységével kapcsolatos feladatok 76
a) Hogyan segítsen a gondozónő a játszó gyerekeknek 78
G) Speciális nevelési problémák és feladatok 80
a) Ha a kisgyermek szomorú 80
b) Mi a teendő, ha a gyermek sír? 81
c) Az ujjszopás 82
d) Onánia 83
e) A kisgyerek agresszív magatartása 83
Irodalom 86
V. Közegészségügyi követelmények a bölcsődében és csecsemőotthonban (dr. Kardos Andor) 89
A) Higiénés feladatok 91
a) A bölcsőde és csecsemőotthon higiénéje 91
1. A bölcsőde és csecsemőotthon elhelyezése 91
2. Bölcsődei helyiségek 92
3. Csecsemőotthoni helyiségek 92
4. Épületszerkezeti követelmények 93
5. Épületgépészeti követelmények 93
6. Bútorzati és felszerelési követelmények a bölcsődében 94
b) A bölcsőde és csecsemőotthon üzemeltetésének higiénéje 94
1. A takarítás higiénéje 94
2. A ruházat higiénéje 95
3. Szennyesruha kezelés és mosás higiénéje 95
4. Étkezés higiénéje 96
5. A helyiségek levegőjének higiénéje 97
c) Bölcsődei és csecsemőotthoni dolgozók higiénéje 97
1. Időszakos ellenőrzés 97
2. Személyi higiéné 98
3. Védőruha higiénéje 99
d) Idegenek látogatása a bölcsődében és csecsemőotthonban 99
B) Járványügyi feladatok 99
a) Fertőző betegségek elleni küzdelem 99
b) Járványok megakadályozása 100
Irodalom 102
VI. Gyermekgyógyászati problémák a bölcsődében és csecsemőotthonban (dr. Kardos Andor) 103
A) Preventív feladatok 105
a) Felvétel és elbocsájtás 105
1. Bölcsődében 105
2. Csecsemőotthonban 106
b) Napi tennivalók 107
1. Bölcsődében 107
2. Csecsemőotthonban 108
c) Hiányállapotok megelőzése 108
B) Betegellátás 109
a) Bölcsődében 109
1. Kóros állapotok 109
2. Gyakori betegségek és betegségtünetek 111
3. Heveny katasztrófák 113
4. Elsősegélynyújtás 113
5. Gyógyszerezés 114
6. A beteg gyermek ellátása 115
b) Csecsemőotthonban 115
Irodalom 117
VII. Élelmezés a kisgyermek-intézményekben (dr. Polónyi Erzsébet) 119
A) Tápanyagigény és tolerancia 121
B) Energiaforgalom 122
C) Élelmi anyagok 124
a) Tej és tejtermékek 124
b) Tojás 124
c) Hús és húsneműek 125
d) Gabonafélék (cerealiák) 125
e) Cukrok, édességek 125
f) Burgonya, színes főzelékek és hüvelyesek 126
g) Gyümölcsök és nyersen fogyasztható kerti vetemények 126
h) Zsírok és olajok 127
i) ízesítők és fűszerek 127
j) Italok 128
k) Tartósított élelmi anyagok és azok használata 128
D) Az étlapkészítés 129
E) Az élelmezés ellenőrzése 130
Irodalom 133
VIII. Vezetési ismeretek (vezetéslélektan) 135
(Vigassy Józsefné)
A) A vezetés fogalma 137
B) A vezetés emberi tényezői 137
a) Mit kíván a vezető a munkatársaitól? 138
b) Mit kíván a beosztott a vezetőtől? 138
c) Vezetési stílusok 139
d) Kapcsolatformák a vezető és munkatársai között 140
e) A vezetői tevékenység területei (bölcsődében, csecsemőotthonban) 141
C) A munkahelyi légkör kérdései 142
D) A bölcsődevezető motiváló tevékenysége 144
a) Néhány gondolat az ösztönzők gyakorlati alkalmazásáról 144
b) A beosztott véleményezésének szempontjai 144
E) A vezetés mentálhigiénéje 145
a) Képzés, önképzés, vezetői tudatformálás 145
Irodalom 148
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv