1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Néprajzi filmezés Magyarországon

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Európai Folklór Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 222 oldal
Sorozatcím: Örökség
Kötetszám: 5
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-86159-8-2
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Végre elkészült az első, átfogó jellegű történeti áttekintés a magyarországi néprajzi filmezésről. A szerző nem pusztán kívülről szemlélve írta meg ezt a történetet, hanem az alkotó, a filmkészítő gyakorlati tapasztalataival kiegészítve írt az elméleti és a módszertani kérdésekről. A néprajzi filmezésnek, de különösen az utóbbi években, évtizedekben kialakult antropológiai filmezésnek éppen az a jellemzője, hogy maguk az alkotók, a filmek készítői egy személyben művészek, gyakorló filmkészítők és elméleti szakemberek a vizuális antropológia és a néprajzi kutatás területén. Tari János egyike ezeknek a szakembereknek, olyan kutató, aki a film segítségével fejezi ki magát, képekben gondolkozik, és filmalakban adja közre, amit megtalált.
Tari világosan látja, hogy az etnográfiai film határműfaj - a dokumentumfilm és a művészfilm egyaránt sokat merített a jó néprajzi filmekből. Érdekes témájának leszűkítése, hiszen csak a hagyományos film-nyersanyagra készített művekkel foglalkozik,... Tovább

Fülszöveg

Végre elkészült az első, átfogó jellegű történeti áttekintés a magyarországi néprajzi filmezésről. A szerző nem pusztán kívülről szemlélve írta meg ezt a történetet, hanem az alkotó, a filmkészítő gyakorlati tapasztalataival kiegészítve írt az elméleti és a módszertani kérdésekről. A néprajzi filmezésnek, de különösen az utóbbi években, évtizedekben kialakult antropológiai filmezésnek éppen az a jellemzője, hogy maguk az alkotók, a filmek készítői egy személyben művészek, gyakorló filmkészítők és elméleti szakemberek a vizuális antropológia és a néprajzi kutatás területén. Tari János egyike ezeknek a szakembereknek, olyan kutató, aki a film segítségével fejezi ki magát, képekben gondolkozik, és filmalakban adja közre, amit megtalált.
Tari világosan látja, hogy az etnográfiai film határműfaj - a dokumentumfilm és a művészfilm egyaránt sokat merített a jó néprajzi filmekből. Érdekes témájának leszűkítése, hiszen csak a hagyományos film-nyersanyagra készített művekkel foglalkozik, mert ennek története lényegében befejeződik a XX. század végén.
A bevezető filmtörténeti fejezete után, a külföldi néprajzi filmezés főbb állomásait mutatja be a szerző, majd a néprajzi filmtípusokat, a definíciós kísérleteket és a módszertani próbálkozásokat idézi a szakirodalomból. Egyben felidézi a XX. század néprajzi filmjeinek legjobbjait. A dolgozat gerincét - mintegy félszáz oldalon - a hazai néprajzi filmezés részletes bemutatása adja.
Különös értéke ennek a résznek, hogy illusztrációi (moziplakátok, terepmunka fotók stb.) legnagyobb részt sohasem kerültek publikálásra, többnyire a szerző ásta elő őket az archívumok mélyéről.
A kötet utolsó harmadában a szerző a néprajzi filmezésben szerzett gyakorlati tapasztalatait összegezte. Vissza

Tartalom

Bevezetés9
A mozgókép és a valóság térben és időben13
A valóság vizuális, művészeti és tudományos ábrázolása13
A camera obscurától a laterna magicáig15
A mozgatott képtől a vetített mozgóképig21
A mozgó képek érzékelésétől a filmkép érzékeléséig24
A mozi születésének főbb dátumai és a közönség27
A film érzékelése és értelmezése28
A film valóságábrázoló szintjei térben és időben30
A világ első néprajzi témájú filmfelvételei és katalógusaik35
Filmtípusok, témák és elméletek a néprajzi filmkészítésben53
Az 1930-40-es évek elméleti és gyarkorlati példák53
Az 1960-as évek filmelméleti megállapításai55
Az 1980-as évek néprajzifilm-meghatározásai és típusai62
A néprajzi filmek csoportosítása tartalom és forma szerint69
A néprajzi filmezés Magyarországon79
Néprajzi tematika a Magyarországon készült filmekben79
A milleniumi filmfelvételektől és híradóktól a néma játékfilmekig79
A mozi a legnépszerűbb színház81
A néprajzi tematika és nemzeti identitás a magyar némafilmekben83
A Néprajzi Múzeum első kísérleti néprajzi filmfelvételek készítésére85
A híradók és a néprajzi filmfelvételek a két világháború között87
A Magyar Filmiroda tevékenysége és a néprajzi témák87
Lajtha László néprajzi filmezési tervei89
Gönyey Sándor néprajzi filmjegyzetei91
Molnár István táncfelvételei94
Bartók Béla és a néprajzi filmezés az 1930-as években95
Fejős Pál életműve, néprajzi vonatkozású filmjei96
Keszi-Kovács László 16 mm-es filmezése98
A finn néprajzi filmes iskola hatása100
A híradók és a néprajzi filmdokumentálás101
Az 1940-es évek néprajzi filmezései Erdélyben102
Néprajzi filmezés a Néptudományi Intézetben II. világháború után103
Szőts István és Raffay Anna néprajzi filmjei108
Az ELTE Néprajzi Intézetének néprajzi filmjei112
Néptáncfilmezések és a népszerű tudományosfilmek114
Szinkronhangos néprajzi táncfilmek készítése az UNESCO támogatásával117
Néprajzi építészeti filmezés a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban124
Az első magyar néprajzi filmkatalógus128
A Magyar Televízió és a MAFILM néprajzi filmjei128
Az 1980-as évek néprajzi filmkészítő műhelyei és a Néprajzi Filmstúdió130
Néprajzi amatőrfilm-fesztiválok és tudományos konferenciák131
A Néprajzi Múzeum filmgyűjteménye és a Néprajzi Filmstúdió141
A filmgyűjtemény kialakulásától a Néprajzi Filmstúdió megalapításáig141
A Néprajzi Múzeum film- és videogyűjteményének jelenlegi összetétele153
A néprajzi filmkatalógus könyv formájában és a világhálón154
A néprajzi film- és videostúdió munkája és tervei155
Gyakorlati módszerek és példák a néprajzi film készítésénél159
A film mint kutatási módszer159
A néprajzi film három fő műfaja161
A filmnyelv és a valóság kapcsolata161
A korai néprajzi filmjegyzetek hozzáférhetővé tétele163
A valósághűség és a fikció164
Előmunkálatok: tudományos kutatás és terepmunka165
A forgatási terv és a téma ismerete170
A kamera és a stáb megismertetése és elfogadtatása171
Kinek a kezében van a kamera?173
A kamera helye a forgatás során175
A hangfelvétel fontossága a néprajzi filmnél178
A forgatás menetének és a film szerkezetének összefüggése179
A rendezés a néprajzi filmben180
A néprajzi film célja181
Az interjú szerepe a néprajzi filmben183
Visszajelzések és a filmesek fogadtatása a forgatás során184
A felvett anyag, a muszter elemzése és feldolgozása a vágás előtt185
A néprajzi film képanyagának vágása187
A film struktúrájának kialakítása és a montázs187
A feedback-módszer alkalmazása a végleges struktúra kialakításánál190
Az etikai és a néprajzi vonatkozások a néprajzi filmben191
A film hatásvizsgálata különböző közönség előtt192
A történeti és kutatási anyagok identitás erősítő szerepe194
A néprajzi-antropológiai film és célközönségei196
A néprajzi-antropológiai film és hatásai a társadalom egyéb területein197
Új technológiai lehetőségek és a néprajzi-antropológiai filmek199
Az őshonos lakosság által készített filmek és az együttműködés199
Következtetések a film és a valóság viszonylatában a vizuális antropológiában201
Utószó206
Irodalomjegyzék213
Tari János film- és videóalkotásai221

Tari János

Tari János műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tari János könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv