1.034.791

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Irodalomtanítás I-II.

Előszó

Az irodalomóra és az irodalomtanítás, amint 1990-ben írhattam, valószínűleg a pedagógiai tevékenység egyik legbonyolultabb, nehezen kiismerhető területe. Ebben a vonatkozásban ugyanis nem létezik... Tovább

Előszó

Az irodalomóra és az irodalomtanítás, amint 1990-ben írhattam, valószínűleg a pedagógiai tevékenység egyik legbonyolultabb, nehezen kiismerhető területe. Ebben a vonatkozásban ugyanis nem létezik semmiféle recept. Németh László tanára például, a "Toldy-reál"-ban dolgozó Jánosi Béla a "Kis-Beöthy"-ben való szó-aláhúzatással s az aláhúzott szavakhoz fűzött széljegyzetekkel tanított. Szabó Dezső, akire (Martinkó András tanúsága szerint) még az 1940-es években is úgy emlékeztek Ungváron, mint a legnagyszerűbb irodalomtanárra, az erdőben sétálva, bizonyára minden rendszeresség nélkül beszélgetett diákjaival a magyar és a francia literatúráról. Heinrich Böll könyvében, az Egy bohóc nézeteiben megjelenő Züpfner nevű tanár pedig csak egyszerűen felolvasta a verset, várt egy-két percet, s aztán mosolyogva pusztán annyit kérdezett: akar-e valaki hozzászólni?
Mindenki, aki meghatározó életélményei közé besorozta volt irodalomtanárát, megegyezett azonban abban, hogy mestere rendkívüli személyiség volt. Jánosi Béla, az első esztétikatörténet írója, mindentudásával, mérlegelésével, csendes modorával hatott. Szabó Dezső a "szabódezsői teljes vidámság"-gal, szókimondásával, eredetiségével bilincselte magához növendékeit. updike munkájának, A kentaurnak a tanárfigurája (hogy másik regényből való példa zárja a sort) alapos tárgyismerete, humora, figyelmet érdemlő drámai készsége és emberfölötti önzetlensége miatt emlékeztek jószívvel. Vissza

Tartalom

I. KÖTET
Sipos Lajos: Előszó9
Irodalomtanításról - általában
Sipos Lajos: Iskolaszerkezet és irodalomtanítás15
Zsolnai József: Alaptanterv, kerettanterv, helyi tanterv31
Forgács Anna - Sipos Lajos: Egy lehetséges részletes helyi tanterv vázlata a 12-18 éves korosztály számára41
Hartai László: Mozgóképolvasás, avagy a Lumiére-galaxis az irodalomoktatás horizontján75
Arató László: Az irodalomóra rétegei. Kölcsey Ferenc: Himnusz99
Irodalomtanítás a 6-12 éves korosztály számára
S. Takács Zsuzsa: Irodalomtanítás az alsó tagozatban - irodalomóra a könyvtárban119
Zsolnai Józsefné: Kisiskolás kori irodalomtanítás a nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési programban. Anyanyelvi óra a harmadik osztályban129
Gyárfásné Kincses Edit - S. Takács Zsuzsa: Fekete István: Tüskevár. Házi olvasmány feldolgozása a negyedik osztályban137
Gabnai Katalin - S. Takács Zsuzsa - Borosné Kézy Zsuzsa: Dramatikus játék a kisiskolában. A Biblia tanítása a harmadik és az ötödik osztályban147
Gecse Gáborné: Műelemző jellegű óra a nyelvi, irodalmi, kommunikációs programban az ötödik osztályban161
Szabolcsi János: Petőfi Sándor: Az életrajzi óra189
Balkovitzné Cynolter Magda: Csokonai Tartózkodó kérelem című versének tanítása és ritmusának gyakorlása az általános iskola hatodik osztályában197
Lami Pál: Gárdonyi Géza Isten rabjai című regényének tárgyalása a nyolcosztályos gimnáziumban213
Kelemen Péter: A költészet születése. Képességfejlesztő irodalomtanítás a 10-14 éves korosztály számára219
Gelencsér Gábor: William Golding/Peter Brook: A legyek ura. Kétféle művészet, kétféle kódrendszer231
Irodalomtanítás 12-15/16 éves korosztály számára
Kelemen Péter: Tudományos háttérismeretek az irodalomtanításban245
Arató László - Pála Károly: Vámos Miklós: Pofon. Problémacentrikus irodalomtanítás a hatosztályos középiskola kezdő szakaszában265
Honti Mária - Juhász Gyula: Tápai lagzi. Verstani és poétikai alapfogalmak a hatosztályos középiskola első évében279
Csíkvári Gábor: Lázár Ervin: A fehér tigris. Napjaink irodalma a nyolc/tízosztályos általános iskolában293
Fenyő D. György: József Attila: Mióta elmentél. Egy vers változatai. Komplex esztétikai és művelődéstörténeti program299
Nagy Sz. Péter: Szophokész Antigonéja a négyosztályos gimnázium irodalomtörténeti tagozatán311
Márton János: A Biblia tanítása a négyosztályos gimnázium első osztályában325
Sipos Lajos: Júlia szép leány. Explication de texte a mai irodalomtanításban343
Amacziné Bíró Zsuzsa: Janus Pannonius: Egy dunántúli mandulafáról355
Németh Attila: Balassi Bálint istenes versei az Áldott szép Pünkösdnek... és az Adj már csendességet.... kezdetű versek központi szerepeltetésével367
F. Kovács Ferenc: A dolgozatok és a javítóórák tervezése a szakközépiskolában. Shakespeare: Rómeó és Júlia377
Csákvári József: A barokk művészet. A stílusirányzatok komplex tanítása és a bevezető óra391
Bécsy Ágnes: Berzsenyi Dániel: A közelítő tél401
Mohácsy Károly: Vörösmarty Mihály Szózat című költeményének tanítása különböző korosztályú diákoknak419
Pála Károly: Petőfi Sándor: Befordúltam a konyhára. Petőfi-versek az alsó középiskolában431
Makay Gusztáv - Kozocsa Sándorné: Arany János: Toldi estéje447
Csíkvári Gábor: Az arany ember romantikája463
Trencsényi Borbála: Mikszáth Kálmán: A bágyi csoda. Irodalomtanítás az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban473
Zsolnai Józsefné: Ady Endre: Szeretném, ha szeretnének. Irodalomóra a NYIK-programban491
Szekér Endre: Ady Endre: Az eltévedt lovas499
Cserhalmi Zsuzsa: Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig. Házi olvasmány az általános iskola nyolcadik osztályában509
Jobbágyné András Katalin: Kosztolányi Dezső Őszi reggeli és Örkény István Ballada a költészet hatalmáról című művének tárgyalása a nyolcosztályos gimnázum harmadik osztályában521
Rónay László: Kosztolányi Dezső: Pacsirta541
Spira Veronika: József Attila: Bánat. Műközpontú vagy gyermekközpontú irodalomtanítás? A reader-response elmélet az oktatásban551
N. Horváth Béla: József Attila Kései sirató című versének tanítása az alsó középiskolában561
Pálmai Kálmán: József Attila: A Dunánál. A versértelmezés egyik lehetősége a nyolcosztályos általános iskolában567
Tarján Tamás: Örkény István: Tóték573
Gajdóné Gődény Andrea: Sütő András: Anyám könnyű álmot ígér. Házi olvasmány feldolgozása feladatlapokkal587
Arató László: Örkény egypercesei595
Cserhalmi Zsuzsa: Esterházy Péter: Pápai vizeken ne kalózkodj!603
Honffy Pál: Jiri Menzel: Szigorúan ellenőrzött vonatok. Hangos-mozgókép olvasás a 12-15/16 éves korosztályban609
II. KÖTET
Irodalomtanítás a 15/16-18 éves korúaknak
Tokár Imre - Suhai Pál: Ómagyar Mária-siralom. A művelődéstörténeti megközelítés lehetőségei7
Hódi Gyuláné: Összefoglaló feladatsor a reneszánsz korszak tárgyalása után. A humán tárgyak tantárgycsoportos oktatása25
Hargittay Emil: A Balassi-kutatás új eredményeinek alkalmazása a verselemzésekben. Engemet régolta sokféle kínokba...39
Király Erzsébet: Manierizmus és barokk - Zrínyire gondolva51
Kovács Sándor Iván: A Zrínyi-költészet karakterjegyei57
Bécsy Ágnes: A poéta és tárgya. A lírai szubjektivitás természete Berzsenyi Dániel Az élet dele című versében77
Balassa Péter: A regényforma változásai a 19. századi francia irodalomban. Flaubert Bovaryné című regényének értelmezése97
Kelemen Péter: Rimbaud A magánhangzók szonettje című verse Tóth Árpád fordításában113
Sipos Lajos: Líramodell-váltás a 20. század első évtizedében133
Pála Károly: A személyiség nyomában. Átváltozás-történetek. Karinthy Frigyes és Krúdy Gyula egy-egy elbeszélésének értelmezése149
Kecskés András: Kassák Lajos: A ló meghal, a madarak kirepülnek167
Forgács Anna: A szakirodalom felhasználása Móricz Zsigmond Barbárok című művének tanításakor191
Jobbágyné András Katalin: A Babits Mihály pályaképét lezáró összefoglaló óra tervezése és megvalósítása209
Rónay László: Márai Sándor: Egy polgár vallomásai223
B. Pach Éva: József Attila: Óda231
N. Horváth Béla: József Attila: Íme, hát megleltem hazámat...247
Hász Erzsébet: József Attila: Nem emel föl. Irodalomterápia mint a befogadás egyik lehetősége255
Láng Gusztáv: Mű - életmű - irányzat. Dsida Jenő: Miért borultak le az angyalok Viola előtt265
Spira Veronika: Bulgakov: A Mester és Margarita. Háziolvasmányok feldolgozása feladatlapokkal177
Kenyeres Zoltán: Weöres Sándor: Istar pokoljárása293
Cs. Varga István: Németh László: Iszony305
Radnóti Sándor: Pilinszky János: A szerelem sivataga 321
Bécsy Tamás: Beckett műve és a modern dráma329
Vasy Géza: Illyés Gyula portréja - a Puszták népe és a Bartók alapján347
Madocsai László: Juhász Ferenc: A szarvassá változott fiú kiáltozása a titkok kapujából365
Szegedy-Maszák Mihály: Példázat a belső függetlenségről. Ottlik Géza: Iskola a határon375
Tarján Tamás: Sławomir Mrozek és a közép-kelet európai abszurd és groteszk dráma393
Megyer Szabolcs: Három Berda-vers409
Kecskés András: Nagy László: Himnusz minden időben421
Szabó B. István: Mészöly Miklós: Saulus439
Cserhalmi Zsuzsa: "Amit látsz, írd meg könyvben..." Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét. Rendhagyó irodalomóra a gimnáziumban451
Csíkvári Gábor: Nagyregény a kisregényben. Hajnóczy Péter: A halál kilovagolt Perzsiából463
Cserhalmi Zsuzsa: Esterházy Péter: Hahn-Hahn grófnő pillantása475
Tarján Tamás: Nádas Péter dramaturgiája489
Arató László: A Biblia mint kód - Bodor Ádám: Egy rossz kinézésű ember505
Kulcsár Szabó Ernő - Katona Gergely: Az új lírai beszéd a válaszok horizontváltásában. Kísérlet a klasszikus-modern líra egy szereptípusának újraértésére. Petri György: A delphoi jós hamiscsődöt jelent515
Jobbágyné András Katalin - Pála Károly - Cserhalmi Zsuzsa - Spira Veronika: Szilágyi Domokos: Héjjasfalva felé. Egy vers - többféle megközelítés537
Muhi Klára: Bódy Gábor: Amerikai anzix. Ezredvégi kinematográfia567
Tárgymutató581
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv