1.035.089

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia I.

A keresztény nevelés és oktatás története

Szerző

Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 195 oldal
Sorozatcím: A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának Könyvei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-361-035-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Minden kor embere természetesnek tartotta, hogy felnőttkorában átadja a fiataloknak kapott és szerzett tapasztalatait, azaz emberségünkhöz hozzátartozik, hogy hatással akarunk lenni a gyermekekre... Tovább

Előszó

Minden kor embere természetesnek tartotta, hogy felnőttkorában átadja a fiataloknak kapott és szerzett tapasztalatait, azaz emberségünkhöz hozzátartozik, hogy hatással akarunk lenni a gyermekekre és az ifjakra. Már a szülő-gyermek kapcsolata a gondozáson kívül a vezetésre, az irányításra épül, s mindezt befolyásolja az a mikro- és makrotársadalmi közeg, amelyben élünk. Ez igazságokat, értékeket és hasznossági szempontokat tartalmaz, tehát mindig van életértelmezési, embereszmény-távlata. A nevelés (akár a nem teljesen tudatos, a szülői, akár a tudatos, a megtervezett pedagógusi) mindig ezt az üzenetet tartalmazta: formálódj ilyenné-olyanná, és bele tudsz simulni a szűkebb és tágabb értelemben vett emberi közösségbe, s közben természetesen te is formálója leszel az emberi közösségnek.
A nevelés az emberi nem kialakulása kezdetén nyilvánvalóan a lét közvetlen céljait tartotta szem előtt: a vadászattal, a harcban győzelemmel az éhség csillapítását és az életben maradást lehetett kicsikarni. Hogy milyen lehetett az emberformálás az őskorban, arra elméleti és gyakorlati következtetést tudunk tenni. Elméletit: csak a tapasztalatátadás lehetett a gyermekekkel foglalkozás alapja. Apjukat, anyjukat utánozták, valamint a közösség idősebb tagjait, s így sajátították el a szükséges ismereteket és szerepeket. Gyakorlatit: a XIX. és XX. században számtalan ún. természeti nép életét figyelhették meg a kutatók, s föltérképezhették erkölcsi és nevelési hagyományaikat, főként a fegyelem és a tekintély dolgában, melyek kétségkívül tartalmaznak archaikus elemeket, hiszen teljesen elszigetelve éltek a civilizációtól. Azt pedig, hogy valamiképpen a közösség is korán szerepet kapott a gyermeknevelésben - tehát hogy a szűk családi hatásokon kívül egyfajta intézményes kerete is volt -, azt a beavatási, felnőtté fogadási szertartások tükrözik: ezek a közösség normáihoz igazodtak, tudatosan föl kellett készíteni rájuk a nevelteket, akiknek viszont teljesítenünk kellett ezeket. Főleg a két nem szerepelkülönülésére találunk sok feljegyzett példát az etnográfiai és folklorisztikus szakirodalomban. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS
1.A GYÖKEREK
1.1. A görög nevelés 10
1.2. A római nevelés 20
1.3. Az ószövetségi zsidó nevelés 29
2. A KERESZTÉNYSÉG MEGJELENÉSE
2.1. A keresztény embereszmény első megközelítése 42
2.2. A kereszténység első reflexiója
a pogány nevelési örökségre 50
2.3. A kereszténység reflexiója a pogány örökségre 313 után 53
3. A KÖZÉPKORI NEVELÉS
3.1. Az intézményes keresztény nevelés kialakulása 61
3.2. A keresztény középkor iskolarendszere 70
3.3. Az egyetem kialakulása 76
3.4. Világi nevelés és nőnevelés 83
3.5. Középkori nevelés Magyarországon 90
4. A RENESZÁNSZ NEVELÉS
4.1. A reneszánsz nevelés jellemzői 95
4.2. Rotterdami Erasmus 101
4.3. Michel de Montaigne 104
4.4. Reformáció és ellenreformáció 107
4.5. A reneszánsz nevelés Magyarországon 114
5. AZ ÚJKORI NEVELÉS
5.1. A protestáns neveléshagyomány további fejlődése
Magyarországon 120
5.2. A katolikus és az állami iskoláztatás további fejlődése
hazánkban 128
5.3. Locke és Rousseau 137
5.4. Pestalozzi 146
5.5. Kant és Fichte 153
5.6. Hegel és Herbait 158
6. NEVELÉS A XX. SZÁZADBAN
6.1. Don Bosco 166
6.2. A cserkészet 171
6.3. Nevelés és oktatás hazánkban 1945 után 176
6.4. Tanulságok és irányok 182
IRODALOM 189

Tarjányi Zoltán

Tarjányi Zoltán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tarjányi Zoltán könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógia I.

Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
2.840 Ft
2.270 ,-Ft 20
11 pont kapható
Kosárba
konyv