1.042.800

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tarkovszkij

Az orosz film sztalkere

Szerző
Szerkesztő
Róla szól

Kiadó: Helikon Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 326 oldal
Sorozatcím: Helikon Universitas-Filmművészet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-208-474-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Nehezen megszületett könyvet tart kezében az olvasó. Tarkovszkij halála után tizenegy évvel jelenik meg a mű, amelyet három évvel a tragikus esemény előtt kezdtünk el írni mint az életútja feléhez érkezett művész addigi pályájának összefoglalását. Miután 1984-es "disszidálása" miatt Tarkovszkij indexre került, a magyarországi publikálásra nem is gondolhattunk. Mire a könyvnek - kalandos körülmények között - külföldi kiadót találtunk, s mire a francia fordítás elkészült, Tarkovszkij már nem volt közöttünk. Monografikus feldolgozásáról akkor, abban a helyzetben szó sem lehetett. 1986 óta tervezzük, hogy megírjuk "a" könyvet, a "végleges változatot". Írás közben kellett ráébrednünk: "végleges változat" nem létezik. Ez a könyv csak Tarkovszkij világaiban folytatott utazásaink egy újabb állomása.
Andrej Tarkovszkij az orosz filmművészet eddigi legnagyobb alakja volt, aki az Iván gyermekkorával, az Andrej Rubljovval, a Szolárisszal, a Tükörrel, a Sztalkerral, a Nosztalgiával, és az... Tovább

Fülszöveg

Nehezen megszületett könyvet tart kezében az olvasó. Tarkovszkij halála után tizenegy évvel jelenik meg a mű, amelyet három évvel a tragikus esemény előtt kezdtünk el írni mint az életútja feléhez érkezett művész addigi pályájának összefoglalását. Miután 1984-es "disszidálása" miatt Tarkovszkij indexre került, a magyarországi publikálásra nem is gondolhattunk. Mire a könyvnek - kalandos körülmények között - külföldi kiadót találtunk, s mire a francia fordítás elkészült, Tarkovszkij már nem volt közöttünk. Monografikus feldolgozásáról akkor, abban a helyzetben szó sem lehetett. 1986 óta tervezzük, hogy megírjuk "a" könyvet, a "végleges változatot". Írás közben kellett ráébrednünk: "végleges változat" nem létezik. Ez a könyv csak Tarkovszkij világaiban folytatott utazásaink egy újabb állomása.
Andrej Tarkovszkij az orosz filmművészet eddigi legnagyobb alakja volt, aki az Iván gyermekkorával, az Andrej Rubljovval, a Szolárisszal, a Tükörrel, a Sztalkerral, a Nosztalgiával, és az Áldozathozatallal az orosz kultúrát és művészetet klasszikus fokon képviselte a szovjet korszakban. Mintha az orosz filmművészet sztalkere lett volna ő, akinek megadatott, hogy a világkultúra megszentel földjére, hatalommal, pénzzel, tudatlansággal, körülkerített csodás Zónájába vezesse mindazokat, akik vagyunk, s aki ő maga is volt, föltéve, hogy művészetének útitársául szegődünk. A 20. század utolsó harmadában, az évszázadok óta haldokló orosz ortodox civilizáció végének atmoszférájában lehetővé vált számára, hogy mindössze hét játékfilmből álló életművével olyan művészetet teremtsen, amelynek spirituális telítettsége és érzéki varázsa, formaszépsége és plaszticitása csak két átmeneti korszakhoz, a középkor végének európai és a 19. század végének orosz művészetéhez mérhető. Vissza

Tartalom

Előszó5
Andrej Tarkovszkij és az orosz filmművészet7
Volt egyszer egy szovjet avantgárd9
Az avantgárd film közös nevezője13
A szovjet "új hullám" két tradíciója: forradalmi avantgárd és ortodox kereszténység16
Az 1967-es év22
Tarkovszkij nem-avantgardizmusa27
Tarkovszkij filmművészetének "oroszsága"33
Az idő élményei41
Két világ képei43
A tér-idő49
A másik világ60
Az úthenger és hegedűtől az Iván gyermekkoráig64
Az antinómiák megjelenése66
Túl a konvenciákon (Iván gyermekkora)69
A két világ megjelenése72
Andrej Rubljov81
Andrej és Hamlet81
Az elbeszélés szerkezete84
Az állandó motívumok világa104
A történelem110
Faust feltámadása (Solaris)121
Téma és motívumok123
A fausti ember feltámadása132
A tudatfilm határai (tükör)138
Elbeszélő szituáció és motívumszerkezet140
A metonimikus hős146
A tárgyak világa152
Az emlékezés mint etikai téma164
Alvás és álom184
A szeretet és kontaktus témája187
A beteg állapot értelmezése190
Természet és történelem199
A tükörtől a sztalkerig207
A "Természet bolondjai"208
Isten bolondjai220
Sztalker227
A Zóna229
A katasztrófa mint etikai téma237
Az erőfeszítés és az ima viszonya243
A Sztalker, a Zóna papja247
Két válasz a rezignációra253
A nosztalgia Tarkovszkija257
A nosztalgia mint betegség261
Tükörkép és megismétlés267
Három szféra metszéspontján269
Domenico háza278
Külvilág és külső viselkedés281
Fény és sötétség282
A nedvesség motívumai284
A tűz motívuma287
Határok és határtalanság289
Tarkovszkij hangképei291
Az idő betegsége292
Áldozathozatal294
Két világ között: A persona (Tarkovszkij szellemi útja)308
Filmográfia319
Irodalom321
Képek jegyzéke323
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem