1.035.516

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Társadalmi igények, iskola, oktatáspolitika

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Oktatáskutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 110 oldal
Sorozatcím: Kutatás közben
Kötetszám: 167
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyar társadalom oktatásai kapcsolatos igényeinek és attitűdjeinek a feltárására 1990 tavaszán reprezentatív mintán kérdőíves vizsgálatot folytattunk. A vizsgálatnak kettős célkitűzése volt.... Tovább

Előszó

A magyar társadalom oktatásai kapcsolatos igényeinek és attitűdjeinek a feltárására 1990 tavaszán reprezentatív mintán kérdőíves vizsgálatot folytattunk. A vizsgálatnak kettős célkitűzése volt. Egyfelől volt egy általánosabb, inkább az oktatáspolitikakutatás elméleti alapjainak építését szolgáló célkitűzésünk: arra törekedtünk, hogy feltárjuk az emberek oktatással, iskolával kapcsolatos attitűdjeit, melyekről azt feltételeztük, hogy többé-kevésbé koherens struktúrákba szerveződnek, s mint ilyenek egy adott társadalomban az oktatáspolitika-alakítás kalkulálható elemét alkotják. Másfelől volt egy közvetlen, a hazai politikai átalakuláshoz kapcsolódó célunk: szerettük volna, ha a politikai átmenet idején készül olyan empirikus vizsgálat, amely a magyar társadalom aktuális igényeit, az oktatáspolitika néhány fontos kérdésével kapcsolatos véleményét mutatja be. Ez utóbbi célnak különös súlyt adott az, hogy nyilvánvaló volt, a rendszerváltás oktatáspolitikai változásokkal is fog járni, s ez nélkülözhetetlenné teszi a társadalmi igények alaposabb ismeretét, különösen azon igényekét, melyeknek a politikai csatornákon való kifejeződésére nem nyílik lehetőség.
A közvéleménykutatás kérdőívét olymódon állítottuk össze, hogy az hosszabb távon érvényes összefüggések megállapítására is alkalmas legyen. Mint említettük, nemcsak vélemények, hanem az oktatáspolitikával kapcsolatos, és feltételezhetően stabilabb attitűdök feltárására is törekedtünk. Az volt a célunk, hogy olyan adatbázishoz jussunk, amely lehetővé teszi ezen attitűdök belső struktúrájának az elemzését valamint annak a feltárását, hogy mindezt különböző külső tényezők hogyan befolyásolják. Mivel a nemzetközi irodalom tanulmányozása és külföldi kutatókkal való konzultációk alapján úgy tűnik, hasonló vizsgálatot a lakosság egészét reprezentáló mintán még nem folytattak, a kutatási koncepció megalkotásakor nem támaszkodhattunk komolyabb előzményekre. A kevés ilyen jellegű vizsgálatot pedagógusok illetve oktatásirányítók körében végezték, azaz olyan körben, amely, szemben az itt megkérdezett laikus közönséggel, az oktatás szakmai problémáiról megfogalmazott kérdéseket pozíciójánál fogva jól érti.
A kutatási koncepció, a mintavételi szempontok és a kérdőív végleges formája 1990 tavaszán, az Oktatáskutató Intézetben dolgozó kutatókkal és külső szakértőkkel való konzultációk során alakult ki. A technikai előkészítést, az adatfelvételt és az első összegző elemzéseket a Szocio-reflex közvéleménykutató KFT-vel együttműködve végeztük el. Ennek megfelelően először egy 100 fős budapesti mintán próbavizsgálatot végeztünk, majd ennek tapasztalatai alapján a hazai lakosságot nem, életkor, településszint és iskolai végzettség szerint reprezentáló 1000 fős mintát választottunk ki.
Az itt bemutatott elemzések és feldolgozások alapján a következő legfontosabb általános következtetést fogalmazhatjuk meg. A hazai lakosságnak az oktatással, illetve az oktatáspolitikával kapcsolatos elvárásai - legyen szó akár az oktatás tartalmával, akár a rendszer strukturális adottságaival kapcsolatos elvárásokról - egyfelől meglepően koherens rendszerekbe szerveződnek, másfelől rendkívül pontosan tükrözik az emberek társadalmi hovatartozását, réteghelyzetét. Ennek alapján ki lehet jelenteni, hogy a különböző oktatáspolitikai megoldásokra való társadalmi reagálás az érintettek réteghelyzetének az ismeretében viszonylag jól becsülhető. Ez egyben azt is jelenti, hogy a magyar társadalomban adott egy racionális, azaz többé-kevésbé kalkulálható oktatáspolitika-alakítás egyik alapvető feltétele, az oktatással kapcsolatos társadalmi elvárások viszonylagos stabilitása és tudatos jellege. A kutatás esetleges további kiterjesztése logikus módon az lehet, ha hasonló vizsgálatot pedagógus-mintán is elvégezhetnénk (amire szűkebb körben, már történt kezdeményezés). Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
A minta 7
Az oktatás fontossága, az iskolázáshoz való viszony 10
1. Az oktatás társadalmi jelentősége 10
2. Az oktatás jelentősége az egyén szempontjából 11
Az iskolával szembeni igények 14
1. Az iskolától elvárt feladatok 14
2. A feladatok relatív fontossága 15
3. Társadalmi csoportok közötti eltérések 16
3.1 Iskolázottság és életkor 16
3.2 Jövedelmi helyzet 18
3.3 Lakóhely 18
3.4 Szülők és nem szülők 19
3.5 Vallás, felekezeti hovatartozás 20
3.6 Politikai vonzódás 21
Oktatáspolitikai attitűdök 24
1. Az iskolázás fontossága az életben 24
2. A változás vagy stabilitás igénye 25
3. Szelektivitás - egyenlősítés 26
4. A gyermekek az iskolában: tanítási és nevelési problémák 29
5. Felelősségmegosztás a család és az iskola között 31
6. A pedagógusokkal kapcsolatos attitűdök 32
7. Általános műveltség vagy szakmai képzés 35
8. Helyi önállóság vagy központi felelősség 36
9. Vallásos nevelés vagy világnézeti semlegesség 38
10. Kisebbségek, különböző neműek oktatása 40
11. Az oktatás ingyenessége, szociális szolgáltatások 42
Az iskolaszerkezet, iskolafelügyelet, iskolafenntartás 44
1. Iskolaszerkezet és szelekció 44
2. Iskolaszerkezet és társadalmi réteghelyzet 45
3. Iskolafelügyelet 46
4. Iskolafenntartás, nem állami iskolák 47
Oktatáspolitikai folyamatok és közvélemény 48
1. Csoportképző dimenziók 48
2. Az oktatáspolitika erőtere és a preferencia-típusok 50
3. Oktatáspolitikai preferenciák és társadalmi helyzet 51
4. Szélsőségesek és koalícióképesek 53
5. Oktatáspolitikai koalícióformálódás 55
Függelék 57
1. Kérdőív 59
2. Táblázatok 79

Halász Gábor

Halász Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Halász Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Társadalmi igények, iskola, oktatáspolitika

Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
1.640 Ft
1.310 ,-Ft 20
7 pont kapható
Kosárba
konyv