1.034.152

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Társadalmi kihívások és a felnőttnevelés funkciói

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: JPTE Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézete
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 405 oldal
Sorozatcím: Humán szervező (munkaügyi) menedzser
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-641-514-5
Megjegyzés: 5 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Tartalom5
Ábrák jegyzéke17
Bevezetés19
TÁRSADALMI KIHÍVÁSOK ÉS A FELNŐTTNEVELÉS FUNKCIÓI25
A társadalom strukturálódása, alrendszerei és ezek kölcsönhatásos összefüggései27
Az alrendszerek autonómiája, egymástól való függésük, kölcsönhatásos összefüggéseik28
Történeti, gondolkodásmódszertani alapok28
Marxista és marxizáló megközelítések30
A marxizmust meghaladó, új társadalomelméletek38
A kultúra (felnőttnevelés) szükségszerű integrálódása a rendszer egészével42
A rendszerve szerveződés alapfolyamatai. Az integrális szemlélet szükségessége42
A rendszer, a meghatározottság fókuszában az ember, az integrált személyiség áll46
Kölcsönös kapcsolódások az alrendszerek között54
A politikai kultúra új kihívásai67
Politka, politikai kultúra, politikai nevelés67
Új kihívások a politikai demokrácia színterein72
A politikai demokráciaában élés értelmi-képzettségi, műveltségi, neveltségi feltételei79
Értelmi képzettségi feltételek80
Tartalmi, szemléleti kérdések82
Magatartási feltételek90
Zárókonzekvenciák a felnőttek politikai neveléséről91
A politikai felnőttnevelés hatótényezői91
Apavető politikai funkciói93
Felnőttnevelési feladatok a politikai tevékenység fő színterein95
A politikai felnőttnevelés folyamata (Résztvevő központúság)99
Gazdasági versenyképesség és szakműveltség101
A (szakmai) felnőttképzés, mint szükséges nemzeti beruházás101
Munkastruktúra és műveltségstruktúra (A segédmunka, betanított munka és szakmunka műveltség-szükséglete)103
Leszűkített készségfejlesztés, ismeretközlés vagy teljes személyiségfejlesztés? (A magas általános műveltségre épülő, széles alapú, elmélyült szakműveltség átfogó személyiségfejlesztést kíván. A munka mellett felnőttkori ki-, át- és továbbképzés)
A menedzserképzés105
Gazdasági termelési korszerűsítés és társadalmi átrendeződés (a munkanélküliség kezelése)108
A munkanélküliség sajátosságai hazánkban
A munkanélküliség-kezelés aktív formái és a felnőttképzés
A régiónkénti (lokális) munkahelyteremtéshez kapcsolódó integrált programok
A tulajdonváltásból következő műveltségi kihívások112
A kisvállalkozások helyzete Magyarországon
A kisvállalkozás műveltségszükségletének sajátosságai
A szakmai felnőttnevelés szintjei és tartalma
Klasszikus tőkés társadalmi fejlődés, vagy latin-amerikai út művelődési konzekvenciái. Esetleges más alternatívák: az ún. "kistigrisek" és a japán út170
A klasszikus tőkés fejlődés vagy a latin-amerikai út művelődése170
Az amerikai, vagy európai típusú művelődés171
A klasszikus polgári szerves művelődés és a "kistigrisek" művelődése172
A "követő fejlesztés" japán művelődési útja173
A társadalmi tudás integrációja, szintjei, arányos mérete szerinti ellentmondástípusok174
Általános, egyetemes, modernizációs emberi tudás és a nemzeti (regionális) tudás ellentmondásai174
Felhalmozott "tárgyiasult" tudás és az aktualizált (eleven) tudás ellentmondásai178
Az új társadalmi kihívásokhoz való alkalmazkodás és a művelődés/köznevelés ellentmondásai180
A személyiségfejlesztés "szabályos útja"181
Megtartó, tartalmi tudás terjesztés és/vagy innovatív képességfejlesztés, mint művelődési, nevelési stratégia182
A tömegközlési (információs) kultúra és művelődési ellentmondásai187
A probléma elméleti körülhatárolása187
A tömegközlés, mint társadalmi-művelődési (személyiségformálási) lehetőség és a valóság a recepciós vizsgálatok fényében192
A művelődési (kulturális) kínálat veszélyei és az értékvédelem az alkotás és kultúraterjesztés terén195
Súlyos ellentmondások a mindennapi és interperszonális kultúrában197
A felnőttnevelésig kiteljesedő közoktatás kihívásai az andragógia gyakorlatával szemben201
Az iskolarendszerű felnőttnevelés rendszertani, történeti és funkcionális alapproblémái201
Köznevelés és felnőttnevelés201
A felnőttoktatás demokratikus rendszerváltásig tartó történetének vázlata és tanulságai206
A szocialista iskolarendszerű felnőttoktatás funkcióinak ellehetetlenülése és működési zavarai a rendszerváltás idejére209
A társadalom 1990-es műveltségi rétegződése, mint új kihívás a közoktatással és felnőttoktatással szemben211
A felnőttnevelés felértékelődése és a rendszerváltás213
A változás - felnőttoktatás szempontjából - pozitív eredményei és negatív konzekvenciái213
Az iskolarendszerű felnőttoktatás illesztése a közoktatás rendszerével215
Értelmi képzés, tehetséggondozás, egyéniségfejlesztés225
A szabad közművelődés válasza a mai társadalom, kultúra, művelődés ellentmondásaira227
A közművelődés történeti fejlődésvonala és fogalomrendszertani tisztázása228
A szabad demokratikus közművelődés útkeresése234
Kapcsolódása a közművelődés előző korszakaihoz234
Jogi alapok234
A szabad közművelődés tartalma, terjedelme235
A programozás alapja236
Céljai, társadalmi funkciói237
Hatékonysága238
A szabad közművelődés színterei, területei, szervezeti, személyi, irányítási, finanszírozási kérdései239
A közművelődés folyamatai, formái, módszertani korszerűsödése242
Önkéntesség, öntevékenység, munkaközösség242
Szükségletekre építés, kínálat-növelés243
Igénykielégítés, igényfejlesztés, recepció-segítés és fokozatosság244
Az önnevelési képesség fejlettségi szintje, mint a művelődési, nevelési folyamatok tipológiáját meghatározó tényező245
Ezen elvek integrációja a népfőiskolai mozgalomban250
Összegzés: a kivezető út legsürgősebb lépései252
Intézményrendszer és társadalmi mozgalmiság találkozása252
Intézményközpontúságtól a személyiséggondozás felé való fordulás253
Hatókörszélesítés a szükséglet- és igénytanulmányozás és rétegmunka erősítésével253
Öntevékeny összefogás a helyi válságok leküzdésére254
Alap- és céltámogatás kiegyensúlyozott megoldása256
A tudományok világa, mint társadalmi tudat- és alrendszer. Az andrológia, mint a felnőttnevelés tudománya257
A tudományról általában257
A tudományos gondolkodás struktúrája és fejlődési folyamata261
A felnőttnevelés kérdéseivel foglalkozó tudomány, az andragológia kialakulása, tudományelméleti és rendszertani vonatkozásai264
A felnőttkori sajátosságok feldolgozásához vezető gondolkodásmódszertani út tanulsága264
A felnőttneveléssel (önneveléssel) foglalkozó tudományok rendszertani kérdései267
Értékrend (erkölcs), mint egyéni és társadalmi tudat, az erkölcs, vallás, mint társadalmi alrendszer funkciói és új kihívásai271
Erkölcs, értékrend és vallás, mint emberi szükséglet271
Az erkölcs, vallás, egyház, mint társadalmi alrendszer szükségletháttere272
Az értékrendet, erkölcsi és vallási tudatok létrehozó társadalmi és egyéni szükségletek273
Az értékrend, erkölcs, vallás forrásai, meghatározó tényezői282
Az értékrend történeti változása. Modern korunk új kihívásai286
Ellentmondások a teljesítményelvű közösségben287
Új kihívások az értékrend terén a humánelvű közösség megteremtése érdekében288
Az értékek, normák megvalósításának színterei és módja292
Művelődési, nevelési (felnőttnevelési) konzekvenciák296
ÖSSZEGZÉS, ZÁRÓ KONZEKVENCIÁK299
Integrált társadalom- és személyiségelmélet és az egyéniség és a közösség hatékonyabb fejlesztése303
A rendszerváltás utáni hazai felnőttnevelés változásának pozitív és negatív sajátosságai309
A felnőttnevelés felértékelődésének szimptómiái a rendszerváltás után309
A változás negatít sajátosságai313
Új kihívások a felnőttnevelés tudományával, az andragológiával szemben317
Alapvető kihívás: a kutatások kiterjesztése a hazai felnőttnevelés minden régi és új szakterületére317
A fejlődés új tendenciái, mint sürgető, új andragógiai kutatási témák319
Az andragógiai kutatások jelenlegi helyzete321
Kutatási szükséglete - számbavehető eredmények322
A kutatási feltételek alapvető dilemmái325
A felnőttnevelés funkciórendszere327
Elvi, módszertani alapvetés327
A felnőttnevelés funkciórendszerének kidolgozottsága a szocialista felnőttnevelés időszakában330
A rendszerváltás utáni időszak új kihívásaiból következő módosult hangsúlyok, tartalmi fejlődések és újonnan jelentkező funkciók a felnőttnevelésben333
Új hangsúlyok, értelmezések, tartalmak a felnőttnevelés funkciórendszerében333
Bővülési tendenciák a felnőttnevelés szocializációs funkciói terén a rendszerváltás után339
Az andragógiai folyamatra vonatkozó zárókonzekvenciák347
Elméleti-szemléleti alapok347
A személyiségformálódás és -formálás alapvető befolyásoló tényezői351
Részmozzanatok, részfolyamatok, s a személyiség integrálódása az andragológiában354
Szemléleti vonatkozásban354
Az integrálódás folyamati vonatkozásai356
A személyiség különböző oldalai fejlesztésének integrációja359
A módszertani integrálódás dilemmái361
Az értékrendhez, morálhoz való viszony, mint hangsúlyos mozzanat az integráló andragógiában363
Szakandragógiák integrálódása365
Vállalható-e a "felnőttnevelés" terminológia?366
Irodalom369
Rezümék399

Durkó Mátyás

Durkó Mátyás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Durkó Mátyás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv