kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | JPTE Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézete |
---|---|
Kiadás helye: | Pécs |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 405 oldal |
Sorozatcím: | Humán szervező (munkaügyi) menedzser |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-641-514-5 |
Megjegyzés: | 5 fekete-fehér ábrával illusztrálva. |
Tartalom | 5 |
Ábrák jegyzéke | 17 |
Bevezetés | 19 |
TÁRSADALMI KIHÍVÁSOK ÉS A FELNŐTTNEVELÉS FUNKCIÓI | 25 |
A társadalom strukturálódása, alrendszerei és ezek kölcsönhatásos összefüggései | 27 |
Az alrendszerek autonómiája, egymástól való függésük, kölcsönhatásos összefüggéseik | 28 |
Történeti, gondolkodásmódszertani alapok | 28 |
Marxista és marxizáló megközelítések | 30 |
A marxizmust meghaladó, új társadalomelméletek | 38 |
A kultúra (felnőttnevelés) szükségszerű integrálódása a rendszer egészével | 42 |
A rendszerve szerveződés alapfolyamatai. Az integrális szemlélet szükségessége | 42 |
A rendszer, a meghatározottság fókuszában az ember, az integrált személyiség áll | 46 |
Kölcsönös kapcsolódások az alrendszerek között | 54 |
A politikai kultúra új kihívásai | 67 |
Politka, politikai kultúra, politikai nevelés | 67 |
Új kihívások a politikai demokrácia színterein | 72 |
A politikai demokráciaában élés értelmi-képzettségi, műveltségi, neveltségi feltételei | 79 |
Értelmi képzettségi feltételek | 80 |
Tartalmi, szemléleti kérdések | 82 |
Magatartási feltételek | 90 |
Zárókonzekvenciák a felnőttek politikai neveléséről | 91 |
A politikai felnőttnevelés hatótényezői | 91 |
Apavető politikai funkciói | 93 |
Felnőttnevelési feladatok a politikai tevékenység fő színterein | 95 |
A politikai felnőttnevelés folyamata (Résztvevő központúság) | 99 |
Gazdasági versenyképesség és szakműveltség | 101 |
A (szakmai) felnőttképzés, mint szükséges nemzeti beruházás | 101 |
Munkastruktúra és műveltségstruktúra (A segédmunka, betanított munka és szakmunka műveltség-szükséglete) | 103 |
Leszűkített készségfejlesztés, ismeretközlés vagy teljes személyiségfejlesztés? (A magas általános műveltségre épülő, széles alapú, elmélyült szakműveltség átfogó személyiségfejlesztést kíván. A munka mellett felnőttkori ki-, át- és továbbképzés) | |
A menedzserképzés | 105 |
Gazdasági termelési korszerűsítés és társadalmi átrendeződés (a munkanélküliség kezelése) | 108 |
A munkanélküliség sajátosságai hazánkban | |
A munkanélküliség-kezelés aktív formái és a felnőttképzés | |
A régiónkénti (lokális) munkahelyteremtéshez kapcsolódó integrált programok | |
A tulajdonváltásból következő műveltségi kihívások | 112 |
A kisvállalkozások helyzete Magyarországon | |
A kisvállalkozás műveltségszükségletének sajátosságai | |
A szakmai felnőttnevelés szintjei és tartalma | |
Klasszikus tőkés társadalmi fejlődés, vagy latin-amerikai út művelődési konzekvenciái. Esetleges más alternatívák: az ún. "kistigrisek" és a japán út | 170 |
A klasszikus tőkés fejlődés vagy a latin-amerikai út művelődése | 170 |
Az amerikai, vagy európai típusú művelődés | 171 |
A klasszikus polgári szerves művelődés és a "kistigrisek" művelődése | 172 |
A "követő fejlesztés" japán művelődési útja | 173 |
A társadalmi tudás integrációja, szintjei, arányos mérete szerinti ellentmondástípusok | 174 |
Általános, egyetemes, modernizációs emberi tudás és a nemzeti (regionális) tudás ellentmondásai | 174 |
Felhalmozott "tárgyiasult" tudás és az aktualizált (eleven) tudás ellentmondásai | 178 |
Az új társadalmi kihívásokhoz való alkalmazkodás és a művelődés/köznevelés ellentmondásai | 180 |
A személyiségfejlesztés "szabályos útja" | 181 |
Megtartó, tartalmi tudás terjesztés és/vagy innovatív képességfejlesztés, mint művelődési, nevelési stratégia | 182 |
A tömegközlési (információs) kultúra és művelődési ellentmondásai | 187 |
A probléma elméleti körülhatárolása | 187 |
A tömegközlés, mint társadalmi-művelődési (személyiségformálási) lehetőség és a valóság a recepciós vizsgálatok fényében | 192 |
A művelődési (kulturális) kínálat veszélyei és az értékvédelem az alkotás és kultúraterjesztés terén | 195 |
Súlyos ellentmondások a mindennapi és interperszonális kultúrában | 197 |
A felnőttnevelésig kiteljesedő közoktatás kihívásai az andragógia gyakorlatával szemben | 201 |
Az iskolarendszerű felnőttnevelés rendszertani, történeti és funkcionális alapproblémái | 201 |
Köznevelés és felnőttnevelés | 201 |
A felnőttoktatás demokratikus rendszerváltásig tartó történetének vázlata és tanulságai | 206 |
A szocialista iskolarendszerű felnőttoktatás funkcióinak ellehetetlenülése és működési zavarai a rendszerváltás idejére | 209 |
A társadalom 1990-es műveltségi rétegződése, mint új kihívás a közoktatással és felnőttoktatással szemben | 211 |
A felnőttnevelés felértékelődése és a rendszerváltás | 213 |
A változás - felnőttoktatás szempontjából - pozitív eredményei és negatív konzekvenciái | 213 |
Az iskolarendszerű felnőttoktatás illesztése a közoktatás rendszerével | 215 |
Értelmi képzés, tehetséggondozás, egyéniségfejlesztés | 225 |
A szabad közművelődés válasza a mai társadalom, kultúra, művelődés ellentmondásaira | 227 |
A közművelődés történeti fejlődésvonala és fogalomrendszertani tisztázása | 228 |
A szabad demokratikus közművelődés útkeresése | 234 |
Kapcsolódása a közművelődés előző korszakaihoz | 234 |
Jogi alapok | 234 |
A szabad közművelődés tartalma, terjedelme | 235 |
A programozás alapja | 236 |
Céljai, társadalmi funkciói | 237 |
Hatékonysága | 238 |
A szabad közművelődés színterei, területei, szervezeti, személyi, irányítási, finanszírozási kérdései | 239 |
A közművelődés folyamatai, formái, módszertani korszerűsödése | 242 |
Önkéntesség, öntevékenység, munkaközösség | 242 |
Szükségletekre építés, kínálat-növelés | 243 |
Igénykielégítés, igényfejlesztés, recepció-segítés és fokozatosság | 244 |
Az önnevelési képesség fejlettségi szintje, mint a művelődési, nevelési folyamatok tipológiáját meghatározó tényező | 245 |
Ezen elvek integrációja a népfőiskolai mozgalomban | 250 |
Összegzés: a kivezető út legsürgősebb lépései | 252 |
Intézményrendszer és társadalmi mozgalmiság találkozása | 252 |
Intézményközpontúságtól a személyiséggondozás felé való fordulás | 253 |
Hatókörszélesítés a szükséglet- és igénytanulmányozás és rétegmunka erősítésével | 253 |
Öntevékeny összefogás a helyi válságok leküzdésére | 254 |
Alap- és céltámogatás kiegyensúlyozott megoldása | 256 |
A tudományok világa, mint társadalmi tudat- és alrendszer. Az andrológia, mint a felnőttnevelés tudománya | 257 |
A tudományról általában | 257 |
A tudományos gondolkodás struktúrája és fejlődési folyamata | 261 |
A felnőttnevelés kérdéseivel foglalkozó tudomány, az andragológia kialakulása, tudományelméleti és rendszertani vonatkozásai | 264 |
A felnőttkori sajátosságok feldolgozásához vezető gondolkodásmódszertani út tanulsága | 264 |
A felnőttneveléssel (önneveléssel) foglalkozó tudományok rendszertani kérdései | 267 |
Értékrend (erkölcs), mint egyéni és társadalmi tudat, az erkölcs, vallás, mint társadalmi alrendszer funkciói és új kihívásai | 271 |
Erkölcs, értékrend és vallás, mint emberi szükséglet | 271 |
Az erkölcs, vallás, egyház, mint társadalmi alrendszer szükségletháttere | 272 |
Az értékrendet, erkölcsi és vallási tudatok létrehozó társadalmi és egyéni szükségletek | 273 |
Az értékrend, erkölcs, vallás forrásai, meghatározó tényezői | 282 |
Az értékrend történeti változása. Modern korunk új kihívásai | 286 |
Ellentmondások a teljesítményelvű közösségben | 287 |
Új kihívások az értékrend terén a humánelvű közösség megteremtése érdekében | 288 |
Az értékek, normák megvalósításának színterei és módja | 292 |
Művelődési, nevelési (felnőttnevelési) konzekvenciák | 296 |
ÖSSZEGZÉS, ZÁRÓ KONZEKVENCIÁK | 299 |
Integrált társadalom- és személyiségelmélet és az egyéniség és a közösség hatékonyabb fejlesztése | 303 |
A rendszerváltás utáni hazai felnőttnevelés változásának pozitív és negatív sajátosságai | 309 |
A felnőttnevelés felértékelődésének szimptómiái a rendszerváltás után | 309 |
A változás negatít sajátosságai | 313 |
Új kihívások a felnőttnevelés tudományával, az andragológiával szemben | 317 |
Alapvető kihívás: a kutatások kiterjesztése a hazai felnőttnevelés minden régi és új szakterületére | 317 |
A fejlődés új tendenciái, mint sürgető, új andragógiai kutatási témák | 319 |
Az andragógiai kutatások jelenlegi helyzete | 321 |
Kutatási szükséglete - számbavehető eredmények | 322 |
A kutatási feltételek alapvető dilemmái | 325 |
A felnőttnevelés funkciórendszere | 327 |
Elvi, módszertani alapvetés | 327 |
A felnőttnevelés funkciórendszerének kidolgozottsága a szocialista felnőttnevelés időszakában | 330 |
A rendszerváltás utáni időszak új kihívásaiból következő módosult hangsúlyok, tartalmi fejlődések és újonnan jelentkező funkciók a felnőttnevelésben | 333 |
Új hangsúlyok, értelmezések, tartalmak a felnőttnevelés funkciórendszerében | 333 |
Bővülési tendenciák a felnőttnevelés szocializációs funkciói terén a rendszerváltás után | 339 |
Az andragógiai folyamatra vonatkozó zárókonzekvenciák | 347 |
Elméleti-szemléleti alapok | 347 |
A személyiségformálódás és -formálás alapvető befolyásoló tényezői | 351 |
Részmozzanatok, részfolyamatok, s a személyiség integrálódása az andragológiában | 354 |
Szemléleti vonatkozásban | 354 |
Az integrálódás folyamati vonatkozásai | 356 |
A személyiség különböző oldalai fejlesztésének integrációja | 359 |
A módszertani integrálódás dilemmái | 361 |
Az értékrendhez, morálhoz való viszony, mint hangsúlyos mozzanat az integráló andragógiában | 363 |
Szakandragógiák integrálódása | 365 |
Vállalható-e a "felnőttnevelés" terminológia? | 366 |
Irodalom | 369 |
Rezümék | 399 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.