| Előszó | 5 |
| Bevezetés | |
| Az emberi egyenlőség problémája | 7 |
| A tehetség biológiája | |
| Tehetség és átöröklés | |
| Az átörökléstan alapvonalai | |
| Történeti áttekintés | 13 |
| A modern átörökléstan | 21 |
| Átöröklés és környezethatás | 30 |
| A lelki átöröklés | |
| A lelki átöröklés vizsgálatának módszerei | 37 |
| A lelki degeneráltság átöröklése | 42 |
| A kiváló tehetségek átöröklése | 6 |
| A közepes tehetségek átöröklése | 62 |
| Miként jöhet létre kiváló tehetség | 68 |
| Akaratszabadság és átöröklés | 76 |
| Tehetség és testalkat | |
| Tehetség és idegrendszer | |
| Agyvelő és intelligencia | 83 |
| A frenológia | 91 |
| Tehetség és hormonhatás | |
| A belső kiválasztás | 98 |
| Egyes hormonok hatása a szellemi tevékenységre | 101 |
| Metafizikai megalapozás | 104 |
| Tehetség és konstitúció | |
| A testalkat-típusok | 112 |
| Lelki típusok | 116 |
| Tehetségtípusok | 127 |
| Tehetség és faj | |
| Bevezetés | 142 |
| A főbb európai fajok antropológiai jellemzése | 148 |
| A fajpszichológia módszerei | 155 |
| A főbb európai fajok lelki alkata | 165 |
| A tehetség pszichológiája | |
| A tehetség pszichológiai leírása | |
| A tehetség mibenléte | |
| A "tehetség" többértelműsége | 175 |
| A lelki élet rétegeződése | 178 |
| A tehetségek elemzése | 183 |
| A tehetségek fajai és öszefüggésük | 185 |
| Az intelligencia | |
| Az intelligencia mibenléte | 189 |
| Az intelligencia típusai | 193 |
| A tehetség emócionális tényezői | |
| A hivatástudat | 200 |
| Érdeklődés, becsvágy, akarat | 203 |
| A tehetség fokozatai | |
| A tehetség kialakulása | |
| Fejlődés és visszafejlődés | 206 |
| A tehetség alsó fokozatai | 212 |
| A lángész | |
| A lángész mibenléte | 216 |
| Lángész és őrület | 226 |
| A lángész genezise | 238 |
| A tudományos felfedezések pszichológiája | 246 |
| A tehetség megállapítása | |
| A tehetségvizsgálatok módszerei | |
| Történeti bevezetés | 253 |
| A tehetségtesztek | 256 |
| Tesztrendszerek | 263 |
| Módszeres tehetségbecslés | 268 |
| A tehetségvizsgálatok értéke | |
| A jó teszt feltételei | 272 |
| A tesztvizsgálatok előnyei és hátrányai | 281 |
| A tehetségvizsgálatok gyakorlati értéke | 286 |
| A tehetség szociológiája | |
| A tehetség megoszlása | |
| Tehetség és társadalmi kiválasztódás | |
| A társadalmi aszcendizmus | 299 |
| Tehetség és társadalmi osztályok | 303 |
| Népek és fajok egyenlőségének problémája | |
| Nép, faj, tehetség | 313 |
| Az "északi gondolat" | 320 |
| A tehetség sorsa | |
| A tehetséges egyének és családok sorsa | |
| Individualizmus és kollektivizmus | 331 |
| A tehetség pusztulása | 337 |
| A tehetséges népek és fajok sorsa | |
| Nyugat-Európa alkonya | 344 |
| Malthus elmélete és a kultúrnépek pusztulása | 348 |
| A tehetség védelme | |
| Az eugenika mint tehetségvédelem | |
| Az eugenika kialakulása | 356 |
| Eugenika és szociálpolitika | 360 |
| Eugenika és fajelmélet | 368 |
| Eugenika és fajkeveredés | 376 |
| Iskolaügy és tehetségvédelem | |
| A tanulmányi idő | 384 |
| A tehetségiskolák | 389 |
| A szelekció | 391 |
| Befejezés | |
| A tehetség etikája | 403 |
| Névmutató | 406 |