| Előszó | 5 |
| Szót kér a szerző | 7 |
| A külföldi és hazai tehetségvédelem történetének áttekintése | 9 |
| Bevezetés | 11 |
| Tájékozódás | 14 |
| Kína | 17 |
| Görögország | 20 |
| Róma, középkor, reneszánsz, reformáció | 21 |
| Törökország | 22 |
| Szovjetunió | 23 |
| Az Amerikai Egyesült Államok | 24 |
| Anglia | 25 |
| A londoni Yehudi Menuhin Speciális Zeneiskola | 26 |
| A magyar tehetségvédelmi mozgalom | 29 |
| A magyar tehetségvédelmi mozgalom első korszaka a századfordulótól 1931-ig | 29 |
| A hazai tehetségvédelmi mozgalom második korszaka 1935-1948-ig | 52 |
| A hazai tehetségvédelmi mozgalom harmadik szakasza 1979-től napjainkig | 63 |
| Elvi kérdések, a tehetség felismerése, intézmények | 69 |
| A tehetségvédelmet fékező tényezők | 71 |
| Problémák, álproblémák ellen | 72 |
| Küzdelem az álproblémák ellen | 72 |
| Ellentétpárok | 73 |
| Öröklés és tanulás | 74 |
| Mi lesz a későn érőkkel? | 76 |
| Protekcionizmus | 77 |
| A teher alatt növekedés értelmezése | 78 |
| A tehetségesek minősítése | 80 |
| A tehetségvédelmet hátráltató lefőbb álproblémák (demokratikus, elitizmus) | 82 |
| Eset. Polgár Zsuzsa és testvérei, sakktehetségek | 87 |
| A tehetségfogalom tartalmának megközelításe | 90 |
| Az intelligencia | 90 |
| A kreativitás | 95 |
| Tehetségdefiníciók | 95 |
| A Harsányi-féle "E-faktor" | 101 |
| Tehetség-értékrangsor | 101 |
| A tehetség megállapítása, azonosítása | 103 |
| Módszerek | 103 |
| Tehetséglajstromok külföldi szakirodalomból válogatva | 104 |
| A tehetségre utaló tulajdonságok lajstroma | 111 |
| Tehetséggondozás, iskola, család, módszerek | 123 |
| A Terman-féle vizsgálat | 126 |
| A tehetség felismerése. Eset | 128 |
| A tehetségek korai felismerése | 130 |
| Két élő példa | 133 |
| Kik válogassanak, minősítsenek? | 135 |
| A tehetséglajstromok a tehetségdiagnózis szolgálatában | 136 |
| A tehetségígéretek kiválogatása | 137 |
| Az általános iskolába lépés időpontja | 138 |
| A családi tehetséggondozás fő vonalai | 139 |
| Az iskolák általános feladatai | 147 |
| A szülők bevonása a tehetségígéretek felkutatásába | 147 |
| Kérdőív a szülők számára | 147 |
| A tehetségígéretek önismerete és ennek figyelembe vétele a tehetséggondozásnál. Kérdéssor a tehetségesnek látszó fiataloknak | 150 |
| A tehetségesek és az iskola | 151 |
| A tanárok szerepe a tehetséggondozásban | 157 |
| Javaslatlista a tehetségesek tanárainak | 157 |
| A pedagógus személye | 158 |
| A pedagógusok képzése és továbbképzése a tehetségvédelmi munkára | 163 |
| Az iskolai tehetségvédelem módszerei | 164 |
| A szervezett tehetségvédelem alapvető módszerei | 165 |
| A mentor-, tutorszerep | 167 |
| A tehetségfejlesztésben jól használható, egyszerű, konkrét módszerek | 168 |
| Felhasznált irodalom | 177 |
| Önléletrajz | 181 |
| Utószó | 187 |
| Ajánló bibliográfia | 209 |