| Bevzető tanulmány | 9 |
| Előszó | 45 |
| Bevezetés | 47 |
| Gondviseléshit és metafizika | 47 |
| A finalitás mint tudatkategória | 49 |
| A finalitás alkalmazása más, speciálisabb tudatkategóriák helyett | 52 |
| A teleológia három alapformája | 54 |
| Transzcendentális látszat | 57 |
| A naiv tudat motívumai | 60 |
| A nyelv és a mindennapok | 60 |
| Az értelmetlen elutasítása | 62 |
| A véletlen elutasítása | 64 |
| Tudattalan emberiesítés | 65 |
| Az állítólag tudattalan céltevékenység | 66 |
| A tudományos gondolkodás motívumai | 69 |
| A jelenségek jellege és kiválasztása | 69 |
| A kauzális és finális viszony felcserélése | 70 |
| A viszony megfordítása az elméletben | 72 |
| Célszerűség és céltevékenység | 74 |
| Téves ítéletek az elméletek vitájában | 77 |
| A tudományos gondolkodás további motívumai | 80 |
| A magasabb kategóriák észrevétlen átvitele | 80 |
| Következtetés hamis alternatívából | 82 |
| Fogalmi és módszertani csalódások | 83 |
| Az "értés" metafizikája | 86 |
| A történetteleológia | 88 |
| A populáris metafizika motívumai | 91 |
| Istenfogalom és világrend | 91 |
| A panteizmus metafizikája | 93 |
| Sorseszme és teodiceaprobléma | 95 |
| A fizikotelelológiai látszat | 97 |
| Spekulatív - metafizikai motívumok | 100 |
| Formateleológia és idealizmus | 100 |
| Descartes és Kant | 103 |
| Homályosság és kauzalitásfogalom történetében | 105 |
| A potencia és aktus tanának kihatása | 107 |
| A létrahozás felfoghatatlansága a kauzális viszonyban | 110 |
| További spekulatív - metafizikai motívumok | 114 |
| Tipológia és teleológia | 114 |
| Burkolt teleológia a világegész gondolatában | 116 |
| Az értelem-garancia metafizikai szükséglete | 118 |
| Az értékrealizmus és az értékek metafizikája | 120 |
| Az etikai értékrealizmus | 122 |
| Aggodalmak az akaratszabadság körül | 123 |
| A finális kapcsolat kategóriaelemzése | 128 |
| A feladat felosztása | 128 |
| Arisztotelész hiányos finális elemzése | 129 |
| A finális kapcsolat három aktusa és belső viszonyuk | 133 |
| A finatlitás mint a kauzalitás átformálása | 137 |
| A külső megkülönböztethetetlenség alapja | 139 |
| A finális elemzés befejezése | 141 |
| Kiegészítések a finális elemzéshez | 144 |
| Az intuitív gondolkodás a céltevékenységben | 144 |
| A finalitás mint felfogási kategória | 146 |
| A finalitás mint reális kategória | 148 |
| A finalizálás gyakorlati és módszertani értelme | 150 |
| A fokozatiság érvének értelme és határai | 153 |
| Látszólagos és valóságos átmeneti formák | 156 |
| Célszerűség és céltevékenység | 160 |
| A hibás alternatíva okai | 160 |
| A nézőpontok kettőssége az élő problémájában | 162 |
| Irracionális beütések a szervesben | 164 |
| A célszerű keletkezése a célnélküliből | 167 |
| A történetteleologizmus ellen | 171 |
| A szellemmetafizikai érvek | 174 |
| Eltolódott modális fogalmak helyreigazítása | 174 |
| A megfordítás metafizikája és a létrahozás irracionalitása | 177 |
| Az "értelemértés" metafizikájához | 179 |
| A típusérv hibája | 181 |
| A tulajdonképpeni értelem- és értékérvek | 184 |
| Metafizikai egység- és értelemszükséglet | 184 |
| Az értelemmetafizika nagy előítélete | 187 |
| Az értéktartalom és céltevékenység viszonyához | 190 |
| Az etikai értékrealizmus érvénhez | 192 |
| A metafizikai értékalternatíva megszüntetése | 194 |
| Az erkölcsi normák kötelező ereje | 196 |
| Teleológia és akaratszabadság | 200 |
| Negatív és pozitív szabadság | 200 |
| A kauzális kapcsolat nyitottsága és átformálhatósága | 202 |
| Kauzális determinizmus és finális determinizmus | 204 |
| A finális determinizmus kudarca | 206 |
| Előterek és hátterek | 209 |
| Vulgáris motívumok, józanul nézve | 209 |
| Menekülés az értelmetlen és véletlen elől | 211 |
| Antropocentrizmus és antropomorfizmus | 213 |
| Sorseszme és gondviseléshit | 216 |
| Alkalmazkodás és formateleológia | 218 |