kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Győregyházmegye Könyvsajtója |
|---|---|
| Kiadás helye: | Győr |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
| Oldalszám: | 168 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 16 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | Nyomtatta Győregyházmegye Könyvsajtója, Győr. Irta: Dr. Werdenich Endre, győri tehologia-tanár. |
| Bevezetés | |
| Mi az Isten és a természetes istentan? | 1 |
| A természetes istentan felosztása | 2 |
| Isten létéről | |
| Az Isten létének nyilvánvalósága | 3 |
| Az Isten létét be lehet bizonyítani | 4 |
| Tradicionálizmus és ontologizmus | 5 |
| Az Isten létének bizonyítékai | 6 |
| Az anyagnak esetékes létezéséből vett bizonyíték | 7 |
| Az anyagi világ egy ősanyagra utal vissza | 8 |
| Az ősanyag teremtés utján keletkezett | 10 |
| A teremtéshez végtelen erő kell | 11 |
| A teremtő végtelenül tökéletes lény | 14 |
| Átmenet | 15 |
| A lényről | 15 |
| A léttartalom és a lényeg | 16 |
| A lét vagy létezés | 18 |
| Az absolut és faji lét | 19 |
| A lényegek között fokozati külömbségeket lehet találni (Létfok) | 20 |
| A létnek külömböző fokaiból vett bizonyíték | 22 |
| Az első ok a világ legtökéletesebb léttartalmának létesítő oka | 26 |
| A világnak minden lényege közvetlenül az első októl van | 27 |
| A világnak első oka önmagától létezik | 31 |
| A világ első oka végtelen léttartalom | 31 |
| Az Isten maga a lét (ipsum esse) | 33 |
| Az Isten a léttartalom teljessége | 36 |
| Az Isten szükséges lény | 36 |
| Istenség és Isten | 38 |
| Az Isten maga a létező | 39 |
| Csak egy Isten van | 41 |
| Az Isten semmiféleképpen sem foglalható közös szempont alá a véges lénynyel | 42 |
| Az Isten minden tehetségi léttől ment lényeg | 45 |
| Az Istennek ontologiai lényege maga a végtelen léttartalom (ipsum esse) | 47 |
| A világtani bizonyítéknak legrövidebb alakja a mástól létező és esetékes lényekből | 48 |
| Az embernek a tökéletes boldogságra irányuló vágyából vett bizonyíték | 50 |
| Az ember minden tettében leküzdhetetlen természetes törekvéssel a maga boldogságát keresi | 50 |
| Az ember vágyának a tökéletes boldogság után feltétlenül kielégítőnek kell lennie | 55 |
| Az ember boldogságának csak egyetelenegy jó, még pedig végtelen jó lehet a tárgya; e végtelen jó maga az Isten | 56 |
| Céltani bizonyíték | 59 |
| A világon célszerűséget lehet találni | 60 |
| E célszerűség előre megállapított célra irányul | 64 |
| Az előre megállapított célnak kritériumai | 65 |
| A világon uralkodó célratörekvés egy, e világ felett álló értelmes rendezőt tételez fel | 68 |
| A szerves életből vett bizonyíték | 70 |
| A hylozoizmus tarthatatlan | 72 |
| A kozmozizmus a földi élet eredetét nem fejti meg | 72 |
| Az ősnemzés elméletét el kell vetnünk | 74 |
| A földi élet szerzője | 76 |
| A lénytani bizonyíték | 78 |
| A lénytani bizonyíték birálata | 79 |
| Az Istennek tulajdonságairól | |
| Az Isten tulajdonságairól általában | 82 |
| Az Isten végtelenül tökéletes | 83 |
| Az isteni lényeg és az ő tökéletességei között, valamint e tökéletességek között egymáshoz viszonyítottan csak értelmi külömbség létezik | 84 |
| A tiszta és vegyes tökéletességekről | 86 |
| Az Istenben a tiszta és vegyes tökéletességek külömböző módon vannak meg | 88 |
| Az Isten egyszerű lény | 90 |
| Az Isten természetileg egyszerű | 90 |
| Az Isten matematikailag egyszerű | 91 |
| Az Isten nem test | 93 |
| Az Isten értelemmel és szabad akarattal bír | 93 |
| Az Isten tiszta szellem | 94 |
| Az Isten változhatatlan. Magyarázat | 95 |
| Az Isten változhatatlan. Bizonyítás | 96 |
| Az Isten változhatatlansága és akaratának szabadsága | 97 |
| Átmenet. Az Isten örökkévalóságáról | 101 |
| A mozgásról | 101 |
| A idő, aevum és az örökkévalóság általában véve | 103 |
| A tartóssága vagy tartam | 103 |
| Az időről | 104 |
| Az aevum | 107 |
| Az isteni lét tartóssága maga az isteni lényeg | 108 |
| Az örökkévalóság fogalma | 110 |
| Az Isten örökkévaló. Csak az Isten örökkévaló | 111 |
| A pantheizmus (mindenistenítés) | 112 |
| A pantheizmus bírálata | 114 |
| A pantheizmus első faja (Emanatismus) | 114 |
| A pantheizmus második faja (Pantheismus manifestationis vel evolutionis) | 115 |
| A pantheizmusnak harmadik faja (Panlegizmus) | 117 |
| Az Istennek kifelé ható működéséről | |
| Az Istennek kifelé ható működéséről általában | 119 |
| A teremtésről általában | 119 |
| A teremtés fogalma | 119 |
| A teremtés nem mozgás vagy változás | 120 |
| A teremtésben nincsen egymásután | 120 |
| Teremteni csak az Isten képes | 120 |
| Az sem lehetséges, hogy a véges lény mint Istennek eszköze teremtsen | 120 |
| Az Egyháznak tana a teremtésről | 121 |
| Az Isten a világnak összes lényeit egész állaguk szerint teremtette | 122 |
| A jelen anyagi világ idővel lett | 124 |
| A világfolyamat a természet rendes menete szerint teljes nyugalomra törekszik | 125 |
| A világfolyamat valamikor kezdődött, tehát nem örök | 129 |
| Nincsen igazán számbavehető okunk, a mely azt bizonyítaná, hogy a jelen világ (az anyag) maga öröktől van | 130 |
| Az Isten a világot szabadon teremtette | 131 |
| Az Isten önmagát szükségképen szereti | 132 |
| Az Isten a világot szabadon akarja | 132 |
| Az Isten önmagát első sorban, a teremtményeket pedig másodsorban szereti | 133 |
| Átmenet. A világ az Isten dicsőségére van teremtve | 133 |
| A célról. A cél külömböző fajai. Indító (motívum) | 133 |
| A világ az Isten dicsőségére van teremtve. Bizonyítás | 136 |
| Az Isten a világot első sorban az ő kedvéért teremtette | 136 |
| A világ másodsorban az értelmes lények boldogságára van teremtve | 136 |
| Az Isten a világ teremtésével olyan jót akart élni, a mely az Istennek nem benső java | 137 |
| A teremtő Isten személyi céljának tárgya az Istennek dicsősége | 137 |
| A világ teremtésének tárgyi célja az Istennek dicsősége | 138 |
| A teremtésnek indítója (motivuma) az Istennek jósága | 139 |
| A világ fenntartásáról. A fenntartásnak fajai | 140 |
| A teremtmények, kivétel nélkül, az Istennek közvetlen fenntartására szorulnak | 141 |
| Átmenet. Az isteni közreműködésről | 145 |
| Az alkalomelvűség (occasionalismus) | 145 |
| Az isteni közreműködésről általában; a közreműködés fajai | 148 |
| Az Isten a teremtmények működéséhez szükségképen természetileg és közvetlenül is közreműködik | 149 |
| Az isteni közreműködés természetéről | 153 |
| Az Isten közreműködése a szabadakarattal bíró lények cselekedeteihez | 155 |
| A természeti eleve-indítás (praemotio physica) | 156 |
| Az isteni közreműködés és a bűn | 158 |
| Az Isten megmérhetetlen és mindenütt jelenlevő | 159 |
| Tér, hely, jelenlét | 159 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.