A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig
Ginop popup ablak bezárása

Természetismeret I.

Gyakorlatok/Egységes jegyzet/Kézirat/Tanítóképző és óvónőképző főiskolák

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 252 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 11-1022.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A természettudományok robbanásszerű fejlődése az utóbbi évtizedekben új korszakot nyitott az emberiség történetében. Az új korszak emberének műveltségéhez a természettudományok eredményeinek... Tovább

Előszó

A természettudományok robbanásszerű fejlődése az utóbbi évtizedekben új korszakot nyitott az emberiség történetében. Az új korszak emberének műveltségéhez a természettudományok eredményeinek megfelelő szintű ismerete is hozzátartozik. Ezért tartjuk nagyon lényegesnek az általános iskolai nevelésben és oktatásban az érdeklődés felkeltését a természet iránt. Világosan kitűnik a politikus és természetkutató Goethe közel kétszáz évvel ezelőtti mondásából - "Ifjú tanuld meg idején, hogy a költészet nem vezethet, csak kísérhet." - az, hogy életünk, társadalmunk, kultúránk elsekélyesedik, ha a természet iránt nem keltjük fel idejekorán az érdeklődést. Ehhez viszont pallérozottabb gondolkodású, igényes nevelőkre van szükség, akik élménnyé tudják tenni a természet ismeretének az egyetemes kultúrát átitató mivoltát és közben motiválják a gyermekeket a gondolkodás tudatos vállalására. Csak helyeselni lehet a Művelődési Minisztériumnak azt az álláspontját, hogy a tanító szakos hallgatóknak ne elszigetelt szaktudományokat (fizikát, kémiát, biológiát, földrajzot), hanem ezekből a természettudományokból integrált természetismeretet oktassunk. E praktikum is ennek szellemében Íródott. A természettudományok fontos területe a kísérletezés, amely nemcsak konkrét tényekre, hanem természettudományos szemléletre is neveli, tanítja a hallgatókat. A praktikum elsősorban tanítójelöltek számára készült. Ismerve a hallgatók természettudományos előképzettségében megmutatkozó heterogenitást (különböző típusú szakközépiskolákban, gimnáziumokban érettségiztek), szükségesnek tartjuk, hogy az egyes témakörök gyakorlataihoz rövid elméleti összefoglalást is adjunk. Ezek az ismeretközlő anyagrészek nem tartalmazzák az illető témakör teljes és részletes kifejtését, csupán a kísérletek biztos értelmezéséhez, elemzéséhez szükséges elméleti anyag ismertetésére korlátozódnak. Mint minden praktikum, ez is többoldalúan használható. A főiskolai képzés mellett segítséget nyújthat az általános iskolákban működő szakkörök számára is. Leirtunk olyan kísérleteket, feladatokat is, amelyek felkelthetik az érdeklődő általános iskolai tanulók figyelmét, valamint jól hasznosíthatók csoportos vagy önálló foglalkoztatásban. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
1. Gyakorlati alapismeretek 5
(Pesti József)
1.1. Laboratóriumi munkaszabályok 5
1.2. Laboratóriumi munkavédelem 6
1.2.1. A balesetek megelőzését célzó biztonsági szabályok 6
1.2.2. Elsősegélynyújtási ismeretek 7
1.2.2.1. Elsősegély mérgezéssel nem járó baleseteknél 7
1.2.2.2. Elsősegély mérgezéseknél 9
1.3. Laboratóriumi munkaeszközök 12
1.3.1. Üvegből készült munkaeszközök és alkalmazásuk 12
1.3.1.1. Nem hőálló üvegedények 13
1.3.1.2. Hőálló üvegedények 15
1.3.1.3. Laboratóriumi térfogatmérő eszközök 18
1.3.1.4. Sűrűségmérő eszközök 20
1.3.2. Porcelán munkaeszközök és alkalmazásuk 21
1.3.3. Egyéb laboratóriumi eszközök 22
1.3.3.1. Laboratóriumi állványok és tartozékaik 22
1.3.3.2. Laboratóriumi hőforrások és a melegítés segédeszközei 24
1.3.3.3. Fából készült eszközök 26
2. Mennyiség, mérés, mértékegységrendszer (SI) 28
(Hajpikné Bálint Julianna)
2.1. Mennyiségek SI egységei és más használható mértékegységek 30
2.2. Feladatok 45
3. Modellezés 47
(Pesti József)
3.1. A modell 47
3.2. A légnemű halmazállapot vizsgálata 49
3.3. A folyadék halmazállapot vizsgálata 51
3.4. A szilárd halmazállapot vizsgálata 54
3.5. Kristályrács szerkezetek 54
3.6. Modellkészlelek 59
4. Alapvető mérések 75
(Hajnikné Bálint Julianna)
4.1. A hosszúság mérése 73
4.2. A terület mérése 81
4.3. A térfogat mérése 83
4.4. A tömeg mérése 85
4.5. Az idő mérése 89
4.6. A hőmérséklet mérése 91
5. Hely, helyzet, mozgás viszonylagossága, meghatározása 95
(Hajnikné Bálint Julianna)
6. Hullámjelenségek 105
(Hajnikné Bálint Julianna)
7. Egyensúlyi helyzetek vizsgálata 118
(Hajnikné Bálint Julianna)
7.1. Szilárd testek egyensúlya 118
7.2. Folyadékok és légnemű anyagok egyensúlya 123
8. A kölcsönhatások csoportosításai 132
(Hajnikné Bálint Julianna)
9. Mechanikai kölcsönhatások 134
(Hajnikné Bálint Julianna)
9.1. Ütközések 134
9.2. Elektromos és mágneses kölcsönhatások 139
9.2.1. Elektromos kölcsönhatások 139
9.2.2. Mágneses kölcsönhatások 157
10. Termikus kölcsönhatások 157
(Hajnikné Bálint Julianna)
10.1. A hőmérséklet kiegyenlítődésének módjai 157
10.2. Hőtágulások 172
10.3. Halmazállapot-változással járó termikus kölcsönhatások 180
11. Kémiai kölcsönhatások 186
(Pesti József)
11.1. Oldódás 186
11.2. Kémhatásvizsgálat 197
11.3. Kristályosítás 203
11.4. Az égés 208
11.5. A környezetismeret tanításában előforduló kémiai kísérletek 211
12. Útmutató a feladatok megoldásához és a kérdések megválaszolásához 218
13. Fizikai állandók 236
Melléklet 248
Szakirodalom 249
Tartalomjegyzék 251
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem