A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az elmúlt évtizedekben kibontakozó tudományos-technikai forradalom világszerte előtérbe helyezte a természettudományos oktatás problémáit. Ez nemcsak egyes korosztályokat, vagy iskolatípusokat...
Tovább
Előszó
Az elmúlt évtizedekben kibontakozó tudományos-technikai forradalom világszerte előtérbe helyezte a természettudományos oktatás problémáit. Ez nemcsak egyes korosztályokat, vagy iskolatípusokat érintett, hanem szükségessé tette az általános és középfokú oktatás egészének a felülvizsgálatát is. A világ sok országában külön oktatási programok foglalkoznak a természettudományos oktatási módszerek kidolgozásával, a hatékonyabb oktatási módszerek felkutatásával.
Ilyen munka hazánkban is megindult. Iskolai kisérletek kezdődtek 1968-ban az általános iskola alsótagozatában a természettudományos oktatás bevezetésére. Az MTA Elnökségi Közoktatási Bizottsága egy éve intenziven foglalkozik korszerűsítési kérdésekkel. Megindult a természettudományi tantervtervezet középiskolai kipróbálása is. E körülmények teszik különösen érdekessé a természettudományos oktatás eredményességének nemzetközi felmérését, amely még akkor történt, amikor nálunk az uj koncepció nem alakult ki.
Természettudományos oktatásunk helyzete az 1970-es nemzetközi teljesítménymérés tükrében nem mondható tul rossznak. A 14 éves korosztályú magyar gyerekek 18 ország mezőnyében Japán után a második helyen végeztek, olyan teljesitménymérési feltételek mellett, amikor a vizsgálatban használt tesztkérdéseknél nem vették figyelembe az egyes országokban érvényes tanterveket. A 10 éves és a 18 éves korosztály hetedik hetedik helye az országok versenyében azt mutatja, hogy az általános iskola alsó tagozatának és a középiskolának a természettudományok oktatáséra kell különös gondot forditani.
Ez a tanulmány az objektiv teljesítménymérés módszereinek ismertetése mellett néhány példával illusztrálja a különféle teszteket és részletesen vizsgálja az eredményeket.
Vissza
Tartalom
Előszó 1
BEVEZETÉS 4
1. A nemzetközi vizsgálat feltételei 6
1.1. A vizsgálat módszere 6
1.2. Tantárgy, iskola, pedagógus 8
1.3. Természettudományi tantárgy-tesztek 23
1.4. Tanterv- és tantárgy-tesztek 41
2. Eredmények, tanulságok 49
2.1. Az összehasonlítás módszere 49
2.2. A magyar tanulók eredményei 57
2.5. Város-falu-különbség 61
2.4. Középiskolai szelekció 62
2.5. Tantárgyak 64
2.6. Tanterv-elméleti összefüggések. 69
2.7. Gondolkodásra nevelés 72
2.8. A tanulói teljesitmények fejlődése. 73
2.9. Iskolák közötti különbségek 78
3. Attitűdök a természettudományok tanitás körében 83
4. Többváltozós összefüggések 98
4.1. Vizsgálati módszer 98
4.2. Blokkhatás 113
4.3. Az otthon és az iskola 118
4.4. A harmadik blokk 120
4.5. Iskolatípusok 129
4.6. Fiuk, lányok 131
4.7. Attitűdök, nevelési eljárások 135
4.8. A verbális teljesitmény 138
5. A tanitás szabályozása 141
5.1. A feladatelemzési módszer 141
5.2. Kísérlet a szabályozás vizsgálatára 144
Következtetések és ajánlások 150
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.