| Bevezetés | 5 |
| A testneveléselmélet tárgya és feladata | 5 |
| A testneveléssel összefüggő alapvető fogalmak | 7 |
| A testneveléssel összefüggő egyéb fogalmak | 21 |
| A testnevelés és a sport fejlődéstörténetének áttekintése | 25 |
| A testnevelés eredete és alapvető társadalmi funkciója | 27 |
| Őskor (i. e. 700 000-4000) | 29 |
| Összefoglalás | 30 |
| Ókor (i. e. 4000-i. sz. 476) | 30 |
| Az ókori keleti osztálytársadalmak | 30 |
| Összefoglalás | 32 |
| Görögök | 32 |
| Összefoglalás | 39 |
| Rómaiak | 40 |
| Összefoglalás | 45 |
| Germánok | 46 |
| Ázsiai népek | 47 |
| Középkor (V-XVII. sz.) | 47 |
| Összefoglalás | 53 |
| Ujkor (1640-1917) | 53 |
| Összefoglalás | 64 |
| Legujabb kor (1917-től) | 65 |
| Az imperialista és fasiszta fejlődési út jellemzői a sportban | 65 |
| A munkássport fejlődésének utja | 67 |
| A testnevelés és sport a Szovjetunióban | 68 |
| A magyar testnevelés és sport rövid története | 73 |
| A honfoglalástól a polgári forradalomig (896-1848) | 73 |
| Összefoglalás | 81 |
| A polgári forradalom és nemzeti szabadságharctól a polgári demokratikus forradalomig (1848-1918) | 82 |
| A polgári demokratikus forradalom és a Tanácsköztársaságtól a felszabadulásig (1919-1945) | 100 |
| Összefoglalás | 107 |
| Testneveléselméleti alapismeretek | 109 |
| A testnevelés szerepe a társadalomban | 111 |
| A testnevelés történeti és osztályjellege | 111 |
| A testnevelés társadalmi rendszere | 113 |
| A szocialista testnevelés célja és feladatai | 131 |
| Testnevelési rendszerünk fő területei | 134 |
| A testnevelés tartalma és eszközei | 139 |
| A testnevelés fizikai mozgással összefüggő müvelődési anyaga | 139 |
| A testnevelés alapvető művelődési anyagát és eszközeit képező testgyakorlatok értelmezése, értékelése és rendszerezése | 140 |
| A testgyakorlatok rendszerezése és a testnevelés mozgásrendszerei | 145 |
| A testgyakorlatok tartalma | 151 |
| A testgyakorlatok formája | 152 |
| A testnevelés a szocialista személyiség formálásának szolgálatában | 164 |
| A testnevelés szerepe a testi nevelési feladatok megoldásában | 165 |
| A testnevelés szerepe a szervezet megerősítésében és megedzésében, a sokoldalu fizikai fejlesztésben | 166 |
| A testnevelés szerepe a testi képességek és mozgáskészségek fejlesztésében | 169 |
| A testnevelés szerepe az értelmi nevelési feladatok megoldásában | 175 |
| A testnevelés szerepe az erkölcsi nevelési feladatok megoldásában | 180 |
| A testnevelés szerepe az esztétikai nevelési feladatok megoldásában | 193 |
| A testnevelés szerepe a politechnikai képzés körébe eső feladatok megoldásában | 194 |
| A testnevelő tanár egyéniségének szerepe a nevelőmunka eredményessége szempontjából | 194 |
| A tanulók életkori sajátosságai mint a nevelőmunka tartalmát és módszereit befolyásoló tényezők | 196 |
| A nevelőmunka tervezése és a testnevelés | 197 |
| A testnevelés mint tudomány | 198 |
| A testneveléstudomány helye a tudományok rendszerében | 200 |
| A marxizmus-leinizmus a szocialista testneveléstudomány világnézeti alapja | 202 |
| A testneveléstudomány kapcsolata az érintkező (határ-) tudományokkal | 205 |
| A testneveléstudomány kutatási módszerei | 215 |
| A testnevelés oktatásának módszertana | 225 |
| A didaktika és a testnevelés oktatásmódszertanának kapcsolata | 227 |
| Az oktatás célja a testnevelésben | 228 |
| Tanterv | 230 |
| Az iskolai testnevelés mint tantárgy | 230 |
| Az érvényben levő általános iskolai tanterv főbb elvi kérdései | 232 |
| A tanterv felépítettségének főbb vonásai | 233 |
| Tantervi utasítás | 233 |
| Tanmenet | 238 |
| A testnevelés oktatási folyamata | 257 |
| A testnevelés oktatási folyamatának főbb lélektani és fiziológiai vonatkozásai | 264 |
| A jártasságok és készségek kialakításának folyamata a testnevelésben | 269 |
| A didaktai alapelvek érvényesítése a testnevelés oktatási folyamatában | 273 |
| A testnevelés szervezeti formái | 285 |
| A testnevelési óra | 286 |
| A tanítási óra korszerűsítésének néhány problémája a testnevelésben | 304 |
| Foglalkoztatási formák a testnevelés oktatási folyamatában | 309 |
| Az oktatás módszerei | 317 |
| Ismereteközlés | 318 |
| Gyakoroltatás | 323 |
| Hibajavítás | 332 |
| Ellenőrzés, értékelés | 333 |
| Elővigyázatossági és egészségügyi rendszabályok | 342 |
| Megedzés | 348 |
| Egészségügyi problémákkal és szervi elváltozásokkal összefüggő sajátos testnevelési foglalkozások | 349 |
| Önkéntes jellegű szervezeti formák | 351 |
| Uttörő-testnevelési és -sporttevékenység | 351 |
| Sportiskolák | 356 |
| Edzés, versenyzés | 357 |
| Az edzésadagolás problémája | 361 |
| Versenyzés | 362 |
| Alkalmi (vegyes, epizodikus) szervezeti formák | 364 |
| Az általános iskolák egy részének sajátos körülményeit figyelembe vevő eljárások | 375 |
| Testnevelés a tornateremmel nem rendelkező iskoláknál | 375 |
| A testnevelés megszervezése és vezetése a kis létszámu és részben osztott iskolákban | 376 |
| A testnevelés megszervezésében vegyes (koedukált) osztályokban | 377 |
| Az iskolai testnevelés dologi feltételei | 379 |
| Függelék | 383 |
| Testneveléstörténeti időrendi táblázat | 383 |
| Irodalom | 387 |