1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Testneveléselmélet

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 239 oldal
Sorozatcím: Testnevelési Főiskolai Tankönyv
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 4704. Megjelent 800 példányban. Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv a Magyar Testnevelési Főiskola első testneveléselméleti tankönyve, pontosabban ennek a tankönyvnek második kötete. Úgy érzem, hogy amikor kézirata ebben a formában sajtó alá kerül,... Tovább

Előszó

Ez a könyv a Magyar Testnevelési Főiskola első testneveléselméleti tankönyve, pontosabban ennek a tankönyvnek második kötete. Úgy érzem, hogy amikor kézirata ebben a formában sajtó alá kerül, majdani olvasói, elsősorban a TF hallgatói méltán tartanak igényt néhány magyarázó megjegyzésre.
Az első testneveléselméleti tankönyv megjelenése komoly esemény a magyar testnevelés történetében. Bátran állíthatom ezt, mert - bár szívemhez nőtt ez a munka és szívemen viselem további javítását, tökéletesítését is - a Testnevelési Főiskolán folytatott évtizedes munkásság alapján tárgyilagosan le tudom mérni jelentőségét.
Amikor Cseke Dénes, még mint a TF testneveléselméleti tanszékének vezetője, megírását elvállalta, sürgető tartozásnak tekinthette elkészítését. Tartozásnak mindazokkal szemben, akik a hazai testnevelés felvirágzását az évszázadok során előkészítették. Tartozásnak az utóbbi évszázad sok-sok ezer pedagógusával szemben, akik a testnevelést iskoláinkban meghonosították. Tartozásnak a szocialista szovjet testneveléselmélet munkásaival szemben, mert kutatásaik minden eredményét önzetlenül rendelkezésünkre bocsátották. Tartozásnak egykori tanáraival, vele együtt dolgozó tanártársaival és a testnevelés szolgálatára készülő tanítványaival szemben. Mindenekfelett pedig tartozásnak a fiatal nemzedékkel, a milliónyi fiúval és leánnyal szemben, akiknek nevelését társadalmunk az óvodától az egyetemig az oktató-nevelő intézmények széles hálózatára bízza.
A szerzővel együtt közvetítőnek tekinthetjük ezt a művet testnevelésügyünk egész értékes öröksége és az egyre szélesebb körben kibontakozó, egyre magasabb szintre emelkedő elméleti és gyakorlati testnevelési munka között.
Kétségtelen, hogy a tankönyv jelen formájában csonka. Hiányzik az elméleti alapvetést tartalmazó első kötete. Ennek az oka főként két körülményben rejlik. Az egyik az, hogy a szerzőnek még a mű előkészületi szakaszában meg kellett válnia tanszékétől és ezzel a testnevelőtanár-képzés munkájától. A másik - és a fontosabbik - pedig az, hogy ezekre a legutóbbi évekre esett a korszerű testneveléselmélet döntő fordulata Pavlov történeti jelentőségű fiziológiai kutatásai, a pavlovi tanítások eredményeinek a testnevelésre való alkalmazása felé. Mérhetetlen távlatokat nyitott meg a nervizmus elmélete a testneveléselméleti munka előtt! A szerző kötelességének érezte, hogy ebből a munkából maga is kivegye részét, hogy a tankönyv megírásában értékesítse a pavlovi kutatások minden hozzáférhető eredményét. A kézirat, amely idevágó nézeteit tartalmazza, elnyerte a szakmai bírálat jóváhagyását, és kiadásra készen áll. A szerző mégis úgy döntött, hogy kutatómunkájának ezen eredményeivel nem terheli a tankönyv anyagát. Egyelőre a tankönyvtől függetlenül fogja közrebocsátani, hogy előbb a legszélesebb körű bírálat és a gyakorlat tapasztalatai lehessenek meggyőződésének próbakövei. Bizton hiszem, hogy ez a körülmény munkásságának jelentőségét semmiképpen sem csökkentheti. A testnevelés minden művelőjének, elsősorban a Testnevelési Főiskolának és a Testnevelési Tudományos Tanácsnak kötelessége - egyúttal épülő magyar szocialista testnevelésügyünk sürgető követelése - hogy a szerző úttörő kezdeményezésére építve, segítsen a testneveléselmélet teljes rendszerének kialakításában.
Ez azonban mindenképpen tetemes időt igényel. A tankönyv most megjelenő kötetét addig késleltetni nem lehet, ez nem lenne helyes. Nem nélkülözheti ezt a könyvet a testnevelőtanár-képzés, de szükségük van rá a már a gyakorlatban működő testnevelőknek is. Fontos szerep vár erre a tankönyvre, hogy ők, régi és új káderek, hogy mi valamennyien arra hivatottak, eleget tudjunk tenni pártunk irányt szabó követelésének, hogy az eddiginél fokozottabb mértékben tudjuk biztosítani ifjúságunk testi nevelését.
Lehet, sőt kívánatos is, hogy ezt a kötetet is vita fogadja majd. Ugyanakkor kétségtelen, hogy Cseke Dénes műve nemcsak a fennállásának 30 éves évfordulójához közeledő Magyar Testnevelési Főiskola munkájának kiemelkedő dokumentuma, hanem komoly nyeresége a magyar szocialista neveléstudomány egyetemének is.
Nagy megtiszteltetés számomra, hogy ezzel a néhány megjegyzéssel én bocsáthatom útjára a könyvet. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
I. RÉSZ
A testnevelés tartalma és szervezése 5
I. fejezet
A testnevelés tartalma 7
II. fejezet
A testnevelés tartalmának elemzése a szervezés szempontjából 9
1. A testgyakorlatok az anyagszervezés szempontjából 11
2. Az alapmozgások 13
3. A játék 15
4. Az előkészítő mozgások 22
5. A testnevelés tartalmának rendszere 25
III. fejezet
A testnevelés tartalmának szervezése 28
1. A sportfejlesztési terv 28
2. Az általános szakosztályi munka tartalmának szervezése 34
3. Tanterv 39
4. Tantárgy 39
5. Óraterv 41
6. A testnevelés mint tantárgy 42
7. A tantervszerkesztés elvi szempontjai 44
8. A tanterv szerkezete 47
9. Érvényes tanterveink szerkezete 50
10. Érvényes tanterveink osztályokat átfogó szerkezete 51
11. Érvényes tanterveink osztályon belüli szerkezete 52
12. Érvényes tanterveink az anyagfeldolgozó munka szempontjából 56
II. RÉSZ
A TESTNEVELŐ MUNKA 61
I. fejezet
A munkaterv 63
1. A tanmenet és az edzésterv 72
2. A tanmenetkészítés 74
A) Az anyagkiválasztás 75
B) Az anyagfelosztás 80
C) Az anyagelrendezés 80
II. fejezet
A testnevelés tényezői 88
Felosztás 88
III. fejezet
A tanítás és technikája 93
1. Tájékoztató 93
2. A tanulás fogalma 94
3. A tanulás tágabb és szűkebb értelmezése 96
4. A mozgástanulás folyamata 99
5. A mozgástanulás feltételei 105
6. A tanítás és szerepe a testnevelésben 112
IV. fejezet
A tanító eljárás 119
Tájékoztató 119
I. Az ismeretközlés 120
1. Az ismeretközlés formái 121
2. A szóban közlés 121
3. A megmutatás 125
4. Az ismeretközlés együttes formáinak alkalmazása 128
5. A megértés ellenőrzése 128
6. Az ismeretközlés menete 130
7. Az ismeretközlés menete a mozgások természete szerint 130
A) A testgyakorlati ágak egészére vonatkozó ismeretek közlésének menete 131
B) A mozgáselemekre vonatkozó ismeretek közlésének menete 134
C) A mozgáselemsorokra vonatkozó ismeretek közlésének menete 138
8. Az ismeretközlés menete és a tanítvány fejlődési sajátosságai 140
II. A gyakoroltatás 144
1. A gyakoroltatás formái 147
2. A gyakorlatvezetés 148
3. A vezénylés 153
III. A hibajavítás 157
1. A tanulók munkájának elemzése és értékelése 157
2. A megfigyelés rögzítésére szolgáló eljárások 159
3. A mozgáshibák 160
A) A megfigyelés eredményének kiértékelése 160
B) A mozgáshibák okai és felismerésük nehézségei 161
C) A mozgáshibák osztályozása 162
4. Magatartás a hibákkal szemben 165
A) A hibák megelőzése 166
B) A hibák kiküszöbölése 172
a) Az izomműködések koordinálatlanságában nyilvánuló hibák kiküszöbölése 176
b) Az általános jellegű hibák kiküszöbölése 181
c) Egyes gyakorlatokra jellemző hibák kiküszöbölése 181
V. fejezet
A gondozás 183
I. Megbetegedések és fertőzések elleni védekezés 183
II. Óvintézkedések a balesetek elleni védekezés érdekében 187
III. Higiénikus készségekre való nevelés 191
VI. fejezet
Az edzés 193
III. RÉSZ
A TESTNEVELÉS SZERVEZETI FORMÁI, SZERKEZETE ÉS TERVEZÉSE 197
I. fejezet
Tájékoztató 199
1. A testnevelés szervezeti formái 199
2. A foglalkoztatás formái 201
A) Az osztályfoglalkoztatás 201
B) A csapatfoglalkoztatás 203
C) Az egyéni foglalkoztatás 206
II. fejezet
A testnevelő munka felépítése vagy szerkezete 208
1. A testnevelő munka négyrészes szerkezeti felépítése 210
2. A testnevelési óra és szerkezeti felépítése 213
A) A testnevelési óra bevezető része 213
B) A testnevelési óra előkészítő része 215
C) A testnevelési óra főrésze 220
D) A testnevelési óra befejező része 224
III. fejezet
A testnevelési óra terve 226
A tervkészítés általános szempontjai 227
1. A mindenoldalú foglalkoztatás elve 227
2. A kellő mértékű és a teljesítő képesség változásához alkalmazkodó
megterhelés elve 228
3. Az időkihasználás elve 230
Irodalom 233

Cseke Dénes

Cseke Dénes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Cseke Dénes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv