kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Minerva-Társaság |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Vászon |
| Oldalszám: | 252 oldal |
| Sorozatcím: | Minerva-könyvtár |
| Kötetszám: | 25 |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 23 cm x 16 cm |
| ISBN: | |
| A fejlődés | |
| A fejlődés gondolata. Történelmi gondolkozásunk alapja. - Milyen az irodalomtörténet a fejlődés gondolata nélkül? | 1 |
| Szerves fejlődés és szellemi fejlődés. - Az ember kettős természete | 2 |
| A szerves fejlődés | |
| Biografia. A szerves fejlődés kategóriái adva vannak az egyes ember történetében | 3 |
| Társadalom-biografia. Az életrajz kategóriáit kiterjeszti és egy egész társadalomra alkalmazza | 3 |
| Renaissance-történetírás | 4 |
| Historia literaria. Az életrajzi kategóriákat tárgyakra alkalmazza. A könyvek életrajza | 4 |
| Eszme-biografia | 5 |
| A mai irodalomtudomány és az organizmus gondolata. Kizárja a hatás fogalmát. Recepció. Gundolf Shakespeare-je | 9 |
| Az egyes ember mint organikus egység: Gundolf Goethé-je | 10 |
| Korszak-individuumok | 12 |
| Az irodalom életrajza. Az irodalom mint individuum | 16 |
| Összegezés | 21 |
| Szellemi fejlődés | |
| Idő és folytonosság. - Tökéletes organizmus helyett végtelen folytonosság: a fejlődés gondolatának klasszikus és romantikus formája | 23 |
| A haladás. Baco irodalomfölfogása | 24 |
| Hegel. A szellem fejlődése. A tudat fejlődése. - Hegel filozófiatörténete. Hegel esztétikája | 26 |
| Hegelista irodalomtörténet: Rosenkranz. Hehn. - Erdélyi János és az irodalmi tudalom | 28 |
| Historizmus. Miként alakult ki Hegel nyomán a szellemi fejlődés fogalma? - Hegel gondolatai a történeti gondolkodásban | 29 |
| Folytonosság a fejlődésben. A múlt tovább hat a jelenben. - Vierkandt. Troeltsch | 30 |
| A tudatosság fejlődése. Burckhardt. - Irodalmi tudat. Négyesy, Horváth János | 31 |
| Az individualizmus fejlődése. Nietzsche | 33 |
| Az absztrakció fejlődése: Wund, Cassirer. Kultúrpesszimizmus. Az absztraháló betű veszedelme. Az írásellenes Nietzsche. | 34 |
| A fejlődés fokozatai | |
| Korszakosztás helyett lépcsőzetes fölépítés. - Dilthey, Wundt | 41 |
| A szóhagyomány | |
| Iratlan irodalom | 42 |
| Alakuló szöveg | |
| Az élőszó | 43 |
| Szövegrögzítés | 44 |
| Szövegállandóság a szóbeliségben. Irástalan segédeszközei: a gesztus, a kötött forma, a ritmikus előadás | 46 |
| A szóhagyomány stílusa. A szövegrögzítés szempontjából magyarázódik | 47 |
| Személytelen szerző | |
| Szerző-előadó. Az iratlan mű elválaszthatatlan az előadótól. - Az előadó eltakarja a szerzőt | 50 |
| Személytelen szerző. A névtelenség. - A szellemi tulajdon fogalma még ismeretlen | 52 |
| A személytelen szerző qualitásai: sokfelé járt, tapasztalt, szavahihető, hűségesen reprodukálja a hagyományt. | 53 |
| Jelenvaló közönség | |
| Jelenvaló közönség. A közönség természetes határa | 55 |
| Az előadó-szerző és jelenvaló közönség viszonya. Az érthetőség. A közönség megszólítása. A figyelemkeltés formulái | 59 |
| Összegezés. Szóhagyomány az irodalom alatt: népköltészet | 61 |
| A kézirat | |
| Irás és irodalom | 63 |
| Állandósuló szöveg | |
| Az írás. Szövegrögzítés. Absztrakció | 64 |
| Epigraphia. A primitiv írásmű. Anyaghoz és helyhez kötött. A jel és a jelölt tárgy differenciátlan egysége. A tárgy maga beszél. Nincs szerző. A lapidáris latin nyelv | 65 |
| Az epigraphia átalakulása. A betű és az anyag elkülönülnek egymástól | 67 |
| Hieratikus írás. A kezdő írástudás exkluziv jellege. Az írástudás és a latin nyelvűség | 69 |
| A profán írás. A vulgáris nyelvű irodalom. Az "írásbeliség felújulásának kora". Kódexirodalmunk keletkezése | 72 |
| Az írás-olvasás formáinak átalakulása. Pergament és papiros | 73 |
| A kézirat-másolás. Mindig több kéziratpéldányra lesz szükség. A mű differenciálódik az esetleges kézirat-példánytól. A tömeges kéziratmásolás közeledik a könyvnyomtatáshoz. Állandósuló szöveg | 79 |
| A cím. A szóbeliség figyelemkeltő és berekesztő formulái átszármaznak az írásra. Inplicit és explicit | 84 |
| A szöveg-philologia. Szóbeli szövegek írástalan korrekciója. Irásbeli szövegek régi gondozása | 88 |
| Szerző személy | |
| A szerző és előadó ősi egysége, differenciálódik | 91 |
| A kézirat másoló. A szóbeli előadó jogutóda | 92 |
| A szerző kibontakozása | 94 |
| Szerző személy. Individuum: a "legkisebb" | 101 |
| Közeli közönség | |
| Hallgató közönség és olvasó közönség. A fejlődés áttekintése | 107 |
| Akusztikai stílus és vizuális stílus | 110 |
| Közeli közönség. Életközösség | 118 |
| Osztály-irodalom és lokális irodalom. Egyházi irodalom. Lovagi irodalom | 122 |
| Összegezés. "Kézirat gyanánt". A kódexirodalom tovább él a nyomtatott alatt: néphagyomány | 125 |
| A könyv | |
| Állandó szöveg | |
| A technikai külsőre vagy a szellemi lényegre tartozik-e a könyvnyomtatás fölfedezése? | 128 |
| A kézirat öröksége. A könyv eleinte utánozza a kódexet. Gutenberg kézirathamisító? | 128 |
| A publicitás. A példányszámok rohamos növekedése. A kéziratos irodalom és nyomtatott irodalom elkülönül egymástól | 131 |
| Állandó szöveg. Csak fokozatosan alakul ki. Régi nyomtatványok változatai | 135 |
| Cím, évszám és előszó. A kiforrott szöveg individualitás jelei | 139 |
| A fejlődés útja: humanizmus és reformáció. A humanizmus az antik irodalmat fölfedezi: vagyis kinyomtatja. Idegenkedés a könyv publicitásával szemben. Erasmus mint publicista | 143 |
| A fölvilágosodás. Az igazság csak publicitás által nyer világító erőt | 153 |
| Nemzeti irodalom. Irástudás és irodalom a nyelvtől függetlenül a nemzeti individualitás kritériuma lesz | 158 |
| Irodalmi nyelv és nyelvújítás. A beszélt és írott nyelv elkülönülése | 161 |
| Irodalmi pseudo-klasszicizmus. Öncélú szépirodalom | 163 |
| A romantika. Az öncélú irodalom második életkora | 165 |
| Idő-sajtó. Könyv a klasszikus, a folyóírás a romantikus-forma | 171 |
| Irás-ellenes és irodalom-ellenes erők | 175 |
| Szerző személyiség | |
| Szerző és közvetítő. A közvetítő lassú elnémulása. A könyvnyomtató mint a kéziratmásoló jogutóda. Tudós nyomdászok | 183 |
| A szerző önállósulása. A szerző neve. Az anonymitás ellen. Irói nevek | 184 |
| Személyiség. Személy és személyiség | 196 |
| Az eredetiség. A fejlődés fokozatai: a szóbeli előadó szavahihetősége | 198 |
| A költött tárgy individuális eredetű | 201 |
| Magánosság és szerepjátszás. Magánosság és eredetiség. Novalis | 208 |
| Távoli közönség | |
| A könyvkiadás gazdasági alapjai. Három típus: a mecenás, a praenumeráció és a kiadó | 212 |
| A mecenás és a dedikáció. Az író és mecenás közötti viszony fejlődése | 212 |
| A praenumeráció. Az előfizető a főúri mecenás polgárosodó utóda. Kezdetleges irodalmi viszonyokra jellemző. Kedvez a folyóiratnak. Kifejlődik az idő a sajtónál és fennmarad a "szerző kiadása" esetében | 216 |
| A kiadó. A nagy közönség képviselője | 218 |
| Quantitativ fejlődés. Az egyes olvasó elvész a tömegben | 218 |
| Qualitativ fejlődés: Az olvasó individuális szabadsága. A közönség atomizálódik | 220 |
| Az összetartó tényezők. Az író két lelke: a szerző és az olvasó. Az olvasókat az írókban ismerjük meg | 221 |
| Siker és divat. Összetartó tényezők. A siker feltétele: a szerzőben erősebb az olvasó mint az író | 224 |
| A szellemi vezetés és követés. Az íróból indulnak ki az összetartó tényezők | 226 |
| A szellemi vezetés eszközei. Az irodalmi programm | 230 |
| Goethe - Faust | 236 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.