1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tudásgyár vagy papírgyár (dedikált példány)

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Új Mandátum Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 165 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-933-628-9
Megjegyzés: Tímár János szerző által dedikált példány. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A társadalmi-gazdasági fejlődésben a tudás szerepe meghatározó. Ennek megalapozása az iskolai oktatás feladata. Az oktatás, mondják olykor: "tudásgyár".
Az oktatás hazai fejlődésének statisztikái nagy eredményeket mutatnak. Az elmélyültebb vizsgálatok és a nemzetközi összehasonlító elemzések azonban inkább az oktatás által létrehozott tudásszint csökkenését bizonyítják; fő okának a pedagógusok kirívóan alacsony keresetét jelölik meg. A kilencvenes évek munkaerőpiaci változásai felborították az előző évtizedek alatt kialakult kereseti arányokat, és radikálisan leértékelték a pedagógusok amúgy is alacsony keresetét. Ennek kedvezőtlen hatásait súlyosbítja, hogy a kilencvenes években a diplomások képzésének újabb, gyors, mennyiségi fejlesztési kampánya kezdődött el.
Továbbra is háttérbe szorul a középfokú oktatás, noha annak szerkezete súlyos problémáktól terhes; a középfokra lépő fiatalok száma - népesedési okokból - gyorsan csökken, s ezzel is gyengíti a felsőoktatás megalapozását.... Tovább

Fülszöveg

A társadalmi-gazdasági fejlődésben a tudás szerepe meghatározó. Ennek megalapozása az iskolai oktatás feladata. Az oktatás, mondják olykor: "tudásgyár".
Az oktatás hazai fejlődésének statisztikái nagy eredményeket mutatnak. Az elmélyültebb vizsgálatok és a nemzetközi összehasonlító elemzések azonban inkább az oktatás által létrehozott tudásszint csökkenését bizonyítják; fő okának a pedagógusok kirívóan alacsony keresetét jelölik meg. A kilencvenes évek munkaerőpiaci változásai felborították az előző évtizedek alatt kialakult kereseti arányokat, és radikálisan leértékelték a pedagógusok amúgy is alacsony keresetét. Ennek kedvezőtlen hatásait súlyosbítja, hogy a kilencvenes években a diplomások képzésének újabb, gyors, mennyiségi fejlesztési kampánya kezdődött el.
Továbbra is háttérbe szorul a középfokú oktatás, noha annak szerkezete súlyos problémáktól terhes; a középfokra lépő fiatalok száma - népesedési okokból - gyorsan csökken, s ezzel is gyengíti a felsőoktatás megalapozását.
A magyar oktatáspolitikában fél évszázaddal ezelőtt kialakult - az alacsony pedagógusbérekkel is összefüggő - formális, mennyiségi fejlesztési stratégia a rendszerváltás után is fennmaradt. Képletesen szólva, a "tudásgyártól" a "papírgyár" felé, a minél több és magasabb szintű oklevél kibocsátásának irányába haladunk. Ez beláthatatlanul súlyos következményekkel járhat országunk jövőjére.
A bekövetkezett mulasztások és a máris mutatkozó bajok fő forrása az oktatáspolitika szakmai gyengesége, megalapozatlansága.
Ebből a helyzetből mutatnak kiutat a könyvben vázolt fejlesztési koncepciók és módszerek. A változtatás mindenekelőtt a pedagógusbérek magas szintű rendezését igényli, amire reális lehetőséget adhat a nevelés és oktatás módszereinek, tartalmának, szervezeti és irányítási rendszerének átfogó korszerűsítése; az oktatás fejlesztésében a minőségi követelmények prioritása és az oktatáspolitika professzionalizálódása.
Fél évszázad halmozódó mulasztásai után, nincs idő és mentség a további halogatásra, bármily nehéznek tűnjenek is a szükséges változások... Vissza

Tartalom

Elős7
Tudás - oktatás - gazdasági fejlődés9
Az oktatás minősége17
A pedagógusprobléma27
A pedagógusok keresete28
A pedagógusok szelekciós mechanizmusa36
A pedagógus-foglalkozások "elnőiesedése"38
Jelentkezés és felvétel a pedagógusképzésre39
A felsőoktatás pedagógusainak keresete42
A pedagóguskeresetek rendezésének problémája és megoldása44
A felsőoktatás dolgozóinak keresete és a változtatás lehetősége50
A pedagógusok keresetrendezésének végrehajtása51
Az oktatás fejlesztése53
Az alapfokú oktatás54
A középfokú oktatás55
A felsőoktatás63
Oktatás és a munkaerő-felesleg és munkaerőhiány71
A probléma71
Munkaerő-piaci egyensúly - túlképzés72
Magyarország oktatása a nemzetközi összahasonlítás tükrében78
Az oktatáspolitika87
Az oktatáspolitika paradigmaváltása88
Az oktatáspolitika megoldatlan problémái89
Oktatáspolitika és szakigazgatás95
Oktatáspolitikai stratégia és politikai demokrácia98
1. sz. függelék
A gazdasági fejlődés összefüggése a foglalkozási és képzettségi struktúrával99
A gazdaság szektrorok arányainak változása102
A foglalkozási struktúrák változása107
A foglalkozási főcsoportok arányainak alakulása107
A szakszemélyzet csoport részletezése110
A foglalkozási struktúrák változásából levonható következtetések114
2. sz. függelék
Az oktatástervezés munkaerő-megközelítésen alapuló "szocio-ökonómiai" módszertana116
Alternatív forgatókönyvek és tervezési variánsok119
3. sz. függelék
A gazdasági fejlődés és az oktatás közötti összefüggés szoció-ökonómiai megközelítésének modellszerű leírása124
A munkaerő és az oktatás tervezésének modellje125
A felhasznált irodalom jegyzéke129
Melléklet
Táblázatok és grafikonok137
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Tudásgyár vagy papírgyár (dedikált példány) Tudásgyár vagy papírgyár (dedikált példány) Tudásgyár vagy papírgyár (dedikált példány) Tudásgyár vagy papírgyár (dedikált példány) Tudásgyár vagy papírgyár (dedikált példány) Tudásgyár vagy papírgyár (dedikált példány) Tudásgyár vagy papírgyár (dedikált példány)

A borító alsó széle enyhén sérült, a lapélek kissé foltosak.

Az előlapon az egyik szerző, Tímár János névre szóló dedikációja látható.

Állapot:
3.480 ,-Ft
17 pont kapható
Kosárba
konyv