1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fényképészet

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sajnálatos tény: azok, akik professzionális fényképészettel foglalkoznak - vagy munkavállalóként, vagy tanulóként - ma is azt a szakirodalmat használják, amelyet az 1980-as években írtak, ha nem... Tovább

Előszó

Sajnálatos tény: azok, akik professzionális fényképészettel foglalkoznak - vagy munkavállalóként, vagy tanulóként - ma is azt a szakirodalmat használják, amelyet az 1980-as években írtak, ha nem még régebben. A fototechnika viszont, ahogy az más műszaki tudományágban is megfigyelhető, ez idő alatt gyökeresen megváltozott. Azok a szakkönyvek pedig, amelyek ezt a technikai változást bemutatták, üzletileg sikeresnek bizonyultak ugyan, de tartalmukban és terjedelmükben a műkedvelő fotográfusoknak szolgáltak hasznos információval. Kötetünk ezen a helyzeten próbál változtatni.
2004-ben, a Magyar Fotóművészek Szövetsége támogatásával pályáztunk először a kéziratanyag összeállítására. A rákövetkező években elkészültek a kéziratok, az ábrák és a fényképmellékletek, majd következett az anyag egységesítése, illetve a terv megszületését követő harmadik évben a nyomdai kivitelezés. A kéziratok szerzőinek kiválasztásánál az volt a szempont, hogy ki az a szakember hazánkban, aki a legjobban ismeri az adott szakterületet, és nem csak gyakorlati szinten, hanem annak elméleti vonatkozásában is jártas. Vissza

Tartalom

Előszó 7
I. A látás folyamata, a színek keletkezése (Németh Roberta) 9
1. A szem 9
2. A szem mint optikai törőrendszer 9
3. Az ideghártya (retina) 10
3.1. Az ideghártya felépítése 10
3.2. A fotoreceptorok 10
3.3. A fény mint ingerület 11
4. A színlátás jelentősége 12
5. A színek a mindennapi életben 13
2. Fényforrások és világítástechnika (Csizmadia Tamás) 15
1. Történelmi áttekintés 15
2. Fotometriai mennyiségek és mértékegységek 18
2.1. A fényáram 19
2.2. A fényerősség 19
2.3. A megvilágítás 20
2.4. A fénysűrűség 20
2.5. A fénymennyiség 21
2.6. A fényhasznosítás 21
2.7. A világosság 21
2.8. Az előégetési időszak 21
3. A fényforrások fizikai jellemzői 22
4. A fényforrások színtani jellemzői 22
4.1. A fényforrások színhőmérséklete és korrekcióik 22
4.2. A fényforrások színvisszaadási indexe 26
5. A fényforrások típusai 27
5.1. A fotográfia elsődleges vagy primer fényforrásai 27
5.1.1. A természetes fényforrások 27
5.1.2. A nem fotográfiai célú mesterséges fényforrások 32
5.1.3. A fotográfiai célú mesterséges fényforrások 38
5.2. A másodlagos vagy szekunder fényforrások 58
5.2.1. A reflexív felületek 59
5.2.2. A diffúzor felületek 62
5.2.3. Az abszorpciós felületek 63
5.3. A kisegítő fényforrások 65
5.4. A bemutatott kópiák megvilágítása 66
5.5. Megvilágítóberendezéseink minőségtanúsításai 66
6. Világítástechnika 66
6.1. A fénysugárzás, a reflexió és a beállítás 67
6.2. A beállítás során alkalmazott fény jellemzői 69
6.3. A világítás eszközei és a fényformáló elemek 71
6.3.1. A reflektorok 72
6.3.2. Fresnel-lencsés előtétek és Fresnel-lencsés lámpák 74
6.3.3. A fényszűkítő elemek 74
6.3.4. A speciális spotlámpák 75
6.3.5. A goho és a maszk 76
6.3.6. Az ernyők 76
6.3.7. A szoftbox és a hazylight 77
6.3.8. A parabolareflektorok 78
6.3.9. A speciális fényformáló és világító elemek 78
6.4. A fotográfiai világítás fő elemei 80
6.4.1. A főfény 80
6.4.2. A derítőfények 81
6.4.3. A kiegészítő fények 82
6.4.4. A fotográfiai világítás elemeinek megvilágításarányai 83
Jegyzetek 85
3. Szűrők (Lévai Jenő) 95
1. Bevezetés a szűrőzés technikájába 95
1.1. A szűrők feladata általánosságban a tudomány cs technika területein 95
1.2. A szűrők fajtái a rezgés frekvenciájának befolyásolása alapján 95
1.3. A szűrők használata a fotótechnikában 95
1.3.1. A fotografálás feladata 95
1.3.2. A fényérzékeny anyag színérzékenysége 95
1.3.3. A megvilágító fény összetételének fontossága 96
1.3.4. A tárgyak saját színe 96
1.4. Mikor használunk szűrőket? 96
2. A szűrőzés feladata 97
2.1. A színszűrők működésének alapszabálya 97
2.2. A szűrők színe 97
2.3. Mit tekinthetünk szűrőnek? 97
3. A fotográfiai szűrők fajtái - felosztás, besorolás 98
3.1. A szűrők csoportosítása felhasználási terület alapján 98
3.2. A szűrők csoportosítása anyaguk, felépítésük alapján 98
3.2.1. Dichroitikus szűrők 98
3.3. A szűrők csoportosítása funkciójuk, működésük alapján 100
3.3.1. Színszűrők 100
3.3.2. Fényszűrők 100
3.4. A szűrők csoportosítása rögzítésük alapján 100
3.4.1. Objektívre szerelhető szűrők 100
3.4.2. Redőnyzárnál a zárszerkezet és a film közé helyezett fóliaszűrő
(esetleg a tükör és a zárszerkezet közé rögzített szűrőfólia) 101
3.5. A szűrők csoportosítása gyártmány alapján 102
4. A szűrők hatásának ábrázolása 102
4.1. Az áteresztési (transzmissziós) görbe 102
4.2. Az elnyelési (abszorbciós) görbe 102
4.3. Az ideális szűrő karakterisztikája, a mellékdenzitás 102
4.3.1. A szűrő valóságban mutatott vágási görbéje 102
5. A fekete-fehér nyersanyagokhoz használt szűrők 103
5.1. A szűrők feladata a fekete-fehér technikában 103
5.1.1. Kiegyenlítő hatás (fekete-fehér esetéhen) 103
5.1.2. Elválasztó hatás 103
5.J.3. Kiemelő/elnyomó hatás 103
5.2. A túlszűrés veszélye 103
5.3. Színszűrők fekete-fehér felvételi anyagokhoz 103
5.3.1. A sárga szűrő 103
5.3.2. A narancs szűrő 104
5.3.3. A vörös szűrő 104
5.3.4. A sárgászöld szűrő 104
5.3.5. A zöld szűrő 104
5.3.6. A kék szűrő 104
6. A színes és a fekete-fehér nyersanyagokhoz egyaránt használható szűrők 104
6.1. Az UV szűrő 104
6.2. Az infra szűrő 106
6.2.1. IR szűrőtípusok 106
6.2.2. IR filmek 106
6.2.3. Az IR szűrők működése 106
6.2.4. AZ IR szűrők érzékenységének változása a szűrő és a fényforrás függvényében 107
6.2.5. A fekete villantás 107
6.2.6. Az IR szűrők és alkalmazási területeik 107
6.2.7. Az IR szűrők gyakorlati használata: élességállítás, expozíciómódosítás 108
6.2.8. IR-fotózás digitális gépekkel 109
6.2.9. Néhány jó tanács hagyományos anyagra készülő IR-felvételezéshez és kidolgozáshoz 110
6.2.10. A hőszűrő üveg 110
7. Fényszűrők 111
7.1. A szürke szűrő (NI), NG) 111
7.2. A centrális szürke szűrő 111
7.3. Trükkszűrők 112
7.3.1. A lágyító szűrők 113
7.3.2. Átmenetes szűrök, maszkok 115
7.3.3. Egyél) szűrők 115
7.4. A polarizációs szűrők 115
7.4.1. A polarizált fitty jelentősége a fotográfiában 115
7.4.2. A lineáris és a cirkuláris polarizáció 116
7.4.3. A polárszűrő használata a fotográfiai gyakorlatban 116
7.4.4. Melyek a polárszűrő alkalmazásának leggyakoribb területei a fotográfiában? 117
8. A színes nyersanyagok és a színes kidolgozás színszűrői 119
8.1. Szűrők dia- és negatívfelvételekhez 119
8.2. A színkorrekciós (C. C.) szűrők 120
8.2.1. A színeltérés lehetséges okai 120
8.2.2. A C. C. szűrők színe és erőssége 121
8.2.3. A C. C. szűrők anyaga 121
8.2.4. A C. C. szűrők használatának hátrányai 121
8.3. A színhőmérséklet-módosító szűrők 122
8.4. A konverziós szűrők (ámbra-kék) 123
8.5. A Skylight szűrő 124
8.6. A színes kép (dia) színhangulatának eltolása meleg színhőmérséklet irányába 124
8.7. Color Enhancing Filter (CEF): Redhancer, Bluehancer, Greenhancer, Color Warming Filter 124
8.8. Színes trükkszűrők 125
8.9. FL-W, FL-D, FL-B 125
8.10. A spektrálszűrők, a színkivonat-készítés szűrői 126
8.10.1. Színbontás a színes fényképezés kezdeteinél 126
8.11. A színes laborkidolgozás, a színes nagyítás szűrői 127
8.11.1. A kézi nagyítás és a digitális levilágítás viszonya 127
8.11.2. Miért van szükség szűrőkre a színes negatív-pozitív eljárásnál? 128
8.11.3. A szubtraktív színkeverés (YMC) 128
8.11.4. Az additív szűrőzés 131
8.12. A sötétkamratáblák és szűrőik 132
i 8.12.1. Felépítésük, működési elvük 132
8.12.2. A kapcsolók elhelyezése 132
8.12.3. A laborlámpa szűrője 133
8.12.4. A laborlámpák feladata 133
8.12.5. Egyes laborlámpamárkák 134
8.13. A nagyítás megvilágító fényforrásai 135
8.13.1. A fekete-fehér nagyítógép szűrői multigrade anyagoknál (Ilford, Kodak)
8.13.2. A kontrasztátvivő-képesség fekete fehér fotográfiai filmeknél 136
8.13.3. A kontrasztátvivő-képesség fekete-fehér fotográfiai nagyítópapíroknál 136
8.13.4. A multigrade papírok 136
8.14. A digitális fényképezés szűrői 140
8.14.1. A CCD szűrőjének a feladata 140
8.14.2. A szoftveres szűrőzés (Photoshop) előnyei 141
8.14.3. A szoftveres szűrőzés hátrányai 142
9. A hosszabbítási tényező, szűrőfaktor 142
9.1. Mi alakítja ki a hosszabbítási tényező valódi értékét? 142
9.2. A szűrők fényelnyelésének következménye a fotográfiai gyakorlatban 143
9.3. Melyek a megváltozott expozíciós értékek megadásának leggyakoribb módjai? 143
9.4. Expozícióhosszabbítás a színes nagyítás szűrőinél 144
9.5. A szűrőfaktor gyakorlati alkalmazása 144
9.5.1. Az expozíció meghatározása kézi fénymérésnél és a TTL-es fénymérésnél, szűrők használata esetén 144
9.6. A szűrők denzitása 145
10. Rétegek a szűrő felületén 145
10.1. Az MC-réteg szerepe (Hama HTMC, C14) 145
10.2. Az MRC víztaszító réteg szerepe 145
II. A szűrők minősége 146
11.1. A szűrők meghibásodása 146
11.2. A szűrők karbantartása 146
12. A szűrők kedvezőtlen hatásai 147
Felhasznált irodalom 147
Webcímek 147
Jegyzetek 148
4. Megvilágításmérés (Török György) 153
1. Alapfogalmak 153
1.1. A fotográfiai expozíció (camera exposure) 153
1.2. Az expozíciós adatok (camera settings) 153
1.2.1. A fényrekesz 154
1.2.2. A záridő 156
1.3. A fényérték fogalma 157
1.4. A helyes expozíció 158
1.5. Az expozíció mérése 158
1.6. A megvilágításmérés pontossága 159
1.7. Folyamatos fény - villanófény 159
1.8. Színhőmérséklet 160
1.9. Szűrőfaktor - színérzékenység 160
1.10. Kihuzatfaktor 160
1.11. Szürkelap (Gray card) 161
1.12. A fényérzékenység 161
2. A KÉP FONTOS FOTOGRÁFIAI ALAPPONTJAI 162
2.1. A jelleggörbe 162
2.1.1. Alapfátyol és alapzaj 162
2.1.2. Az alsó könyök 163
2.1.3. Az egyenes szakasz 163
2.1.4. A felső könyök 163
2.1.5. A szolarizáció 164
2.1.6. Feketepont 164
2.1.7. Fehérpont 164
2.1.8. Középszürke 164
2.1.9. Értelmezés a digitális fotográfiában és a képszerkesztő szoftverekben 165
2.2. A látens kép elmélete 165
2.2.1. Analóg következmények 166
2.2.2. Digitális következmények 167
2.2.3. A jelleggörbe változása a híváserősítés függvényében 168
2.3. Az ék 169
2.3.1. Ék készítése 170
2.3.2. A hívás megítélése az ék alapján 170
2.3.3. Monitorkalibrálás az ék alapján 170
2.3.4. A szkenner kalibrálása az ék alapján 171
2.3.5. Színes ékek 171
3. Műszerek és mérésmódszerek 172
3.1. Metodika időbeli lefolyás alapján 172
3.1.1. Folyamatos fény 172
3.1.2. Villanófény 172
3.2. Metodika spektrális emisszió alapján 173
3.2.1. Distimulusos színhőmérséklet-mérés 174
3.2.2. Tristimulusos színhőmérséklet-mérés 174
3.2.3. Megvilágításmérés vonalas színképnél 174
3.2.4. Megvilágításmérés szűrőhasználatkor 175
3.2.5. Színre korrigált megvilágításmérők 175
3.3. Metodika a fénymérő elhelyezése alapján 176
3.3.1. Visszavert fény mérése 176
3.3.2. Beeső fény mérése 185
3.3.3. Különleges esetek 187
4. Munkafolyamat-kalibráció (workflow) 189
4.1. Az expozíció 189
4.1.1. A fenymérés pontossága 190
4.1.2. Filmek és CCD k tesztje 190
4.1.3. A zárak pontossága 190
4.1.4. A rekeszrendszerek pontossága 190
4.1.5. Lámpáink pontossága 191
4.2. A hívás és a KAVV konvertálás 191
4.3. Monitorkalibrálás 191
4.4. Szkennerek kalibrálása 191
4.5. Nyomtatók, filmrekorderek kalibrálása 192
5. Fénymérés és árnyalatátvitel-tervezés: a zónarendszer 192
5.1. A zónák (dinamikus és texturális tartomány, HSB színtér digitális technikához) 192
5.2.1. A legsötétebb pont 194
5.1.2. A legvilágosabb pont 194
5.2. A nyomtatók és a nyomda dinamikus és texturális tartománya és azok kezelése 194
5.3. Kicsi kontraszt - kiterjesztett hívás 195
5.4. Nagy kontraszt - redukált hívás 196
5.5. Szűrők kontrasztmódosítása 196
5.6. Előexpozíció (latenzifikáció) 196
5.7. Színes előexpozíció 197
5.8. Tapasztalati zónaértékek - zónajellemzés 197
5.8.1. Megjegyzések 198
5.9. Filmjeink, CCD-ink hitelesítése 199
5.10. Lejárt filmek kezelése 199
5.11. Lokális kontrasztváltoztatás: kitakarás-beégetés digitálisan is 200
5. A fényképezőgépek csoportosítása (Török György) 203
I. A fényképezőgépek általános felépítése 203
1.1. A lyukkamera 203
1.2. Moduláris gépek 203
1.3. A specializálódás két formája 205
1.3.1. A műszaki gépek 205
1.3.2. A kisfilmes gépek 205
2. Műszaki gépek 206
2.1. Kardángépek 206
2.1.1. Felépítés 206
2.1.2. Villatípusok 207
2.1.3. Homlokfalak, szűrőtartók 208
2.1.4. Kardántengelyek 209
2.1.5. Harmonikák 210
2.1.6. Élességállítás 211
2.1.7. Mozgatások komfortfokozatai 211
2.1.8. Alkalmazási területek 211
2.2. Alapdeszkás gépek 211
2.2.1. Felépítés 211
2.2.2. Élességállító sínek és az alapdeszka 212
2.2.3. Az első villa 212
2.2.4. A hátfal 213
2.2.5. Távmérő és zoomkereső 213
2.2.6. Alkalmazási területek 213
2.3. Merevvázas gépek, kézi gépek, speciális gépek 214
2.4. Képméretek 215
2.4.1. Képfelület - információtartalom 215
2.4.2. A minimálisan alkalmas képméret megválasztása az MTF görbék alapján 217
2.4.3. ,4 minimálisan alkalmas képméret megválasztása felvételi szituáció alapján 219
2.4.4. Redukáló hátfalak 219
2.4.5. Váltószánok 220
2.4.6. Cserélhető villák 221
2.4.7. Kihúzatok és kihuzatfaktorok a gyújtótávolság és a képméret függvényéhen 222
2.4.8. Az igényelt fénymennyiség a képméret függvényéhen 223
2.5. Kazetták, hátfalfelfüggesztések 224
2.5.1. Síkfilmkazetták 224
2.5.2. Síkfilmek töltése 225
2.5.3. Polaroid kazetták 226
2.5.4. Rollkazetták 227
2.5.5. A kazetták gépbe helyezése 228
2.5.6. Reversing back 228
2.5.7. Rotating back 228
2.5.8. Felvételi szekvencia 228
2.5.9. Mattüvegcsere 228
2.5.10. Panoráma filmtakaró lapok, belső kompendiumok 229
2.6. Digitális hátfalak 229
2.6.1. Szkenhátfalak 229
2.6.2. MultiShot hátfalak 229
2.6.3. BigShot hátfalak 229
2.6.4. Három CCD-s hátfalak 229
2.6.5. OneShot hátfalak 229
2.6.6. Digitális váltószánok 229
2.7. Objektívek 230
2.7.1. Beszerelés, zárméretek, zárszerkezetek 230
2.7.2. A kirajzolt kör 230
2.7.3. Típusok, választási szempontok 234
2.7.4. Centerszűrő 235
2.7.5. Az objektívek egyéb tartozékai 236
2.8. Korrekciós lehetőségek 236
2.8.1. Az első villa 236
2.8.2. A hátsó villa 239
2.8.3. További korrekciók: Main Frame Displacement 240
2.8.4. A leggyakrabban alkalmazott korrekciótípusok 241
2.9. Fényellenzők 245
2.10. Egyéb tartozékok 245
2.10.1. Segédvillák 245
2.10.2. Kendőtartó keret 245
2.10.3. Kardántengelyek tartozékai 245
2.10.4. Segédkonzolok 246
2.10.5. Zárak, rekeszek távvezérlői, kioldók 246
2.10.6. A mattüveg tartozékai 246
2.10.7. Állványok és fejek 246
2.10.8. Spotméter 247
2.11. Karbantartás 247
3. Középméretű gépek 247
3.1. Távmérős gépek 247
3.2. Tükörreflexgépek 248
3.2.1. Egyaknás rendszerek 248
3.2.2. Kétaknás rendszerek 253
3.3. Press (sajtó) gépek 254
3.4. Panorámagépek 254
3.4.1. Forgó objektíves rendszerek 254
3.4.2. Merevvázas rendszerek 255
3.5. Polaroid gépek 256
3.6. Tilt/shift rendszerek, technikai kamerák 256
3.6.1. Arcbody 256
3.6.2. Flexbody 256
3.6.3. Hasselblad SWC 257
3.6.4. Az objektívvel szemben támasztott igények 257
4. Kisfilmes gépek 257
4.1. Távmérős gépek 257
4.2. Tükörreflexgépek 258
4.2.1. A sötéttér segédeszközei 259
4.2.2. Tápellátás, beépített motorok 259
4.2.3. Képstabilizátor 260
4.3. Speciális gépek 262
4.3.1. Orvosi gépek 262
4.3.2. Panorámagépek 266
4.3.3. Víz alatti gépek és víz alatti házak 266
5. Teljesen digitális rendszerek 267
5.1. Amatőrgépek 267
5.2. Félprofi gépek 268
5.3. Professzionális gépek, 4/3-os rendszer 269
6. Miniatűr gépek 269
6.1. Képméretek 269
6.2. Analóg gépek 270
6.3. Digitális gépek 270
7. Gépválasztás fotográfiai szempontok alapján 270
7.1. Digitális rendszerek előnyös alkalmazásai 270
7.1.1. Napi sajtó, politikai riport 270
7.1.2. Stage-fotó 270
7.1.3. Sportfotó 270
7.1.4. Katalógus (árjegyzéki) fotó 271
7.1.5. Nagyfelbontású tárgyfotó 271
7.Í.6. Nagyfelbontású reprodukció 271
7.2. Analóg rendszerek előnyös alkalmazásai 271
7.2.1. Tájkép 272
7.2.2. Ultranagy felbontású felvételezés 272
7.2.3. Multipop, többszörös expozíció és hosszú expozíció 272
7.2.4. Alak- és perspektívakorrekció, Scheimpflug-feltétel 274
7.2.5. Speciális filmek 274
7.2.6. A hívás befolyásolása 275
7.2.7. VV-fotográfia 276
7.2.8. Röntgenfotográfia 276
7.3. Hibrid rendszerek előnyös alkalmazásai 277
7.3.1. Divatfotó, modelles reklámfotó 277
7.3.2. Portréfotó 277
7.3.3. Légi fotó 277
7.3.4. Dokumentációs fotózás 277
7.3.5. Tudományos fotózás 277
7.3.6. IR-fotográfia 277
6. Objektívek (Lévai Jenő) 279
I. TÜKRÖK ÉS LENCSÉK KÉPALKOTÁSA 279
1. 1. Képalkotás tükrökkel 279
1.1.1. A síktükör 279
1.1.2. A gömbtükrök (domború és homorú) 280
1. 2. Képalkotás lencsékkel 283
1.2.1. A lencsék meghatározása 283
1.2.2. Lencseformák 284
1.2.3. Kardinális elemek 284
1.2.4. Az éles leképezés 287
1.2.5. A dioptria 288
1.2.6. A gyűjtőlencse gyújtótávolságának kiszámolása 289
1.2.7. A kép kialakulásának modellezése 289
1.2.8. A lencsék képalkotási hibái (és korrigálásuk) 290
2. Az OBJEKTÍV ELŐÁLLÍTÁSA 303
2.1. Az objektívek tervezése 303
2.2. Milyen optikai eszközökben találhatunk objektívet? 303
2.3. Az üveg- és lencsegyártás 304
2.3. J. Az üveg anyagszerkezete 304
2.3.2. Optikai tulajdonságok 304
2.4. Az optikai üveg 305
2.4.1. Az optikai üveg tulajdonságai 305
2.5. A lencse- és objektívgyártás 305
3. Az OBJEKTÍVEK CSOPORTOSÍTÁSÁNAK SZEMPONTJAI 307
3.1. A képmérethez viszonyított gyújtótávolság (látószög) szerint 307
3.2. A fényképezési szakterület szerint 307
3.3. A kapott kép jellege szerint 308
3.4. A lencserendszer gyújtótávolsága szerint 308
3.5. A zoomobjektívek esetében a fényerő változása szerint 308
3.6. Az élességállítás módja szerint 308
3.7. Az objektív feladata-e az expozíciós idő képzése 308
3.8. Az objektív cserélhetősége szerint 308
3.9. A felvételi távolság szerint 308
3.10. A felhasználó köt szerint 308
3.11. A fényérzékeny felület fajtája szerint 308
3.12. A felhasznált fényérzékeny anyag területe szerint 308
4.Az OBJEKTÍVEK FOTOGRÁFIAI JELLEMZŐI 309
4.1. Az objektív fényereje (a legnagyobb relatív nyílás) 310
4.1.1. A maximális fényerő az egyes objektívtípusoknál 310
4.2. Az objektív gyújtótávolsága 310
4.2.1. A látószög és a gyújtótávolság összefüggése 310
4.3. Az objektív látószöge, a képszög 310
4.3.1. Az objektív kirajzolt képköre 310
4.3.2. Az objektív hasznos képköre 310
4.3.3. Képméret 311
4.3.4. Az objektív látókúpja, a látószög 311
4.3.5. A képmező képköre, a képszög 311
4.3.6. Az objektívek típusai látószög szerint 312
4.3.7. A képméret és a kihúzat összefüggése 314
4.3.8. Fényveszteség kihuzatnövekedés esetén (hosszabbítási faktor) 318
4.4. Az objektív felbontóképessége 315
4.5. Az objektív kontrasztja, kontrasztátvivő képessége 315
4.6. Az objektív brillanciája 315
4.7. Az objektív üvegének saját színe 315
4.8. Reflexérzékenység 315
4.8.1. A T-réteg története 316
4.8.2. A T-réteg működési elve 317
4.8.3. A réteg színe visszaverődéskor 318
5. Az OBJEKTÍV FELÉPÍTÉSE 318
5.1. A rekesz (fényrekesz, diafragma, blende, írisz) 318
5.1.1. A rekesz szerepe 318
5.1.2. A rekesz formája 318
5.1.3. A rekesz működése, anyaga 319
5.1.4. Belépő- és kilépőpupilla-nyílás, effektív nyílás 319
5.1.5. A foglalat vignettálása 320
5.1.6. A vignettálást kiegyenlítő eszközök 320
5.1.7. Fényesés a sarkokban - a koszinuszszabály 321
5.1.8. Maximális fényerő 322
S.1.9. Relatív (viszonylagos) nyílás és a rekeszszám 322
5.1.10. Rekeszsorozatok 324
5.1.11. A rekesz helyzete és a képtorzítás (első, hátsó, közbenső rekesz) 324
5.1.12. Rekeszfolt 325
5.1.13. A rekesz beállítása a mai gépeken 325
5.2. Zárszerkezet az objektívben: a központi zár 326
6. AZ OBJEKTÍVEK MINŐSÉGE 327
6.1. Az objektív minőségének vizsgálata 327
6.2. Az objektív minőségének (korrekciójának) ábrázolása 327
6.2.1. Az MTF görbe 327
6.3. Az életlenség 329
6.3.1. Az életlenség fajtái 329
6.4. Az élesség 329
6.4.1. Síkbeli élesség 330
6.4.2. Mélységélesség 333
6.4.3. A hiperfokális távolság 337
6.4.4. Az életlen fényfoltok alakja (a bokeh) 338
6.4.5. Az élesség beállítása 338
7. A fősík helyzetének befolyásolása 339
7.1. A retrofókuszelv nagylátószögű objektíveknél 339
7.2. A telekonverterek (extenderek) 340
7.3. Speciális objektívek 341
7.3.1. VV objektívek a processzorgyártáshoz 341
7.3.2. A makroobjektív 341
7.3.3. A reprodukciós objektívek
7.3.4. A nagyítóobjektívek 343
7.3.5. Shift (P. C.) és tilt-shift objektívek, adapterek 344
7.3.6. A halszem (fish eye) objektív 346
7.3.7. A tükörobjektívek 347
7.3.8. Objektívek légi fényképezéshez 349
7.3.9. Lágyrajzú objektívek 349
7.3.10. A berázódást csökkentő rendszerek 350
8. Az objektívek fejlődéstörténetének rövid áttekintése 352
Felhasznált irodalom 355
Jegyzetek 359
7. Keresőrendszerek (Török György) 363
I. Direkt keresők 363
1.1. Mattüveg 364
1.1.1. Hagyományos mattüveg 364
1.1.2. Bosscreen 364
1.1.3. Légképes élességállítás 367
1.1.4. Fresnel-lencse 367
1.1.5. Digitális váltószánok 368
1.2. Fényaknás tükörreflex-kereső 368
1.3. Pentaprizmás tükörreflex-kereső 369
1.3.1. Felépítés 369
1.3.2. Hátrányok 370
1.3.3. Az amatőr és a profi népek tükörreflex-keresője 371
1.3.4. Miért fontos a világos keresőkép és a nagy nagyítás? 372
1.4. Nagyítókereső 373
1.5. Tükörreflex-keresők tartozékai 373
1.5.1. Szemkagyló 373
1.5.2. Dioptriás korrekciós lencsék 373
1.5.3. Okulárzár 374
1.5.4. Okulárnagyító 374
1.5.5. Szögkereső 374
1.5.6. Keresőernyők (cserélhető mattüvegek) 374
1.5.7. A kereső tisztítása 376
1.6. Az elektronikus kereső (EVF) 376
2. Indirekt keresők 378
2.1. Keretkereső, sportkereső, ikonométer 378
2.2. Newton-, Galilei- és Van Albada-kereső 378
2.3. Látáspszichológiai kereső 379
2.4. Brillant kereső, kétaknás képek tüköraknája 380
2.5. Távmérők, mérőkeresők 381
2.6. Egyetemes és zoomkeresők 382
3. Különálló keresők és a digitális élőkép egyéb alkalmazásai 383
3.1. Síkfilmes témakeresés, gyújtótávolság-meghatározás 383
3.2. Videojel felhasználása műtermi fotózásnál 384
3.3. Videóid felhasználása tudományos és orvosi fotózásban 384
3.4. Az élő hisztogram és az expozíciókorrekció 384
4. Az élesre állítás pontossága 385
4.1. A távmerő év a tükörreflex-kereső 385
4.2. A prizma, a fényakna és a mattüveg 387
4.3. Az autofúkusz pontossága 389
4.3.1. Szerkezeti felépítés 389
4.3.2. Nagylátószög az AF szemszögéből 390
4.3.3. Teleobjektív az AF szemszögéből 391
4.3.4. Fényerő az AF szemszögéből 391
4.3.5. Az AF gyorsasága: profi kontra amatőr váz 392
8. Zárszerkezetek (Török György) 395
1. Mechanikus és elektromechanikus zárak 395
1.1. Redőnyzárak 395
1.1.1. A zárlefutás sebessége 396
1.1.2. A zár felépítése 397
1.2. Központi zárak 398
1.2.1. Felhúzós zárak 399
1.2.2. Előfeszítős zárak 400
1.2.3. Távvezérelt zárak 400
1.3. Hátsó zárak 401
1.4. Egyéb zárrendszerek 404
2. Elektronikus zárak 404
3. Kombinált rendszerek 404
3.1. Redőnyzár és központi zár 404
3.2. Elektromechanikus és elektronikus zár 405
3.3. Központi zár és fényrekesz 405
4. Pontosság 405
4.1. Az expozíciós idő pontossága 405
4.1.1. Központi zárak 405
4.1.2. Redőnyzárak 406
4.1.3. Elektronikus zárak 406
4.2. Zárak hatásfoka 406
4.2.1. Redőnyzárak 406
4.2.2. Központi zárak 406
4.3. Az effektív expozíciós idő 407
4.4. A pontosság hőmérsékletfüggése 408
4.5. Automata rekeszek pontossága 408
4.6. Geometriai torzítás 409
4.7. Hallani a berázásra 409
5. szinkronizáció az egyes zártípusok szempontjából 409
5.1. Központi zárak 410
5.2. Redőnyzárak 411
5.3. Digitális gépek elektronikus zárai 412
6. Kioldók, kioldózsinórok, kioldócsapdák, távvezérlők 412
6.1. Mechanikus kioldózsinór 412
6.2. Elektronikus kioldózsinórok 413
6.2.1. Egyszerű típusok 413
6.2.2. Időzítővel felszerelt típusok 413
6.2.3. Infrarendszerek 414
6.2.4. Mikrofonos kioldás, hangcsapda 414
6.2.5. Egyéb csapdázási rendszerek, kioldócsapdák 415
6.2.6. Digitális gépek távvezérlési lehetőségei 415
6.3. Adapterek 416
6.3.1. L-adapter 416
6.3.2. Harang (Leica) adapter 416
6.3.3. Kioldózsinór-hosszabbító kábel 417
6.3.4. Mechanikus kioldózsinór-adapter 417
6.3.5. Elektronikus kioldózsinór-adapterek 417
7. a kioldás speciális lehetőségei 418
7.1. Kioldógomb-méretnövelők 418
7.2. Önkioldó 418
7.3. Lábpedál 418
7.4. Kioldás szájjal 418
8. Tárolás, karbantartás 418
8.1. Zárak 418
8.2. Kioldok, kábelek 419
9. A DIGITÁLIS TECHNIKA SAJÁTOSSÁGAI (TÖRÖK GYÖRGY) 421
1. A digitális gép felépítése, a digitális látens kép 422
1.1. Az amatőrgép blokkvázlata 423
1.2. A profi gép blokkvázlata 424
1.3. A kiszolgálóegységekkel szemben támasztott elvárások 426
1.3.1. Az objektív 426
1.3.2. A CCD-k képi minősége 429
1.3.3. Az erősítő és AD konverter minősége, sebessége 432
1.3.4. A demosaiking, a matematikai algoritmusok jelentősége 433
1.3.5. A firmware 434
1.3.6. A CPU és a RAM buffer 434
1.3.7. A memóriakártya 434
2. A CCD-k felépítése és működési elve 36
2.1. Fényképezés fekete-fehérben 436
2.2. Szkenhátfalak 440
2.3. CFA szűrős hátfalak 440
2.4. MultiSbot hátfalak 441
2.5. BigShot hátfalak 441
2.6. Fuji SR SuperCCD 442
2.7. Foveon X3 CXD 443
2.8. Nagyfelbontás, kis érzékenység, relatív lassúság: a műtermi felhasználás igényei 443
2.9. Kisfelbontás, nagy érzékenység, gyorsaság: a riporterek igényei 444
3. gépvázak a digitális technika szemszögéből 445
3.1. Műszaki gépek 445
3.2. Középméret 446
3.3. Kisfilm 446
3.4. Kizárólagosan digitális rendszerek 447
3.4.1. 4/3-os rendszer 447
3.4.2. ZLR-szerű rendszerek (bridge kamerák) 448
3.4.3. Mamlya ZD 448
4. Szűrőzés digitális gépnél 448
4.1. A CCD alapszűrőzése 448
4.2. Fekete-fehér szűrőzés 449
4.3. Színes szűrőzés 449
4.3.1. Színhőmérséklet-módosító szűrőzés 449
4.3.2. Fluoreszcens szűrők 450
5. Az expozíció pontossága és a képminőség 450
6. Az analóg és a digitális technika összehasonlítása fototechnikai szempontból 451
6.1. Rövid expozíciós idők 452
6.2. Hosszú expozíciós idők 452
6.3. Vonalas felbontóképesség 452
6.4. Árnyalatfelbontó képesség 453
6.5. Textúramegjelenítés 453
6.6. Expozíció utáni korrekciók 453
6.6.1. Push 453
6.6.2. Pull 453
6.6.3. Fehéregyensúly 454
6.7. Expozíció előtti korrekciók 454
6.7.1. Előexpozíció (latenzifikáció) 454
6.7.2. Fényérzékenység-választás 455
6.7.3. Fehéregyensúly 455
6.7.4. A szűrőzés kiemelt szerepe 455
6.8. IR fotózás 455
6.9. UV fotózás 456
6.10. Többszörös expozíció 456
6.11. Multipop technika 456
6.12. Energetika 456
6.12.1. Akkumulátorok 458
6.12.2. Külső tárolók, laptopok 458
6.12.3. Fotográfiai lámpák 459
6.13. A fény színhőmérséklete a képjóság szempontjából 459
6.13.1. Műfénylámpák 460
6.13.2. Villanólámpák - napfény 460
6.13.3. HMl lámpák 460
6.13.4. Fénycsövek, LED-ek 461
6.14. Élettartamok 461
6.14.1. Financiális szempontok 461
6.14.2. Tartósság 462
7. Digitális képarchiválás 463
7.1. A korongok felépítése - adathozzáférés 463
7.2. A korongok tartóssága 464
7.2.1. Fizikokémiai deterioráció 464
7.2.2. Biodeterioráció 465
7.2.3. Tárolási ajánlások 466
7.3. Logikai adatszervezés, szerzői jogok 466
10. Tudományos és alkalmazott fotográfia (Csizmadia Tamás) 469
I. Történelmi áttekintés 469
2. Az emberi érzékelés határai 469
3. Speciális eszközök 470
4. A fotográfia a csillagászatban 474
4.1. Az asztrofotográfia 474
4.2. Az asztrospektrográfia 476
5. A fotográfia a fotogrammetriában és távérzékelésben 476
5.1. A fotogrammetria tárgya és felosztása 476
5.2. A fotogrammetria alkalmazási területei 479
5.3. A fotogrammetria eszközei és információhordozói 478
5.3.1. A felvételi kamarák és optikai jellemzőik 478
5.3.2. A felhasznált információhordozók 479
6. A nem látható tartományok fotográfiája 482
6.1. A visszavert ultraibolya (UV) és a fluoreszcens fotográfia 482
6.2. Az infravörös (IR) fotográfia 483
6.3. Hőfényképezés 486
7. Az orvosi (patológiás) fotográfia 486
7.1. Fotomikrográfia 486
7.2. Endoszkópos fotográfia 489
8. Az időnagyítási és időszűkítő rendszerek 491
8.1. Az időnagyítási rendszerek 491
8.2. Az alkalmazható időnagyítási technikák 492
8.3. Az időszűkítő rendszerek 493
9. A holografikus fényképezés 494
10. A tudományos és alkalmazott fotográfia egyéb területei 495
Jegyzetek 496
II. A LÉGI FÉNYKÉPEZÉS (TÍMÁR PÉTER) 499
1. A légi fotó fogalmának meghatározása 499
2. Mitől „jó" egy légi fotó? 499
2.1. Technikai, esztétikai sajátosságok, követelmények 499
2.2. A légi fényképezés államigazgatási szabályai 501
2.3. A légi fényképezés eszközei 502
2.3.1. A légi jármű 502
2.3.2. A fényképezőgép 503
2.3.3. A film 504
2.3.4. Felvételi szűrők (színszűrők) 504
2.3.5. A fénymérés 504
2.4. A légi fényképezés körülményei 505
2.4.1. Meteorológiai körülmények 505
2.4.2. Napszak 505
2.4.3. Évszakok 506
Jegyzetek 506
12. A REPRODUKCIÓS FÉNYKÉPEZÉS (LÉVAI JENŐ) 509
1. a reprodukciók fajtái 509
2. a reprodukciós fényképezés meghatározása 509
3. a reprodukciós fényképezés kettős feladata 509
3.1. Torzításmentes képalkotás 509
3.2. Színhelyesség 509
4. Az eredeti 509
4.1. Az eredeti fogalma 509
4.2. Az eredeti típusai 509
4.2.1. Vonalas eredeti 509
4.2.2. Árnyalatos kép (tónusos) 509
4.2.3. Szín szerinti osztályozás 509
4.2.4. Reflexivitás és transzparencia szerint: ránézeti és átnézeti kép 510
5. A REPRODUKCIÓS FÉNYKÉPEZÉS KIVITELEZÉSE 510
5.1. Horizontális reprózás 510
5.2. Vertikális reprózás 510
6. A REPRODUKCIÓS FÉNYKÉPEZÉS ALAPKÖVETELMÉNYEI A TORZÍTÁSMENTES KÉPALKOTÁSHOZ 510
6.1. Párhuzamos síkok, merőleges tengely 510
6.2. A reprózandó felület egyenletes megvilágítása 510
6.3. A reflexmentes lámpabeállítás 510
6.4. Síkban tartás 510
6.5. Megfelelő objektív 511
7. A REPRODUKCIÓS FÉNYKÉPEZÉS SAJÁTOSSÁGAI 511
7.1. A tökéletes reprodukciós fényképezés „filmtesztelő" 511
7.2. A tökéletes reprodukciós fényképezés „hívástesztelő" 511
7.3. A tökéletes reprodukciós fényképezés „fényméréstesztelő" 512
7.4. A brillancia szerepe a reprodukciós fényképezésben 513
8. A REPRODUKCIÓS FÉNYKÉPEZÉS TERÜLETEI 513
8.1. A reprodukciós fényképezés területeinek felosztása 513
8.2. Karakter/jelleg szerint 513
8.3. A „tablózás", más néven az azonos ismertetőjegyeket hordozó képek csoportosítása 513
8.4. Felvétel készítése érintkező másolóval (kontaktbox) 514
9. A REPRODUKCIÓS FÉNYKÉPEZÉS SPECIÁLIS ESZKÖZEI 514
9.1. Állvány és állványfej 514
9.2. A repróállvány 514
9.3. A nyomdai reprodukciós berendezés 515
9.4. Szűrőzés 515
9.4.1. Fekete-fehér nyersanyagokhoz 515
9.4.2. Színkivonat-készítés 515
9.4.3. Konverziós szűrő 515
9.4.4. C. C. szűrők 516
9.4.5. Polárszűrő 516
9.5. A zónaszisztéma (Ansel Adams) 516
9.6. Etalonok és használatuk 517
9.6.1. 18%-os szürketábla, színtábla, lépcsős szürkeék 517
9.6.2. A színeltérések kimutatása az etalonok segítségével 518
9.7. A hosszabbítási faktor kiszámításához használt tárcsa 519
9.8. A vízszintező 520
9.9. A mérőszalag 521
9.10. A kioldózsinór 521
9.11. Stopperóra, jegyzetfüzet 521
9.12. Átvilágítóasztal teljes spektrumú fehér fénnyel 521
9.13. Fekete textilanyag 522
10. A fényképezőgép és kiegészítői 522
10.1. Analóg-digitális 522
10.2. Kisfilm, roll és síkfilm 522
10.3. Síkok párhuzamossága 523
10.4. Tökéletes filmfelfekvés, síkban tartás 523
10.5. A négyzethálós mattüveg 523
10.6. A Fresnel-lencse 523
10.7. Napellenző, kompendium 524
II. Az objektívek 524
11.1. Repróobjektívek 524
11.2. Makroobjektívek 525
12. Felvételi nyersanyag, film, CCD 525
12.1. A fekete-fehér tónusos és a vonalas nyomdatechnikai filmek színérzékenysége 525
12.2. Árnyalatátvitel 525
13. Világítás: a reprodukciós fényképezés megvilágító fényforrásai 526
13.1. A fényforrások csoportosítása 526
13.1.1. A napfény 526
13.1.2. A fénycsövek és az energiatakarékos fényforrások 526
13.1.3. Az ívfény 526
13.1.4. A xenonlámpák 526
13.1.5. A halogénlámpák 526
13.1.6. Az izzólámpák 527
13.1.7. A villanókészülékek 527
13.2. A fényforrásokkal szemben támasztott követelmények 527
13.2.1. A megvilágító fényforrás kiterjedése 527
13.2.2. A fényforrások elhelyezése 527
13.2.3. A fényforrások színhőmérséklete 527
13.2.4. A fényforrások és a megvilágítás egyenletessége 528
14. Fénymérés a reprodukciós fotográfia területén 529
14.1. A fénymérő 529
14.2. A síkdiffúzor 529
14.3. Egyéb fénymérési módok 530
14.3.1. Indirekt fény mérésére 530
14.3.2. Spotmérés 530
14.4. A fénymérést befolyásoló tényezők 530
15. Apró trükkök a reprodukciós fényképezés gyakorlatában 530
13. A FOTÓRIPORT (FÉNER TAMÁS) 533
A fénykép 533
Kép és szöveg 534
A sajtófotó 534
Lép és jel 534
A képalkotó elemek hierarchiája 535
Szervezetlen és szervezett kép 535
Fénykép és tipográfia 536
A hírfotó 536
Az illusztráció 537
A fotóriport 538
Egy tipológiai kísérlet 543
A fénykép És a fényképész 544
A fényképező és a fényképezett 546
Hogyan készül a riport 547
Csináljunk fényképet 548
Egy kis mágia 549
Jegyzetek 550
14. Fekete-fehér fotók laborálása (Brezina Zoltán) 553
1. A film előhívása 553
2. A papírok előhívása 554
2.1. A fotópapírok fajtái 554
2.1.1. RC papír 554
2.1.2. Baritált alapanyagú papírok 554
2.1.3. Papíremulziók 554
2.2. Papírok csoportosítása színtónus alapján 55
2.2.1. Hideg tónusú papírok 555
2.2.2. Meleg tónusú papírok 555
2.2.3. Semleges tónusú papírok 555
3. Papírelőhívó-típusok 555
3.1. Hőmérsékleti hatások a papíron 55
3.2. Papírelőhívási idő 555
3.3. A papírelőhívó állaga 55
4. Előkészületek a nagyításhoz 556
4.1. Élességállítás 556
4.2. A blende kiválasztása 556
4.3. Exponálási idő 556
4.4. Hőmérséklet 556
4.5. Portalanítás 556
4.6. Sötétkamralámpák 557
5. Fix gradációjú és polygrade/multigrade papírok 557
5.1. Fix gradációjú papírok 557
5.2. Polygrade/multigrade papírok 557
5.2.1. Szűrőtípusok 558
6. A nagyítás menete 558
6.1. Időmérés 558
6.2. Papír az előhívóban 558
6.3. Vegyszerek elhasználódása 558
6.3.1. Papírelőhívó 558
6.3.2. Stopfürdő 559
6.3.3. Fixír 559
6.4. Folyó vizes mosás 559
6.5. Szárítás 559
6.6. A kontaktmásolat elkészítése 560
6.7. Polygrade/multigrade papírok nagyítása 560
6.7.1. Hagyományos szűrőzés 560
6.7.2. Osztott szűrözés 561
6.8. A fix gradációjú papírok nagyítása 562
6.8.1. A fix gradációjú papírok kontrasztnövelése 562
6.9. Kontraszt 563
6.10. Manipulációs technikák 563
6.10.1. Égetés 563
6.10.2. Takarás 564
6.10.3. Villantás 565
6.11. Kép- és vázlatkészítés 565
6.12. Sorozat nagyítása és előhívása 565
6.13. Retusálás 566
6.14. A vörös vérlúgsó használata 566
15. a fotók helyes tárolása (Papp Judit) 569
1. Fényképek és negatívok helyes tárolása 569
1.1. Negatívok optimális tárolási körülményei 569
1.1.1. Nitrocellulóz film, nitrátnegatív 569
1.1.2. Acetát film 570
1.1.3. Poliészter film 570
1.1.4. Üvegnegatív 570
1.2. Papírképek helyes tárolása 570
2. Néhány egyszerű, könnyen megvalósítható módszer fotóink védelmére 571
16. Képek és fogalmak (Kemenesi Zsuzsanna) 573
Konvencionális/kanonizált tudás 577
Alternatív tudás 577
a kép mögötti történet 579
a verbális elem és fotográfia reláció kvantitatív és kvalitatív megközelítése 579
Felhasznált irodalom 580
Jegyzetek 581
17. A KORTÁRS FOTÓMŰTÁRGY ALAPJAI (BARTA ZSOLT PÉTER) 585
1. Bevezetés 585
2. Negatívok tárolása 585
2.1. Hagyományos negatívok tárolása 585
2.2. Digitális „negatívok" tárolása 585
3- Papírképek alapanyagai 586
3.1. Fekete-fehér papírok 586
3.2. Színes papírok 587
3.3. Alternatív papírok 587
4. A digitális képek, nyomatok alapanyagai 587
4.1. A digitális fotó általánosságban 587
4.2. Tintasugaras nyomtatás 588
4.2.1, Normál print 588
4.2.2. Archív (pigment, gíclée) print 589
4.3. Lambda-print 590
5. A fotóművek kezelése 591
5.1. Alapelvek 591
5.2. Identifikáció 591
5.2.1. Képoldali jelzések 591
5.2.2. Hátoldali jelzések 592
5.3. A kópiák mennyiségi meghatározásának szempontjai 592
5.4. Gyakori hibák 593
5.4.1. Laborhihák 593
5.4.2. Retusálási hibák 594
5.4.3. Ujjnyomok 594
6. Analóg és digitális fotóművek installálása
6.1. Az installáció szempontjai 594
6.2. Paszpartu 595
6.3. Kasírozás 595
6.3.1. Kasírozási hibák 596
6.4. Keretezés 597
6.4.1. „Mobil" keretek 597
6.4.2. Fakeretek 597
6.4.3. Egyéni keretezést megoldások 597
7. Fotóműtárgyak érvényesítése és értékesítése 598
7.1. Helyzetkép 598
7.2. Információkeresés 598
7.3. Portfolió szerkesztése 599
7.4. Az analóg portfólió technikája 600
7.5. A digitális portfólió technikája 600
7.5.1. Digitális nyomat 600
7.5.2. Digitális adathordozók 601
7.5.3. Internet (weboldal, e-mail) 601
8. Fotóműtárgyak adminisztrációja, tárolása, csomagolása, szállítása 601
8.1. Fotóműtárgyak nyilvántartása 601
8.2. A kópiák, a paszpartuzott és a keretezett fotók tárolása, csomagolása és szállítása 602
8.3. Szállítási rendszerek 603
8.4. Kísérő dokumentáció 604
Jegyzetek 604
18. Munkavédelem (Csizmadia Tamás) 607
I. a munkavédelem általános kérdései 607
1.1. A munkavédelem területei 607
1.2. Alapelvek 607
1.3. Fogalmak 608
1.3.1. Baleset 607
1.3.2. Munkahaleset 608
1.3.3. Veszélyes 608
1.3.4. Veszélyes anyag 608
1.3.5. Veszélyforrás 608
1.4. Feladatok 608
1.5. A fényképész szakma veszélyforrásai 609
2. A felvételezés munkavédelmi szempontjai 609
2.1. Stúdióban 609
2.2. Külső helyszínen 609
3. Munkavédelem a laboratóriumban 609
3.1. Elhelyezési feltételek 610
3.2. Működési feltételek 610
3.3. Egyéni munkavédelmi eszközök 610
3.3.1. Külső hutások 610
3.4. Vegyszerek egészségkárosító hatásai 610
3.4.1. Külső hatások 610
3.4.2. Belső hatások 611
4. A korszerű fotográfiai utómunkálatok munkavédelme 612
5. Maró és mérgező hatású kidolgozóoldatok 612
6. Veszélyhelyzetek kialakulása és az alkalmazható elsősegély 620
Jegyzetek 621
19. A FOTOGRÁFIA ÉS A SZERZŐI JOG (BATTA JÁNOS) 623
i. Alapvető rendelkezések 623
1.1. Személyhez fűződő jogok 624
1.1.1. A mű nyilvánosságra hozatala 624
1.1.2. A név feltüntetése 624
1.1.3. A mű egységének védelme 624
1.1.4. A személyhez fűződő jogok gyakorlása 624
1.2. Vagyoni jogok 625
1.2.1. A többszörözés joga 626
1.2.2. A terjesztés joga 626
1.2.3. A mű nyilvánossághoz való közvetítésének jogú 626
1.2.4. Az átdolgozás jogú 627
1.2.5. A kiállítás joga 627
2. A munkaviszonyban vagy más hasonló jogviszonyban létrehozott mű 628
3. A védelmi idő 629
4. A szabad felhasználás és a szerzői jog más korlátjai 629
5. A felhasználási szerződések 631
5.1. A felhasználási szerződések általános szabályai 631
5.2. Kiadói szerződés 633
5.3. A reklámozás céljára megrendelt mű 633
5.4. Fotográfia a filmben 634
6. Néhány speciális rendelkezés 634
7. közös jogkezelés 634
8. A szerzői jog megsértésének következményei 635
8.1. Polgári jogi következmények 635
8.2. Szerzői jogi szakértő testület 635
9. A szerzői jog más jogosultjai 636
10. Szerzői jogi egyezmények 636
11. A szerzői jogok büntetőjogi védelme 636
Bibliográfia 637
Tematikus szakirodalom 637
Általános fototechnika 637
Digitális fototechnika 641
Fényképezőgépekről 642
Objektívek, kiegészítők 643
Nyersanyagok, labortechnika 644
Alkalmazott fotográfia 647
Tudományos fényképezés 648
Reklám- és épületfotó 648
Riport- és sportfotózás 648
Emberábrázolás 650
Természet- és tájkép 651
A fejezetelválasztó felvételek jegyzéke 652
Névmutató 653
Tárgymutató 654
Jegyzetek 667
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv