| A gyermekévek | 5 |
| Családjának eredete | |
| Szüleitől öröklött vonásai | |
| Gyermekéveit nagyszülei házánál tölti | |
| Az igriczii évek hatása lelkére | |
| Mint inas-diák Patakra kerül | |
| A pataki diák | 13 |
| A pataki mozgalmas diákélet | |
| Patak környéke és történeti emlékei | |
| Szegény diák sorsa | |
| Tompa tanuló-évei | |
| Első költői kisérletei | |
| Sárbogárdi praeceptorkodása | |
| Mészöly Klárika | |
| Nevelősködése Kakban | |
| Jósa Francziska | |
| A laskodi szép napok | |
| Böszörményi Kati | |
| Tompa szépműegyleti munkássága | |
| Nyomtatásban megjelent első versi | |
| Barátsága Szemere Miklóssal és Kazinczy Gáborral | |
| Ismeretsége Pogány Karolinával, viszonya Komáromynéval | |
| Elkedvtelenedve távozik Patakról | |
| Ifjúkori költészete | |
| Mintája: Bajzáék szentimentális lírája | |
| Ennek a lírának jellemzése | |
| Tompa motivumai, képei | |
| Szerelmi lirája | |
| Balladái és románczai | |
| Mintái | |
| E korbeli költészete nem mutat kapcsolatot sem a közélettel, sem a magyar földdel | |
| Szemere humoros költemények írására buzdítja | |
| Költői eszményképe | |
| Nyilatkozata költői pályáról | |
| A pálykezdés évei | 45 |
| Tompa Bártfán és Epejesen | |
| Kerényi, Pákh | |
| Petőfi eperjesi látogatása | |
| Az Erdei lakhoz fűződő költői verseny | |
| Tompa távozik Eperjesről | |
| Pesti élete | |
| Tompa és Petőfi | |
| A bejei egyház meghívja Tompát papjául | |
| Elégedettsége | |
| Petői látogatása | |
| Elhidegülésük és szakításuk | |
| Barátsága Aranynal | |
| Szerelmes lesz Soldos Emiliába | |
| Meghasonlása önmagával | |
| Gräfenbergben | |
| A schwechati táborban | |
| Kelemér választja papjává | |
| Megházasodik | |
| A szabadságharcz bukása | |
| E korbeli költészete | |
| A Népregék, népmondák | |
| Elemzésük | |
| Terve velük | |
| Kapcsolata Ovidiusszal | |
| Musäus hatása | |
| Regéinek stilje átmenetűl szolgál Arany epikai stíljéhez | |
| Humoros költői beszélyei | |
| Szécsi Mária és más elbeszélő költeményei | |
| Prózai kisérletei | |
| Lírája | |
| Kettős hatás alatt áll: Petőfi és Vörösmarty hatása | |
| Lírájának egyéni vonásai | |
| Lírája közvetítő a szentimentális dalköltés és Petőfi közvetítő a szentimentális dalköltés és Petőfi valószerű lírája közt | |
| Mit várt jövőjétől? | |
| A szabadságharcztól fia haláláig | 93 |
| Irodalmi és politikai viszonyok | |
| A közélet és a költészet | |
| Tompa helye e költészetben | |
| Keleméri élete | |
| Honfibánatának első jelentkezései költészetében | |
| Ezeknek a költeményeknek végletes fájdalma | |
| A petőfieskedők | |
| Tompa szatirája ellenük | |
| Hanvai pappá lesz | |
| A vidék, melyen életét leélte | |
| Kerényi halála | |
| Tompa szatírája ellenük | |
| Hanvai pappá lesz | |
| A vidék, melyen életét leélte | |
| Kerényi halála | |
| Tompa kassai fogsága | |
| Első allegóriái | |
| Regéi | |
| Még nagyobb mértékben mutatják az elsők fogyatkozásait | |
| Virágregék | |
| Más elbeszélő költeményei | |
| Lírája | |
| Hitvesdalok | |
| Festő költeményei | |
| Szatirái | |
| Parasztéletre vágyik | |
| Bónisné végrendelete | |
| Elkedvetlenedése az írói pályától | |
| Erdélyi útja | |
| Fia halála | |
| A haldoklás évei | 133 |
| Fia halálának megsemmisítő hatása lelkére | |
| Enyhületet a bibliában keres | |
| Papi dolgozatai | |
| Hazafias költészete újra megszólal | |
| A Kazinczy-óda | |
| Allegóriáinak és a kor eseményeinek kapcsolata | |
| Hite a szabadulásban | |
| A forradalom várása | |
| Hűség a bujdosókhoz | |
| A nagyszerű pusztúlás képe | |
| Utolsó intelmei nemzetéhez | |
| E korbeli hazafias költészetének jellemzése | |
| Az allegóriák művészi értéke | |
| Lírájának másnemű termékei | |
| Elbeszélő költeményei | |
| Arany hatása | |
| Balladái | |
| Drámai töredéke | |
| Lelkének elkomorúlása | |
| Szembaja | |
| Kazinczy Gábor halála | |
| Szívbajának első jelentkezése | |
| Gyötrött állapota | |
| "Csak a vég, a vég!" | |
| Skoda megnevezi betegségét | |
| Halálra sentencziázva | |
| Feketehegyen és Levárton | |
| Az Olajág | |
| Könnyebbülése | |
| Aggteleken meghűl | |
| Rohamos hanyatlása a sír felé | |
| Utolsó versei | |
| Az akadémiai nagyjutatalom | |
| Halálhíre | |
| Készülődés a halálra | |
| Az utolsó napok | |
| Halála | |
| Arany sírverse | |
| Tompa emberi és költői képe | 172 |
| Vallomása hattyúdalában pályájáról | |
| Altruizmusa | |
| Optimizmusa | |
| Életének hatása egyéniségére | |
| Beteges érzékenysége | |
| Szemlélődő hajlama | |
| Egyéniségének és költészetének kapcsolatai | |
| Alaphangulata | |
| Kontemplatív természet | |
| Képzelete | |
| Vonzalma az idillszerűhöz | |
| Természetérzéke | |
| Reflexív hajlama | |
| Képekben gondolkodik és érez | |
| Allegoriák | |
| A képek erőtlen halmozása | |
| Optimizmusa költészetében | |
| Politikai költészete | |
| Pap voltának hatása költészetére | |
| Olvasmányai | |
| Költők, kik hatással voltak rá | |
| Tompa és a biblia | |
| Környezete | |
| Költészete folytonos emelkedést mutat | |
| Irodalomtörténeti jelentősége | |
| Mit hagyott ránk örökűl? | |
| Tartalom | 190 |