1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A logopédiai vizsgálat

Szerző

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 200 oldal
Sorozatcím: Terápiás programok a beszédjavító intézmények nevelési és oktatási tervéhez
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-682359-6
Megjegyzés: Megjelent 400 példányban. Fekete-fehér ábrákkal. Az 1990-es kiadás változatlan utánnyomása.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A logopédus tevékenységének két alaptípusa a diagnosztizálás és a terápia. A helyes diagnosztizálás érdekében a vizsgálatok során információkat gyűjt, így képes reális véleményt alkotni a... Tovább

Előszó

A logopédus tevékenységének két alaptípusa a diagnosztizálás és a terápia. A helyes diagnosztizálás érdekében a vizsgálatok során információkat gyűjt, így képes reális véleményt alkotni a kommunikációs problémák természetéről, súlyosságáról, okairól. Ezzel teremti meg az alapot a legmegfelelőbb, eredményes kezeléshez.
Az információk különböző forrásokból és változatos módszerekkel nyerhetők. Információkhoz lehet jutni beszélgetéssel és kikérdezéssel, illetve megadott szempontú megfigyeléssel és/vagy teszteléssel.
A logopédus vizsgálati munkája a kapcsolatfelvétellel kezdődik. Az első találkozás következtetni enged a terápiás motivációra is, amely lényeges lehet a terápia prognózisában. Vissza

Tartalom

Bevezetés9
Az anamnézis felvétele11
Biológiai-orvosi anamnézis11
Genetikai adatok12
Az anya betegségei a terhesség előtt12
Az anya betegségei a terhesség alatt (azzal összefüggésben)13
A magzati élet történései13
A szülés történései13
Táplálkozás - testi fejlődés14
Mozgásfejlődés15
Hallás16
Látás16
A beszédszervek állapotának alakulása16
Betegségek (időpontja, a kezelés helye, módja, gyógyszerelés, zárójelentések)16
Beszéd-anamnézis17
A beszéd fejlődése17
A beszédállapot és beszédkörnyezet összefüggései18
A beszédhiba kialakulásának története18
Szociokultúrális-pszichés anamnézis20
A család20
Gondozás, nevelés, oktatás21
Speciális szempontok dyslexia esetében21
Speciális szempontok dyscalculia esetében22
A szülők benyomása a gyermekről22
Egységes jelölés a familiáris adatok lejegyzéséhez24
Szempontok a kiegészítő vizsgálatokhoz25
Általános megfigyelési szempontok a vizsgálati helyzetben28
A beszédszervi állapot és beszédszervi működés vizsgálata31
Az organikus állapot felmérése32
Az orr32
Ajkak32
Szájpadlás formája32
Szájpaddeformitások32
Uvula33
Nyelv33
Fogak33
Állkapocs34
A beszédszervek működése34
Ajkak34
Nyelv35
Lágyszájpad36
Nyelésmód38
Hang38
Fúvás és légzés39
A beszéd prozódiai elemei40
A beszédhangok kiejtésének vizsgálata41
Az orrhangzósság és az enyhe fokú pöszeség vizsgálata41
A beszédhangok kiejtése összefüggő szövegben41
A beszédhangok izolált formában történő kiejtése42
A beszédhangok szavakban történő kiejtése42
Centrális dysláliás, dysphásiás, dysartriás tünetek vizsgálata42
Szavakban42
Ismert gyermekdalban, mondókában42
Eseményképről történő beszéltetés közben43
Hosszú, nehezen tagolható szavakban43
A verbális és nem verbális kommunikációs készség vizsgálata67
Megfigyelési szempontok és kérdések az interakcióról megkésett/akadályozott beszédfejlődés, gyermekkori afázia esetében67
Megfigyelési szempontok és kérdések a dadogók kommunikációjának jellemzéséhez68
A verbális kommunikáció jellemzői68
A verbális kommunikáció zavarát enyhítő vagy súlyosbító helyzetek, tevékenységek feltárása69
A kommunikáció folyamatának szélesebbkörű vizsgálata70
A beszédmegértés és beszédhasználat vizsgálata72
A beszéd- és nyelvi fejlettség vizsgálata73
A beszédmegértés és beszédhasználat vizsgálata dyslexia veszélyeztetettség, dyslexia esetében95
A spontán beszéd és az általános tájékozottság vizsgálata95
Szókincsvizsgálat95
A relációs viszonyok és -szavak megértésének és használatának vizsgálata, a dysgrammatizmus vizsgálata97
A fogalomalkotás vizsgálata98
Különbségek megfogalmazása98
A dyslexia veszélyeztetettség előrejelzése99
Előrejelző gyorsteszt I.99
Előrejelző gyorsteszt II.104
A hallás, a hallási figyelem és -differenciálóképesség vizsgálata108
A hallás épségének vizsgálata108
A suttogott beszéd vizsgálata108
A hallási figyelem és -differenciálóképesség vizsgálata 2-3 éves korban109
A hallási differenciálóképesség vizsgálata 4-5 éves kortól, beszédhangokra vonatkozóan110
Az akusztikus és verbális emlékezet, a szeriális felfogás és kivitelezés vizsgálata118
Hangeffektusok, valamint azok sorozatának felfogása és kivitelezése118
A beszédhangok sorozatának felfogása és kivitelezése119
A szavak sorozatának felfogása és kivitelezése119
Mondatemlékezet vizsgálata119
Késleltetett mondatemlékezet121
Verbális (történet) emlékezet121
Idői és téri összefüggések felismerése, a folyamat elemeinek logikus sorbarendezése122
A vizuális percepció és emlékezet vizsgálata127
A vizuális percepció vizsgálata127
A vizuális emlékezet vizsgálata129
A lateralitás, a mozgáskészség, a ritmusérzék, a testséma ismerete és a téri tájékozódás vizsgálata133
A lateralitás vizsgálata134
A laterális dominancia vizsgálata 2-3 éves korban134
A laterális dominancia vizsgálata 4 éves kortól134
A mozgáskészség vizsgálata136
A nagymozgások vizsgálata136
A finommozgások vizsgálata137
A mozgáskoordináció vizsgálata138
A téri és idői ritmusérzék vizsgálata139
A testséma ismerete és a téri tájékozódás vizsgálata140
Tájékozódás a saját testen140
Tájékozódás a térben, feladatlapon141
A rajzkészség vizsgálata142
A rajzkészség vizsgálata 2-3 éves korban142
A rajzkészség vizsgálata 3-13 éves korban142
Emberalak-ábrázolás142
Családrajz147
Szabad rajz147
A figyelem vizsgálata148
Az olvasás vizsgálata151
Az olvasás vizsgálata 1-2. osztályos gyermekeknél151
A szövegemlékezet és -megértés vizsgálata160
Az írás vizsgálata161
A nyelvi-grammatikai-helyesírási készség vizsgálata163
A számolási zavar vizsgálata180
Mennyiségi relációk alkotása180
Számlálás181
A helyiérték ismerete182
Globális mennyiségfelfogás182
Műveletek végzése183
Pótlás183
Bontás184
Összeadás184
Kivonás186
Szorzás187
Osztás188
Szöveges feladat megoldása190
Összeadás egyszerű szöveges feladatban190
Kivonás egyszerű szöveges feladatban190
Összeadást és kivonást tartalmazó összetett szöveges feladat191
Szorzást tartalmazó szöveges feladat191
Matematikai-logikai szabályok felismerése192
Kétváltozós sor folytatása rajzban192
Egyváltozós számsor folytatása192
Kétváltozós számsor folytatása192
Számemlékezet193
Az egyes beszédhibák vizsgálatának szempontjai193
A megkésett/akadályozott beszédfejlődés vizsgálatának szempontjai194
A mozgásfejlődési zavarok (nagymozgások, finommozgások) vizsgálatának szempontjai194
A pöszeség vizsgálatának szempontjai195
Interdentális, laterális szigmatizmusok és enyhe fokú paraláliák esetében195
Súlyos, általános pöszeség, centrális dysláliás, dysphásiás, dysartriás tünetek esetében196
Az orrhangzósság vizsgálatának szempontjai196
A dyslexia veszélyeztetettség vizsgálatának szempontjai197
A dyslexia vizsgálatának szempontjai (iskoláskorban)197
A dyscalculia vizsgálatának szempontjai198
A dadogás vizsgálatának szempontjai199
A hadarás vizsgálatának szempontjai199
A dysphonia vizsgálatának szempontjai200
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv