Előszó
Kedves diákok! Ezzel a tankönyvvel és a Forrásközpontú történelem sorozat többi kötetével új úton indulunk el fölfedezni a múlt érdekes világát. Ismereteink java részét forrásokból, önálló munkával vagy társainkkal együttműködve tárjuk föl. Ha belelapozunk a könyvbe, látni fogjuk, hogy milyen sokszínű a források világa: ide tartoznak nemcsak az érdekes szövegek, hanem a képek, térképek, ábrák és a különböző adatokat tartalmazó táblázatok, diagramok is. Ezekkel dolgozni sokkal izgalmasabb, mint lexikális adatok megtanulásával tölteni az időt. A középiskolai tanulmányokat lezáró érettségi vizsgán sem elsősorban tények, adatok ismeretét várják majd el tőlünk, hanem azt vizsgálják, mennyire használható az a tudás, amelyet a történelemórákon megszereztünk. Képesek vagyunk-e megfelelő következtetéseket levonni forrásszövegekből, képekből, ábrákból, térképekből, milyen tényezőket veszünk figyelembe egy esemény, vagy például egy történelmi személy megítélésekor, képesek vagyunk-e önálló, megalapozott vélemény kialakítására, s vitában meg tudjuk-e védeni véleményünket. Tankönyvünk sokoldalúan segíti ezeknek a képességeknek a fejlődését. Felkészít az érettségi vizsgára, középszinten és emelt szinten egyaránt.
A történelem forrásokon alapuló megismerésének több feltétele van. Fontosak bizonyos alapismeretek: ezek nélkül a történelmi forrás nem nyílik meg előttünk. Sok időre, sok gyakorlásra is szükség van. Mindezt biztosítja tankönyvünk, tartalmával és újszerű szerkezetével.
Vissza
Fülszöveg
A Forrásközpontú történelem sorozat tankönyvei kísérletet tesznek a történelmi múlt forráskozpontú feldolgozására, és lehetőséget adnak a tanulói tevékenységekre épülő történelemtanításra. A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége pedig elegendő időt biztosít ehhez.
Minden lecke három részből áll, s ezek a tankönyvből elsajátítható tudás három szintjét is jelentik. A rövid, 1-1,5 oldalnyi szerzői szöveg adja meg a források földolgozásához és a korszerű történelemszemlélet kialakulásához szükséges alapismereteket.
Az Archívum rész szöveges forrásai, képei, térképei, ábrái, diagramjai és a hozzájuk tartozó feladatok lehetővé teszik, hogy a tanulók több oldalról, mélyebben ismerjék meg az adott témát vagy korszakot, és fejlesszék a történelem megértéséhez szükséges képességeiket (forráshasználat, szaknyelv alkalmazása, tér- és időbeni tájékozódás, az eseményeket alakító tényezők feltárása stb.). A 10....
Tovább
Fülszöveg
A Forrásközpontú történelem sorozat tankönyvei kísérletet tesznek a történelmi múlt forráskozpontú feldolgozására, és lehetőséget adnak a tanulói tevékenységekre épülő történelemtanításra. A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége pedig elegendő időt biztosít ehhez.
Minden lecke három részből áll, s ezek a tankönyvből elsajátítható tudás három szintjét is jelentik. A rövid, 1-1,5 oldalnyi szerzői szöveg adja meg a források földolgozásához és a korszerű történelemszemlélet kialakulásához szükséges alapismereteket.
Az Archívum rész szöveges forrásai, képei, térképei, ábrái, diagramjai és a hozzájuk tartozó feladatok lehetővé teszik, hogy a tanulók több oldalról, mélyebben ismerjék meg az adott témát vagy korszakot, és fejlesszék a történelem megértéséhez szükséges képességeiket (forráshasználat, szaknyelv alkalmazása, tér- és időbeni tájékozódás, az eseményeket alakító tényezők feltárása stb.). A 10. évfolyamos kötet külön értéke a szöveges források sokszínűsége és a nehezen áttekinthető eseményeket, folyamatokat bemutató ötletes ábraanyag.
A Nézőpontok című rész leckénként egy-egy történelmi probléma, vitakérdés több szempontú elemzésre ad módot.
A kötetet kiegészítő szinkron időtábla gyors tájékozódást biztosít.
Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását, egy használhatóbb történelemtudás megszerzését.
Néhány adat a 10. évfolyamos kötetről
- 40 lecke - mindössze 55 oldalnyi tanulnivaló
- kb. 370 szöveges forrás
- 265 kép, 107 térkép, 79 ábra, 13 táblázat
- több mint 1300 kérdés és feladat
- színjelölés mutatja a forrás tartalmát
- piktogramok jelzik a forrással leginkább fejleszthető kompetenciákat
- betűjelzések tájékoztatnak arról, hogy milyen formában ajánlott a forrás feldolgozása.
Vissza