Fülszöveg
Ajánlás az olvasónak
Egy átfogóbb és két kiegészítő tanulmányomat ajánlom fel jövendő olvasóimnak. Elsősorban pedagógusainknak, a tudomány művelőinek, a vajdasági magyar értelmiségnek és a nemzeti múlt megismerését igénylő minden honfitársamnak. Szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy olvasóimban felébresszem és elmélyítsem a történelem iránti érdeklődésüket és szellemi töprengésre késztessek minél több olvasót a sorsunkat alakító történelmi események és folyamatok mérlegelésénél. A szakemberek és tudományos dolgozók körében pedig elvszerű, építőjellegű vitákat, nézetegyeztetéseket kívánok megindítani. Hiszen az e tájakon több évszázadon keresztül együtt élő, sokszor egymásra utalt, avagy egymással viaskodó népek kapcsolatainak tárgyilagos feltárása céljából még sok a tisztázásra váró kérdés. A történelem és a történelemtanítás csak akkor válhat népeink tanítómesterévé, ha mentesül a hamisításoktól, ferdítésektől, a napi politika és a különböző romboló hatású ideológiák béklyóitól. Az...
Tovább
Fülszöveg
Ajánlás az olvasónak
Egy átfogóbb és két kiegészítő tanulmányomat ajánlom fel jövendő olvasóimnak. Elsősorban pedagógusainknak, a tudomány művelőinek, a vajdasági magyar értelmiségnek és a nemzeti múlt megismerését igénylő minden honfitársamnak. Szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy olvasóimban felébresszem és elmélyítsem a történelem iránti érdeklődésüket és szellemi töprengésre késztessek minél több olvasót a sorsunkat alakító történelmi események és folyamatok mérlegelésénél. A szakemberek és tudományos dolgozók körében pedig elvszerű, építőjellegű vitákat, nézetegyeztetéseket kívánok megindítani. Hiszen az e tájakon több évszázadon keresztül együtt élő, sokszor egymásra utalt, avagy egymással viaskodó népek kapcsolatainak tárgyilagos feltárása céljából még sok a tisztázásra váró kérdés. A történelem és a történelemtanítás csak akkor válhat népeink tanítómesterévé, ha mentesül a hamisításoktól, ferdítésektől, a napi politika és a különböző romboló hatású ideológiák béklyóitól. Az ilyen soknemzetiségű közösségben, mint a mienk, az egymás múltjának és nemzeti értékeinek kölcsönös megismerése - különösen a felnövekvő nemzedékek részéről - vezethet el bennünket a kölcsönös megbecsüléshez és a békés együttélés tartós megalapozásához. Hogy fennmaradhasson, minden itt élő népnek, így a vajdasági magyarságnak is, szüksége van nemzeti azonosságtudatának kialakítására, amely mentes minden kizárólagosságtól, öntömjénezéstől.
Olvasóim közül bizonyosan sokan igyekeznek majd egybevetni, ill. összefüggésbe hozni a múlt keserű vagy pozitív tapasztalatait jelenlegi gondjainkkal, törekvéseinkkel, és akkor a kérdések, a dilemmák egész sora merülhet fel bennük. Például:
- milyen politikára, politikusokra és vezető szerepet betöltő közéleti személyiségekre van szükségünk ahhoz, hogy valóban a haladás, a fejlődés útjaira lépjünk, és kisebbségi helyzetünk távlatokban is teljesen elfogadhatóan rendeződjék,
- miképpen valósulhat meg, hogy a magyarság - és természetesen a velünk együtt élő más népek is - a szellemi, erkölcsi és gazdasági fejlődés szempontjából egyaránt emelkedő nemzetté váljék, és hogyan segítheti ezt elő múltunk alaposabb ismerete és a hatékonyabb nevelőhatású történelemtanítás stb.
Hiszem, hogy az ilyen nagy horderejű kérdések mellett olvasóimban a kisebb "hatósugarú" kérdések egész sora is felmerül. Lesz mit megvitatni a családi körben, az iskolában és a különböző fórumokon.
A szerző
Vissza