1.035.089

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történelemtanításunk alappillérei (tantervei és tankönyvei) egy összehasonlító tanulmány tükrében

Nemzeti azonosságtudatunk alapkövei

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Atlantis
Kiadás helye: Újvidék
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 171 oldal
Sorozatcím: A Vajdasági Magyar Tudományos Társaság kiadványai
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 86-835-81-07-1
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ajánlás az olvasónak
Egy átfogóbb és két kiegészítő tanulmányomat ajánlom fel jövendő olvasóimnak. Elsősorban pedagógusainknak, a tudomány művelőinek, a vajdasági magyar értelmiségnek és a nemzeti múlt megismerését igénylő minden honfitársamnak. Szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy olvasóimban felébresszem és elmélyítsem a történelem iránti érdeklődésüket és szellemi töprengésre késztessek minél több olvasót a sorsunkat alakító történelmi események és folyamatok mérlegelésénél. A szakemberek és tudományos dolgozók körében pedig elvszerű, építőjellegű vitákat, nézetegyeztetéseket kívánok megindítani. Hiszen az e tájakon több évszázadon keresztül együtt élő, sokszor egymásra utalt, avagy egymással viaskodó népek kapcsolatainak tárgyilagos feltárása céljából még sok a tisztázásra váró kérdés. A történelem és a történelemtanítás csak akkor válhat népeink tanítómesterévé, ha mentesül a hamisításoktól, ferdítésektől, a napi politika és a különböző romboló hatású ideológiák béklyóitól. Az... Tovább

Fülszöveg

Ajánlás az olvasónak
Egy átfogóbb és két kiegészítő tanulmányomat ajánlom fel jövendő olvasóimnak. Elsősorban pedagógusainknak, a tudomány művelőinek, a vajdasági magyar értelmiségnek és a nemzeti múlt megismerését igénylő minden honfitársamnak. Szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy olvasóimban felébresszem és elmélyítsem a történelem iránti érdeklődésüket és szellemi töprengésre késztessek minél több olvasót a sorsunkat alakító történelmi események és folyamatok mérlegelésénél. A szakemberek és tudományos dolgozók körében pedig elvszerű, építőjellegű vitákat, nézetegyeztetéseket kívánok megindítani. Hiszen az e tájakon több évszázadon keresztül együtt élő, sokszor egymásra utalt, avagy egymással viaskodó népek kapcsolatainak tárgyilagos feltárása céljából még sok a tisztázásra váró kérdés. A történelem és a történelemtanítás csak akkor válhat népeink tanítómesterévé, ha mentesül a hamisításoktól, ferdítésektől, a napi politika és a különböző romboló hatású ideológiák béklyóitól. Az ilyen soknemzetiségű közösségben, mint a mienk, az egymás múltjának és nemzeti értékeinek kölcsönös megismerése - különösen a felnövekvő nemzedékek részéről - vezethet el bennünket a kölcsönös megbecsüléshez és a békés együttélés tartós megalapozásához. Hogy fennmaradhasson, minden itt élő népnek, így a vajdasági magyarságnak is, szüksége van nemzeti azonosságtudatának kialakítására, amely mentes minden kizárólagosságtól, öntömjénezéstől.
Olvasóim közül bizonyosan sokan igyekeznek majd egybevetni, ill. összefüggésbe hozni a múlt keserű vagy pozitív tapasztalatait jelenlegi gondjainkkal, törekvéseinkkel, és akkor a kérdések, a dilemmák egész sora merülhet fel bennük. Például:
- milyen politikára, politikusokra és vezető szerepet betöltő közéleti személyiségekre van szükségünk ahhoz, hogy valóban a haladás, a fejlődés útjaira lépjünk, és kisebbségi helyzetünk távlatokban is teljesen elfogadhatóan rendeződjék,
- miképpen valósulhat meg, hogy a magyarság - és természetesen a velünk együtt élő más népek is - a szellemi, erkölcsi és gazdasági fejlődés szempontjából egyaránt emelkedő nemzetté váljék, és hogyan segítheti ezt elő múltunk alaposabb ismerete és a hatékonyabb nevelőhatású történelemtanítás stb.
Hiszem, hogy az ilyen nagy horderejű kérdések mellett olvasóimban a kisebb "hatósugarú" kérdések egész sora is felmerül. Lesz mit megvitatni a családi körben, az iskolában és a különböző fórumokon.
A szerző Vissza

Tartalom

Ajánlás az olvasónak1
Előszó2
A vajdasági (szerbiai) és a magyarországi általános iskolai és gimnáziumi történelemtanítás tanterveinek és tankönyveinek összehasonlító elemzése és értékelése
Történelemtanítás általános iskolai tantervei Vajdaságban
A történelemtanítás általános iskolai tantervei Vajdaságban3
Kiegészítő tartalmak a nemzetiségek történetéből - a magyar tannyelvű iskolák számára14
Tanterv-kiigazítások15
A legújabb tantervi változtatások16
Összehasonlítás, észrevételek17
A történelemtanítás tantervei a gimnáziumok számára Vajdaságban20
Összehasonlítás, észrevételek26
A történelemtanítás tantervei az anyaországban
Az alapfokú nevelés és oktatás kerettantervei29
A történelemtanítás gimnáziumi tantervei az anyaországban33
Összegző értékelés a történelemtanítás anyaország alapfokú és gimnáziumi kerettanterveiről39
A vajdasági történelemtankönyvek elemzése
Bevezető41
A Vajdaságban használt általános iskolai magyar nyelvű történelemtankönyvek42
Összesítő észrevételek és javaslatok63
Kiegészítő megjegyzések64
A gimnáziumi történelemkönyvek65
Összegző értékelés a hazai középiskolai tankönyvekről83
A történelemtanítás anyaországi tankönyvei
Bevezetés84
Az anyaországi általános iskolai történelemtankönyvek85
Az anyaországi gimnáziumi történelemtankönyvek106
Összegző értékelés, véleménynyilvánítás a magyarországi általános iskolai és gimnáziumi történelemtankönyvekről147
Befejező üzenet148
A nemzeti és kisebbségi tudat kialakítása és jelentősége. A történelemtanításban rejlő nevelési lehetőségek150
A nemzeti tudat alappillérei - műveltségi (ismereti) alapjai152
A tudományban, a kiadói tevékenységben, a színházkultúrában és a sportban rejlő nemzeti értékek156
A kisebbségi tudat fontossága, kialakulásának főbb tényezői és buktatói158
A történelemtanításban rejlő nevelési lehetőségek161
A legfontosabb nevelési lehetőségek és törekvések163
Tartalom171

Dr. Tóth Lajos

Dr. Tóth Lajos műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth Lajos könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv