| A sorozatszerkesztő előszava | 7 |
| Törvényhozás és intézményesítés | 9 |
| Bevezetés | 9 |
| A népfőiskola | 12 |
| A népfőiskola helye és feladata | 12 |
| Statisztika | 13 |
| A népfőiskolákon folyó egyéni továbbképzés motivációi és perspektívái | 13 |
| Miért akarják a felnőttek továbbképezni magukat? | 13 |
| Milyen perspektívák és szükségszerűségek következnek ebből a továbbképzés tekintetében? | 14 |
| A népfőiskolák képzési kínálata | 16 |
| Integrációs feladat | 16 |
| Nyitottság | 17 |
| Sokrétűség | 17 |
| A népfőiskolák főbb témakörei | 18 |
| Politikai képzés | 18 |
| Szakmai továbbképzés - továbbképzés szakmára | 21 |
| A népfőiskoláknak adott célcsoportokkal folyó munkája az alfabetizáció példáján bemutatva | 25 |
| A népfőiskolák rendezvényeinek általános formái | 26 |
| A felnőttoktasban dolgozó munkatársak | 27 |
| A felnőttképzésben dolgozó munkatársakkal szemben támasztott követelmények | 27 |
| Egyetemi pedagógiai tanulmányok | 28 |
| A felnőttoktatdásban dolgozó pedagógiai munkatársak különböző típusai | 29 |
| Felnőttoktatási törvények | 31 |
| A felnőttoktatás támogatását célzó törvény modell-tervezete | 31 |
| A felnőttképzéssel/továbbképzéssel kapcsolatos egyes tartományi törvényeknek strukturális jellemzők alapján történő összehasonlítása | 34 |
| A továbbképzés helye az oktatásügyben | 35 |
| A továbbképzési intézmények feladatai - oktatási célok és tartalmak | 36 |
| A továbbképzés intézményeinek fenntartói és azok elismerése | 38 |
| A továbbképzés szabadsága és függetlensége | 40 |
| A továbbképzés pénzügyi támogatása | 40 |
| Helyiségek és tárgyi felszereltség | 43 |
| A továbbképzési intézmények munkatársai: szakképesítés és továbbképzés | 43 |
| A továbbképzés intézményei és tartományi szervezetei közötti intézményesített együttműködés | 44 |
| A továbbképzés területének fejlesztési tervezése | 45 |
| Közszolgálat és a továbbképzési intézmények | 45 |
| A továbbképzési intézményekben szerezhető bizonyítékok és letehető vizsgák | 46 |
| A továbbképzés tartományi szervezetei | 46 |
| Az új szövetségi tartományok felnőttoktatási- és továbbképzési törvényeivel kapcsolatos megjegyzések | 47 |
| Záró megjegyzések a felnőttoktatási törvényekkel kapcsolatban | 48 |
| A tartományi törvények alapján nem támogatott továbbképzési intézmények | 48 |
| Tanulmányi szabadság | 48 |
| A törvényhozásnak az oktatómunka dinamikájára gyakorolt befolyása | 49 |
| A tartományi törvények támogatási elveinek értékelése | 49 |
| A népfőiskolák szervezeti formái: a jogi státusz mint strukturális elv | 50 |
| Előzetes megjegyzés: a népfőiskolák önkormányzatisága | 50 |
| Magánjogi fenntartásban működő népfőiskola: népfőiskola mint bejegyzett egyesület | 51 |
| Önálló közjogi önkormányzati intézetként működtetett népfőiskola | 53 |
| A települések közötti együttműködés: a kommunális munkaközösség, közjogi megállapodás, célszövetség | 55 |
| A kommunális munkacsoport | 56 |
| Közjogi megállapodás | 56 |
| Célszövetség | 57 |
| A népfőiskolák különleges jogi formái: az önálló, önkormányzati intézetként működő népfőiskola, alapítványi, valamint közhasznú korlátolt felelősségű társaságként működő népfőiskola | 58 |
| Önálló, önkormányzati intézetként működtetett népfőiskola | 58 |
| Az alapítvány | 59 |
| Közhasznú korlátolt felelősségű társaság | 59 |
| A népfőiskolákon kívüli továbbképzés | 60 |
| Üzemi képzési tevékenység | 60 |
| Az üzemi továbbképzés növekvő jelentősége | 60 |
| A továbbképzés fenntartói | 61 |
| Munkahelyi tanulás | 61 |
| Továbbképzési költségek és részvételi statisztika | 62 |
| Az érdekképviseleti szervek felnőttoktatási tevékenysége a szakszervezeti oktatási forma példáján bemutatva | 63 |
| Helyi, regionális és szövetségi szintű szakszervezeti oktatás | 63 |
| A szakszervezeti oktatás tartalma és témái | 63 |
| A szakszervezeti oktatási tevékenység koncepciói | 64 |
| Az NPO (non-profit szervezeti formában működő) típus | 65 |
| Általános bevezetés | 65 |
| A non-profit szervezet definíciója | 66 |
| A kereskedelmi alapon működő továbbképzési intézmények megkülönböztetése a non-profit alapon működőktől | 67 |
| A non-profit szervezetek jellemzői | 67 |
| Menedzsment és non-profit szervezetek | 70 |
| A továbbképzési non-profit szervezetek vezetésével szemben támasztott követelmények | 72 |
| Irodalom | 74 |
| Tervezés és marketing | 77 |
| Programtervezés | 77 |
| Bevezetés | 77 |
| A programtervezés koncepciói | 79 |
| A programterevezés egyes kérdéseiről | 81 |
| A továbbképzések célcsoportjainak elvárásai a programtervezéssel kapcsolatban: tervezési- és szakmai kompetencia, a kínálat tartalmi kérdései, a megszerezhető képesítések fajtái | 83 |
| Rendezvényformák és programtervezés | 85 |
| Rendezvénytervezés | 88 |
| Résztvevő orientáltság, célcsoportorientáltság, célcsoport kutatás | 90 |
| Résztvevő orientáltság | 90 |
| Célcsoportorientáltság | 91 |
| Célcsoportmunka az írás-olvasás tanításának példáján keresztül | 94 |
| Az írás-olvasás-tanítás jellemzői | 94 |
| A célcsoport munka gyakorlati alkalmazásának sajátosságai | 94 |
| Célcsoportkutatással kapcsolatos megjegyzések | 95 |
| Célcsoportorientált programtervezés: a résztvevők elemzése, szabadidő-kutatások, a tervezési adatok gyakorlati jelentősége | 96 |
| Kérdőívekből és a résztvevők összehasonlító elemzéseiből nyert tervezési adatok | 96 |
| Időráfordítási vizsgálatokból és a lakosság szabadidős szokásainak elemzéséből nyert tervezési adatok | 98 |
| Szociális kapcsolatok elemzésből nyert tervezési adatok | 99 |
| Szociális profilok | 100 |
| Vidéki község, ipari település, közepes méretű város (kereskedő-, kézműves-, ipari tevékenység jellemzi) | 100 |
| Munkások, szakmunkások | 100 |
| A 16-24 évesek csoportja | 101 |
| Idősek | 101 |
| Háziasszonyok | 102 |
| Nagy ismeretségi kör nélküli kapcsolatkeresők | 103 |
| A tervezési adatok átültetése a továbbképzés gyakorlatába | 104 |
| Bevezető ajánlatok 16-24 évesek részére | 104 |
| Bevezető ajánlatok a kevés szabadidővel rendelkező munkavállalók részére | 104 |
| Bevezető ajánlatok idősek részére | 105 |
| Bevezető ajánlatok háziasszonyoknak | 105 |
| A programkínálatok szerkezete | 106 |
| Kompenzáló (felzárkóztató) alapképzés | 106 |
| Kommunikációs- és alapkészségek | 106 |
| Alapkészségek | 106 |
| Idegennyelvek | 108 |
| Hétköznapi ismeretek és általános műveltség | 108 |
| Kulturális képzés | 109 |
| Szabadidő, nyaralás, sport | 110 |
| Matematika, természettudományok, technika | 110 |
| Háztartás és környezet | 110 |
| Egészségnevelés | 111 |
| Személyiségfejlesztés | 112 |
| Politikai és szociális képzés | 114 |
| Szociális képzés | 114 |
| Politikai képzés | 114 |
| Számítástechnikai alapképzés | 117 |
| Szakmai alapképzés | 117 |
| Képzés és átképzés | 118 |
| Alkalmazkodást segítő továbbképzés | 118 |
| Kiegészítő továbbképzés | 119 |
| Szakmai előrejutást segítő továbbképzés | 119 |
| Több szakterületet átfogó kínálatok | 119 |
| Környezeti/környezetvédelmi továbbképzés | 119 |
| Nők képzése | 121 |
| Marketing | 122 |
| Egy marketingkoncepció jellemzői | 122 |
| Az üzleti marketing fejlődése | 123 |
| A népfőiskola marketing kritikája | 125 |
| A piacfüggőség és piacorientáltság problémája | 126 |
| Érvek a népfőiskolák marketingje mellett | 127 |
| Mikroperspektivikus érvek a népfőiskolák marketingje mellett | 127 |
| Makroperspektivikus érvek a népfőiskolák marketingje mellett | 130 |
| A népfőiskolák stratégiai marketingjének és alapstratégiáinak aspektusai | 131 |
| A stratégiai népfőiskolai marketing szükségessége | 131 |
| A népfőiskolák marketing alapstratégiái | 132 |
| A népfőiskolák információs- és tevékenységi területe | 135 |
| A népfőiskolák információs tevékenysége | 135 |
| A népfőiskolai marketing tevékenységi területe | 137 |
| A népfőiskolai munkatársak marketingorientált professzionalizálódása | 158 |
| Irodalom | 159 |
| A sorozatszerkesztő előszava és angol nyelvű összefoglalás | 161 |
| A sorozatszerkesztő előszava és német nyelvű összefoglalás | 163 |