| Hegedűs Éva: Privatizáció Egzisztencia-hitellel | |
| Az Egzisztencia-hitel és részletfizetési kedvezmény igénybevételének feltételei | 5 |
| Általános tudnivalók az Egzisztencia-hitelről (saját erő, futamidő, türelmi idő, kamat) | 7 |
| Az ismételt hitelfelvétel lehetősége | 9 |
| A privatizációs költség tartalma | 9 |
| Az E-hitelt igénybe vevő vállalkozó, az állami vagyont értékesítő szervezet és a pénzintézet közös feladatai | 11 |
| Előprivatizáció esetén | 11 |
| Vállalati kezdeményezésű, egyszerűsített, korábbi néven ún. önprivatizáció esetén | 16 |
| A vállalati kezdeményezésű, ún. spontán, valamint az állami vagyonkezelő szervezet által kezdeményezett, ún. aktív és a befektetői kezdeményezésű privatizáció esetén | 20 |
| Állami tulajdonú részvények tőzsdén kívüli nyilvános forgalmazása esetén | 24 |
| Az E-hitelhez kapcsolódó adózási szabályok a jelenleg érvényes adótörvények alapján | 28 |
| Mellékletek | |
| Nyilatkozat az 1992. évi LIV. tv. hatálya alá tartozó értékesítésről, gazdasági társaságban (kft.-ben) lévő állami üzletrész eladásáról | 33 |
| A hitelpályázat elbírálásához szükséges alapdokumentumok | 35 |
| A készfizető kezességvállalási kérelemhez kapcsolódó alapdokumentumok | 36 |
| A vállalati kezdeményezésű egyszerűsített privatizációs eljárás keretében a privatizációs akció eredményéről kiállított szakértői nyilatkozat | 37 |
| Szabályzat a kárpótlási jegy befogadására előprivatizációs értékesítések során | 38 |
| Eljárási rend a decentralizált privatizáció során a kárpótlási jegy befogadására | 42 |
| Kérelem a készfizető kezesség igénybevételéhez | 45 |
| Tóth Attila: Hogyan vegyünk üzletet? | |
| Mit mond a törvény? | 5 |
| Miből tudjuk meg, hogy milyen üzlet eladó? | 6 |
| Milyen információkat kapnak a vállalkozók? | 7 |
| Kik vehetnek részt az árverésen? | 8 |
| A törvény sajátos szabályai | 10 |
| Hogyan történik az ármegállapítás? | 10 |
| A szerződéskötés | 11 |
| Fizetési módok | 13 |
| Hitelre történő vásárlás | 13 |
| Az Egzisztencia-hitel és részletfizetési kedvezmény feltételei | 14 |
| Hányszor kell árverezni? | 15 |
| Szerződéses, illetve bérletes üzletek értékesítése | 15 |
| Mellékletek | 17 |
| Dr. Kovács Kálmán: Privatizáció kárpótlási jegyekkel | |
| Bevezetés | 5 |
| A kárpótlási jegy | 7 |
| Általában az értékpapírokról | 7 |
| A kárpótlási jegy mint értékpapír | 9 |
| A kárpótlási jegy kibocsátása | 12 |
| A kárpótlási jegy törvényes felhasználási lehetőségei | 12 |
| A kizárólag kárpótlásra jogosult számára nyitva álló felhasználási lehetőségek | 14 |
| Termőföld vásárlása | 14 |
| Állami, önkormányzati tulajdonú lakás vásárlás | 15 |
| Életjáradék | 15 |
| Privatizáció kárpótlási jegyekkel | 17 |
| A kárpótlás általános szabályai a privatizáció során | 17 |
| Előprivatizáció | 19 |
| Vagyontárgyak megvásárlása kárpótlási jegyért | 20 |
| A decentralizált privatizáció | 21 |
| Hitelfelvétel | 22 |
| Munkavállalói résztulajdonosi program | 22 |
| Részvény, üzletrész-vásárlás | 23 |
| Befektetési alapok | 28 |
| A kárpótlási jegy értékesítése | 29 |
| Mellékletek | 31 |
| Bana Károlyné: A privatizáció decentralizált módja (Önprivatizáció) | |
| Bevezető | 5 |
| Milyen befektetőket vár az önprivatizációs program? | 6 |
| Milyen vállalatok tartoznak az önprivatizációs programba? | 9 |
| Az informálódás lehetőségei | 11 |
| Az önprivatizációs program sajátosságai | 12 |
| A privatizációs folyamat jellemzői az önprivatizációs modellben | 18 |
| Mi a teendője a befektetőnek, ha kis- és közepes vállalat iránt érdeklődik? | 20 |
| Hol és hogyan szerezheztők meg a szükséges információk? | 20 |
| Mellékletek | |
| Az önprivatizáció I. ütemében részvételi lehetőséggel rendelkező vállalatok | 25 |
| Az önprivatizáció I. ütemében közreműködési joggal bíró szakértők | 46 |
| Az önprivatizáció II. ütemében részvételi lehetőséggel rendelkező vállalatok | 51 |
| Az önprivatizáció II. ütemében közreműködési joggal bíró szakértők | 65 |
| A legfontosabb jogszabályok jegyzéke | 72 |
| Dr. Czuczai Jenő: Csőd és privatizáció | |
| A csőd és a privatizáció főbb jogi találkozási pontjai | 7 |
| Bevezetés | 7 |
| A csőd és a privatizáció kapcsolatának közgazdasági összefüggésrendszere | 10 |
| Konkrét jogi kérdések az Állami Vagyonügynökséget érintő csődjogi rendelkezések vonatkozásában | 13 |
| A csődtörvény néhány elvi kérdése | 23 |
| Hitelezői választmány | 23 |
| eljárási határidők | 24 |
| A hitelezői követelések kielégítési alapjául szolgáló vagyon | 25 |
| A csődeljárás alatti moratórium értelmezése | 28 |
| A reorganizációs terv | 30 |
| Mit kell tudni egy befektetőnek a csőddel kapcsolatos jogi kérdésekről és ennek gyakorlatáról (konkrét intézmények, kérdés-felelet) | 32 |
| Mellékletek | |
| A csődjoggal kapcsolatos legfontosabb jogszabályok | 43 |
| A csőd- és felszámolási eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező bíróságok neve és címe | 46 |
| Felhasznált és ajánlott irodalom | 49 |
| Forgó Ferenc: Privatizáció befektetési jegyek vásárlásával | |
| Bevezetés | 5 |
| A befeketetések általános áttekintése | 7 |
| Miért érdemes megtakarítani? | 7 |
| Kik a megtakarítók (és a kölcsönvevők)? | 7 |
| Megtakarítási formák | 9 |
| Értékpapírok | 10 |
| A befektetséi alapok | 15 |
| A befektetési alapok Magyarországon | 16 |
| Milyen befektetási alap hozható létre? | 17 |
| A befektetési alap létrehozása | 18 |
| A befektetési alap működése | 19 |
| Befektetési szabályok | 19 |
| Magyarországon működő befektetési alapok | 22 |
| A befektetási alapok és a privatizáció | 23 |
| Lukács János: 100 kérdés - 100 felelet az MRP-ről | |
| Az MRP-törvény gondolati hátteréről | 7 |
| Az MRP-megvalósítás folyamatábrája pályázat esetén | 11 |
| A kérdések jegyzéke | 12 |
| Kérdések és feleletek | 19 |
| Általános alapelvek. Az MRP-szervezet létrehozása | 19 |
| A szervezet tulajdonszerzése, pályázat | 34 |
| A résztvevők | 56 |
| Alapszabály és közgyűlés | 62 |
| Tulajdon és tulajdonba adás | 79 |
| Adózás és egyebek | 94 |
| Forrásmunkák | 103 |
| Melléklet: 1992. évi XLIV. törvény a Munkavállalói Résztulajdonosi Programról | 105 |
| Báthory László: Privatizáció befektetői kezdeményezéssel | |
| Bevezetés | 5 |
| A befektető által kezdeményezett privatizációs eljárás | 7 |
| A dolgozók és vezetők által kezdeményezett kivásárlás | 10 |
| Mely vállalatokra fogad el vételi kezdeményezést az Állami Vagyonügynökség? | 11 |
| A befektetői szándék bejelentésének módja | 12 |
| A kezdeti ajánlat befogadásának feltételei | 13 |
| Az Állami Vagyonügynökség eljárása | 14 |
| Ellenajánlatok beszerzése | 14 |
| A vállalat feladatai | 14 |
| A társasági érdekeltségekre vonatkozó kezdeményezés esetén követett eljárás | 14 |
| A befektetői kezdeményezés versenyeztetése | 15 |
| Döntési szempontok a versenyző ajánlatok elbírálásánál | 15 |
| Befektetési konstrukciók | 16 |
| Szerződések | 16 |
| Kerekes János: A vagyonértékelés elveiről és gyakorlatáról | |
| Bevezetés | 5 |
| A vállalat értékének megközelítése | 7 |
| A mérleg szerinti vállalati vagyon | 8 |
| A korábbi vállalati számviteli rendszer és mérleg | 8 |
| Az értékkoncepció | 9 |
| Az új számviteli törvény, értékelési elvek | 9 |
| A vállalat, a vállalkozás értékelése átalakulásakor | 12 |
| A költség alapú megközelítés | 12 |
| A jövedelem alapú megközelítés | 13 |
| A piaci összehasonlításon alapuló megközelítés | 13 |
| A vállalatértékelés fontosabb módszerei Magyarországon | 14 |
| A vagyonértékelés | 14 |
| Az üzletértékelés | 14 |
| A vagyonértékelés elvei | 15 |
| Az üzletértékelés eljárásai | 17 |
| A nyereségtőkésítés egyszerű példája | 18 |
| A diszkontált cash-flow egyszerű példája | 19 |
| A vagyonértékelés időzítése, általános feltételei és az ÁVÜ kritériumai | 21 |
| Dr. Juhász Imre - Vígh István János: Privatizáció lízinggel | |
| A privatizációs lízingkonstrukció lényege | 7 |
| A privatizációs lízing sajátosságai | 8 |
| A lízingbe adható állami vagyon | 11 |
| Ki lehet lízingbe vevő? | 13 |
| A lízingközösség | 13 |
| Versenyeztetés | 16 |
| A pályázat előkészítése | 16 |
| A pályázat kiírása | 17 |
| A pályázat értékelése | 18 |
| Az értékelést követő feladatok | 19 |
| Szerződéskötés | 20 |
| A lízingbe vevő szerződéses jogai és kötelezettségei | 22 |
| A lízingdíj törlesztése | 25 |
| A törlesztés fedezete, vezetési-szervezési szolgáltatás | 25 |
| A törlesztés mértéke | 26 |
| A lízingdíj fizetésének gyorsítása, egyösszegű kedvezményes törlesztési lehetőség | 28 |
| Modellszámítás a lízingtechnika alkalmazásához | 30 |
| A lízingszerződés megszűnése | 38 |
| Adózási vonatkozások | 40 |
| A privatizációs lízing sémája | 41 |
| Társasági adó | 42 |
| Magánszemélyek jövedelemadója | 42 |
| Általános forgalmi adó | 44 |
| A lízingbe vevő által nyújtandó biztosíték | 45 |
| A szakértő cég és a Vagyonügynökség feladatai | 47 |
| Melléklet: A privatizációs lízing jogszabályi háttere | 53 |
| Keresztes István: Kockázati finanszírozás a privatizációban | |
| Bevezetés | 5 |
| Kockázati tőke, kockázati finanszírozás | 6 |
| Tudatos kockázatvállalás | 8 |
| A vállalkozó számára is kifizetődőnek kell lennie | 8 |
| Meghatározó jellemzők | 9 |
| A kockázati finanszírozás tipikus műveletei | 11 |
| A kezdőpénz biztosítása | 12 |
| Az indulótőke biztosítása | 13 |
| A vállalkozás korai szakaszának finanszírozása | 14 |
| A terjeszkedés finanszírozása | 14 |
| Az áthidaló finanszírozás | 14 |
| A menedzseri kivásárlás (MBO) | 15 |
| A menedzsmentbe való "bevásárlás" (management buy-in) | 15 |
| A megfordítás (turnaround) finanszírozása | 15 |
| A jegyzett részvények vásárlása | 16 |
| Menedzseri kivásárlás, illetve a menedzsmentbe bevásárlás - hiteltámogatással | 16 |
| A tőkekiváltás | 17 |
| Részvétel a menedzsmentben | 18 |
| Az intézményi rendszerről | 24 |
| Hogyan csatlakozik a kockázati tőke a privatizációhoz? | 26 |
| A kockázati tőke mint kezdőpénz | 26 |
| A kockázati tőke mint indulótőke | 26 |
| A kockázati tőke mint a vállalkozás korai szakaszának finanszírozója | 27 |
| A kockázati tőke mint a terjeszkedés finanszírozója | 27 |
| A kockázati tőke mint áthidaló finanszírozás | 28 |
| A kockázati tőke mint menedzseri kivásárlás | 28 |
| A menedzseri kivásárlás és a menedzsmentbe bevásárlás - hiteltámogatással | 28 |
| A kockázati tőke és az MRP | 29 |
| A kockázati tőke és az Egzisztencia-hitel | 30 |
| A kockázati tőke és a privatizációs lízing | 30 |
| Melléklet: A Magyar Kockázati Tőke Egyesület tagvállalatai | 35 |
| Hardy Ilona: Privatizáció tőzsdei részvényvásárlással | |
| Az értékpapírtőzsdéről kezdőknek | 7 |
| Az értékpapírtőzsde jelentősége | 7 |
| A tőzsdei részvényárfolyamok | 8 |
| A tőzsde szabályozott piac | 10 |
| A tőzsde a legnyilvánosabb piac | 11 |
| A tőzsde és a politika | 12 |
| A részvény mint a legfontosabb tőzsdei értékpapírok egyike | 13 |
| A privatizáció és a tőzsde | 16 |
| A tőzsdei privatizáció jelentősége | 16 |
| A tőzsdei privatizáció jellemzői | 18 |
| A kisbefektetők különkedvezményei | 21 |
| A Budapesti Értéktőzsde | 25 |
| A Budapesti Értéktőzsde megalkulásának előzményei | 25 |
| A tőzsde alapítása és jogállása | 26 |
| A tőzsdetagság | 27 |
| A tőzsde szervezete | 28 |
| A Budapesti Értéktőzsde kereskedelmi rendszere | 29 |
| A Budapesti Értéktőzsdére bevezetett értékpapírok | 30 |
| Hasznos tudnivalók a tőzsdei részvényvásárlók számára | 33 |
| Mit célszerű figyelni a nyilvánosságra hozott információkból? | 33 |
| Befektetővédelmi szabályok | 34 |
| A tőzsdecégek adatai | 35 |
| Sáriné dr. Simkó Ágnes: Privatizációs ABC | |
| Alapítói jogok | 9 |
| Állami Vagyonkezelő Részvénytársaság (ÁV Rt.) | 9 |
| Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) | 11 |
| Államigazgatási felügyelet alatt álló vállalatok átalakulása | 12 |
| Átalakulás | 13 |
| Átalakulási folyamat | 14 |
| Átalakulási terv | 15 |
| Boltok privatizációja | 16 |
| Dolgozói érdekképviselet | 17 |
| Dolgozói részvény | 18 |
| Dolgozói tulajdonszerzés | 19 |
| E-hitel | 20 |
| Egyszerűsített átalakulási eljárás | 22 |
| Felszámolás és a privatizáció | 23 |
| Időleges állami tulajdon | 23 |
| Ingatlanértékesítés | 24 |
| Korlátolt felelősségű társaság | 24 |
| Kötelező átalakulás | 25 |
| Munkavállalói Résztulajdonosi Program | 27 |
| Nem államigazgatási felügyelet alatt álló vállalatok átalakulása | 29 |
| Országos közszolgáltatási feladatok | 32 |
| Önkormányzat vállalata | 30 |
| Önkormányzatok és a privatizáció | 31 |
| Pályázat | 32 |
| Privatizáció | 34 |
| Privatizációs lízing | 34 |
| Privatizálható vagyon | 35 |
| Részvénytársaság | 36 |
| Tanácsadó | 37 |
| Tartós állami tulajdon | 38 |
| Vagyonértékelés | 39 |
| Vagyonértékesítés | 39 |
| Vagyonjegy | 40 |
| Vagyonkezelés | 40 |
| Vagyonkezelési pályázat | 42 |
| Vagyomérleg | 44 |
| Vagyonvédelem | 44 |
| Vállalati szervezeti egység leválása | 46 |
| Vezetői kivásárlás | 47 |
| Melléklet: A privatizációval kapcsolatos legfontosabb jogszabályok és rendeletek | 51 |
| Osman Péter: Az immateriális vagyonról | |
| Az immateriális vagyon értéke és ára | 5 |
| A kínálati versen | 9 |
| A keresleti verseny | 11 |
| A tartalom meghatározásának problémája | 19 |
| Gyakorlati megközelítések | 22 |
| Az üzletkötés indítékai és az árat behatároló tényezők | 22 |
| Az ár alsó határa | 25 |
| Az ár felső határa | 27 |
| Vanicsek Mária: Privatizációs esettanulmányok | |
| A megvalósult esetek tanulságai | 7 |
| A gazdasági helyzet a privatizációt leginkább befolyásoló tényező | 7 |
| Kis vagyon vagy nagy vagyon | 20 |
| A vagyon szerkezete | 23 |
| Mi lehet a reális cégérték megállapításának alapja? | 26 |
| A befektetők privatizációs szerepe, a szakmai befektetők egyértelmű túlsúlya és annak okai | 29 |
| Felhasznált szakmai anyagok | 43 |
| Mészáros László: Privatizáció vezetői kivásárlással | |
| A vezetői kivásárlás fogalma és sajátosságai | 7 |
| A vezetői kivásárlás fogalma | 7 |
| A vezetői kivásárlás sajátosságai | 8 |
| A vezetői kivásárlás lehetséges előnyei | 10 |
| A vezetői kivásárlás megvalósításának lehetőségei | 12 |
| Készpénz | 12 |
| Kárpótlási jegy | 13 |
| Egzisztencia-hitel | 14 |
| Privatizációs lízing | 19 |
| Részletfizetés | 26 |
| Vagyonkezelés | 29 |
| A vezetői tulajdonszerzés és a Munkavállalói Résztulajdonosi Program kapcsolata | 33 |
| Tanácsok a vezetői kivásárlás gyakorlati megvalósításához | 37 |
| Melléklet: A kapcsolódó legfontosabb jogszabályok | 41 |
| Dr. Décsy Emília: A versenyeztetés elvei és gyakorlata az ÁVÜ-nél (a privatizációs tenderekről) | |
| Bevezetés | 5 |
| Amit a pályázónak az induláskor tudni kell | 6 |
| Miért jelennek meg a pályázati felhívások? | 6 |
| Hol jelennek meg a pályázati felhívások? | 6 |
| Hogyan indul a pályázat? | 7 |
| Mit tartalmaz a tenderkiírás? | 8 |
| Az ajánlat elkészítésétől az elbírálásig | 11 |
| Információgyűjtés | 11 |
| A pályázat titkossága | 12 |
| Az ajánlat előkészítése | 12 |
| Mi legyen az ajánlatban? | 12 |
| Az ajánlat | 13 |
| Pályázati biztosíték - a fizetőképesség bizonyítása | 14 |
| Az ajánlatok leadása és bontása | 15 |
| Az ajánlatok érvényességének megállapítása | 15 |
| Az ajánlatok elbírálása | 16 |
| A pályázat lezárása és az eredményhirdetés | 17 |
| Két kérdés a privatizációs tenderekről | 18 |
| Tanácsok kezdő pályázatkiírók részére | 21 |
| Gyakorlati útmutató pályázati kiírások elkészítéséhez (iratminták) | 21 |
| Egy-kétfordulós részvényeladás - ÁVÜ | 21 |
| Egyfordulós részvényeladás - ÁVÜ | 22 |
| Az Állami Vagyonügynökség Szabályzata a pályázati eljárások rendjéről (a versenyeztetésről) | 31 |
| Sáriné dr. Simkó Ágnes: A privatizáció szereplői | |
| Bevezetés | 5 |
| A privatizációs folyamat szereplői | 6 |
| A Kincstári Vagyonkezelő Szervezet | 6 |
| Az Állami Vagyonkezelő Részvénytársaság (ÁV Rt.) | 6 |
| Az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) | 8 |
| A miniszter | 9 |
| A vállalat | 10 |
| A tanácsadók | 17 |
| A befektetők | 19 |
| A hitelezők | 20 |
| A bankok | 20 |
| A felszámoló | 21 |
| Az önkormányzatok | 22 |
| A privatizáció szereplőinek kapcsolatrendszere | 23 |
| Tőzsde, kárpótlás, hitelgarancia | 28 |
| Tőzsde | 28 |
| Kárpótlás | 29 |
| Hitelgarancia | 30 |
| Mellékletek | |
| A Hitelgarancia Részvénytársaság alapítói | 35 |
| A privatizációval kapcsolatos legfontosabb jogszabályokról | 37 |
| Néhány jellemző adat az 1993. áprilisi Privatizációs Monitorból | 38 |
| Dr. Kiss László: Hitelkonszolidáció és privatizáció | |
| A hitel- és bankkonszolidáció | 7 |
| A hitelkonszolidáció | 7 |
| A hitelkonszolidációt kiváltó okok | 7 |
| A pénzügyi rendszer | 7 |
| A gazdasági folyamatok | 8 |
| A bankprivatizáció | 9 |
| A gazdaság növekedése | 9 |
| A reorganizáció | 10 |
| A hitelkonszolidáció megvalósítása | 11 |
| A hitelkonszolidáció feltételei | 12 |
| A rossz minőségű hitelek felmérése | 13 |
| A hitelkövetelések megvétele | 13 |
| Az állami kezelésbe adás | 13 |
| A pénzintézetek kezelési szerződése | 14 |
| A feltételek pontosítása | 14 |
| Egyes követelések kivonása | 15 |
| Az államkötvények átadása | 16 |
| A Hitelkonszolidációs Alap létrehozása | 16 |
| A bankkonszolidáció | 18 |
| A bankkonszolidáció okai | 18 |
| A bankkonszolidáció megvalósítása | 19 |
| A bankok feltőkésítése | 19 |
| A pénzintézetek jövőbeni működése | 21 |
| A minősített hitelek kezelési rendszere | 23 |
| A csődtörvény | 24 |
| Csődtörvény a gyakorlatban | 24 |
| A csődeljárások tapasztalatai | 26 |
| A felszámolási eljárások tapasztalatai | 34 |
| A végelszámolások tapasztalatai | 36 |
| A csődtörvény várható változásának irányai | 36 |
| A privatizációra gyakorolt hatások | 38 |
| Az eladósodottság és a privatizáció | 38 |
| Az Állami Vagyonügynökség szerepe | 40 |
| Mellékletek | |
| A tárgykörbe tartozó legfontosabb fogalmak magyarázata | 45 |
| Felhasznált és ajánlott irodalom, fontosabb jogszabályok | 49 |
| Dr. Lajtai György - Dr. Szántai Katalin: Privatizáció részletfizetéssel | |
| Bevezetés | 7 |
| A részletvétellel történő privatizáció üzleti konstrukciója | 9 |
| Törvényi feltételek | 9 |
| A részletvétel tárgya | 9 |
| A lehetséges vevők | 9 |
| A részletvételi eljárás és az ajánlatok értékelésének szempontjai | 10 |
| A részletvétellel vásárló szerződéses jogai és kötelezettségei | 11 |
| A futamidő | 14 |
| A kamat | 14 |
| A biztosítékok | 14 |
| Ajánlások a többi tulajdonossal, illetve hitelezővel kapcsolatban | 15 |
| A részletfizetési kedvezménnyel történő adásvétel jogi feltételrendszere | 16 |
| A részletvétellel történő tulajdonszerzés általános szabályai | 16 |
| A Polgári Törvénykönyv szerinti szabályok | 17 |
| A privatizációhoz kapcsolódó jogszabályok által előírt garanciák | 25 |