| Előszó | 5 |
| Bevezetés - Esztétikum és historikum | |
| A kritikai elvű esztétika | 9 |
| A hegeli fejlődéselmélet értelmezéséhez | 15 |
| Művészetfejlődés és történetfilozófia | 20 |
| A tárgy módszere | 23 |
| Változó és állandó | |
| Az irodalom- és művészettörténet bölcseletéhez | 26 |
| A "művészi" értékszintje | 30 |
| Az értékteremtő övezet | 33 |
| Virágkorok és prózai korok | 37 |
| Korstílus és korhiedelem | 40 |
| Osztályérdek és korillúzió | 45 |
| Részleges érdekeltség és önámítás | 48 |
| A realizmus fejlődése és a művészetfejlődés | 54 |
| A korhiedelmektől a világátfogásig | 59 |
| A művészet az idegen világban | |
| Művészet és elidegenedés | 63 |
| A művészetellenes társadalmi rend | 66 |
| A szép és a csúf | 71 |
| Magatartás és módszer | 80 |
| Széttört világkép és művészeti munkamegosztás | 83 |
| A kettős tükör | 87 |
| A regény esztétikája | |
| Korművészet és reprezentatív műfaj | 91 |
| A regény mint "összművészet" | 95 |
| Művészettipológia és műfajtörténet | 105 |
| Regénytipológia és regényelmélet | 112 |
| Egyneműség és áttekinthetőség | 120 |
| A kritikai realizmus diadala | |
| Balzac és Stendhal | 124 |
| "Emberi színjáték" | 130 |
| Az árutársadalom körképe | 135 |
| Árufetisizmus és kritikai realizmus | 141 |
| Elidegenítés és kiüresedés | 145 |
| Társadalmi szerep és osztályszerkezet | 151 |
| Az illúzióvesztés logikája | 157 |
| Küldetés és aspektus | 164 |
| Tárgyi gazdagság és elemző karakerizálás | 171 |
| Stendhal kérdése | 174 |
| Dologi álca és plebejus indulat | 180 |
| A bonapartizmus és a "lázadó ember" | 183 |
| A lélekábrázoló regény | 189 |
| 1848: a vízválasztó | 197 |
| Az orosz regény fejlődéstörténetéhez | 201 |
| A polgáron túl, a proletáron innen | 204 |
| Tolsztoj és Dosztojevszkij | 208 |
| Tolsztoj útja | 212 |
| A naiv epikus | 218 |
| Tolsztoji világkép | 222 |
| Regényhős és tárgyi teljesség | 227 |
| Karakterizálás és lélekábrázolás | 234 |
| A Dosztojevszkij-probléma | 242 |
| A kisember válaszúton | 245 |
| A tragikus életérzés | 248 |
| Plebejus humanizmus és romantikus antikapitalizmus | 252 |
| Az ember az "istentől elhagyott" világban | 261 |
| Polifónia és dialógus | 267 |
| A tizenkilencedik század művészetbölcseletéhez | |
| Alternatívák és látszatszintézisek | 270 |
| Kierkegaard és Nietzsche | 279 |
| Minden érték elértéktelenedése | 284 |
| Eldologiasodás és bensővé válás | 289 |
| A dionüszoszi elv | 292 |
| Nyájmorál és kiválasztott | 295 |
| Nihilizmus és mítoszteremtés | 300 |
| Kétségbeesés és csodavárás | 304 |
| Dosztojevszkij, Kierkegaard, Nietzsche | 311 |
| A romantikus antikapitalizmus esztétikája | 318 |
| A kritikai realizmus esztétikai képviselete | 321 |
| Az átfejlődés esztétikája | 327 |
| Hegel, Bakunyin, Belinszkij | 332 |
| A művészi felfedezés esztétikai konzekvenciái | 339 |
| Művész és alkotás | 344 |
| A kritikai realizmus két aspektusa és a forradalmi demokratizmus | 347 |
| A tizenkilencedik századi esztétika alternatívái és a marxizmus | 358 |
| Tárgyi - dologi - emberi | 364 |
| Konfliktus és harmónia, intellektus és ábrázolás | 371 |
| A művészet szubjektum-objektum-viszonya | 375 |
| A marxizmus minimális és maximális programja | 379 |
| Az esztétikai korszerűség válaszútjai | |
| A modern művészet "vonzásai és választásai" | 386 |
| A "realizmus diadala" értelmezéséhez | 396 |
| A "eldologiasodás"-teóriájától a kritikai realizmus elméletéig | 401 |
| A diszharmonikus beállítottság | 406 |
| Integritás és bontottság | 413 |
| Az alkotó intellektuális "felfokozódása" | 417 |
| Allegória, szimbólum, karakterisztikum | 419 |
| Elkötelezettség, irányzatosság, pártosság | 427 |
| A kritikai realizmus esztétikai meghatározása | 429 |
| Jegyzetek | 431 |
| Név- és címmutató | 463 |