| A tudománypolitikai gondolkodásért (előszó) | 9 |
| Ipari-társadalmi-kulturális kihívások | 9 |
| Intézeteink leromlása | 10 |
| Hosszú távú tudománypolitikai reform | 11 |
| Reform építkezése: alulról | 12 |
| Az új szintézis szüksége | |
| Információs forradalom, globalizáció, tudomány | 17 |
| Globalizáció, integráció | 17 |
| A tudásipar szerepe | 18 |
| Az ismeretcsere forradalma, kutatás, tudományszervezés | 20 |
| Globalizáció és a tudomány nemzeti funkciója | 21 |
| Kultúrnemzet és tudománypolitika | 22 |
| A tudomány nemzetközi kapcsolatrendszere | 25 |
| Rendszerváltás és tudomány | 26 |
| A konszolidáció jegyében | 26 |
| A tudomány és a többpártrendszer | 27 |
| A tudomány közélet funkciója | 28 |
| Stratégiai kérdések kutatása | 29 |
| 1927, 1969, 1996 | 30 |
| A tudománypolitika célja | |
| A tudománypolitika fogalmáról | 35 |
| A tudománypolitika típusai | 36 |
| Az állami tudománypolitika | 36 |
| A vállalati tudománypolitika | 42 |
| A kontinentális tudománypolitika | 44 |
| Individuális tudománypolitika | 46 |
| A tudománypolitika szerepe az állam gazdasági-politika konszolidációjának előkészítése | 47 |
| Az állam tudománypolitika működése területei | |
| A tudomány intézményrendszere | 51 |
| A végrehajtó hatalom és a tudományszervezet | 52 |
| Állami tudománypolitika és az autonómiák rendszere | 53 |
| A kutatóbázis szerkezete | 60 |
| A kutatóbázis felülvizsgálata és konszolidációja | 62 |
| A nem állami kutatóintézetek | 63 |
| Reginonálitás a tudományszervezetben | 65 |
| A hazai publikációs rendszerről | 65 |
| A prioritások szerepe | 67 |
| A prioritások célja | 67 |
| A prioritások mobil rendszere. Minőség, újdonság, kiemelt tematikák | 68 |
| Javaslattevők, kijelölők, végrehajtók | 69 |
| A finanszírozás alapelveiről | 70 |
| Alapfogalmakról | 71 |
| A finanszírozási rendszer válsága, újjáalakítása | 73 |
| A ráfordítások abszolút összege és a GDP-n belüli aránya | 79 |
| Magántulajdon a gazdaságban - állami fenntartás a K+F bázisban | 80 |
| Autonómia a kutatásban - állami függés a finanszírozásban | 83 |
| Alapellátás, feladatfinanszírozá, projektfinanszírozás | 84 |
| Az "alapok" | 86 |
| Az állami ráfordítások áttekinthetősége | 86 |
| Tudománypolitika és a tudományos értelmiség | 87 |
| A K+F szféra személyi állományának tudományos ereje | 87 |
| A rendszerváltás kihívásai és a tudományos értelmség | 89 |
| A tudományos értelmiség szociális helyzete, anyagi gondjai | 90 |
| Tudományos minősítés | 92 |
| A tudományos utánpótlás | 93 |
| Esélyegyenlőség | 93 |
| Ösztöndíjrendszer, bérreform | 94 |
| Az "agyelszívás" és az "agyvisszanyerés" | 96 |
| Tudomány és társadalom | 97 |
| Műveltségeszmény és kultúrpolitika | 97 |
| Tudomány és oktatás viszonya | 98 |
| Tudományművelés és média | 98 |
| Szaktudomány és a modern ismeretközlés fóruma | 99 |
| A magyar tudományos nyelv korszerűsítése | 100 |
| Szaktudomány és társaságai | 101 |
| A "Magyar Tudomány Napja" | 101 |
| Javaslat a cselekvési programra | |
| Általános állásfoglalások | 105 |
| Konkrét állásfoglalások | 106 |
| Függelék | |
| Magyar tudománypolitika és az európai uniós keretprogram | 111 |
| Az EU tudománypolitikájának kifejlődése | 111 |
| 1999 után | 111 |
| A keretprogramok | 112 |
| Magyar tennivalók | 113 |
| Dokumentum | 115 |
| Az Európai Unió V. keretprogramja | 115 |