| Bevezetés | 5 |
| Alapfogalmak | |
| A művészet | 19 |
| Ember és világ kölcsönhatásának tárgyiasult formája | 20 |
| Szemlélhető igazság | 24 |
| Örökké vált pillanat | 26 |
| A művészet formanyelve | 27 |
| Tartalom és forma | 31 |
| A tartalom és forma dialektikája | 35 |
| A művészi forma kettős minősége. Művészet és objektív valóság | 53 |
| A művészi forma objektív alapjai | 60 |
| A művészet viszonylag állandó formatörvényei | 62 |
| A művészet történelmileg változó formatörvényei | 76 |
| A tragikum és a komikum | 79 |
| A modern dráma tanúságtétele | 89 |
| A filmművészet műfaji sajátosságainak társadalmi-történelmi alapjai | 96 |
| Korunk művészete | |
| Általános jellemzők | 105 |
| A korváltás alapvető mozgatóerői | 106 |
| Régi értékrendek megváltozása | 109 |
| Modernség és dekadencia korunk polgári művészetében | 115 |
| Lukács György a kapitalizmus indirekt apologetikájáról | 116 |
| A szabadságeszmény dehumanizálódása | 118 |
| Az élmény mint az ábrázolás végső alapja | 124 |
| Az elidegendés | 127 |
| Az elidegenedés okai és formái | 127 |
| Ideológiai hatásai | 127 |
| A ráció tagadása | 130 |
| Az abszolút harmónia művészeti utópiái | 134 |
| A vak vézetté misztifikált szükségszerűség | 139 |
| Sziszüphosz vagy Prométheusz | 142 |
| Dada és abszurditás | 150 |
| Az elidegenedés és az emberi személyiség | 155 |
| Franz Kafka és örökösei | 160 |
| Művész és közönség | 170 |
| Termékenyítő műhelyproblémák | |
| Új formai inspirációk | 177 |
| A primitív művészetek hatása | 177 |
| A primitív és a görög-reneszánsz művészeti hagyomány | 186 |
| Az úgynevezett irodalomközpontúság bírálata | 187 |
| Kísérletek | 191 |
| Az absztrakt festészet | 196 |
| Ember és környezete | 205 |
| A nagyvárosi életforma és az új ipari táj hatása a művészetben | 206 |
| Művészet és civilizáció | 208 |
| Művészet és technika | 216 |
| Távolodás a természeti előképtől | 217 |
| A kibernetika és a művészet új formái | 219 |
| Művészet és tudomány | 222 |
| Dokumentációs igény a művészetben | 223 |
| Kompozíció vagy konstrukció | 225 |
| A festészet és az új optika eredményei. Impresszionizmus | 226 |
| Új látványok | 229 |
| A valóság dinamizmusa és a művészet | 230 |
| Bergson és hatása | 232 |
| A szimbolizmus | 235 |
| A valóság dinamizmusa a képzőművészetben. Futurizmus. Kubizmus | 242 |
| Az új természettudomány és az irodalom | 251 |
| A társadalmi problematika közvetlen felvetése korunk művészetében | |
| Az expresszionizmus | 257 |
| Az első világháború élménye. Nemzedéki lázadás | 259 |
| Új kifejezésformák | 262 |
| Az expresszionisták két csoportja | 265 |
| A freudizmus és a szürrealizmus | 266 |
| Freud elmélete | 269 |
| A freudizmus hatásának okai | 276 |
| A szürrealizmus | 281 |
| Művészet és egzisztencializmus | 285 |
| Heidegger nézetei | 289 |
| Hatásának okai | 290 |
| Sartre és a francia egzisztencialisták | 292 |
| Az egzisztencialista etika és a művészet | 295 |
| A szocialista realizmus | 298 |
| A realista hagyomány | 304 |
| Az avantgarde és a szocialista realizmus | 312 |
| Konstrukció és dokumentáció | 317 |
| A középkori művészet néhány tanulsága | 324 |
| A szocialista realizmus történelmi fejlődése | 328 |
| Az első korszak | 330 |
| Korszerű formák születése | 332 |
| A második korszak jellemzői | 334 |
| A fejlődés ellentmondásai és annak okai | 338 |
| Szocialista realizmus a népi demokráciában | 342 |
| Napjaink szocialista realista művészete | 349 |
| Jegyzetek | 353 |
| Bibliográfia | 357 |