1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Új Pedagógiai Szemle 2009/5-6.

A Magyar Pedagógiai Társaság és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet folyóirata

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Február végén kaptam egy felkérő levelet, hogy egy vizuális kultúra különszám szakmai szerkesztője legyek. Úgy gondoltam, hogy a megadott két hónap kevés ahhoz, hogy az agyonterhelt, mostanában... Tovább

Előszó

Február végén kaptam egy felkérő levelet, hogy egy vizuális kultúra különszám szakmai szerkesztője legyek. Úgy gondoltam, hogy a megadott két hónap kevés ahhoz, hogy az agyonterhelt, mostanában apatikus kollégákkal egy előre kidolgozott koncepció szerint helyzetfeltárást végezzünk, és annak eredményét megírjuk. Egy másik utat választottam: leírtam egy lapra azoknak a kollégáknak a nevét, akik fontos és közérdeklődésre számot tartó dolgot csinálnak, és azt gyorsan meg is tudják írni. A mintegy harminc nevet és témajavaslatot tartalmazó listát elküldtem a szerkesztőnek, aki elfogadta azt, majd tematikus blokkokba sorolva a cikkjavaslatokat, kialakította a különszám vázát. Ezután e-mailben megkerestem a kollégákat, a felkérést mindenki elfogadta, aki tehette. Eldőlt: lesz különszám. És kiderült, hogy ez a háromezer fős kis szakma nagykorú, mert annyi értékes munkát végez, hogy az bármikor megtölt két folyóiratszámot. Egy szép hivatás felelős szakemberei adnak számot munkájukról, tájékoztatják a pedagógusok közösségét. Mindannyitoknak köszönöm, hogy békében dolgozhattunk. Akiknek a cikke műfaji vagy terjedelmi okokból nem került be ebbe a számba, azok megértését kérem. És különösen azoktól kérek elnézést, akiknek a munkája méltán szerepelhetne itt, de a kapkodásban elmulasztottam felkérni őket.
Mint tudtuk, és nemrég egy nagyszabású nemzetközi vizsgálat is megerősített ebben, a tanár az iskola kulcsszereplője. Ezért elemzésünk első szereplője a tanár. A rajztanárok beállítódása és ebből adódóan nevelési stílusa, oktatásának tartalma néhány tipikus szakmai világképhez kötődik. Az egyik a hagyományos festőművész szerepmodelljére épít, és az iskolai munka központjába a rajzolást, festést, az önkifejezést helyezi. A másik modell a természet felfedezését, megfigyelését, a látvány rajzoló elemzését, újraalkotását tartja a legfontosabb mozzanatnak, és e köré szervezi a többi oktatási és nevelési feladatot. Vissza

Tartalom

2009/5-6 Tartalom
Gaul Emil: Nagykorúság. A rajztanítás helyzete, ahogyan én látom 3
A vizuális kultúra a közoktatásban - elmélet és gyakorlat
Strohner József: Vizuális nevelés: kép, kreativitás, motiváció 7
Kiss Virág: Képek tudománya a mérlegen: avagy többet ér-e még egy kép, mint ezer szó 19
Pallag Andrea: Miért nem kell nekünk a rajz és vizuális kultúra érettségi vizsga? 32
Kárpáti Andrea: Kommunikáció, technika, kreativitás: egy komplex mérőeszköz a vizuális képességek értékelésére 40
Gyenes Zsolt: Fény, mozgás és árnyék. Milyen elvekre építhető a médiapedagógia? 60
Kele Szabó Ágnes: A Madáchban mindig történik valami érdekes. Egy projekt a salgótarjáni Madách Imre Gimnázium és Szakközépiskola gyakorlatából 67
Ifjúság, ízlés, identitás
Havasi Tamás: Az internet szerepe a fiatalok identitásának alakításában 74
Gaul Emil: Diáktükör. Milyennek látják kortársaik ízlését az iparművész-hallgatók? 88
Budapesti középiskolás fiatalok térhasználati szokásai (Sulyok Levente)
Virtuális önreprezentáció kamaszkorban (Kőházi Mária)
Fotózó kamaszok, avagy a 14-18 éves korosztály fotózási
szokásai az információs társadalomban (Szelényi Katalin)
Ifjúsági csoportkultúrák öltözködési szokásai (Kővári Júlia)
A japán kultúra hatása a magyar középiskolásokra (Huszti Andrea)
Tehetséggondozás
Sinkó István: A gondozott és gondozatlan tehetség 112
Baranyai Zoltánné: Az alapfokú művészetoktatási intézményhálózat szerepe a képző- és
iparművészeti nevelésben. Helyzetjelentés 119
Geisbühl Tünde: Gondolatok egy alapfokú művészeti iskola tehetséggondozási gyakorlatáról 132
Kugler Erika: Egyensúly vagy kötéltánc? A vizuális nyelv tanításáról 145
Pázmány Ágnes: A Művészettörténet OKTV közoktatási szerepe és módszertani tanulságai 160
Zombori Béla: Rajzversenyváltozatok. A tehetség és a kreativitás a Rajz és vizuális kultúra OKTV munkái alapján 173
Szabics Ágnes: Miénk a vár! Kortárs képzőművészet gyerekeknek 179
Litza Juhász: Óvodai ismerkedés a művészettel 185
Vásárhelyi Tamás - Vásárhelyi Kriszta: Új műfaj a múzeumpedagógiában: családi felfedezőfüzet 191
Új tartalmak a tanár- és tanítóképzésben
Orosz Csaba: Kreativitási gyakorlatok a vizuális nevelésben Joseph Beuys és Erdély Miklós nyomdokain 199
Sándor Zsuzsa: A vizuális kommunikáció a tanítóképzésben. A problémafelismerés, a problémamegoldás és a színtér felértékelődött szerepe a vizuális kultúra tantárgyban 213
Pataky Gabriella: A portfólió a vizuális nevelésben. Értékelési alternatíva az alsófokú oktatási-nevelési intézmények pedagógusainak képzésében 226
A művészetterápia lehetőségei az oktatásban
Illés Anikó: Művészetterápia a közoktatásban: elméleti lehetőségek és etikai megfontolások 233
Vizuális nevelés külföldön
Kathryn T. Matthew - Felvégi Emese: Vizuális nevelés a nagyvilágban: tények és trendek dióhéjban 241
In memoriam
T. Neville Postlethwaite (1933-2009) (Báthory Zoltán) 248
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv