| Új vidékpolitika indítása. Előszó | 11 |
| A vidéki Magyarország jövője. Vitaanyag | 15 |
| Helyünk a világban, Európában | 15 |
| Az új ipari-technikai forradalom és a vidék | 15 |
| Ember és természet viszonyának újragondolása és a vidék | 23 |
| Az európai integráció | 27 |
| A vidék érdekképviselete a politikában, a modernizáció új értelmezése | 42 |
| A vidék közhaszna Magyarországon | 45 |
| A magyar állam földrajzi elhelyezkedése | 45 |
| A magyar vidék elmaradásának okairól | 49 |
| Biológiai és kulturális diverzitás, határokon túli magyarság | 55 |
| A vidék fogalmáról Magyarországon és Európában | 57 |
| Átalakuló településszerkezet | 60 |
| Hosszú távú és komplex vidékpolitika | 65 |
| Tematikai, cselekvési és ütemezési terv | 67 |
| Intézményrendszer, finanszírozás | 67 |
| Foglalkoztatás és munkahelyteremtés | 67 |
| Táj- és környezetgazdálkodás | 67 |
| Infrastruktúra, elérhetőség, közlekedés | 68 |
| Vidéki társadalom | 68 |
| Önkormányzatiság, önszerveződés | 68 |
| A Párbeszéd indulása. Naplójegyzetek | 69 |
| Álmosd | |
| Arló | |
| Debrecen | |
| Dunaszeg | |
| Győr | |
| Hajdúböszörmény | |
| Kazár | |
| Mernye | |
| Mezőhegyes | |
| Miskolc | |
| Mórahalom | |
| Murga | |
| Nyírbátor | |
| Nyírlugos | |
| Pécs | |
| Szeged | |
| Szendrőlád | |
| Tét | |
| Cselekvési programjavaslat. (A vidék átalakulásának segítése) | 161 |
| Vidékpolitika | 161 |
| A vidék az országért | |
| A vidék közhasznáról | |
| Az állami vidékpolitika szükségességéről | |
| A vidék érdekeinek képviselete a politikában | |
| Hosszú távú politikai program | |
| A vidék fogalma | |
| A "vidék" emancipálódása | |
| Lakóhelytől független esélyegyenlőség | |
| A természeti környezet karbantartói | |
| Tizenöt éves program | |
| "Vidékpolitika" és "vidékfejlesztés" | |
| Kistérségi szintű fejlesztési tervek | |
| A vidék tagoltságáról és a vidékpolitika decentralizáltságáról. Földrajzi, szociális, településszerkezeti tagoltság | |
| A regionális kutatási és képzőközpontok szerepéről | |
| A nagy regionális programokról | |
| Állandó korrekcióra képesség | |
| A politizálás új típusa: civilek, politikusok | |
| Regionális hatástanulmányok | |
| Nemzeti Vidékpolitikai Tanács | |
| Nemzeti Vidékpolitikai Cselekvési Program | |
| Településhálózat | 168 |
| A településhálózat folytonos változásáról | |
| A városi és a vidéki élet mint élőhely, épített környezet | |
| A vidéki élet modernizációs stratégiája | |
| Egészségtudatosabb életszemlélet. Az egészség felértékelődése? | |
| A vidéki betelepülés ösztönzése | |
| A közpénzek elosztása főváros és vidék között | |
| A decentralizáció elve | |
| A határvidékek új, európai funkciója | |
| Kapcsolattartás a határokon túli magyarsággal | |
| Határokon átnyúló közösségi kezdeményezések | |
| Út a Balkánhoz | |
| A Leader-program | |
| Vidék, az öregek lakhelye | |
| Város és vidék ellenérdekeinek ("urbánus" - "népies" ellentét) felszámolása | |
| Vidék és város vonzáskörzete | |
| Falvak | |
| Tanyák | |
| Vidéki tudásközpontok, egyetemek | |
| Kötődés a helyi hagyományokhoz: Magyarország leírása | |
| A vidék folyóirata, televízió- és rádióműsor | |
| A vidékpolitika köz- és szakigazgatási intézményei | 174 |
| Új vidéki polgártípus, új önkormányzatiság | |
| Kisebb köz- és szakigazgatási, nagyobb szociális, kulturális, természetgazdálkodási adminisztrációt | |
| A végrehajtóhatalom-túlsúlyos történelmi hagyomány felszámolása | |
| Közigazgatási reformot | |
| Önkormányzati törvény | |
| Önkormányzatiság, autonómia erősítése kontra szétaprózottság | |
| Testület, de nem hivatal | |
| A kistérségi társulások: a "járás" | |
| A régiók lehetséges funkciói | |
| Az alap: a szükségletek elérhetősége | |
| A szakigazgatás átláthatósága | |
| A vidékpolitika helye a kormányzati adminisztrációban | |
| A jövő: elektronikus igazgatás | |
| Finanszírozás | 178 |
| A "közhaszon" fogalmának bevezetése és következményei | |
| A vidékpolitika (vidékfejlesztés) finanszírozásának forrásai | |
| "Alap-", "feladat-" -s "fejlesztésfinanszírozás" | |
| Európai uniós nemzetállami források | |
| Képesség az uniós pénzek elnyerésére | |
| Az állami költségvetés áttekinthetősége | |
| A vidék önfenntartó képessége: vállalkozássegítés | |
| Költségvetés és magántőke | |
| Az iparűzési adó | |
| A vidéki térségek értelmiségének pótlékolt finanszírozása | |
| Gazdálkodás a vidéken | 180 |
| A vidéki gazdálkodás általános nehézségeiről a mai Magyarországon | |
| A munka világának átalakulása | |
| Táj- és környezetgazdálkodás | 182 |
| Mezőgazdálkodás (élelemtermelés, bioenergia, kertészet) | 188 |
| Ipar és szolgáltatás | 195 |
| Elérhetőség és műszaki-technikai felszereltség (infrastruktúra) | 201 |
| Pontos állami, községi feladatvállalás | |
| Út-, infrastruktúra-térkép, 2007-2013 | |
| Közlekedésstratégiák és ágazati lebontásuk | |
| Autópályák és ráhordóutak, vasútvonalak | |
| A tömegközlekedés romlásának megállítása | |
| Országos hajózási stratégia szüksége | |
| Helyi csatornázás, hulladékfeldolgozás | |
| Ivóvíz | |
| Infrastruktúra-minimum megállapítása | |
| A szélessávú internet, az E-program | |
| Oktatás, közművelődés, közegészségügy, hitélet | 204 |
| Iskola és egyház | |
| Vidéki oktatásfejlesztési terv | |
| Az egyházszervezet vidékfejlesztési terve | |
| Értelmiségi jelenlét a településen | |
| A gyermeknevelés intézményeinek biztosítása a kistelepülésen | |
| Régió: felsőoktatás, kórház, színház | |
| Kistelepülések közalkalmazottainak pótléka | |
| A helyi iskola: kulturális központ, agora | |
| Szabadidő, szórakozás, sport | |
| A teleházak növekvő szerepe | |
| Gyógyítás és megelőzés: a vidék felértékelődése | |
| A betegellátás regionális szintjei | |
| Mentőszolgálat | |
| Gyógyszerellátás | |
| Vidéki szakorvosok életkörülmény-javítása | |
| Társadalom | 208 |
| A feltartóztathatatlan, de befolyásolható társadalmi átalalakulásokról | |
| A vidéki társadalom hite vesztése | |
| A szociális és kulturális gettósodás megakadályozása | |
| Az új helyzet kínálta lehetőségek és követelmények felismerését segíteni | |
| A vidéki társadalom kutatása | |
| A településkép változásáról | |
| Középosztály erősítése, az önpusztító politika megállítása | |
| Fiatalok vonzása vidékre | |
| Idős emberek vidéken | |
| A munkaalkalom-szervezés intézményei | |
| A településfüggő szegénység: "tisztes szegénység" programja | |
| A család átalakulása | |
| A restség, ellustulás veszélye | |
| Iskolarendszer és helyi társadalom | |
| Romák és nem romák együttélése, konfliktusaik | |
| Regionális romaprogramok kidolgozása | |
| Roma munkanélküliség és "hagyományos" szakmák | |
| Romák és nem romák szembesítése egymással, önmagukkal | |
| A roma kultúra össznemzeti értékeit átmenteni | |
| Etnikai, szokásrendi, szociális asszimiláció? | |
| Önszerveződés, társadalmi önmegoldó képesség | 218 |
| Emberekkel az emberekért | |
| A helyi közösségek önmegoldó képessége | |
| A vidéki érintkezési kultúra átalakulása | |
| Önkormányzat és önszerveződések | |
| Normatív finanszírozás a civil szervezetek részére | |
| A "faluparlamentek", a Leader-programok | |
| Párbeszéd a helyi, a regionális és országos fórumok között | |
| A kistérségi szint erősítése | |
| A kisközösségi kapcsolatrendszerek megtartó ereje | |
| A Párbeszéd a vidékért mozgalom dokumentumai (2005. március 4-november 7.) | 223 |
| A Párbeszéd-mozgalom története | 225 |
| 2005. március 4. - Párbeszéd a vidékért | 229 |
| 2005. március 11., 13. - A "Párbeszéd a vidékért" Programtanácsának tagjai | 230 |
| 2005. március 24. - A "Párbeszéd a vidékért" céljai | 231 |
| 2005. április 25. - A "Párbeszéd a vidékért" program munkacsoportjainak vitaanyaga | 233 |
| 2005. június 27. - Összefogás a vidékért | 243 |
| 2005. június 29. - "Emberekért az emberekkel". A politizálás új formája | 248 |
| 2005. november 7. - Javaslat a kormány rövid távú vidékpolitikai cselekvési programjára és a Nemzeti Vidékpolitikai és Vidékfejlesztési Bizottság létrehozására | 252 |
| Bibliográfia | 252 |
| Önálló kötetek | |
| Tanulmányok, cikkek | |
| Európai agrár- és vidékfejlesztési dokumentumok, jogszabályok (internetes források) | |