1.035.017

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hangkultúra I.

Jegyzet a Hangtechnika c. tantárgy oktatásához/Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar/Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola

Szerző

Kiadó: Szent István Egyetem
Kiadás helye: Gödöllő
Kiadás éve:
Kötés típusa: Spirál
Oldalszám: 147 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 22 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal. A címlapon 2003-as kiadási év található.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "hangkultúra" meghatározása nem szerepel a lexikonokban, holott a hangideál (más kifejezéssel: hangzásideál) változása az emberiség történetében éppúgy nyomon követhető, mint az egyes korok... Tovább

Előszó

A "hangkultúra" meghatározása nem szerepel a lexikonokban, holott a hangideál (más kifejezéssel: hangzásideál) változása az emberiség történetében éppúgy nyomon követhető, mint az egyes korok öltözködési, társasági, vagy politikai kultúrájának alakulása.

A hangkultúra összetett fogalom, hiszen magába foglalja az egyes korok hangszerkészletét, a hangszerek megszólaltatási szokásait, az akusztikai környezetet, amelyben megszólalnak, továbbá a mindenkor megvalósítandó hangzás-ideált, s ezáltal már a zenetörténethez is szorosan kapcsolódik. Az akusztikai környezet révén viszont jelentős építészeti vonatkozásai is vannak: gondoljunk például a hangversenytermekre és színházakra. A hangrögzítés felfedezése óta pedig az élő, természetes hang mellett megjelent a „gépi" hang is, mely utóbbi napjaink hangkultúrájában meghatározó szerepet játszik.
Ám a hangkultúra nem csupán a művészi hanggal hozható kapcsolatba, hanem olyan mindennapi jelenségekkel is, mint pl. egy pályaudvar, vagy egy metrószerelvény hangosításának kérdésével, amennyiben a hangszórókból megszólaló tájékoztatás érthető vagy érthetetlen, kellemes vagy bántóan torz. Még jobban tágítva a kört, a lakóhelyiségek akusztikai „szigetelése" vagy az autópályák mentén elhelyezett „hangtompítók" is ide sorolhatók, jelezve, a hangkultúra és az akusztikai kultúra szoros kapcsolatát.

A hangkultúra történetének gerincét az akusztikus művészetek: a zene és a színház alkotják. Amikor ennek „európaiságát" említjük, ez csupán annyit jelent, hogy terjedelmi okokból nem foglalkozunk pl. a távol-keleti ősi kultúrákkal, holott ma már bizonyítható, hogy jelenlegi európai hangszereink gyökerei is többnyire ott keresendők. Ám még így is csupán „fejezetek" ragadhatok ki abból a hatalmas és csodálatos fejlődési folyamatból, mely annak idején úgy kezdődött, hogy az ősember megalkotta első csont-sípját, - s ez talán éppen egy barlang sziklái között visszhangzott - számunkra pedig ott végződik, hogy egy kitűnő akusztikájú hangversenyteremben megszólal a szimfonikus zenekar. Vissza

Tartalom

I. FEJEZETEK AZ EURÓPAI HANGKULTÚRA TÖRTÉNETÉBŐL
Bevezetés 2
Az első hangszerek létrejötte 3
Az ókor hangkultúrája 7
A középkor hangkultúrája 13
A reneszánsz hangkultúrája 18
A barokk hangkultúra 23
Az operajáték akusztikai körülményei a kezdetektől napjainkig 26
A hangversenyélet kialakulása, az első hangversenytermek 37
Az 1800-as évek hangversenytermei 44
Az 1900-as évek hangversenytermei 50
A „GÉPI" HANGKULTÚRA TÖRTÉNETE
Zenélő automaták 57
A hangrögzítés megjelenése 60
A hangtechnika esztétikai korszakai 67
Képek 76
II. A HANGFORRÁSOK AKUSZTIKÁJA
Bevezetés 82
A szinuszrezgés 84
Hangszínezet 88
A hangszerek szánképének ábrázolási lehetőségei 89
A hangok időbeni lefolyása 94
A hangszerek sugárzási irányjellege 100
A sugárzási irányjelleg és a hangszerek elhelyezése 103
A hangszerek hangerőssége 108
Az emberi hang 109
Az abszolút hangmagasságok változása az idők folyamán 112
Mellékletek 113
III. TEREMAKUSZTIKA
Bevezetés 116
A hangvisszaverődés 116
A felületi hangelnyelés 117
A határfelületekbe ütköző hang energiaviszonyai 118
A geometriai teremhangtan 119
Az utózengési idő 122
A különböző műfajok utózengése igénye 127
Teremhangok 129
Diffuzitás 130
Hangtisztaság 130
Hangszigetelés, hanggátlás 131
Az akusztikai tervezés feladatai 132
Stúdiók 133
Stúdiók technikai helységei 134
Próbatermek 135
Néhány budapesti zenei célú terem jellemzése 136
Mellékletek 138
Felhasznált irodalom 147

Újházy László

Újházy László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Újházy László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv