| Előszó | 3 |
| Más iskolát | 15 |
| A társadalom válsága, az oktatás válsága | 16 |
| Konzervatív reformok | 17 |
| A szükségletek | 21 |
| A gyermekek közötti egyenlőtlenség | 25 |
| A "kaptár-erkölcs" | 29 |
| Az élet margóján | 32 |
| Uralkodó eszmék | 36 |
| A közoktatás legnagyobb reformja | 40 |
| A demokratikus korszerű alapiskola megteremtésére vonatkozó, a kommunisták nemzetgyűlés elé terjesztett pályairányítási törvénytervezete | 49 |
| A demokratikus reform általános elvei és célkitűzései | 49 |
| A művelődéshez való jog | 49 |
| Az általános műveltség | 51 |
| Szervezeti alapelvek | 53 |
| A nevelőerők közötti együttműködés | 54 |
| Kötelezettség, ingyenesség, szociális intézkedések | 56 |
| Kötelezettségek | 56 |
| Az ingyenesség és a szociális támogatás | 58 |
| Az iskolai intézmények kiépítése és működése | 59 |
| A közszolgálat megszervezése és az államosítás | 60 |
| Az egységes és világi közszolgálat | 60 |
| A világi jelleg. A vallásszabadság és a gondolatszabadság | 60 |
| Állampolgári és erkölcsi nevelés | 62 |
| A demokratikus vezetés | 63 |
| A magánoktatás államosítása | 66 |
| Az óvoda | 67 |
| Az óvodák | 67 |
| A gyermekotthonok | 68 |
| Az alapiskola közös törzse | 69 |
| A közös törzs alapelvei és célkitűzései | 69 |
| Az előkészítő | 70 |
| A 2. osztálytól a 9. osztályig | 70 |
| Felzárkóztatás | 74 |
| Átmeneti intézkedések | 74 |
| Kétnyelvűség Elzász-Mosel vidékén | 75 |
| A bevándorolt munkások gyermekei | 76 |
| A középfokú oktatás befejező szakasza | 77 |
| A középfokú oktatás befejező szakaszának alapelvei és célkitűzései: a gimnáziumok | 77 |
| A gimnáziumok demokratikus élete | 78 |
| Általános tagozatok | 79 |
| Szakoktatási tagozatok | 81 |
| Iparitanuló-képzés | 83 |
| Előkészítő és szakmai előképzést nyújtó osztályok | 84 |
| A közoktatás és a gazdasági élet közötti kapcsolatok | 85 |
| A lányok szakképzése | 86 |
| A bevándorolt munkások szakmai képzése | 86 |
| Pályairányítás, iskolahálózat | 87 |
| A pályairányítás alapelvei és célkitűzései | 87 |
| Iskolahálózat | 88 |
| A fogyatékos és a nehezen nevelhető gyermekek nevelése | 89 |
| A fogyatékosok és a nehezen nevelhetők jogai | 89 |
| Gyógypedagógiai oktatás | 89 |
| Az alapiskola tanárainak képzése | 91 |
| A pedagógus tevékenység újraértékelése | 91 |
| A kinevezett tanárok egységes testületének célkitűzései és alapelvei | 93 |
| Egyetemi pedagógiai központok | 94 |
| Továbbképzés | 95 |
| Átmeneti intézkedések | 96 |
| A pedagógiai irányítás és felügyelet | 97 |
| A pedagógia megújítása | 97 |
| A pedagógia megújítása | 97 |
| Felsőoktatás | 98 |
| A pályairányítás törvény | 98 |
| A felsőoktatás hivatása | 99 |
| Az egyetemek szervezete | 100 |
| A felsőfokú szakmai képzés | 101 |
| A felsőoktatás demokratikus vezetése | 103 |
| Oktató-kutatók | 105 |
| Folyamatos képzés | 106 |
| Jog a folyamatos oktatáshoz | 106 |
| A Közoktatás szerepe a folyamatos szakmai képzésben | 106 |