1.034.152

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelmi tudat alakulása

Középiskolai történelemtankönyveinkben a századfordulótól a felszabadulásig

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 340 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-17-1314-8
Megjegyzés: A könyv tankönyvi száma: 52 663.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tudományos kutatásban - részint a kulturális élet más területein mutatkozó érdeklődéstől ösztönözve - egyre inkább előtérbe kerül a történelmi tudat vizsgálata. Ez az elemzés is ehhez az éppen... Tovább

Előszó

A tudományos kutatásban - részint a kulturális élet más területein mutatkozó érdeklődéstől ösztönözve - egyre inkább előtérbe kerül a történelmi tudat vizsgálata. Ez az elemzés is ehhez az éppen megkezdett munkához kíván a maga lehetőségei szerint hozzájárulni. Közel negyedfélszáz oldalon azt vizsgáljuk, hogy milyen volt " a boldog békeidőben", a dualizmus utolsó évtizedeiben s a Horthy-korszakban élő két, közvetlenül a felszabadulást megelőző nemzeték történelmi közgondolkodása.
Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy egy-egy nemzedék történetszemlélete sohasem tekinthető egységesnek. Társadalmi helyzet, műveltség, egyéni életviszonyok, családi hagyomány stb. egy-egy nemzedéken belül is jelentős felfogásbeli különbségeket eredméynez. A differenciáló tényezők közül azonban kétségtelenül az osztályhelyzet az elsődleges, a meghatározó, s ez lehetővé teszi az egy osztályhoz tartozók tipikus szemléleti elemeinek, törtnelmi gondolkodásának tudományos elemzését... Vissza

Tartalom

Előszó3
A dualizmus utolsó évtizedeinek történelmi tudata5
A középiskolai történelemoktatás kialakulása és a szemlélet meghatározó tényezők (1777-1879)7
Az 1879. évi tanterv12
A "hungarocentrikus" történetszemlélet tantervi "megalapozása". Az 1899. évi tanterv és az 1903. évi utasítások18
A századforduló tankönyveinek ismeretanyaga és történetszemlélete26
Tankönyvek és tankönyvírók26
Egyetemes történelmi ismeret és szemlélet28
Magyarország története40
Néhány összefoglaló megjegyzés55
Reformtörekvések az első világháború előtt. A Magyar Tanácsköztársaság új történelemtanítási koncepciója59
Új középiskola, új történelemtanítás követelése61
Az "őszirózsás forradalom" hatása66
A Tanácsköztársaság történelemtanítási koncepciója69
A történelmi tudat alakulása az ellenforradalmi Magyarországon81
Az átmenet szakasza. Az ellenforradalmi kor történetszemléletének kialakulása (1919-1924)85
A kialakuló ellenforradalmi szemlélet jellemző vonásai87
A történelmi tudat alakulására ható koncepciók100
Az átmeneti idő tankönyvei115
A konszolidált ellenforradalom történetszemlélete131
Az 1924. évi középiskolai törvény és tanterv134
A konszolidált ellenforradalom tankönyveinek szemlélete154
Történelemszemlélet a második világháború árnyékában197
Az "egységes nemzeti középiskola" és az új történelemtanítási koncepció199
Az ellenforradalom utolsó középiskolai tankönyvsorozatának történetszemléletére ható tényezők225
Az ellenforradalmi korszak utolsó tankönyvsorozata240
Jegyzetek277
Középiskolai történelemtankönyvek331

Unger Mátyás

Unger Mátyás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Unger Mátyás könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A történelmi tudat alakulása A történelmi tudat alakulása

A gerinc elszíneződött.

Állapot:
1.880 ,-Ft
15 pont kapható
Kosárba
konyv