1.031.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanári kézikönyv a történelem tanításához a középiskolák III. osztályában

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 291 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-0392-4
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 92336.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tanári segédkönyvek mindeddig általában előszó nélkül jelentek meg. Unger Mátyás könyve sem igényelne magyarázatot, tartalma önmagáért szól. Néhány kérdés előzetes tisztázását mégis szükségessé... Tovább

Előszó

A tanári segédkönyvek mindeddig általában előszó nélkül jelentek meg. Unger Mátyás könyve sem igényelne magyarázatot, tartalma önmagáért szól. Néhány kérdés előzetes tisztázását mégis szükségessé teszi a szituáció, amelyben a kézirat megszületett és felhasználásra kerül. Ez ugyanis az első olyan történelemtanítási kézikönyv, amely az MSZMP KB „Az állami oktatás helyzete és fejlesztésének feladatai" c. közreadott irányelveit követő tananyag-módosítások után jelenik meg. Azon rendelkezések után, amelyek hivatva vannak csökkenteni a tanulói túlterhelést, elsősorban a lexikális követelmények megnyirbálásával. A történelemtanítás társadalmi jelentősége kétségtelenül nem csökkent. Korunk emberének s különösen embereszményének, a sokoldalú szocialista egyéniség tudati, érzelmi és akarati individuumának szerves része a történelmi műveltség. Ez az a szemléleti alap, amely érthetővé teszi számára a társadalom mozgásának törvényszerűségeit a jelen és a múlt szoros kontinuitásában. Egy látszólag paradox problémával kell tehát szembenéznünk. Egyrészt csökkenteni kell a történelemtanítás anyagát, a történelemórák megterhelését, másrészt erősítenünk kell a történelmi műveltséget mint a szocialista egyéniség elengedhetetlen személyiségjegyét. Nem csökkentek a történelemtanítással szembeni nevelési és képzési követelmények, de csökkent a tananyag, illetve a megtanulandó anyag, még pontosabban a számon kérendő lexikális ismeretek mennyisége. A feladat csak a történelem tananyaga szerves összetételének felülvizsgálása s pedagógiailag funkcionális bontása alapján látszott és látszik megoldhatónak. A történelem tananyagának egészét kell tehát mérlegre tennünk a tanítási folyamatban való felhasználás jellegének szempontjából. Ezt a munkát sietve, átmenetileg elvégezték az 1972-ben a szakközépiskolák számára és 1973-ban a gimnáziumok számára megjelent tananyagcsökkentő rendelkezések. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
A tankönyv és használata 19
1. A tankönyv tartalmi koncepciója 19
2. A tankönyv pedagógiai konstrukciója 27
3. A tankönyv munkaeszközként való használata 32
Forrásfeldolgozó órák 41
1. A forrásfeldolgozó órák megszervezése és lebonyolítása 41
2. A tankönyvek forrásfeldolgozó órái 44
Az emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata 44
Részletek a Kommunista Kiáltványból 51
A történelmi előzményeket feldolgozó óra 51
A tulajdonképpeni forráselemző óra 55
Reformkori politikusaink a jobbágyfelszabadításról 61
Az 1848-as törvénykönyv elemzése 67
A német munkásmozgalom programjaiból 75
A KAPITALIZMUS GYŐZELME (1789-1849) 81
A) A nagy- francia forradalom és napóleoni háborúk 83
1 . Irodalom 83
2. Pedagógiai megjegyzések, tartalmi kiegészítések 84
Franciaország a forradalom előtt 84
A forradalom, győzelme, az abszolutizmus bukása 87
A forradalmi háborúk kezdete , a monarchia megdöntése 89
A gironde és a "hegypárt" küzdelme 93
A jakobinus, diktatúra, a forradalom tetőpontja 97
A direktórium és Napóleon 100
Napóleon uralma 101
Ismétlő-rendszerező óra 105
Összefoglaló óra 106
B) A Szent Szövetség. Harc a Szent Szövetség ellen 111
1. Irodalom 111
2. Javaslatok a tananyagcsökkentő rendelkezések végrehajtásához 111
3. Pedagógiai megjegyzések, tartalmi kiegészítések 112
A szent szövetségi rendszer és belső ellentmondásai 112
Forradalmi mozgalmak a Szent Szövetség ellen 114
Az Európán kívüli világ (1789-1849) 116
C) Az ipari forradalom. Gyáripar és munkásosztály 1848 előtt 118
1. Irodalom 118
2. Javaslatok a tananyagcsökkentő rendelkezések végrehajtásához 118
3. Pedagógiai megjegyzések, tartalmi kiegészítések 119
Az egész alfejezetre vonatkozó megjegyzések 119
A könnyű-és a nehézipar forradalmi változásai 120
A gőzgép és az ipari forradalom kiteljesedése 122
Az ipari forradalom hatása a társadalomra 126
A munkásmozgalom kezdete 129
Az utópista szocializmus 131
D) A tudományos szocializmus kialakulása 135
1. Irodalom 135
2. Pedagógiai megjegyzések, tartalmi kiegészítések 136
Marx és Engels 136
A Kommunista Kiáltvány 139
A marxizmus jellege és alkotórészei 139
E) Az 1848-49. évi forradalmak 143
1. Irodalom 143
2. Javaslatok a tananyagcsökkentő rendelkezések végrehajtásához 143
3. Pedagógiai megjegyzések és kiegészítések 144
A „népek tavasza" 144
A reakció ellentámadása, a forradalom bukása 146
F) Kulturális fejlődés 1789-1849 között 149
1. Irodalom V 149
2. Javaslatok a tananyagcsökkentő rendelkezések végrehajtásához 149
3. Pedagógiai megjegyzések, tartalmi kiegészítések 150
Ismétlő-rendszerező óra és összefoglalás 150
A FEUDALIZMUSBÓL A KAPITALIZMUSBA VALÓ ÁTMENET
MAGYARORSZÁGON (1711-1849) 155
A) Magyarország a Habsburg-abszolutizmus rendszerében (1711-1790) 157
1. Irodalom 157
2. Javaslatok a tananyagcsökkentő rendelkezések végrehajtásához 158
3. Pedagógiai megjegyzések és kiegészítések 158
Az ország újjásszervezése a szatmári béke után 158
A Habsburgok és a magyar rendek 161
A Habsburgok gazdaságpolitikája 163
A jobbágykérdés 165
II. József kísérlete 167
B) A feudalizmus válsága. Harcok a polgári átalakulásért (1790- 1848) 170
1. Irodalom 170
2. Javaslatok a tananyagcsökkentő rendelkezések végrehajtásához 171
3. Pedagógiai és történettudományi megjegyzések 172
A nemzeti mozgalom kezdetei Magyarországon (1790-91) 172
A magyar jakobinusok 174
Gazdasági fejlődésünk ellentmondásai a XIX. század elején 177
A feudális társadalom belső ellentmondásai 179
A nemzeti kultúra kialakulása és történelmi szerepe. Az 1825-27. évi országgyűlés 181
Széchenyi, a reformmozgalom megindítója 183
Az első reformkísérletek 185
A reformmozgalom kiszélesedése 187
Kossuth programja 189
A nemzetiségi kérdés kiéleződése 191
A forradalom küszöbén 194
Összefoglaló óra 198
C) Forradalom és szabadságharc 1848-49-ben 200
1. Irodalom 200
2. Javaslatok a tananyagcsökkentő rendelkezések végrehajtásához 200
3. Pedagógiai és történettudományi megjegyzések 201
1848-49 tárgyalásának néhány általános szempontja 201
A márciusi forradalom és vívmányai 202
A Batthyány-kormány kísérlete a forradalom konszolidálására
(1848. április-1848. augusztus) 205
Az ellenforradalom nyílt fellépése. A szeptemberi fordulat 208
Az ellenforradalom decemberi koncentrált támadása 210
A magyar forradalom ellentámadása 1849 tavaszán 212
A szabadságharc leverése 214
Összefoglaló óra 216
A KLASSZIKUS KAPITALIZMUS A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN 219
A) A forradalmak leverésétől a párizsi kommünig (1849-1871) 221
B) A párizsi kommüntől a század végéig 221
1. Irodalom 221
2. Javaslatok a tananyagcsökkentő rendelkezések végrehajtásához 222
3. Pedagógiai megjegyzések és kiegészítések 223
Oroszország és Franciaország versengése az európai vezető szerepért 223
Az olasz nemzeti állam megalakulása 225
Az egységes Németország kialakulása 227
Anglia és az ázsiai gyarmatosítás 229
Polgárháború az Amerikai Egyesült Államokban 231
A nemzetközi munkásmozgalom és az I. Internacionálé 234
A párizsi kommün 237
Az európai nagyhatalmak bel- és külpolitikája 1871 után 240
Önálló nemzeti államok alakulása a Balkánon 242
Harc a nagyhatalmak között a világ területi felosztásáért 244
Gazdasági fejlődés a XIX. század második felében 246
A nemzetközi munkásmozgalom 1871 után 148
Kulturális élet a XIX. század második felében 252
Ismétlő-rendszerező és összefoglaló óra 253
A KAPITALIZMUS KIBONTAKOZÁSA MAGYARORSZÁGON A
XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN 255
A) Az abszolutizmus és a kiegyezés 257
B) Magyarország a dualizmus korában 257
1. Irodalom 257
2. Javaslatok a tananyagcsökkentő rendelkezések végrehajtásához 258
3. Pedagógiai és történettudományi megjegyzések 259
Az abszolutizmus berendezkedése 259
Az abszolutizmus válsága 261
A kiegyezés 264
A dualista rendszer kiépítése 266
A dualista rendszer megszilárdulása, bel- és külpolitikája 268
Gazdasági életünk fejlődése a századfordulóig 270
A magyarországi munkásmozgalom kibontakozása 276
A dualizmus kezdődő válsága 278
Kulturális fejlődésünk a XIX. század második felében 281
összefoglaló óra 282
Audiovizuális taneszközök jegyzéke 284

Unger Mátyás

Unger Mátyás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Unger Mátyás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv