| A magyar kiadás bevezetője | 5 |
| A szerkesztőség előszavával | 13 |
| Előszó | 15 |
| A pedagógiai gondolkodás forrásai a XX. században | 17 |
| A biológia, a pszichológia és a szociológia hatása | 20 |
| A XX. század pedagógiai áramlatai és irányzatai | 26 |
| A naturalista - liberális pedagógia | 32 |
| A pszicho-biológiai pedagógia | 39 |
| Herbert Spencer (1820-1903) | 39 |
| Ellen Key (1849-1926) | 43 |
| Granville Stanley Hall (1846-1924) | 45 |
| Frederick Elmer Bolton (1866-?) | 58 |
| Johannes Kretzschmar (1876-1945) | 60 |
| Sir T. Percy Nunn (1870-1944) | 62 |
| A pedagógiai pragmatizmus | 66 |
| William James (1842-1910) | 66 |
| Edouard Claparéde (1873-1940) | 75 |
| A pedagógiai behavorizmus | 87 |
| William Chandler Bagley (1874-1949) | 88 |
| Edouard Lee Thorndike (1874-1949) | 93 |
| John Broadus Watson (1878-1958) | 99 |
| William McDougall (1871-1938) | 101 |
| Pierre Bovet (1878-1944) | 105 |
| A terapeutikus irányzat | 109 |
| A pszichoanalízis | 110 |
| Sigmund Freud (1856-1939) | 110 |
| Oskar Pfister (1873) | 117 |
| Szexuálpedagógia | 119 |
| Albert Dryjski (1889-1956) | 119 |
| Individuál-pszichológia | 121 |
| Alfred Adler (1870-1937) | 121 |
| Pszichagógia | 127 |
| Artur Kronfeld | 127 |
| A pszichoanalízis új irányai | 128 |
| Erich Fromm (1900-) | 129 |
| Karen Horney (1885-1952) | 131 |
| Harry Stack Sullivan (1892-1949) | 133 |
| Ludwika Jelenska | 137 |
| A szuggesztió mint nevelési módszer | 139 |
| Jean Marie Guyau (1854-1888) | 139 |
| Henri Bernheim (1837-1919) | 140 |
| Émile Coné (1857-1926) | 141 |
| A pedagógiai perszonalizmus | 142 |
| A régi iskola reakciója | 144 |
| Ernst Linde (1864-1943) | 145 |
| Az esztétikai nevelésért | 148 |
| Ernst Weber (1873) | 151 |
| Pedagógiai impresszionizmus | 155 |
| Fritz Gansberg (1871-1950) | 155 |
| Heinrich Scharrelmann (1871-1940) | 157 |
| Pedagógiai aktivizmus | 159 |
| A Lipcsei Tanítószövetség | 160 |
| Hugo Gaudig (1860-1923) | 161 |
| Első kísérletek az "új nevelés"-sel | 166 |
| Ovide Jean Decroly (1871-1932) | 167 |
| Maria Montessori (1870-1952) | 170 |
| A genfi "Kicsinyek háza" | 174 |
| Carleton D. Washburne (1889) | 174 |
| Helena Parkhurst (1887-1957) | 177 |
| Roger Cousinet (1891-) | 179 |
| Célestin Freinet (1896-) | 179 |
| Janusz Korczak (Henryk Goldszmidt; 1878-1942) | 182 |
| Adolf Ferriére (1879-1960) | 183 |
| Henri Bouchet (1896-) | 186 |
| Józefa Jateyko (1866-1928) | 188 |
| Maria Gzegorzewska (1888) | 192 |
| Henryk Rowid (1877-1944) | 195 |
| A munkaiskola | 198 |
| Georg Kerschensteiner (1854-1932) | 200 |
| Az életközösség pedagógiája | 210 |
| Wilhelm Wundt (1832-1920) | 212 |
| Freiderich Paulsen (1846-1906) | 213 |
| Életközösségi iskolák | 214 |
| Gustav Wyneken (1875) | 215 |
| A hamburgi közösségi iskolák | 216 |
| Peter Petersen (1884-1952) | 217 |
| Egzisztencialista pedagógia | 225 |
| Oswald Kroh (1887-1955) | 229 |
| Henri Hubert (1872-1927) | 233 |
| A szociológia és a pedagógia | 235 |
| A szociológiai pedagógia | 240 |
| Emile Durkheim (1858-1917) | 240 |
| Paul Bergemann (1862-1922) | 252 |
| Paul Barth (1858-1922) | 255 |
| Jan Stanislaw Bystron (1892) | 261 |
| John Dewey (1859-1952) | 262 |
| William Heard Kilpatrich (1871) | 282 |
| Georg Sylvester Counts (1889) | 284 |
| Állampolgári nevelés | 289 |
| Kazimierz Sosnicki (1883) | 290 |
| A nacionalista pedagógia útja Németországban | 292 |
| Ernst Krieck (1882-1947) | 293 |
| A lengyel nemzeti pedagógia | 301 |
| Stanislaw Prus-Szczepanowski (Piast; 1846-1900) | 301 |
| Lucjan Zarzecki (1873-1925) | 303 |
| A társadalmi pedagógia | 305 |
| Jan Wladislaw Dawid (1859-1914) | 306 |
| Stanislaw Karpowicz (1864-1921) | 312 |
| Helena Orsza-Radlinska (1876-1954) | 317 |
| Antoni Boleslaw-Dubrowolski (1872-1954) | 320 |
| Józef Mirski | 324 |
| Józef Chalasinski (1904) | 327 |
| Az idealista pedagógia | 330 |
| Paul Natorp (1854-1924) | 331 |
| A kultúrpedagógia | 340 |
| Az axiológaiai irányzat | 343 |
| Wilhelm Dilthey (1833-1911) | 343 |
| Hermann Nohl (1879) | 349 |
| Eduard Spranger (1882-1963) | 352 |
| Theodor litt (1880-1962) | 364 |
| Georg Kerschensteiner működésének második szakasza | 370 |
| Alain (Émile Chartier) (1868-1951) | 379 |
| Bertrand Arthur William Russell (1872) | 386 |
| Bogdan Nawroczynski (1882) | 391 |
| Florian Witold Znaniecki (1882-1958) | 394 |
| Stefan Szuman (1889) | 399 |
| Bogdan Suchodolski (1903) | 402 |
| Aktualista irányzat | 406 |
| Benedetto Croce (1866-1952) | 406 |
| Giovanni Gentile (1875-1944) | 409 |
| Giuseppe Lombardo-Radice (1879-1938) | 414 |
| A vallásos pedagógia | 416 |
| Friedrich Wilhelm Foerster (1869-1956) | 417 |
| Jacques Maritain (1882) | 426 |
| Az európai munkásmozgalom pedagógiai irányzatairól | 434 |
| Robert Seidel (1850-1933) | 435 |
| Heinrich Schulz (1872-1932) | 436 |
| Az "Elszánt Iskolareformerek Szövetsége" | 436 |
| Georg Siegfried Kawerau (1886) | 438 |
| Max Adler (1873-1940) | 439 |
| Luigi Volpicelli (1900) | 442 |
| Paul Langevin (1872-1946) | 444 |
| Heinrich Deiters (1887) | 447 |
| Antonio Banfi (1887-1957) | 451 |
| Wladislaw Spasowski (1878-1941) | 453 |
| Stefan Rudnianski (1887-1941) | 457 |
| Bogdan Suchodolski működésének második szakasza | 460 |
| Függelék | |
| A szovjet pedagógia kialakulása és fejlődése (Illés Lajosné) | 467 |
| Vlagyimir Iljics Lenin (1870-1924) | 470 |
| Nagyezsda Konsztantyinovna Krupszkaja (1869-1939) | 475 |
| Anatolij Vasziljevics Lunacsarszkij (1875-1933) | 481 |
| Pavel Petrovics Blonszkij (1884-1941) | 486 |
| Albert Pinkevics (1884-1939) | 491 |
| Mojszej Mihajlovics Pisztrak (1888-1940) | 494 |
| Sztanyiszlav Tyeofilovics Sackij (1878-1934) | 497 |
| Anton Szemjonovics Makarenko (1888-1939) | 500 |
| Mihail Ivanovics Kalinyin (1875-1946) | 508 |
| A neveléselmélet alakulása | 510 |
| A kommunista nevelés célja: a sokoldalúan fejlett ember formálása | 511 |
| Az iskolarendszer fejlődése | 519 |
| A korszerű didaktikáért | 522 |
| Rokontudományok és segédtudományok | 531 |
| A legújabb fejlődési szakasz | 536 |
| Felhasznált irodalom | 553 |
| Névmutató | 557 |