| Általános tudnivalók a könyvről | 4 |
| Előszó | 4 |
| Miért született meg a könyv? | 4 |
| Milyen elvekre épül? | 5 |
| Kinek szól? | 7 |
| Hogyan használjuk? | 7 |
| A fogalmazástanítás folyamata | 9 |
| A fogalmazástanítás szakaszai | 9 |
| Az anyag tagolása. Óracsoportok (blokkok) | 9 |
| A felmérő óracsoport | 10 |
| A felidéző-rendszerező óracsoport | 11 |
| Az új anyagot ismertető óracsoport | 11 |
| A gyakorló óracsoport | 11 |
| Az elemző-értékelő óracsoport | 12 |
| Füzethasználat | 13 |
| A könyv tipográfiája, jelrendszere | 15 |
| Tananyagbeosztás | 15 |
| A tananyagbeosztás kérdései | 16 |
| Javasolt tananyagbeosztás (öt évfolyamra) | 16 |
| 8. évfolyam Tanuljunk szerkeszteni! | 17 |
| 9. évfolyam | 18 |
| 11. évfolyam | 19 |
| 12. évfolyam Felkészülés az érettségi dolgozatra | 20 |
| Javasolt tananyagbeosztás (négy évfolyamra) | 21 |
| Tanuljunk szerkeszteni! | 21 |
| Tanuljunk szerkeszteni! | 23 |
| Az elbeszélés szerkesztése | 23 |
| Egy elbeszélő fogalmazás tanulságai | 23 |
| Az elbeszélő fogalmazás vázlata (Gyakorlatok) | 23 |
| A fogalmazáskészítés lépései | 24 |
| Vázlatkészítési gyakorlatok | 25 |
| Alkossunk szöveget! | 27 |
| A szöveg stílusa | 28 |
| A párbeszéd szerepe és helyesírása | 28 |
| Az elbeszélés stílushibái | 29 |
| Javítsunk dolgozatot! | 29 |
| Stílusgyakorlatok | 30 |
| Összefoglaló kérdések | 32 |
| A leíró fogalmazás szerkesztése | 32 |
| A leíró fogalmazás fogalma és sajátosságai | 33 |
| A leírás rendje | 33 |
| A leírás stílusa | 33 |
| Stílusgyakorlatok | 34 |
| Szerkesszünk leíró fogalmazást! | 35 |
| Néhány leírás és tanulságai | 36 |
| Összefoglaló kérdések | 36 |
| Készíts leírást önállóan! | 37 |
| A jellemzés szerkezete | 37 |
| A jellemzés típusai és módszerei | 38 |
| A jellemzés műfaja az iskolában | 38 |
| Szerkesztési és stílusgyakorlatok | 39 |
| Összefoglaló kérdések | 40 |
| Az elemző-meggyőző közlésfajta | 40 |
| Az elemző-meggyőző közlésfajta fogalma és sajátosságai | 40 |
| Az értekezés (elemző-meggyőző közlésfajta) műfajai | 41 |
| Az értekező fogalmazás | 41 |
| Az értekező fogalmazás jegyei és módszerei | 41 |
| Az értekező fogalmazás szerkezete | 42 |
| Műelemzés, műértelmezés | 42 |
| Az értekező fogalmazás típusai | 42 |
| Az értekező fogalmazás szerkesztése | 42 |
| A téma és a cím kiválasztása | 42 |
| Anyaggyűjtés | 43 |
| Kidolgozás | 43 |
| Stílushibák, stílusgyakorlatok | 44 |
| Összefoglaló kérdések | 44 |
| Értekezzünk! Értekeués (műelemzés) megadott szempont szerint | 46 |
| A "kezdő" értekezők jellegzetes tartalmi hibái | 46 |
| Javaslat a feladatok megoldására | 46 |
| Nyelvtani hibák | 46 |
| Szerkesztési hibák | 47 |
| Az iskolai dolgozat előkészítése és íratása | 49 |
| A dolgozat javítása és javíttatása | 50 |
| Teendők az '1 dolgozat megírása után | 51 |
| Téma- és címjavaslat a dolgozatok előkészítéséhez és íratásához | 52 |
| Milyen a jó dolgozat? | 54 |
| Értekezés (műelemzés) több szempont szerint | 55 |
| A feladatok megoldása: | 56 |
| Téma- és címjavaslat a dolgozatok előkészítéséhez és íratásához | 56 |
| A lírai alkotások komplex elemzése | 59 |
| Egy kis műfajelmélet | 60 |
| A lírai alkotások komplex elemzésének szempontjai | 60 |
| Jó ha tudjuk! | 60 |
| Stílusgyakorlatok | 61 |
| A komplex verselemzés | 61 |
| Feladatok | 61 |
| A novella- és regényelemzés | 62 |
| A novella- és regényelemzés szempontjai | 62 |
| Jó, ha tudjuk! | 62 |
| A novellaelemzés szerkesztése | 62 |
| Hibajavítás | 63 |
| Stílushibák | 64 |
| Feladatok | 65 |
| A drámi művek elemzése, értelmezése | 66 |
| A drámai művek elemzésének szempontjai | 66 |
| A drámai mű elemzése | 66 |
| Feladatok | 66 |
| Részletek a dolgozatból | 66 |
| Írói (költői) pályászakasz (pálya) elemzése | 67 |
| A korszakhatár kérdései | 68 |
| A pályaszakaszelemzés szerkesztése | 68 |
| Feladatok | 69 |
| Felkészülés az érettségi dolgozatra | 69 |
| 1. lépés: Ismétlés. A lírai alkotások komplex elemzése | 70 |
| 2. lépés: Ismétlés. A novellaelemzés | 71 |
| 3. lépés: Ismétlés. A drámai művek elemzése | 71 |
| Az érettségi dolgozat | 72 |
| Hasznos tanácsok | 72 |
| Az érettségi dolgozat javítása; az értékelés elvi kérdései | 72 |
| A javítás gyakorlata | 73 |
| Nyelvi feladatlap | 75 |
| Mellékletek | 77 |
| Megjegyzés | 77 |