1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Repülőgépek légi vizsgálata

Kézirat

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Nehézipari Könyv- és Folyóiratkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 722 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: 100 példányban került kiadásra. Tankönyvi száma: 946. 242 ábrával illusztrált. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A repülőtechnika rohamos fejlődése az utóbbi évek folyamán szükségessé tette, hogy alapvetően felülvizsgáljuk a repülőgépek berepülési, repülőkísérleti módszereit.
B. N. Jegorov könyve, amely... Tovább

Előszó

A repülőtechnika rohamos fejlődése az utóbbi évek folyamán szükségessé tette, hogy alapvetően felülvizsgáljuk a repülőgépek berepülési, repülőkísérleti módszereit.
B. N. Jegorov könyve, amely 1941-ben "Repülőgépek repülőkísérletei" címmel jelent meg, valamint a többi, még korábban kiadott útmutató kézikönyv ma már teljesen elavult és nem tud a korszerű követelményeknek eleget tenni. Vannak másrészt egyes monográfiák és folyóiratcikkek, amelyek a korszerű vizsgálati módokat tárgyalják, ám a vonatkozó adatok és anyagok szétszórt jellege megnehezíti a repülőkísérletek módszertanának rendszeres tanulmányozását. Ugyanakkor viszont a repülőkísérletek a gépek teljesítményfokozásában és tökéletesítésében annyira fontos szerephez jutottak, hogy valóban szükségessé vált a repülőkísérletek módszertanával foglalkozó, rendszerbe foglalt tankönyv kiadása. Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés6
I. fejezet
A légkör17
A légkör szerkezete17
A levegő fizikai állapotjellemzői és ezek meghatározása26
A levegő jellemzőinek változása a magasság függvényében és a szabványos légköri viszonyok36
A légkör statikai alapegyenlete36
A mértani magasság meghatározása37
Szabványos légkör38
A számítási légköri hőmérsékletviszonyok43
A mértani magasság és az egyéb magasságfajták összefüggése45
A nehézségi erő hatása47
II. fejezet
A repülőkísérletek előkészítése51
A repülőgép és motor előkészítése51
A repülőgép súly- és súlypontmeghatározása53
A műszerek kiválasztása és előkészítése59
III. fejezet
A repülőkísérleteknél fellépő mérési hibák69
A hibák osztályozása69
Rendszeres hibák70
Véletlen hibák74
A kísérlet pontosságának becslése és a pontosság növelésének módja84
A különféle repülőkísérletek pontossága90
IV. fejezet
A repülősebesség és -magasság mérésére használt műszerek elmélete100
A sebességmérő és magasságmérő működése összenyomhatatlan folyadékban101
A sebességmérő működése összenyomható közegben106
A repülés M-számának meghatározása115
Nyomás- és sebességmérő mérőfejek. A mérőfejek hibái120
Az aerodinamikai helyesbítések. A helyesbítések és a magasság, valamint sebesség közötti összefüggés126
V. fejezet
A repülési sebesség és magasság meghatározásának módszerei134
A nyomásmérőfej repülés közben való hitelesítésére használt barometrikus módszer134
Mérőalap feletti hitelesítés137
A nyomásmérőfej hitelesítésére használt egyéb módszerek143
A különböző hitelesítési módszerek összehasonlítása146
A levegő hőmérséketének mérése repülés közben152
A sebesség, hőmérséklet és magasság meghatározása repülőkísérletek közben157
Késés okozta hibák159
VI. fejezet
A repülőteljesítmények szabványos légköri viszonyokra való átszámításával kapcsolatos általános kérdések166
A repülőkísérletek légköri és üzemi feltételei166
Szabványos magasság168
Az átszámítási módszerek általános jellemzése173
A differenciális helyesbítések módszere178
Az átszámítási képletek alkalmazásának néhány jellegzetes esete183
A kitevők jellemző tulajdonságai188
VII. fejezet
A motorteljesítményjellemzőinek átszámítása194
Földi dugattyús motor194
Mechanikai hajtású centrifugális sűrítővel felszerelt dugattyús motor teljesítménye a szívótérnyomás és hőmérséklet függvényében198
A mechanikai hajtású centrifugális sűritővel felszerelt dugattyús motor teljesítményének átszámítására szolgáló képletek206
A motor effektív teljesítménye a teljes nyomásmagasság felett a levegőhőmérséklet függvényében206
A motor effektív teljesítménye a levegő hőmérsékletének függvényében a teljes nyomásmagasság alatt213
A kettős sűrítőrendszerű dugattyús motor218
Gázturbinás sugárhajtómű241
VIII. fejezet
A repülőgép legnagyobb vízszintes és függőleges sebességeinek és csúcsmagasságának meghatározása255
A Vmax és Vymax meghatározására szolgáló repülések végrehajtása255
Az emelkedési sebesség számítására használt közelítő képletek levezetése262
A legkedvezőbb pályamenti sebesség kisérleti meghatározásának módszerei emelkedő repülésben263
Az emelkedési próbák eredményeinek feldolgozása277
IX. fejezet
Földi dugattyús motorral felszerelt repülőgépek legnagyobb sebességének és emelkedősebességének szabványos légköri viszonyokra való átszámítása287
A repülési üzemviszonyok hasonlóságának módszere287
A fordulatszámok módszere296
X. fejezet
Magassági dugattyús motorral és állandó fordulatszámú légcsavarral felszerelt repülőgépek legnagyobb sebességének és emelkedősebességének szabványos viszonyokra való átszámítása306
A legnagyobb vízszintes sebesség átszámítása306
A legnagyobb emelkedősebesség átszámítása326
XI. fejezet
Gázturbinás sugárhajtóművel felszerelt repülőgépek legnagyobb sebességének és emelkedősebességének szabványos viszonyokra való átszámítása340
A hasonlósági elmélet alkalmazása az általánosított jelleggörbeseregek megszerkesztésére340
Az általánosított jelleggörbesereg alakulása vízszintes repülés esetében346
A legnagyobb sebesség átszámítása az egyenértékű magasság módszerével356
A legnagyobb sebesség átszámítása a kitevők segítségével359
A Mmax, Vmax és Vimax görbék változásának jellege a repülőmagasság függvényében378
A repülőgép csúcsmagasságának meghatározása a vízszintes repülés általánosított jelleggörbeserege alapján385
A legnagyobb emelkedősebesség átszámítása390
A Vie és Vymax görbék változásának jellege a repülési magasság függvényében400
Az elméleti és gyakorlati emelkedősebesség402
XII. fejezet
A repülés pályaelemeinek mérési módszerei408
A mérő fényképezőgép408
A kinoteodolitos módszer410
A rádiólokátoros mérőmódszer413
A repülőgép mozgását meghatározó főbb mértani és kinematikai paraméterek415
Az állásszög és csúszási szög mérési módszerei418
A repülőgép szögelfordulásainak mérése421
A szögsebességek mérése. A szögelfordulások meghatározása integráló módszerrel426
Gyorsulásmérés (Terhelési többszörös mérés)429
A repülési pálya kiszámítása a terhelési többszörösből432
XIII. fejezet
A repülőgép stabilitásának és kormányozhatóságának meghatározása437
Alapfogalmak és meghatározások437
A stabilitás és kormányozhatóság kvalitatív meghatározása440
A repülőgép hosszstabilitásának és hosszirányú kormányozhatóságának elméleti alapjai445
A statikai hosszstabilitás mértékének meghatározása rögzített kormány esetében460
A botkormányra ható hosszirányú erők meghatározása. Hosszstabilitás elvesztett kormánnyal. A surlódás hatása472
A kormányerő terhelési gradiensének meghatározása485
A sztatikai oldalstabilitás tényezőinek meghatározása489
A csűrőhatásosság meghatározása496
A dinamikai oldalstabilitás meghatározása499
A botkormányra és a lábtartóra ható erők meghatározása oldalirányú mozgások esetében503
XIV. fejezet
A repülőgépek fordulékonysági, dugóhúzó- és határsebességi vizsgálatai506
Repülés részben leállított hajtóművekkel506
A szabályos vízszintes fordulózás vizsgálata512
A repülőgép fordulékonyságának vizsgálata517
Sebességvesztési és dugóhúzó vizsgálatok520
A határsebességek meghatározása524
XV. fejezet
A repülőgép felszálló és leszálló tulajdonságainak meghatározása533
A felszálló és leszálló tulajdonságok vizsgálatának legegyszerűbb módszerei533
A felszállás vonalába állított rögzített mérő filmfelvevőgép537
A forgó mérő filmfelvevőgép540
Álló mérő filmfelvevőgép nagylátószögű objektívvel544
A két filmgépes felvétel545
A felszállási jellemzők átszámítása szabványos légköri viszonyokra546
A repülőgép leszálló jellemzőinek átszámítása560
A leszállósáv lejtésének számításbavétele562
XVI. fejezet
A tüzelőanyagfogyasztás és a repülőtávolság564
A vizsgálatok lebonyolítása564
Földi dugattyús motorral és merev légcsavarral felszerelt repülőgépek tüzelőanyagfogyasztása572
A magassági dugattyús motorral és állandó fordulatszámú légcsavarral felszerelt repülőgépek tüzelőanyag fogyasztása581
A gázturbinás sugárhajtóművekkel felszerelt repülőgépek tüzelőanyagfogyasztása601
Ellenőrző távrepülések és a repülési diagrammok összeállítása611
XVII. fejezet
Gázturbinás sugárhajtóművek vizsgálata624
A hajtómű összesített jelleggörbéinek meghatározása624
Az átáramló levegő- és gázmennyiség meghatározása631
A tolóerő meghatározása dinamometrikus felfüggesztés nélkül635
A fuvócsőben uralkodó hőmérséklet meghatározása639
A nyomáslengési vizsgálat644
A hajtómű vezérlőberendezésének vizsgálata stacionárius és átmeneti üzemviszonyok között647
XVIII. fejezet
Dugattyús motorok vizsgálata650
Az effektív teljesítmény és a forgatónyomaték meghatározása650
A motoron átáramló levegőmennyiség meghatározása. A volumetrikus hatásfok és az indikált teljesítmény. A légfelesleg tényező652
A sűrítőrendszer jóságának meghatározása655
A motor teljes nyomásmagasságának meghatározása657
Instabilitási vizsgálatok661
XIX. fejezet
A hajtómű hűtőrendszerének vizsgálatai663
Általános összefüggések663
A víz-, olaj és hengerfejhőmérséklet változása a legnagyobb sebességgel való repülés közben668
A hűtőberendezések melegedési vizsgálatai679
XX. fejezet
A tüzelőanyag-, hűtővíz- és kenőanyag rendszerek vizsgálata687
Általános előírások687
A tüzelőanyagtáprendszer vizsgálatai692
A kenőanyagrendszer vizsgálatai701
A hűtővízrendszer vizsgálata704
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv