1.031.311

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléslélektan

Szerző

Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 564 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-728-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv átfogóan, teljes keresztmetszetében foglalkozik a felnevelkedés pszichológiai aspektusaival. A nevelés-felnevelkedés folyamata a társadalmi gyakorlat egyik kiemelten fontos része, ezzel összefüggésben a pszichológia gyakran vizsgált, mégis igen kritikus területe. Az egyéni fejlődés és a környezet bonyolult dinamikájában nem könnyű a hatótényezőket elválasztani és elemezni, különösen, mivel kapcsolatuk az egyéni fejlődésben és történetileg is változó. A szerzők célja, hogy a felnevelkedés folyamatát egységben szemléljék, szakítva azzal a korábbi hagyománnyal, amely egymástól függetlenül vizsgálta a nevelés legfontosabb színtereit és intézményeit (a család, az iskola, a tömegtájékoztatás). A nevelés iránt érdeklődők itt egy kötetben találják meg a felnevelkedés összetett, ugyanakkor egymással szoros kapcsolatban álló ágenseit. A szerzők arra is törekedtek, hogy megmutassák, melyek a nevelés és felnevelkedés viszonylag állandó, az ember antropológiai jellegzetességeihez... Tovább

Fülszöveg

A könyv átfogóan, teljes keresztmetszetében foglalkozik a felnevelkedés pszichológiai aspektusaival. A nevelés-felnevelkedés folyamata a társadalmi gyakorlat egyik kiemelten fontos része, ezzel összefüggésben a pszichológia gyakran vizsgált, mégis igen kritikus területe. Az egyéni fejlődés és a környezet bonyolult dinamikájában nem könnyű a hatótényezőket elválasztani és elemezni, különösen, mivel kapcsolatuk az egyéni fejlődésben és történetileg is változó. A szerzők célja, hogy a felnevelkedés folyamatát egységben szemléljék, szakítva azzal a korábbi hagyománnyal, amely egymástól függetlenül vizsgálta a nevelés legfontosabb színtereit és intézményeit (a család, az iskola, a tömegtájékoztatás). A nevelés iránt érdeklődők itt egy kötetben találják meg a felnevelkedés összetett, ugyanakkor egymással szoros kapcsolatban álló ágenseit. A szerzők arra is törekedtek, hogy megmutassák, melyek a nevelés és felnevelkedés viszonylag állandó, az ember antropológiai jellegzetességeihez kapcsolódó, illetve a kultúra kontextusába ágyazott, történeti elemei. A kötet alapos és részletes ismertetést tartalmaz a család és az iskola mai jellegzetességeiről, e sajátosságoknak a fejlődésre gyakorolt hatásairól, valamint a globalizált világban egyre fontosabb szerepet játszó elektronikus média (televízió, mobiltelefon, internet) és a nevelés kapcsolatáról. Vissza

Tartalom

Bevezetés15
A neveléslélektan tárgya15
A pedagógia és a pszichológia16
Irodalom27
ELMÉLETI ÉS TÖRTÉNETI KÉRDÉSEK
Utódgondozás és gyermeknevelés - a nevelés evolúciós alapjai31
A szülői ráfordítás és a szülői motiváció33
Szülővé válás és gyermekvállalás35
A szülői szeretet evolúciós alapjai36
A csecsemő és a kisgyermek különleges sajátosságai39
A fontos mások szerepe a csecsemő érzelmi fejlődésében41
Irodalom45
A szocializáció elméleti kérdései46
Gyermeknevelés: bevezetés a társadalomba48
A szocializáció fő kérdéskörei51
Mit sajátítunk el a szocializáció során?53
A kultúra és a környezet szerepe - A fejlődés és a környezet dinamikája53
A kogníció szerepe68
Hogyan zajlik a szocializációs tanulás?76
A szocializáció interaktív természete76
A szocializáció és a normaátadás folyamatai88
Miért, milyen indíttatásból vesz részt az egyén a szocializációban?104
Irodalom107
A gyermekkor és a gyermeknevelés történeti távlatokban114
Gyermekek és gyermekkor a modernitás előtt120
A magas csecsemőhalandóság és a családtervezés korlátozott volta121
A gyerekek szerepe a munkamegosztásban124
A felnevelkedés eltérő feltételrendszere125
A gyerekkor és a fejlődés linearitása126
"Gyerekes" felnőttek és "koravén" gyerekek128
A gyermekkor és a modernizáció130
A "posztmodern" gyermekkor133
Gyermekkép a kultúrszociológiai irodalomban137
Irodalom143
FELNEVELKEDÉS: AZ ELSŐDLEGES KÖRNYEZET
A család147
A család a történelemben148
A nukleáris család148
Rokoni hálózatok152
A családi-rokoni hálózatok társadalmi szerveződései154
Kiterjesztett család154
Vertikális integráció157
Rokoni, politikai és területi szerveződés160
A családformák és a modernizáció161
Középosztályosodás és nukleáris család162
A modern család164
A posztmodern gyerekkor "ökológiai fülkéi": családi élet a XXI. században166
A nem normatív család168
Szempontok a hagyományos család vizsgálatához170
A család funkciói171
Gazdasági funkció171
Reprodukciós funkció171
Segítő-, támogatófunkció172
A család működése177
A család mint rendszer178
A házasság alrendszere179
A fejlődési aspektus - családi életciklusok182
A család létrejötte182
Szülővé válás, a csecsemők és a szülők185
Kisgyermekes családok189
Családok iskolás gyerekekkel190
Családok serdülőkorú gyerekekkel192
A gyermek leválásának időszaka194
A család struktúrája195
Az integráltság foka196
Hatalom a családban197
A családi interakciók és kommunikáció201
Szubkultúrák, szegénység és a családi élet203
A kultúra és a társadalmi helyzet összefüggéseitől általában és az egyes országokban203
Strukturális versus szubkulturális megközelítés206
Párválasztás és családi élet a marginális helyzetű családok körében207
Gyermekszülés, születésszám209
Gyermeknevelés210
A szegénység öröklődése213
A szociálpolitika szerepe215
Irodalom216
Szülői-nevelői attitűdök: a szülők gyermeknevelési eljárásai220
Szülői-nevelői attitűdök220
Történeti előzmények220
Mérési eljárások222
A gyermeknevelés modelljei223
Becker modellje223
Baumrind modellje225
Maccoby és Martin komplex modellje227
Irodalom230
A családtagok és mások szerepe a gyermek nevelésében231
Az anya szerepe231
Az anyaság biológiai és kulturális determinánsai231
Az anyai viselkedés empirikus vizsgálata235
Az elsődleges kötődés kutatásának három évtizede237
Az anyaság feminista interpretációi240
Az anyai nevelés fontossága243
Anyai munkavállalás245
Az apák szerepe a gyermeknevelésben247
Apák a korábbi századokban248
A mai apák250
Az apai szerepkör elemzési szempontjai253
A testvérek szerepe a szocializációban259
Nagyszülők264
A kortársak hatása265
Család vagy kortársak?271
Irodalom272
INTÉZMÉNYEK SZEREPE A GYERMEKNEVELÉSBEN
Kisgyermekeket gondozó intézmények281
Bölcsőde281
Életkori határok282
A gondozás minősége283
Anyai szándékok, munkavállalás284
Alternatív megoldások285
Óvoda286
Hermann Alice óvodapedagógiája287
Az óvodai nevelés mai problémái289
Irodalom291
Az iskola292
Az iskola funkciói293
Néhány történeti reflexió293
Az iskola mint átmenet: egyén és közösség295
Az iskolarendszer társadalmi funkciói297
Bírálatok a közoktatással és az iskolával szemben298
Iskolai ártalmak, alternatív törekvések298
Radikális iskolakritikák300
A "globális" oktatáspolitika alakulása az elmúlt negyedszázad során304
Az iskolarendszer intézményi válsága308
Az iskola működése és szereplői310
Az iskolai osztály311
A tanár334
A tanulók344
Irodalom358
Gyerekek, serdülők és a média363
A szocializációs folyamat és a média364
A média helye a fejlődést meghatározó környezetben: az ökológiai modell relevanciája367
A tömegkommunikáció korszaka: változások a felnevelkedés körülményeiben372
A tömegkommunikáció374
A tömegkommunikáció fogalma375
A média hatását magyarázó modellek375
A média hatásmechanizmusára vonatkozó pszichológiai elméletek377
Életkori sajátosságok a médiahasználatban381
A televízió: egy kitüntetett médium381
Gyerekek és a televízió385
Médiahasználat serdülőkorban399
Az internet és más új elektronikus médiaeszközök412
A szülők, nevelők szerepe a médiaértésben és a médiahasználatban420
A szülői mediáció szerepe420
A szülői mediációra vonatkozó hazai vizsgálatok eredményei423
Összegezés427
Irodalom429
Gyermekvédelem432
A családi nevelés kontrollja: gyermekbántalmazás és hatósági védelem436
A nevelés minősítésének nehézségei436
Az ártalomokozó nevelés és a szülői szándék438
A gyermekek bántalmazásának előfordulása441
A családi ártalmak okai442
Egyéni okok443
Interakcionális megközelítés444
Szociokulturális elméletek444
Funkcionális elméletek445
A gyerekek elhanyagolása446
Gyerekek erőszakos környezetben447
A közösségi erőszak mint szocializációs körülmény448
Az erőszakos környezet hatása a fejlődésre449
A durva bánásmód és bántalmazás következményei450
Az ártalomokozó nevelés hatósági kezelése452
Gyermekvédelmi intézkedések453
A szexuális zaklatás problémája456
Gyerekek tanúvallomásai a bíróság előtt460
Helyettesítő nevelés: nevelőotthonok, nevelőszülők462
Nevelőotthonok463
Nevelőszülők467
Összegzés: a hatóság illetékessége a gyermekvédelemben469
Irodalom470
PROBLÉMÁK A NEVELÉSBEN
Pszichológiai zavarok478
Normalitás-abnormalitás, egészség-betegség479
Az érzelmi élet zavarai484
Félelem és szorongás484
Fóbiák486
Gyermekkori neurózisok487
Autizmus488
Hiperaktivitás és koncentrációzavar (ADHD)489
Gyermekkori depresszió495
Öngyilkosság, öngyilkossági kísérletek500
Funkciózavarok504
A táplálkozás zavarai504
Enurézis, enkoprézis506
Alvászavarok508
Mozgászavarok509
Dadogás510
Iskolai teljesítményzavarok510
Irodalom515
Szocializációs-alkalmazkodási nehézségek517
Drog- és alkoholfogyasztás518
Szintetikus drogok520
Agresszív viselkedés522
Agresszív viselkedés gyerekeknél525
Az agresszív viselkedés és a nevelés526
Antiszociális viselkedés528
Lopás, csavargás528
Fiatalkori bűnözés530
Irodalom532
Válsághelyzetek a gyermekek életében533
Válás, egyszülős családok533
A válás536
A gyermek elhelyezése és a kapcsolattartás540
Halálesetek, gyász541
Súlyos betegség, hosszas kórházi tartózkodás543
Örökbefogadás, a nem saját gyerek nevelése543
Változások az örökbefogadások gyakorlatában546
Irodalom547
Névmutató549
Tárgymutató558
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv