A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A 20. századi zene ritmusproblémái

Szerző
Fordító

Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat-Kárpáti Kiadó
Kiadás helye: Budapest-Uzsgorod
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 301 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN: 963-330-087-8
Megjegyzés: Kottákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés9
Kérdésfeltevés9
Ritmuskérdések a zeneelméletben14
A ritmus és metrum fogalma14
Ütemelmélet20
Ritmus és formaalkotás24
A zenei ritmus pszichofiziológiai alapjai35
Zenén kívüli jelenségek tükröződése a zenei ritmusban38
A ritmika története40
Nemzeti kultúrák ritmikája43
Új ritmuselméletek a 20. században48
Ritmus az előadóművészetben55
A metrum és ritmus fogalma. A ritmus formaalkotó sajátosságai59
A metrum fogalma59
A metrum fogalmának tágabb értelmezése59
A metrum két alapja59
A metrikai kötöttség fokozatai59
Koncentrált metrum62
Többsíkú metrum63
A metrikai többsíkúság határa a zenében66
A zenei hangsúly lényege66
Az időtartamok relációja mint a hangsúlyozás eszköze67
Hangsúlyozás dallami eszközökkel68
Hangsúlyozás harmóniai eszközökkel70
Hangsúlyozás fakturális eszközökkel72
Hangsúlyozás a hangerő eszközeivel74
Hangsúlyozás a hangszerelés és az énekelt szöveg eszközeivel75
Hangsúlyozás agogikai eszközökkel75
A hangsúlyozás komplex eszközei75
A metrum és ritmus fogalmának összefüggése a ritmuselemzésben77
A metrum mint a ritmus kritériuma77
A ritmustípusok osztályozása78
A metrum és ritmus fogalmának viszonya79
A ritmuselemzés módszerének összefoglalása80
A ritmus formaalkotó sajátosságai80
A ritmus és tematika közötti párhuzam81
A ritmus és harmónia közötti párhuzam82
A ritmus önálló működésének mozzanatai84
A ritmus feszültség- és oldás-funkciója84
A ritmus feszültség-funkciója az átvezetésekben, a súlyos mozzanatok és a zárlatok előtt88
A dallam szerepe a ritmus önálló mozzanataiban88
A harmónia szerepe a ritmus önálló mozzanataiban90
Hogyan függ a ritmus a zeneszerző és a korszak stílusától94
A zenei formaeszközök újfajta viszonya a 20. században96
A ritmus megújulása a 20. században96
A forma megújulása a ritmus alapján a 20. században98
Általános összefoglalás a ritmus formaalkotó szerepéről99
Az időmértékes ritmika kifejezőképessége és formaalkotó szerepe Sosztakovics műveiben100
Sosztakovics ritmikájának típusa100
Sosztakovics szabálytalan ritmikájának formái101
Az ütem ritmusrajzának változékonysága103
A metrumváltás106
A téma átmetrizálása109
Nem-kvadratikus szerkesztés113
Szabálytalan hangsúlyosság114
A relatív ritmikai szabályosság alkalmazásának szférái116
Első szféra116
Második szféra120
Harmadik szféra123
A hangnemi színezet és a ritmusrajz kölcsönhatása125
A ritmus formaalkotó szerepe Sosztakovics műveiben130
Alapmetrum és metrikai expozíció131
Komplementer-elv a polifóniában és a homofóniában131
A ritmikai fejlesztés iránya a nagyformában134
A ritmus formaalkotó szerepének és kifejezőerejének viszonya136
A ritmus és harmónia újfajta összefüggése140
A szabályos-hangsúlyos ritmika kifejezőképessége és formaalkotó szerepe Prokofjev műveiben144
Prokofjev ritmikájának ismertetőjegyei144
A hangsúly összetevői144
Prokofjev szabályos ritmikájának formái147
Az ütem147
Belső metrum148
Egyenletes és osztinátó ritmusképletek151
Két-, négy- és nyolcütemes csoportok152
Koncentrált és többsíkú metrum153
A többsíkúság felső határa156
A ritmikai szabályosság kifejezésbeli jelentése158
A ritmus viszonylagos szabálytalansága165
A ritmus formaalkotó szerepe Prokofjev műveiben174
A szabályosság megbontása a formahatárokon174
A szabályosság és szabálytalanság harca175
A szabályosság felülkerekedése a kisebb szerkezetekben176
A szabályosság felülkerekedése a nagyobb formarészekben181
A szabályosság felülkerekedése a ciklikus mű tételein belül (1. hegedűszonáta, zárótétel)191
A szabálytalan-hangsúlyos ritmika kifejezőképessége és formaalkotó szerepe Stravinsky műveiben197
Stravinsky - a ritmika megújítója197
A szabálytalan ritmika általános formái Stravinskynél197
Stravinsky szabálytalan ritmikájának specifikus módszerei201
A motívum hangsúlyvariálása201
Az osztinátó motívumok és frázisok terjedelmének variálása205
A szabálytalan ritmika különböző formáinak kombinációja213
Az "Áldozati tánc" refrénjének elemzése215
Kettős polimetria218
Hármas polimetria221
Nem-kvadratikus szerkezetek és egyéb szabálytalan formák kapcsolata227
Stravinsky ritmikájának forrásai229
Európai hagyományok229
Orosz beszéd, orosz népdal-szövegek229
A 19. századi orosz klasszikusok. Muszorgszkij232
Rimszkij-Korszakov művei232
A viszonylagos ritmikai szabályosság megjelenése238
A ritmus formaalkotó szerepe Stravinsky műveiben241
A formaalkotás általános ritmikai módszerei241
A ritmikai formaalkotás sajátos módszerei241
A ritmus önállóságának legmagasabb foka243
A ritmus mint a forma dinamikus alapja245
A 18-20. század ritmikájának rövid történeti áttekintése247
17-18. századi ritmusirányzatok248
J. S. Bach ritmikájáról250
A bécsi klasszikusok ritmikájáról256
A 19. századi zeneszerzők ritmikája262
Debussy, Szkrjabin274
Schoenberg, Berg277
Webern ritmikájáról280
Bartók ritmikájáról285
Összefoglalás291
Válogatott bibliográfia293
Névmutató299

Valentyina Holopova

Valentyina Holopova műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Valentyina Holopova könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv