Előszó
Ön a Szakszervezetek Fővárosi Művelődési Háza Módszertani füzetek sorozat legújabb kiadványát tartja a kezében, Desseffy Olivér: Vállalati stratégia - szervezeti kultúra című munkáját. Ez a tanulmány tartalmában következetesen épül rá a sorozat előző kiadványára, Joó Lajos: A vállalati kultúra a gazdasági sikerek szolgálatában című szemelvénygyűjteményére.
A könyv címe első olvasásra sugallhatja azt a kérdést, vajon hogyan fér meg egymás mellett a stratégia és a kultúra fogalma, különösen akkor, ha gazdasági szervezetekre vonatkoztatjuk. A párosítás jogosságát azzal is magyarázhatjuk, hogy a stratégia mindig jövőbeni állapotra készülő elképzelés, és az elérendő célhoz szükséges kulturális feltételrendszer is hosszabb távon alakulhat ki.
Egy ország népességének - de az adott vállalatnál foglalkoztatott munkatársak - kultúrája, fékező illetve elősegítő erő lehet a vállalati stratégia megvalósulásában.
Rohamosan változó korunkban, a kialakuló piaci viszonyok közepette, a termékek világpiaci értékesítési lehetőségeinek tükrében megmérettetve, egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a jövőben is életképessé válni szándékozó vállalatok versenyelőnye a kultúrában foganhat meg.
A munkaszervezet önmagában és partnerei irányában egyaránt kultúrát közvetít. Működése során etikai, viselkedési, műveltségbeli normákat szocializál. A szervezet kultúrája, mint minta, akkor is befolyásolja az ott dolgozókat, ha akarják, ha nem. A szervezetben uralkodó értékek jelennek meg a vállalat által kibocsátott termékekben, a szolgáltatások minőségében, és az üzleti kapcsolatokban. A szervezeti kultúra tudatos alakítása, fejlesztése tehát döntően gazdasági érdek.
A tanulmány szerzője eredeti foglalkozását tekintve vegyész, emellett a hazai vállalati stratégiai gondolkodás egyik úttörője. Széleskörű humán műveltsége nyújt fedezetet a stratégia művészetének kifejtéséhez.
Az igényes történeti áttekintés is meggyőzi az olvasó arról, hogy a stratégiai gondolkodás nélkülözhetetlen a társadalmak, intézmények, szervezetek fennmaradása, életképessége szempontjából is.
E munka meggyőzően igazolja azt az összefüggést, hogy a vállalati szervezetek sikeres működéséhez szükség van a szervezet hosszútávú, üzleti, gazdasági elgondolásával egyező szervezeti kultúra kialakítására.
A kiadó szívesen idézi Dr. Varsányi Judit, a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem Ipargazdaságtan tanszék adjunktusának lektori véleményéből: "A tanulmány szakmailag korrekt, nagy körfogatú, komoly oktatási értékű munka, és mind a szakemberek, mind a szakmán kívüliek számára lebilincselő olvasmány. A szerző művét átszövi a magyarázó, illusztratív törekvés és a magas humán műveltségű szakember sokoldalú igényessége. Kiváló stílusban, egyéni ízzel és vaslogikával vezeti végig az olvasót a sikerre számító gazdasági túlélés buktatóin, és megtanít bennünket arra, hogyan készüljünk fel az ismert és az ismeretlenből egyre-másra felbukkanó konkurensekkel, valamint a környezet egyéb kihívásaival szembeni helytállásra.
E könyv ezért természetesen nemcsak tudományos igényű ismeretterjesztő munka, hanem bővelkedik olyan szakmai jótanácsban, melyek a mai gazdasági vezetők számára nemcsak vállalati, hanem szélesebb körben is jól hasznosíthatók lehetnek.
Vissza