| Katolikus szemmel | 5 |
| A vallás | |
| Vizsgálódásunk tárgya és módszere | |
| Vallásosság és vallás | 13 |
| A vallássosság és a vallás fogalma | 13 |
| A vallásosság "tárgyai", megnyilvánulásai és a vallásgyakorlás formái | 14 |
| A vallási jelenségek tudományos vizsgálata | 17 |
| Vizsgálódásunk állomásai | 19 |
| A vallási jelenségek fenomenológiai vizsgálata | |
| Bevezetés | 23 |
| A vallási élmény fenomenológiája | 27 |
| Miért inkább élmény, mint tapasztalat? | 27 |
| Fenntartásaink az élmény kifejezés használatában | 27 |
| A vallási élmény sajátos vonásai | 28 |
| A vallási élmény és érzelmi világunk | 33 |
| Affektív elemek a vallási élményben | 33 |
| A vallási élmény által kiváltott érzelmek | 33 |
| A vallási affektivitás egyéb megnyilatkozási formái | 38 |
| A vallási élmény és megismerő képességünk | 38 |
| A vallásnak értelmünk számára is vannak mondanivalói | 38 |
| A vallási élmény értelmi tükröződésének formái | 39 |
| Vallási szimbólumok | 39 |
| A szimbólum jelentése | 39 |
| A szimbólumok fajtái | 40 |
| A szimbólumok rendeltetése | 41 |
| Mítoszok | 42 |
| Vallási tanok | 44 |
| Dogmák | 44 |
| Hitvallások | 45 |
| Szent iratok | 45 |
| A vallási élmény értelmi megnyilatkozásainak témakörei | 46 |
| Első témakör: az isteneszme | 46 |
| Második témakör: a világ | 48 |
| Harmadik témakör: az ember | 49 |
| Vallási élmény és vallásos cselekedetek | 51 |
| A vallási kultusz lényege és problémái | 51 |
| A vallási kultusz formái és módozatai | 52 |
| Etika és vallás | 55 |
| A vallási élmény közösségi vonatkozásai | 56 |
| Az egyéni vallásosság ráutaltsága a közösségre | 56 |
| A vallási közösségek sajátosságai | 56 |
| Vallás és vallásszociológia | 57 |
| A vallás bölcseleti vizsgálata | |
| A vallás bölcseleti meghatározása | 61 |
| Legtágabb értelmű meghatározás | 61 |
| Szűkebb értelmű meghatározás | 62 |
| A vallás legszűkebb értelmű meghatározása | 63 |
| A mi meghatározásunk | 64 |
| Mit tartsunk az etimológiai meghatározásokról? | 65 |
| A vallások és a vallásosság tipológiája | 66 |
| A vallások típusai | 66 |
| A vallásosság típusai | 67 |
| Fogami tisztázás a vallás igazolásához | 69 |
| Mit igazolunk? | 69 |
| Vallási igény, vallási fogékonyság, vallási szükséglet, vallási érzék, vallási ösztön | 71 |
| A vallási igényt külső körülményeknek kell aktualizálniuk | 72 |
| A vallás alapjának, a vallási igénynek bölcseleti igazolása | 74 |
| Bevezetés | 74 |
| Tételünk és annak igazolása | 74 |
| A vallás keletkezése | 78 |
| Két probléma | 78 |
| Válaszaink | 78 |
| Téves elméletek a vallás alapjáról és keletkezéséről | 81 |
| Kognitív típusú elméletek | 81 |
| Tudatlanság és félelem | 81 |
| Tudatlanság és mitológizáló világmagyarázat | 82 |
| Tudatlanságra épülő egyéb elméletek; fetisizmus, animizmus, dinamizmus vagy mana-hit, mágizmus, totemek és tabuk | 84 |
| A szociális tanulás elmélete | 86 |
| Frusztrációs elméletek | 87 |
| Feuerbach | 87 |
| Az egzisztencialisták | 87 |
| Ezekre adott válaszaink | 88 |
| Patopszichológiai elméletek | 90 |
| Murisier | 91 |
| Freud | 91 |
| Fromm | 92 |
| Hallucinogén kísérletek | 92 |
| Válaszaink | 93 |
| A marxizmus valláselmélete | 95 |
| A vallás a társadalom terméke, forrása az elidegenedés, vigasztoló jellegénél fogva veszedelmes | 96 |
| A vallás kezdeti formái | 97 |
| A marxista valláskritika kritikája | 98 |
| A vallási kifejezések nyelvészeti problémája | 101 |
| A vallási jelenségek teológiája | |
| Teológia és vallás | 107 |
| A hit és hittudomány forrásai és a vallás | 107 |
| A Biblia | 107 |
| A szenthagyomány | 109 |
| A klasszikus teológia eredményei | 110 |
| Aquinói Szent Tamás | 110 |
| A későbbi teológia | 110 |
| Az újabb teológia és a vallás | 112 |
| Igényünk van a természetfölöttire is | 112 |
| Az "anomin kerszténység" | 113 |
| A nem-keresztény vallások értékelése | 113 |
| A II. vatikáni zsinat a vallásról | 115 |
| A vallásszabadságról | 115 |
| Az Egyház és a többi vallások | 116 |
| Az Egyház és a nem-hívők | 116 |
| A kérdés magyar szakirodalma | 118 |
| Rövid vallástörténet | |
| A törénelem előtti ember vallásossága | 121 |
| Az ősrégészet tanúsága | 121 |
| Az etnológia tanúsága | 124 |
| Példák a mai primitívek vallásosságára | 126 |
| Az ókori kelet kihalt vallásai | 127 |
| A sumérok vallása | 127 |
| A babiloniaiak és az asszírok vallása | 128 |
| A kánaaniták, főníciaiak és a szírek ősi vallása | 129 |
| Az egyiptomiak vallása | 129 |
| A misztérium-vallások | 131 |
| A parszizmus | 133 |
| Gnószticizmus és manicheizmus | 134 |
| Keleti eredetű mai vallások | 135 |
| A mandeizmus | 135 |
| Zsidóság és kereszténység | 135 |
| A kínaiak vallása | 135 |
| A hinduizmus | 137 |
| A buddhizmus | 139 |
| Az iszlám | 141 |
| A japán sintoizmus | 142 |
| A történelem nélküli népek vallása | 143 |
| A pigmeusok | 143 |
| Egyéb primitívek | 144 |
| Európai ősvallások | 145 |
| Összefoglaló megállapítások | 148 |
| A vallás általános emberi jelenség | 148 |
| A vallások magukon viselik a népek, tájak és gazdasági körülmények sajátosságait | 148 |
| Melyek a legtöbb vallásban fellelhető elemek? | 149 |
| Miket vett át a kereszténység más vallásoktól? | 150 |
| Az emberiség vallási megoszlása 1973-ban | 151 |
| A vallási tapasztalat útjai | 151 |
| Az egyház | |
| Az egyházról szóló zsinati konstitúcióból | 167 |
| Az egyház krisztusi alapítása | |
| Legrégibb adataink Krisztus egyházáról | 170 |
| Első keresztény közösségek | 170 |
| Az őskeresztény közösségek élete | 172 |
| Sorsdöntő problémák | 174 |
| Az első igehirdetés | 176 |
| Jézus egyházalapító szándéka | 179 |
| Távolabbi utalások | 179 |
| Három esemény az evangélumokból | 180 |
| A megdicsőült Krisztus kapcsolata egyházával | |
| Bevezetés | 191 |
| Az egyház isten népe | 192 |
| Isten üdvözító terveinek kibontakozása üdvtörténetet eredményez | 193 |
| Népről az Újszövetségben csak átvitt értelemben beszélünk | 193 |
| A szövetség és az elkötelezettség népe | 194 |
| Isten népe egyfelől kultikus közösség, másfelől jogilag megszervezett történelmi alakulat | 195 |
| A szolidaritás és a korporatív szellem Isten népében | 196 |
| Isten népe vándor-Egyház | 197 |
| Kik tartoznak Isten népéhez? | 198 |
| Az egyház Krisztus misztikus teste | 199 |
| Bibliai megalapozás | 199 |
| Akik Krisztusba kapcsolódtak, egymással is szervek kapcsolatban vannak | 200 |
| Egyének fölött álló természetfölötti család, amelybe a keresztségben beleszületik az ember | 201 |
| Hogyan viszonylik egymáshoz Krisztus és Krisztus Teste? | 202 |
| A bibliai kép további története | 203 |
| A hittudósok következtetései | 204 |
| Az Egyház Krisztus jegyese | 207 |
| Jahve és népe jegyesi kapcsolata | 208 |
| Krisztus és Egyháza jegyesi kapcsolata | 209 |
| Az egyház a szentlélek temploma | 210 |
| Mi a szerepe a Szentléleknek az Egyházban? | 211 |
| Hogyan képzeljük a Lélek és az Egyház egymáshoz való viszonyát? | 213 |
| Az Egyház mint szeretetszövetség | 216 |
| Az Egyház misztériuma: az Egyház mint hittitok | 217 |
| Az Egyház misztériuma | 217 |
| A misztérium szó a bibliai és az egyházi nyelvhasználatban többféle értelemben fordul elő | 217 |
| Az Egyház misztériumára a misztérium szónak mindhárom értelme vonatkozik | 218 |
| Az Egyház mint hittitok: Krisztus Egyházának kettős arculata | 218 |
| Az Egyház Istentől ered és isteni vonásokat mutat, de emberekből áll | 219 |
| Az Egyház kegyelmi közösség és jogi szervezet | 220 |
| Az eszkatológiai feszültség | 220 |
| A kettősség az Ige megtestesülésére emlékeztet | 220 |
| Az Egyház misztériuma mint szakramentalitás | 221 |
| Fogami tisztázás | 221 |
| Egyháztani következmények | 222 |
| Szentségtani következmények | 223 |
| Krisztus Egyházának fogyatkozhatatlansága és tévedhetetlensége | 225 |
| Krisztus Egyháza fogyatkozhatatlan | 225 |
| A Biblia tanítása | 225 |
| A krisztusi örökség változatlan fenntartása nem jelenthet megmerevedést | 225 |
| Az Egyház tévedhetetlensége | 226 |
| A tévedhetetlenség fogalma | 226 |
| A tévedhetetlenség bizonyítása | 226 |
| Miben tévedhetetlen az Egyház? | 228 |
| Kik tévedhetetlenek? | 230 |
| Az egyház céljai | 231 |
| A megváltás gyümölcseinek eljuttatása minden emberhez | 231 |
| Az abszolút jövő alázatos szolgálata | 232 |
| Krisztus titokzatos Testének fokozatos kiépítése | 232 |
| Kultikus tevékenység | 232 |
| A jelszerűség valósítása | 233 |
| Krisztus egyházának lényeges tulajdonságai | |
| Bevezetés | 237 |
| Krisztus Egyháza látható Egyház | 238 |
| Az Egyház láthatósága és a Biblia | 238 |
| A láthatóság a szakramentalitásból is következik | 239 |
| A láthatóság és az inkarnáció | 240 |
| Krisztus Egyháza egyetlen | 240 |
| Tételünk bibliai alapjai | 240 |
| Kik tartoznak Krisztus egyetlen Egyházában? | 241 |
| A hármas kötelék szerepe | 241 |
| A tagság kérdésének bonyolultsága | 241 |
| Újabb megoldási kísérletek | 242 |
| Melyik egyház mondható Krisztus egyetlen Egyházának? | 243 |
| Krisztus Egyháza és a római Egyház | 243 |
| Mondhatók-e egyházaknak a nem-katolikus keresztény közösségek? | 244 |
| A keresztények megoszlása ellenkezik Isten akaratával | 245 |
| Krisztus egyedül üdvözítő egyháza | 247 |
| Egymásnak ellentmondani látszó két elv | 247 |
| Egyeztetési kísérletek | 248 |
| A "votum Ecclesiae" és a Krisztus Egyházához való tartozás | 249 |
| A "votum Exxlesiae" és a római Egyházhoz való tartozás | 250 |
| Az egység Krisztus egyházában | 251 |
| A Szentírás és a szenthagyomány | 251 |
| Az egységet biztosító tényezők isteni ajándékok | 251 |
| Az egység mint feladat | 252 |
| Az egyházatyák szintén ajándéknak is, feladatnak is tartják az Egyház egységét | 253 |
| Egység a sokféleségben | 253 |
| Krisztus Egyházának egysége és a római Egyház | 254 |
| A szentség Krisztus Egyházában | 255 |
| A szentség mint kegyelmi adottság: objektív értelemben vett szentség | 255 |
| A szentség mint megvalósításra váró feladat | 256 |
| Az Egyház etikai szentsége csak a világ végén fog megvalósulni a maga teljességében | 256 |
| Alkalmazható-e Krisztus Egyházára a bűnös jelző is? | 258 |
| Krisztus Egyházának szentsége és a római Egyház | 259 |
| Az egyetemesség (katolicitás) Krisztus Egyházában | 260 |
| Az egyetemesség bibliai alapjai | 260 |
| Az egyetemesség formái | 260 |
| Az egyetemesség mint feladat | 261 |
| Egy akol és egy pásztor | 262 |
| Krisztus Egyháza apostoli egyház | 263 |
| Az apostoliság fogalmi köre | 263 |
| Az apostoliság és a nem-katolikus keresztények | 263 |
| Krisztus Egyházának apostolisága és a Szentírás | 264 |
| A római Egyház apostolisága | 264 |
| Az apostoli Egyház szervezetének utódlása | |
| Isten népének két státusa: klerikusok és laukusok | 269 |
| A két státus közös elemei | 270 |
| A két státus eltérő elemei | 272 |
| A laikusok szerepe az Egyházban | 273 |
| Klerikusok és laikusok együttműködése nem-egyházi ügyekben | 276 |
| A hierarchia strukturáltsága | 277 |
| Strukturáltság az apostoli Egyházban | 278 |
| Az apostoli hatalom gyakorlásának típusai | 278 |
| Az apostolok megbízatásának utódlása | 279 |
| A hierarchia további tagolódása | 281 |
| Papi szolgálat és papi "hatalom" az Egyházban | 281 |
| Az apostolok megbízatásának püspöki utódlása | 282 |
| Az apostoli küldetés végigvonul az egész történelmen | 282 |
| Apostoli kollégium és püspöki kollégium | 283 |
| A kétféle kollégium lényege | 283 |
| A püspöki kollegialitás következményei | 285 |
| Az apostolok és a püspökök "hatalmának" különbözősége | 285 |
| Mit jelent a gyakorlatban, hogy minden egyes püspök gondoskodjék az egész Egyház sorsáról: | 286 |
| A püspöki kollégium tévedhetetlensége | 286 |
| A megyéspüspök hatalma saját egyházmegyéjében | 287 |
| A zsinat állásfoglalása néhány vitatott kérdésben | 288 |
| Szent Péter utódai | 290 |
| Az utódlás bibliai alapja | 290 |
| Szent Péter római püspöksége | 291 |
| A római püspök primátusának történeti bizonyítása | 293 |
| A primátusi jogkör fokozatos bővülésének elvi alapja | 293 |
| A pápai primátusra utalnak egyes elvi jelentőségű kijelentések | 294 |
| A primátus további tanúi gyakorlati magatartások | 295 |
| A primátusi jogok kialakulásának egyéb tényezői | 296 |
| A pápai primátusról szóló dogma | 297 |
| Az első vatikáni zsinat előtti dogmafejlődés | 297 |
| A primátus az Egyház ókorában | 297 |
| A primátus továbbfejlődése a középkorban és az újkorban | 298 |
| Az első vatikáni zsinat dogmája a primátusról | 299 |
| A zsinati határozat szöveg és mondanivalói | 299 |
| A primátus az Egyház szakramentalitásából is következik | 301 |
| A pápa és Krisztusban egyesült család feje | 301 |
| A primátus nem öncélú hatalom | 302 |
| A pápa Róma püspöke | 302 |
| A primátus az első vatikáni zsinat után | 303 |
| A centralizmus győzelmének látszata | 303 |
| A püspökök jogainak biztosítása | 304 |
| A kétféle hatalom elvi összeegyeztetésének kísérletei | 304 |
| A Pápa tévedhetetlensége | 306 |
| A tanítóhivatal tévedhetetlensége | 306 |
| A pápa külön tévedhetetlensége | 307 |
| Az első vatikáni zsinat dogmája a pápai tévedhetetlenségről | 309 |
| A tévedhetetlenség dogmájának hittudományos értelmezése | 309 |
| Nem-tévedhetetlen egyházi megnyilatkozások | 312 |
| Gyakorlati következmények a hit hirdetői részére | 313 |
| Az áldozópapok küldetése | 314 |
| A preszbiteri fokozat kialakulása | 314 |
| Az áldozópapok feladatai | 315 |
| A papok személyi kapcsolatai | 318 |
| A diakonátus | 320 |
| Diakonusok a Bibliában | 320 |
| A diakonus feladatai | 321 |
| Önálló és állandó diakonátus | 321 |
| Nyílt kérdések | 322 |
| A klérus társadalmi helyzete | 322 |
| Cölibátus a klérusban | 322 |
| A nők papsága | 324 |
| Az Egyház fogalmi megközelítése | 326 |
| Utószó | 331 |
| Felhasznált irodalom | 333 |
| A szövegben előforduló irodalmi utalások | 341 |
| A zsinati kiadványok címének rövidítése | 351 |