kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Osiris Kiadó-Századvég Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 442 oldal |
| Sorozatcím: | Osiris könyvtár-Vallástörténet |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 13 cm |
| ISBN: | 963-8384-79-4 |
| Előszó | 7 |
| Kezdetben... Az ősember mágikus-vallásos viselkedése | 11 |
| Irányultság (orientáció). Szerszámkészítő szerszámok. A tűz "megszelídítése" | 11 |
| Az őstörténeti bizonyítékok "homályossága" | 12 |
| A temetkezési helyek szimbolikus jelentései | 15 |
| A csontmaradványok körüli vita | 18 |
| A sziklafestmények: képek vagy jelképek? | 21 |
| A nő jelenléte | 23 |
| Rítusok, gondolkodás és képzelet az őskőkor vadászainál | 25 |
| Jegyzetek | 30 |
| A leghossabb forradalom: a földművelés felfedezése - közéspső- és újkőkor | 33 |
| Elveszett Paradicsom | 33 |
| Munka, technológia és képzeletbeli világok | 35 |
| Az őskőkori vadászok öröksége | 37 |
| A tápláléknövények háziasítása: eredetmítoszok | 38 |
| A nő és a vegetáció. Szent tér, és a Világ periodikus megújulása | 41 |
| A Közel-Kelet újkőkori vallásai | 44 |
| Az újkőkor szellemi építménye | 46 |
| A fémművesség vallási kontextusa: a vaskori mitológia | 49 |
| Jegyzetek | 52 |
| A mezopotámiai vallások | 55 |
| "A történelem Sumerben kezdődik..." | 55 |
| Az ember istenei előtt | 57 |
| Az első vízözönmítosz | 59 |
| Az alvilágjárás: Inanna és Dumuzi | 60 |
| A sumer-akkád szintézis | 63 |
| A Világ teremtése | 65 |
| A mezopotámiai uralkodó szentsége | 68 |
| Gilgames a halhatatlanságot keresi | 70 |
| A végzet és az istenek | 73 |
| Jegyzetek | 75 |
| Vallási eszmék és politikai válságok az ókori Egyiptomban | 79 |
| A feledhetetlen csoda: az "Első alkalom" | 79 |
| Theogónia és kozmogónia | 81 |
| Egy megtestesült isten felelőssége | 83 |
| A fáraó égbeemelkedése | 85 |
| Ozirisz, a meggyilkolt isten | 87 |
| Átmenet: anarchia, reményvesztettség és a túlvilági élet "demokratizálódása" | 89 |
| A"szolarizáció" theológiája és politikája | 92 |
| Ehnaton, avagy az elmaradt Reform | 94 |
| A végső szintézis: Ré és Ozirisz összekapcsolása | 96 |
| Jegyzetek | 99 |
| Magalith építmények, templomok, szertartási központok: a Nyugat, a Földközi-tenger, és az Indus völgye | 104 |
| A kő és a banán | 104 |
| Szertartásközpontok és megalithikus építmények | 107 |
| A "megalith-rejtély" | 108 |
| Etnográfia és őstörténet | 110 |
| Az első városok Indiában | 111 |
| A történelem előtti vallási elképzelések és párhuzamaik a hinduizmusban | 113 |
| Kréta: szent barlangok, labirintusok, istennők | 115 |
| A minószi vallás jellemző vonásai | 117 |
| A pre-hellén vallási struktúrák folytonossága | 120 |
| Jegyzetek | 122 |
| A hettiták és kanaániak vallásai | 125 |
| Anatóliai együttélés és hettita szinkretizmus | 125 |
| "Az isten, aki eltűnik" | 127 |
| A Sárkány legyőzése | 128 |
| Kumarbi és az uralkodó Hatalom | 129 |
| Összeütközések az istenek nemzedékei között | 131 |
| Egy kanaáni pantheon: Ugarit | 132 |
| Baal megszerzi az uralmat és legyőzi a Sárkányt | 134 |
| Baal palotája | 136 |
| Baal megütközik Móttal: halál és visszatérés az életbe | 137 |
| A kanaáni vallás világszemlélete | 139 |
| Jegyzetek | 140 |
| "Mikor még gyermek volt Izrael..." | 144 |
| A Genezis első két fejezete | 144 |
| Az elveszett Paradicsom. Káin és Ábel | 146 |
| A Vízözön előtt és után | 148 |
| A Pátriárkák vallása | 150 |
| Ábrahám, "a hit atyja" | 152 |
| Mózes és a kivonulás Egyiptomból | 154 |
| "Vagyok, a ki vagyok..." | 156 |
| A vallás a Bírák korában: a szinkretizmus első szakasza | 159 |
| Jegyzetek | 161 |
| Az indoeurópaiak vallása. A védikus istenek | 165 |
| Az indoeurópaiak őstörténete | 165 |
| Az első pantheon és a közös vallási szókincs | 166 |
| A háromosztatú indoeurópai ideológia | 168 |
| Az árják Indiában | 171 |
| Varuna, az ősistenség: Dévák és Aszurák | 174 |
| Varuna: Egyetemes Király és "varázsló"; "rta" és "maya" | 175 |
| Kígyók és istenek. Mitra, Arjaman, Adtit | 177 |
| Indra, a harcos és démiurgosz | 178 |
| Agni, az istenek áldozópapja: szentséges tűz, fény, értelem | 180 |
| Szóma isten és a "halhatatlanság" itala | 182 |
| A védikus kor két Nagy Istene: Rudra-Siva és Visnu | 184 |
| Jegyzetek | 186 |
| India Gautama Buddha előtt: A kozmikus áldozattól a végső Átman-Brahman azonosságig | 189 |
| A védikus rítusok alaktana | 189 |
| A legfőbb áldozatok: "asvamédha" és "purusamédha" | 191 |
| A rítusok avatási szerkezete: a felszentelés (díksá), a király felkenése (rádzsaszúja) | 192 |
| Kozmogóniák és metafizika | 195 |
| Az Áldozat tana a Bráhmanákban | 198 |
| Eszkhatológia: azonosulás Pradzsápatival az áldozat révén | 200 |
| "Tapasz": a vezeklés technikája és dialektikája | 202 |
| Aszkéták és extatikusok: "muni", "vrátja" | 204 |
| Az Upanisadok és a risik kutatásai: miként szabadulhat meg az ember saját tettei "gyümölcseitől"? | 206 |
| Az "Átman"-Brahman azonosság és a "belső fény" élménye | 209 |
| Brahman két modalitása és az Anyagban "foglyul esett" "Átman" misztériuma | 210 |
| Jegyzetek | 212 |
| Zeusz és a görög vallás | 216 |
| Theogónia, és harcok az istenek nemzedékei között | 216 |
| Zeusz diadala és uralma | 218 |
| Az első emberfajták mítosza. Prométheusz. Pandóra | 220 |
| Az első áldozat következményei | 223 |
| Az ember és a végzet. Az "életöröm" jelentése | 225 |
| Jegyzetek | 228 |
| Az olümposziak és a héroszok | 231 |
| A jogfosztott főisten és a kovács-varázsló: Poszeidón és Héphaisztosz | 231 |
| Apollón: a kibékített ellentétek | 233 |
| Isteni jóslatok és megtisztulás | 236 |
| A "látomástól" a megismerésig | 237 |
| Hermész, "az ember társa" | 239 |
| Az istennők: Héra és Artemisz | 240 |
| Az istennők: Athéné, Aphrodité | 243 |
| A hérosz | 245 |
| Jegyzetek | 250 |
| Az eleusziszi misztériumok | 253 |
| A mítosz: Perszphoné az Alvilágban | 253 |
| Az avatások: nyilvános szertartások és titkos rítusok | 256 |
| Megismerhetjük-e a Misztériumokat? | 257 |
| "Titkok" és "misztériumok" | 260 |
| Jegyzetek | 262 |
| Zarathustra és az iráni vallás | 264 |
| A rejtélyek | 264 |
| Zarathustra élete: történelem és mítosz | 266 |
| Sámán-önkívület? | 268 |
| Ahura Mazdá kinyilatkoztatása: az ember szabadon választhat a jó és a rossz közt | 269 |
| A világ "átalakulása" | 271 |
| Az Akahimenidák vallása | 275 |
| Az iráni király és az Újév ünnepe | 277 |
| A Mágusok problémája. A szkíthák | 278 |
| A Mazdá-hit új vonásai: a haoma kultusza | 279 |
| Mithra isten felmagasztaltatása | 280 |
| Ahura Mazdá és az eszkhatologikus áldozat | 281 |
| A lélek utazása a halál után | 283 |
| A testek feltámadása | 285 |
| Jegyzetek | 286 |
| Izrael vallása a királyok és próféták korában | 291 |
| A királyság: a szinkretizmus csúcspontja | 291 |
| Jahve és a teremtmény | 293 |
| Jób,a próbára tett igaz férfiú | 294 |
| A próféták kora | 296 |
| Ámós, a pásztor; Hóseás, a rosszul szeretett | 298 |
| Ézsaiás: "Izráel egy maradéka" megtér | 300 |
| A Jeremisásnak tett ígéret | 302 |
| A "történelem rémuralmának" vallásos értékelése | 305 |
| Jegyzetek | 307 |
| Dionüszosz, avagy az újra fellelt boldogság | 310 |
| Egy "kétszer-született" isten feltűnései és eltűnései | 310 |
| Néhány nyilvános ünnep archaizmusa | 312 |
| Euripidész és dionüszoszi orgiák | 314 |
| Amikor a görögök újból fölfedezik az Isten jelenlétét... | 318 |
| Jegyzetek | 321 |
| Rövidítések jegyzéke | 324 |
| Kritikai bibliográfia a kutatások jelenlegi állása szerint | 325 |
| Név- és tárgymutató | 421 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.