1.113.959

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig
Ginop popup ablak bezárása

Vallási hiedelmek és eszmék története I-III.

A kőkorszaktól az eleusziszi misztériumokig/Gautama Buddhától a kereszténység győzelméig/Mohamedtől a reformációig

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 1.267 oldal
Sorozatcím: Osiris-Századvég Könyvtár-Osiris Könyvtár Vallástörténet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 963-8384-79-4
Megjegyzés: Az első kötet kiadási éve: 1994, a második kötet kiadási éve: 1995.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vallástörténész számára a szent minden megnyilvánulása jelentőségteljes; minden rítus, minden mítosz, minden hit vagy istenalak a szentség élményét tükrözi, következésképpen a lét, jelentés és... Tovább

Előszó

A vallástörténész számára a szent minden megnyilvánulása jelentőségteljes; minden rítus, minden mítosz, minden hit vagy istenalak a szentség élményét tükrözi, következésképpen a lét, jelentés és igazság fogalmait hordozza. Mint másutt megjegyeztem, "nehéz elképzelni, hogyan működhetne az emberi szellem a nélkül a meggyőződés nélkül, hogy a világban van valami tagadhatatlanul valóságos; és lehetetlen elképzelnünk, hogyan jelenhetne meg a tudat anélkül, hogy jelentést tulajdonítana az emberi elhatározásoknak és tapasztalatoknak. A valóságos és jelentést hordozó világ szorosan kötődik a szentség felfedezéséhez, az emberi szellem megragadta a különbséget aközött, ami valóságosnak, hatékonynak, gazdagnak és jelentéssel bírónak mutatkozik, és aközött, ami e minőségekkel nem rendelkezik, vagyis a dolgok zűrzavaros és veszedelmes áradata, véletlenszerű és értelmetlen felbukkanása és eltűnése. (La nostalgie des origines, 1969,7. skk.). Összefoglalva, a "szent" a tudat struktúrájának egyik eleme, nem pedig e tudat történetének állomása. A kultúra legarchaikusabb szintjein emberként élni vallásos cselekedet volt, hiszen a táplálkozásnak, a szexuális életnek és a munkának szentségi értéke van. Vissza

Tartalom

I. KÖNYV
Előszó7
I. FEJEZET
Kezdetben... Az ősember mágikus-vallásos viselkedése11
Irányultság (orientáció). Szerszámkészítő szerszámok. A tűz "megszelídítése"11
Az őstörténeti bizonyítékok "homályossága"12
A temetkezési helyek szimbolikus jelentései15
A csontmaradványok körüli vita18
A sziklafestmények: képek vagy jelképek?21
A nő jelenléte23
Rítusok, gondolkodás és képzelet az őskőkor vadászainál25
Jegyzetek30
II. FEJEZET
A leghossabb forradalom: a földművelés felfedezése - középső- és újkőkor33
Elveszett Paradicsom33
Munka, technológia és képzeletbeli világok335
Az őskőkori vadászok öröksége37
A tápláléknövények háziasítása: eredetmítoszok38
A nő és a vegetáció. Szent tér, és a Világ periodikus megújulása41
A Közel-Kelet újkőkori vallásai44
Az újkőkor szellemi építménye46
A fémművesség vallási kontextusa: a vaskori mitológia49
Jegyzetek52
III. FEJEZET
A mezopotámiai vallások55
"A történelem Sumerben kezdődik..."55
Az ember istenei előtt57
Az első vízözönmítosz59
Az alvilágjárás: Inanna és Dumuzi60
A sumer-akkád szintézis63
A Világ teremtése65
A mezopotámiai uralkodó szentsége68
Gilgames a halhatatlanságot keresi701
A végzet és az istenek73
Jegyzetek75
IV. FEJEZET
Vallási eszmék és politikai válságok az ókori Egyiptomban79
A feledhetetlen csoda: az "Első alkalom"79
Theológia és kozmogónia81
Egy megtestesült isten felelőssége83
A fáraó égbeemelkedése85
Ozirisz, a meggyilkolt isten87
Átmenet: anarchia, reményvesztettség és a túlvilági élet "demokratizálódása"89
A"szolarizáció" theológiája és politikája92
Ehnaton, avagy az elmaradt Reform94
A végső szintézis: Ré és Ozirisz összekapcsolása96
Jegyzetek99
V. FEJEZET
Magalith építmények, templomok, szertartási központok: a Nyugat, a Földközi-tenger, és az Indus völgye104
A kő és a banán104
Szertartásközpontok és megalithikus építmények107
A "megalith-rejtély"108
Etnográfia és őstörténet110
Az első városok Indiában111
A történelem előtti vallási elképzelések és párhuzamaik a hinduizmusban113
Kréta: szent barlangok, labirintusok, istennők115
A minószi vallás jellemző vonásai117
A pre-hellén vallási struktúrák folytonossága120
Jegyzetek122
VI. FEJEZET
A hettiták és kanaániak vallásai125
Anatóliai együttélés és hettita szinkretizmus125
"Az isten, aki eltűnik"127
A Sárkány legyőzése128
Kumarbi és az uralkodó Hatalom129
Összeütközések az istenek nemzedékei között131
Egy kanaáni pantheon: Ugarit132
Baal megszerzi az uralmat és legyőzi a Sárkányt134
Baal palotája136
Baal megütközik Móttal: halál és visszatérés az életbe137
A kanaáni vallás világszemlélete139
Jegyzetek140
VII. FEJEZET
"Mikor még gyermek volt Izrael..."144
A Genezis első két fejezete144
Az elveszett Paradicsom. Káin és Ábel146
A Vízözön előtt és után148
A Pátriárkák vallása150
Ábrahám, "a hit atyja"152
Mózes és a kivonulás Egyiptomból154
"Vagyok, a ki vagyok..."156
A vallás a Bírák korában: a szinkretizmus első szakasza159
Jegyzetek161
VIII. FEJEZET
Az indoeurópaiak vallása. A védikus istenek165
Az indoeurópaiak őstörténete165
Az első pantheon és a közös vallási szókincs166
A háromosztatú indoeurópai ideológia168
Az árják Indiában171
Varuna, az ősistenség: Dévák és Aszurák174
Varuna: Egyetemes Király és "varázsló"; "rta" és "maya"175
Kígyók és istenek. Mitra, Arjaman, Adtit177
Indra, a harcos és démiurgosz178
Agni, az istenek áldozópapja: szentséges tűz, fény, értelem180
Szóma isten és a "halhatatlanság" itala182
A védikus kor két Nagy Istene: Rudra-Siva és Visnu184
Jegyzetek186
IX. FEJEZET
India Gautama Buddha előtt: A kozmikus áldozattól a végső Átman-Brahman azonosságig189
A védikus rítusok alaktana189
A legfőbb áldozatok: "asvamédha" és "purusamédha"191
A rítusok avatási szerkezete: a felszentelés (díksá), a király felkenése (rádzsaszúja)192
Kozmogóniák és metafizika195
Az Áldozat tana a Bráhmanákban198
Eszkhatológia: azonosulás Pradzsápatival az áldozat révén200
"Tapasz": a vezeklés technikája és dialektikája202
Aszkéták és extatikusok: "muni", "vrátja"204
Az Upanisadok és a risik kutatásai: miként szabadulhat meg az ember saját tettei "gyümölcseitől"?206
Az "Átman"-Brahman azonosság és a "belső fény" élménye209
Brahman két modalitása és az Anyagban "foglyul esett" "Átman" misztériuma210
Jegyzetek212
X. FEJEZET
Zeusz és a görög vallás216
Theogónia, és harcok az istenek nemzedékei között216
Zeusz diadala és uralma218
Az első emberfajták mítosza. Prométheusz. Pandóra220
Az első áldozat következményei223
Az ember és a végzet. Az "életöröm" jelentése225
Jegyzetek228
XI. FEJEZET
Az olümposziak és a héroszok231
A jogfosztott főisten és a kovács-varázsló: Poszeidón és Héphaisztosz231
Apollón: a kibékített ellentétek233
Isteni jóslatok és megtisztulás236
A "látomástól" a megismerésig237
Hermész, "az ember társa"239
Az istennők: Héra és Artemisz240
Az istennők: Athéné, Aphrodité243
A hérosz245
Jegyzetek250
XII. FEJEZET
Az eleusziszi misztériumok253
A mítosz: Perszphoné az Alvilágban253
Az avatások: nyilvános szertartások és titkos rítusok256
Megismerhetjük-e a Misztériumokat?257
"Titkok" és "misztériumok"260
Jegyzetek262
XIII. FEJEZET
Zarathustra és az iráni vallás264
A rejtélyek264
Zarathustra élete: történelem és mítosz266
Sámán-önkívület?268
Ahura Mazdá kinyilatkoztatása: az ember szabadon választhat a jó és a rossz közt269
A világ "átalakulása"271
Az Akahimenidák vallása275
Az iráni király és az Újév ünnepe277
A Mágusok problémája. A szkíthák278
A Mazdá-hit új vonásai: a haoma kultusza279
Mithra isten felmagasztaltatása280
Ahura Mazdá és az eszkhatologikus áldozat281
A lélek utazása a halál után283
A testek feltámadása285
Jegyzetek286
XIV. FEJEZET
Izrael vallása a királyok és próféták korában291
A királyság: a szinkretizmus csúcspontja291
Jahve és a teremtmény293
Jób,a próbára tett igaz férfiú294
A próféták kora296
Ámós, a pásztor; Hóseás, a rosszul szeretett298
Ézsaiás: "Izráel egy maradéka" megtér300
A Jeremisásnak tett ígéret302
Jeruzsálem elveszte; Ezékiel küldetése303
A "történelem rémuralmának" vallásos értékelése305
Jegyzetek307
XV. FEJEZET
Dionüszosz, avagy az újra fellelt boldogság310
Egy "kétszer-született" isten feltűnései és eltűnései310
Néhány nyilvános ünnep archaizmusa312
Euripidész és dionüszoszi orgiák314
Amikor a görögök újból fölfedezik az Isten jelenlétét...318
Jegyzetek321
Rövidítések jegyzéke324
Kritikai bibliográfia a kutatások jelenlegi állása szerint325
Név- és tárgymutató421
II. KÖNYV
Előszó5
XVI. FEJEZET
Az ősi Kína vallásai7
Vallási hiedelmek az újkőkorban7
A vallás a bronzkorban: az Ég Istene és az Ősök9
A példaadó dinasztia: a Csou nemzetség11
A világ eredete és elrendezése13
Polaritások, váltakozás és reintegráció16
Konfuciusz: a rítusok hatalma19
Lao-de éa a taoizmus21
A hosszú élet technikái26
A taoisták és az alkímia29
Jegyzetek32
XVII. FEJEZET
Bráhmanizmus és hinduizmus: az üdvözülés első filozófiai és módszerei39
"Minden csak szenvedés..."39
Módszerek a végső "ébredésre"40
Az eszmék története és a szövegek időrendje42
A rendszerezés előtti Védánta43
A Szellem a Számkhja-Jóga szerint44
A Teremtés értelme: segíteni a Szellem megszabadulását46
A megszabadulás jelentése48
A Jóga: egyetlen tárgyra történő összpontosítás50
A jógatechnikák52
Isten szerepe54
A szamádhi és a "csodálatos képességek"56
A végső megszabadulás57
Jegyzetek59
XVIII. FEJEZET
Buddha és kortársai61
Sziddhártha herceg61
A Nagy Távozás63
A "megvilágosodás". A Törvény hirdetése66
Dévadatta egyházszakítása. Az utolsó megtérések. Buddha átlép a parinirvánába66
A vallási környezet: a vándor aszkéták68
Mahávíra és a "Világ Megváltói"70
Dzsaina tankok és gyakorlat72
Az ádzsívikák és a "Végzet" mindenható volta73
Jegyzetek75
XIX. FEJEZET
Buddha üzenete: az örök visszatérés rémétől a kimondhatatlan boldogságig76
Az egyszeri ember meg a mérgezett nyíl76
A négy "Nemes Igazság" és a "Középút"77
A dolgok múlandósága és az anatta tana79
A Nirvánába vezető út81
Meditációs technikák és ezek megvilágítása a "bölcsesség" segítségével84
A feltételektől megszabadult személy paradoxona86
Jegyzetek87
XX. FEJEZET
A római vallás: a kezdetektől a bacchanáliák peréig i. e. 18689
Romulus és az emberáldozat89
Az indoeurópai mítoszok "történetivé válása"90
A római vallásosság sajátos jellemzői93
A házi kultusz: Penates, Lares, Manes95
Papok, augurok és vallásos testvériségek97
Jupiter, Mars, Quirinus és a capitoiumi háromság100
Az etruszkok: rejtélyek és feltételezések102
Válságok és katasztrófák: a gall fennhatóságtól a második pun háborúig106
Jegyzetek109
XXI. FEJEZET
Kelták, germánok, thrákok és géták112
Az őstörténeti elemek továbbélése112
Az indoeurópai örökség113
Rekonstruálható-e a kelta pantheon?117
A druidák és ezoterikus tanításuk120
Yggdrasill és a régi germánok kozmogóniája123
Az Ázok és a Vánok. Ódin és az ő "sámáni" varázserői125
A háború, az extázis és a halál127
Az Ázok: Tyr, Thór, Baldr129
A Ván istenek. Loki. A Világvége131
A thrákok, a Történelem "Nagy Névtelenjei"134
Zalmocisz és a "halhatatlanná válás"136
Jegyzetek139
XXII. FEJEZET
Orpheusz, Püthagorasz és az új eszkhatológia145
Orpheusz mítosza: lantos és "beavatások alapítója"145
Orphikus theogónia és anthropogónia: a lélek vándorlása és halhatatlansága148
Az új eszkhatológia151
Platón, Püthagorasz és az orphizmus155
Nagy Sándor és a hellenisztikus kultúra159
Jegyzetek164
XXIII. FEJEZET
A buddhizmus története Mahákásjapától Nágárdzsunáig168
A buddhizmus az első egyházszakadásig168
Nagy Sándor és Asóka között169
Hitelvi feszültségek és új szintézisek171
,,A Bódhiszattvák útja"174
Nágárdzsuna és az egyetemes üresség tana177
A Mahávíra utáni dzsainizmus: tudományosság, kozmológia, szoteriológia180
Jegyzetek183
XXIV. FEJEZET
A hindu szintézis: a Mahábhárata és a Bhagavad-gítá185
A tizennyolc napos csata185
Eszkhatologikus háború és világvége157
Krisna felismerése189
"Lemondani tetteink gyümölcséről"191
"Szétválasztás" és "totalizáció"193
Jegyzetek195
XXV. FEJEZET
A judaizmus megpróbáltatásai: az apokalipszistől a Tóra felmagasztalásáig197
Az eszkhatológia kezdetei197
Aggeus és Zakariás, az eszkhatologikus próféták199
A messiás-Király várása201
A törvénytisztelet fejlődése204
A törvénytelenségtől az új theodiceáig: a Qóhelet és az Ekklésziasztikosz205
Az első apokalipszisek: Dániel és I. Henoch208
Az egyedüli reménység: a Világvége210
A farizeusok válasza: a Tóra magasztalása214
Jegyzetek216
XXVI. FEJEZT
Szinkretizmus és alkotókészség a hellenisztikus korban: az üdvösség ígérete220
A misztériumvallások220
A misztikus Dionüszosz222
Attisz és Kübelé225
Ízisz és az egyiptomi misztériumok228
Hermész Triszmegisztosz kinyilatkoztatása231
A hermetizmus beavatási vonatkozásai234
A hellenisztikus alkímia235
Jegyzetek239
XXVII. FEJEZET
Új iráni szintézisek243
Vallási irányzatok az Arsakidák korában i.e. 247-i. sz. 220243
Zurván és a Rossz eredete245
Az Idő eszkhatologikus szerepe248
A két Teremtés: ménók és gétik249
Gajómarttól Szaosjantig250
Mithra misztériumai253
"Ha kereszténységet megállították volna..."256
Jegyzetek258
XXVIII. FEJEZET
A kereszténység születése262
Egy "rejtélyes szidó": a Názáreti Jézus262
A Jó Hír: Isten Országa egészen közel van267
Az egyház születése271
A pogányok apostola273
A qumráni esszénusok277
A Templom lerombolása; a parúszia késlekedése281
Jegyzetek283
XXIX. FEJEZET
Pogányság, kereszténység és gnózis a császárkorban287
Jam redit et Virgo287
Egy religio illicita viszontagságai289
A keresztény gnózis291
A gnószticizmus megközelítései293
Simon mágustól Valentinusig295
Gnósztikus mítoszok, képek és metaforák299
A mártírrá lett Szentlélek301
A manicheus gnózis303
A Nagy Mítosz: az isteni lélek bukása és megváltása305
Az abszolút dualizmus mint mysterium tremendum307
Jegyzetek309
XXX. FEJEZET
Az istenek alkonya314
Eretnekségek és orthodoxia314
A Kereszt és az Életfa316
A "kozmikus kereszténység" felé319
A theológia kibontakozása321
A Sol Invictus és az in hoc signo vinces között...324
A busz megtorpan Eleusziszban...326
Jegyzetek328
Rövidítések jegyzéke331
Kritikai bibliográfia a kutatások jelenlegi állása szerint333
Névmutató455
III. KÖNYV
Előszó5
XXXI. FEJEZET
Az ókori Eurázsia vallásai: török-mongolok, finnugorok, balto-szlávok7
Vadászok, nomádok, harcosok7
Tengri, az "Égisten"8
A világ szerkezete10
A Teremtés viszontagságai11
A sámán és a sámánavatás14
Sámáni mítoszok és rítusok17
A samanizmus jelentése és jelentősége20
Az észak-ázsiaiak és a finnugorok vallása21
A baltiak vallása23
A pogány szlávok26
Az ószlávok rítusai, mítoszai és hiedelmei23
Jegyzetek31
XXXII. FEJEZET
A keresztény egyházak a képrombolások korának válságáig (VIII-IX. század)36
Roma non pereat...36
Ágoston: Tagastétól Hippóig38
Ágoston nagy elődje: Órigenész39
Szent Ágoston vitaálláspontjai. Tana a kegyelemről és az eleve elrendelésről42
A szentek kultusza: martyria, ereklyék, zarándoklatok45
A keleti egyház és a bizánci theológia felvirágzása48
Az ikontisztelet és a képrombolás52
Jegyzetek54
XXXIII. FEJEZET
Mohamed és az iszlám kialakulása57
Allah, az arabok deus otiosusa57
Mohamed, "Allah prófétája"60
Extatikus utazás az Égbe és a Szent Könyv62
A "menekülés" Medinába63
A száműzetéstől a győzelemig65
A Korán üzenete67
Az iszlám betörése a Földközi-tenger vidékére és a Közel-Keletre70
Jegyzetek73
XXXIV. FEJEZET
A nyugati katholicizmus Nagy Károlytól Gioachino da Fioréig76
A kereszténység a kora középkorban76
A kereszténység előtti hagyományok beolvadása és átértelmeződése: szent királyság, lovagság79
A keresztes hadjáratok: eszkhatológia és politika81
A román kori művészet és a lovagi szerelem vallásos jelentése85
Ezoterizmus és irodalmi alkotások: trubadúrok, Fedeli d'Amore, a Grál-legendakör88
Gioachino da Fiore: új történelem-theológia92
Jegyzetek95
XXXV. FEJEZET
Muszlim theológiák és misztikák99
A többségi theológia alapjai99
A sí a és az ezoterikus hermeneutika101
Az iszmá ílizmus és az Imám dicsőítése; a Nagy Feltámadás; a Mahdí103
Szúfizmus, ezoterizmus és misztikus élmények105
Néhány szúfí mester, Dzú'n-Núntól at-Tirmidzíig107
Al-Halládzs, misztikus és vértanú109
Al-Ghazálí, a Kalám és a szúfizmus békekötése111
Az első metafizikusok; Avicenna; filozófia a muszlim Spanyolországban113
Andalúzia utolsó, legnagyobb gondolkozói: Averroes és Ibn Arabí116
Szuhrawardí és a Fény misztikája119
Dzsalálo'd-dín Rúmí: zene, költészet, szent táncok121
A szúfizmus diadala és a theológusok válasza. Az alkímia123
Jegyzetek126
XXXVI. FEJEZET
A judaizmus Bar Kokhba felkelésétől a hászídizmusig131
A Misna összeállítása131
A Talmud. A rabbinizmus elleni válasz: a karaiták133
Zsidó theológusok és filozófusok a középkorban135
Maimonidész, Arisztotelész és a Tóra között136
A zsidó misztika első kifejeződései138
A középkori Kabbala141
Isaac Luria és az új Kabbala144
A hitehagyott Megváltó147
A hászídizmus148
Jegyzetek150
XXXVII. FEJEZET
Vallási mozgalmak Európában a késő középkortól a reformációig155
Dualista eretnekség a Bizánci Birodalomban: a bogumilizmus155
A nyugati bogumilok: a katharok157
Assisi Szent Ferenc160
Szent Bonaventura és a misztikus theológia162
Aquinói Szent Tamás és a skolasztika164
Eckhart mester: Istentől az Istenségig167
A népi ájtatosság és a jámborság kockázatai170
Csapások és remények: a flagellánsoktól a devotio modernáig172
Nicolaus Cusanus és a középkor alkonya175
Bizánc és Róma. A filioque problémája177
A hészükhaszta szerzetesek. Palamasz Szent Gergely179
Jegyzetek182
XXXVIII. FEJEZET
Vallás, mágia és hermetikus hagyományok a reformáció előtt és után189
A kereszténység előtti vallási hagyományok továbbélése189
Egy megtisztulási tánc szimbólumai és rítusai191
A "boszorkányüldözés" és a népi vallásosság viszontagságai194
Luther Márton és a német reform199
Luther theológiája. Vitája Erasmusszal202
Zwingli, Kálvin, a katolikus reform205
Humanizmus, újplatonizmus és hermetizmus a reneszánsz korában210
Az alkímia új értékelése: Paracelsustól Newtonig212
Jegyzetek217
XXXIX. FEJEZET
A tibeti vallások224
"Az emberek vallása"224
Hagyományos elgondolások: Kozmosz, ember, istenek226
A bon: ütközések és szinkretizmus228
A lámaizmus kialakulása és fejlődése230
Lámaista tanok és gyakorlat232
A Fény ontológiája és misztikus élettana235
Egyes tibeti vallási alkotások időszerűsége237
Jegyzetek239
Rövidítések jegyzéke242
Kritikai bibliográfia a kérdések jelenlegi állása szerint243
Simon Róbert: Mircea Eliade alvilágjárása, avagy a kezdetek nosztalgiája301
"Találjuk ki" Kelet-Európát?301
A "thrákok utódja" India és Amerika között: Eliade életútja303
Odüsszeia a történeti időn túlra (néhány szempont Eliade mítoszfelfogásához)315
Válogatott bibliográfia324
Eliade művei324
Eliadéra vonatkozó munkák327
Magyarul megjelent művek329
Névmutató331

Mircea Eliade

Mircea Eliade műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mircea Eliade könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem