kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Osiris Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 1.267 oldal |
| Sorozatcím: | Osiris-Századvég Könyvtár-Osiris Könyvtár Vallástörténet |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 13 cm |
| ISBN: | 963-8384-79-4 |
| Megjegyzés: | Az első kötet kiadási éve: 1994, a második kötet kiadási éve: 1995. |
| I. KÖNYV | |
| Előszó | 7 |
| I. FEJEZET | |
| Kezdetben... Az ősember mágikus-vallásos viselkedése | 11 |
| Irányultság (orientáció). Szerszámkészítő szerszámok. A tűz "megszelídítése" | 11 |
| Az őstörténeti bizonyítékok "homályossága" | 12 |
| A temetkezési helyek szimbolikus jelentései | 15 |
| A csontmaradványok körüli vita | 18 |
| A sziklafestmények: képek vagy jelképek? | 21 |
| A nő jelenléte | 23 |
| Rítusok, gondolkodás és képzelet az őskőkor vadászainál | 25 |
| Jegyzetek | 30 |
| II. FEJEZET | |
| A leghossabb forradalom: a földművelés felfedezése - középső- és újkőkor | 33 |
| Elveszett Paradicsom | 33 |
| Munka, technológia és képzeletbeli világok | 335 |
| Az őskőkori vadászok öröksége | 37 |
| A tápláléknövények háziasítása: eredetmítoszok | 38 |
| A nő és a vegetáció. Szent tér, és a Világ periodikus megújulása | 41 |
| A Közel-Kelet újkőkori vallásai | 44 |
| Az újkőkor szellemi építménye | 46 |
| A fémművesség vallási kontextusa: a vaskori mitológia | 49 |
| Jegyzetek | 52 |
| III. FEJEZET | |
| A mezopotámiai vallások | 55 |
| "A történelem Sumerben kezdődik..." | 55 |
| Az ember istenei előtt | 57 |
| Az első vízözönmítosz | 59 |
| Az alvilágjárás: Inanna és Dumuzi | 60 |
| A sumer-akkád szintézis | 63 |
| A Világ teremtése | 65 |
| A mezopotámiai uralkodó szentsége | 68 |
| Gilgames a halhatatlanságot keresi | 701 |
| A végzet és az istenek | 73 |
| Jegyzetek | 75 |
| IV. FEJEZET | |
| Vallási eszmék és politikai válságok az ókori Egyiptomban | 79 |
| A feledhetetlen csoda: az "Első alkalom" | 79 |
| Theológia és kozmogónia | 81 |
| Egy megtestesült isten felelőssége | 83 |
| A fáraó égbeemelkedése | 85 |
| Ozirisz, a meggyilkolt isten | 87 |
| Átmenet: anarchia, reményvesztettség és a túlvilági élet "demokratizálódása" | 89 |
| A"szolarizáció" theológiája és politikája | 92 |
| Ehnaton, avagy az elmaradt Reform | 94 |
| A végső szintézis: Ré és Ozirisz összekapcsolása | 96 |
| Jegyzetek | 99 |
| V. FEJEZET | |
| Magalith építmények, templomok, szertartási központok: a Nyugat, a Földközi-tenger, és az Indus völgye | 104 |
| A kő és a banán | 104 |
| Szertartásközpontok és megalithikus építmények | 107 |
| A "megalith-rejtély" | 108 |
| Etnográfia és őstörténet | 110 |
| Az első városok Indiában | 111 |
| A történelem előtti vallási elképzelések és párhuzamaik a hinduizmusban | 113 |
| Kréta: szent barlangok, labirintusok, istennők | 115 |
| A minószi vallás jellemző vonásai | 117 |
| A pre-hellén vallási struktúrák folytonossága | 120 |
| Jegyzetek | 122 |
| VI. FEJEZET | |
| A hettiták és kanaániak vallásai | 125 |
| Anatóliai együttélés és hettita szinkretizmus | 125 |
| "Az isten, aki eltűnik" | 127 |
| A Sárkány legyőzése | 128 |
| Kumarbi és az uralkodó Hatalom | 129 |
| Összeütközések az istenek nemzedékei között | 131 |
| Egy kanaáni pantheon: Ugarit | 132 |
| Baal megszerzi az uralmat és legyőzi a Sárkányt | 134 |
| Baal palotája | 136 |
| Baal megütközik Móttal: halál és visszatérés az életbe | 137 |
| A kanaáni vallás világszemlélete | 139 |
| Jegyzetek | 140 |
| VII. FEJEZET | |
| "Mikor még gyermek volt Izrael..." | 144 |
| A Genezis első két fejezete | 144 |
| Az elveszett Paradicsom. Káin és Ábel | 146 |
| A Vízözön előtt és után | 148 |
| A Pátriárkák vallása | 150 |
| Ábrahám, "a hit atyja" | 152 |
| Mózes és a kivonulás Egyiptomból | 154 |
| "Vagyok, a ki vagyok..." | 156 |
| A vallás a Bírák korában: a szinkretizmus első szakasza | 159 |
| Jegyzetek | 161 |
| VIII. FEJEZET | |
| Az indoeurópaiak vallása. A védikus istenek | 165 |
| Az indoeurópaiak őstörténete | 165 |
| Az első pantheon és a közös vallási szókincs | 166 |
| A háromosztatú indoeurópai ideológia | 168 |
| Az árják Indiában | 171 |
| Varuna, az ősistenség: Dévák és Aszurák | 174 |
| Varuna: Egyetemes Király és "varázsló"; "rta" és "maya" | 175 |
| Kígyók és istenek. Mitra, Arjaman, Adtit | 177 |
| Indra, a harcos és démiurgosz | 178 |
| Agni, az istenek áldozópapja: szentséges tűz, fény, értelem | 180 |
| Szóma isten és a "halhatatlanság" itala | 182 |
| A védikus kor két Nagy Istene: Rudra-Siva és Visnu | 184 |
| Jegyzetek | 186 |
| IX. FEJEZET | |
| India Gautama Buddha előtt: A kozmikus áldozattól a végső Átman-Brahman azonosságig | 189 |
| A védikus rítusok alaktana | 189 |
| A legfőbb áldozatok: "asvamédha" és "purusamédha" | 191 |
| A rítusok avatási szerkezete: a felszentelés (díksá), a király felkenése (rádzsaszúja) | 192 |
| Kozmogóniák és metafizika | 195 |
| Az Áldozat tana a Bráhmanákban | 198 |
| Eszkhatológia: azonosulás Pradzsápatival az áldozat révén | 200 |
| "Tapasz": a vezeklés technikája és dialektikája | 202 |
| Aszkéták és extatikusok: "muni", "vrátja" | 204 |
| Az Upanisadok és a risik kutatásai: miként szabadulhat meg az ember saját tettei "gyümölcseitől"? | 206 |
| Az "Átman"-Brahman azonosság és a "belső fény" élménye | 209 |
| Brahman két modalitása és az Anyagban "foglyul esett" "Átman" misztériuma | 210 |
| Jegyzetek | 212 |
| X. FEJEZET | |
| Zeusz és a görög vallás | 216 |
| Theogónia, és harcok az istenek nemzedékei között | 216 |
| Zeusz diadala és uralma | 218 |
| Az első emberfajták mítosza. Prométheusz. Pandóra | 220 |
| Az első áldozat következményei | 223 |
| Az ember és a végzet. Az "életöröm" jelentése | 225 |
| Jegyzetek | 228 |
| XI. FEJEZET | |
| Az olümposziak és a héroszok | 231 |
| A jogfosztott főisten és a kovács-varázsló: Poszeidón és Héphaisztosz | 231 |
| Apollón: a kibékített ellentétek | 233 |
| Isteni jóslatok és megtisztulás | 236 |
| A "látomástól" a megismerésig | 237 |
| Hermész, "az ember társa" | 239 |
| Az istennők: Héra és Artemisz | 240 |
| Az istennők: Athéné, Aphrodité | 243 |
| A hérosz | 245 |
| Jegyzetek | 250 |
| XII. FEJEZET | |
| Az eleusziszi misztériumok | 253 |
| A mítosz: Perszphoné az Alvilágban | 253 |
| Az avatások: nyilvános szertartások és titkos rítusok | 256 |
| Megismerhetjük-e a Misztériumokat? | 257 |
| "Titkok" és "misztériumok" | 260 |
| Jegyzetek | 262 |
| XIII. FEJEZET | |
| Zarathustra és az iráni vallás | 264 |
| A rejtélyek | 264 |
| Zarathustra élete: történelem és mítosz | 266 |
| Sámán-önkívület? | 268 |
| Ahura Mazdá kinyilatkoztatása: az ember szabadon választhat a jó és a rossz közt | 269 |
| A világ "átalakulása" | 271 |
| Az Akahimenidák vallása | 275 |
| Az iráni király és az Újév ünnepe | 277 |
| A Mágusok problémája. A szkíthák | 278 |
| A Mazdá-hit új vonásai: a haoma kultusza | 279 |
| Mithra isten felmagasztaltatása | 280 |
| Ahura Mazdá és az eszkhatologikus áldozat | 281 |
| A lélek utazása a halál után | 283 |
| A testek feltámadása | 285 |
| Jegyzetek | 286 |
| XIV. FEJEZET | |
| Izrael vallása a királyok és próféták korában | 291 |
| A királyság: a szinkretizmus csúcspontja | 291 |
| Jahve és a teremtmény | 293 |
| Jób,a próbára tett igaz férfiú | 294 |
| A próféták kora | 296 |
| Ámós, a pásztor; Hóseás, a rosszul szeretett | 298 |
| Ézsaiás: "Izráel egy maradéka" megtér | 300 |
| A Jeremisásnak tett ígéret | 302 |
| Jeruzsálem elveszte; Ezékiel küldetése | 303 |
| A "történelem rémuralmának" vallásos értékelése | 305 |
| Jegyzetek | 307 |
| XV. FEJEZET | |
| Dionüszosz, avagy az újra fellelt boldogság | 310 |
| Egy "kétszer-született" isten feltűnései és eltűnései | 310 |
| Néhány nyilvános ünnep archaizmusa | 312 |
| Euripidész és dionüszoszi orgiák | 314 |
| Amikor a görögök újból fölfedezik az Isten jelenlétét... | 318 |
| Jegyzetek | 321 |
| Rövidítések jegyzéke | 324 |
| Kritikai bibliográfia a kutatások jelenlegi állása szerint | 325 |
| Név- és tárgymutató | 421 |
| II. KÖNYV | |
| Előszó | 5 |
| XVI. FEJEZET | |
| Az ősi Kína vallásai | 7 |
| Vallási hiedelmek az újkőkorban | 7 |
| A vallás a bronzkorban: az Ég Istene és az Ősök | 9 |
| A példaadó dinasztia: a Csou nemzetség | 11 |
| A világ eredete és elrendezése | 13 |
| Polaritások, váltakozás és reintegráció | 16 |
| Konfuciusz: a rítusok hatalma | 19 |
| Lao-de éa a taoizmus | 21 |
| A hosszú élet technikái | 26 |
| A taoisták és az alkímia | 29 |
| Jegyzetek | 32 |
| XVII. FEJEZET | |
| Bráhmanizmus és hinduizmus: az üdvözülés első filozófiai és módszerei | 39 |
| "Minden csak szenvedés..." | 39 |
| Módszerek a végső "ébredésre" | 40 |
| Az eszmék története és a szövegek időrendje | 42 |
| A rendszerezés előtti Védánta | 43 |
| A Szellem a Számkhja-Jóga szerint | 44 |
| A Teremtés értelme: segíteni a Szellem megszabadulását | 46 |
| A megszabadulás jelentése | 48 |
| A Jóga: egyetlen tárgyra történő összpontosítás | 50 |
| A jógatechnikák | 52 |
| Isten szerepe | 54 |
| A szamádhi és a "csodálatos képességek" | 56 |
| A végső megszabadulás | 57 |
| Jegyzetek | 59 |
| XVIII. FEJEZET | |
| Buddha és kortársai | 61 |
| Sziddhártha herceg | 61 |
| A Nagy Távozás | 63 |
| A "megvilágosodás". A Törvény hirdetése | 66 |
| Dévadatta egyházszakítása. Az utolsó megtérések. Buddha átlép a parinirvánába | 66 |
| A vallási környezet: a vándor aszkéták | 68 |
| Mahávíra és a "Világ Megváltói" | 70 |
| Dzsaina tankok és gyakorlat | 72 |
| Az ádzsívikák és a "Végzet" mindenható volta | 73 |
| Jegyzetek | 75 |
| XIX. FEJEZET | |
| Buddha üzenete: az örök visszatérés rémétől a kimondhatatlan boldogságig | 76 |
| Az egyszeri ember meg a mérgezett nyíl | 76 |
| A négy "Nemes Igazság" és a "Középút" | 77 |
| A dolgok múlandósága és az anatta tana | 79 |
| A Nirvánába vezető út | 81 |
| Meditációs technikák és ezek megvilágítása a "bölcsesség" segítségével | 84 |
| A feltételektől megszabadult személy paradoxona | 86 |
| Jegyzetek | 87 |
| XX. FEJEZET | |
| A római vallás: a kezdetektől a bacchanáliák peréig i. e. 186 | 89 |
| Romulus és az emberáldozat | 89 |
| Az indoeurópai mítoszok "történetivé válása" | 90 |
| A római vallásosság sajátos jellemzői | 93 |
| A házi kultusz: Penates, Lares, Manes | 95 |
| Papok, augurok és vallásos testvériségek | 97 |
| Jupiter, Mars, Quirinus és a capitoiumi háromság | 100 |
| Az etruszkok: rejtélyek és feltételezések | 102 |
| Válságok és katasztrófák: a gall fennhatóságtól a második pun háborúig | 106 |
| Jegyzetek | 109 |
| XXI. FEJEZET | |
| Kelták, germánok, thrákok és géták | 112 |
| Az őstörténeti elemek továbbélése | 112 |
| Az indoeurópai örökség | 113 |
| Rekonstruálható-e a kelta pantheon? | 117 |
| A druidák és ezoterikus tanításuk | 120 |
| Yggdrasill és a régi germánok kozmogóniája | 123 |
| Az Ázok és a Vánok. Ódin és az ő "sámáni" varázserői | 125 |
| A háború, az extázis és a halál | 127 |
| Az Ázok: Tyr, Thór, Baldr | 129 |
| A Ván istenek. Loki. A Világvége | 131 |
| A thrákok, a Történelem "Nagy Névtelenjei" | 134 |
| Zalmocisz és a "halhatatlanná válás" | 136 |
| Jegyzetek | 139 |
| XXII. FEJEZET | |
| Orpheusz, Püthagorasz és az új eszkhatológia | 145 |
| Orpheusz mítosza: lantos és "beavatások alapítója" | 145 |
| Orphikus theogónia és anthropogónia: a lélek vándorlása és halhatatlansága | 148 |
| Az új eszkhatológia | 151 |
| Platón, Püthagorasz és az orphizmus | 155 |
| Nagy Sándor és a hellenisztikus kultúra | 159 |
| Jegyzetek | 164 |
| XXIII. FEJEZET | |
| A buddhizmus története Mahákásjapától Nágárdzsunáig | 168 |
| A buddhizmus az első egyházszakadásig | 168 |
| Nagy Sándor és Asóka között | 169 |
| Hitelvi feszültségek és új szintézisek | 171 |
| ,,A Bódhiszattvák útja" | 174 |
| Nágárdzsuna és az egyetemes üresség tana | 177 |
| A Mahávíra utáni dzsainizmus: tudományosság, kozmológia, szoteriológia | 180 |
| Jegyzetek | 183 |
| XXIV. FEJEZET | |
| A hindu szintézis: a Mahábhárata és a Bhagavad-gítá | 185 |
| A tizennyolc napos csata | 185 |
| Eszkhatologikus háború és világvége | 157 |
| Krisna felismerése | 189 |
| "Lemondani tetteink gyümölcséről" | 191 |
| "Szétválasztás" és "totalizáció" | 193 |
| Jegyzetek | 195 |
| XXV. FEJEZET | |
| A judaizmus megpróbáltatásai: az apokalipszistől a Tóra felmagasztalásáig | 197 |
| Az eszkhatológia kezdetei | 197 |
| Aggeus és Zakariás, az eszkhatologikus próféták | 199 |
| A messiás-Király várása | 201 |
| A törvénytisztelet fejlődése | 204 |
| A törvénytelenségtől az új theodiceáig: a Qóhelet és az Ekklésziasztikosz | 205 |
| Az első apokalipszisek: Dániel és I. Henoch | 208 |
| Az egyedüli reménység: a Világvége | 210 |
| A farizeusok válasza: a Tóra magasztalása | 214 |
| Jegyzetek | 216 |
| XXVI. FEJEZT | |
| Szinkretizmus és alkotókészség a hellenisztikus korban: az üdvösség ígérete | 220 |
| A misztériumvallások | 220 |
| A misztikus Dionüszosz | 222 |
| Attisz és Kübelé | 225 |
| Ízisz és az egyiptomi misztériumok | 228 |
| Hermész Triszmegisztosz kinyilatkoztatása | 231 |
| A hermetizmus beavatási vonatkozásai | 234 |
| A hellenisztikus alkímia | 235 |
| Jegyzetek | 239 |
| XXVII. FEJEZET | |
| Új iráni szintézisek | 243 |
| Vallási irányzatok az Arsakidák korában i.e. 247-i. sz. 220 | 243 |
| Zurván és a Rossz eredete | 245 |
| Az Idő eszkhatologikus szerepe | 248 |
| A két Teremtés: ménók és gétik | 249 |
| Gajómarttól Szaosjantig | 250 |
| Mithra misztériumai | 253 |
| "Ha kereszténységet megállították volna..." | 256 |
| Jegyzetek | 258 |
| XXVIII. FEJEZET | |
| A kereszténység születése | 262 |
| Egy "rejtélyes szidó": a Názáreti Jézus | 262 |
| A Jó Hír: Isten Országa egészen közel van | 267 |
| Az egyház születése | 271 |
| A pogányok apostola | 273 |
| A qumráni esszénusok | 277 |
| A Templom lerombolása; a parúszia késlekedése | 281 |
| Jegyzetek | 283 |
| XXIX. FEJEZET | |
| Pogányság, kereszténység és gnózis a császárkorban | 287 |
| Jam redit et Virgo | 287 |
| Egy religio illicita viszontagságai | 289 |
| A keresztény gnózis | 291 |
| A gnószticizmus megközelítései | 293 |
| Simon mágustól Valentinusig | 295 |
| Gnósztikus mítoszok, képek és metaforák | 299 |
| A mártírrá lett Szentlélek | 301 |
| A manicheus gnózis | 303 |
| A Nagy Mítosz: az isteni lélek bukása és megváltása | 305 |
| Az abszolút dualizmus mint mysterium tremendum | 307 |
| Jegyzetek | 309 |
| XXX. FEJEZET | |
| Az istenek alkonya | 314 |
| Eretnekségek és orthodoxia | 314 |
| A Kereszt és az Életfa | 316 |
| A "kozmikus kereszténység" felé | 319 |
| A theológia kibontakozása | 321 |
| A Sol Invictus és az in hoc signo vinces között... | 324 |
| A busz megtorpan Eleusziszban... | 326 |
| Jegyzetek | 328 |
| Rövidítések jegyzéke | 331 |
| Kritikai bibliográfia a kutatások jelenlegi állása szerint | 333 |
| Névmutató | 455 |
| III. KÖNYV | |
| Előszó | 5 |
| XXXI. FEJEZET | |
| Az ókori Eurázsia vallásai: török-mongolok, finnugorok, balto-szlávok | 7 |
| Vadászok, nomádok, harcosok | 7 |
| Tengri, az "Égisten" | 8 |
| A világ szerkezete | 10 |
| A Teremtés viszontagságai | 11 |
| A sámán és a sámánavatás | 14 |
| Sámáni mítoszok és rítusok | 17 |
| A samanizmus jelentése és jelentősége | 20 |
| Az észak-ázsiaiak és a finnugorok vallása | 21 |
| A baltiak vallása | 23 |
| A pogány szlávok | 26 |
| Az ószlávok rítusai, mítoszai és hiedelmei | 23 |
| Jegyzetek | 31 |
| XXXII. FEJEZET | |
| A keresztény egyházak a képrombolások korának válságáig (VIII-IX. század) | 36 |
| Roma non pereat... | 36 |
| Ágoston: Tagastétól Hippóig | 38 |
| Ágoston nagy elődje: Órigenész | 39 |
| Szent Ágoston vitaálláspontjai. Tana a kegyelemről és az eleve elrendelésről | 42 |
| A szentek kultusza: martyria, ereklyék, zarándoklatok | 45 |
| A keleti egyház és a bizánci theológia felvirágzása | 48 |
| Az ikontisztelet és a képrombolás | 52 |
| Jegyzetek | 54 |
| XXXIII. FEJEZET | |
| Mohamed és az iszlám kialakulása | 57 |
| Allah, az arabok deus otiosusa | 57 |
| Mohamed, "Allah prófétája" | 60 |
| Extatikus utazás az Égbe és a Szent Könyv | 62 |
| A "menekülés" Medinába | 63 |
| A száműzetéstől a győzelemig | 65 |
| A Korán üzenete | 67 |
| Az iszlám betörése a Földközi-tenger vidékére és a Közel-Keletre | 70 |
| Jegyzetek | 73 |
| XXXIV. FEJEZET | |
| A nyugati katholicizmus Nagy Károlytól Gioachino da Fioréig | 76 |
| A kereszténység a kora középkorban | 76 |
| A kereszténység előtti hagyományok beolvadása és átértelmeződése: szent királyság, lovagság | 79 |
| A keresztes hadjáratok: eszkhatológia és politika | 81 |
| A román kori művészet és a lovagi szerelem vallásos jelentése | 85 |
| Ezoterizmus és irodalmi alkotások: trubadúrok, Fedeli d'Amore, a Grál-legendakör | 88 |
| Gioachino da Fiore: új történelem-theológia | 92 |
| Jegyzetek | 95 |
| XXXV. FEJEZET | |
| Muszlim theológiák és misztikák | 99 |
| A többségi theológia alapjai | 99 |
| A sí a és az ezoterikus hermeneutika | 101 |
| Az iszmá ílizmus és az Imám dicsőítése; a Nagy Feltámadás; a Mahdí | 103 |
| Szúfizmus, ezoterizmus és misztikus élmények | 105 |
| Néhány szúfí mester, Dzú'n-Núntól at-Tirmidzíig | 107 |
| Al-Halládzs, misztikus és vértanú | 109 |
| Al-Ghazálí, a Kalám és a szúfizmus békekötése | 111 |
| Az első metafizikusok; Avicenna; filozófia a muszlim Spanyolországban | 113 |
| Andalúzia utolsó, legnagyobb gondolkozói: Averroes és Ibn Arabí | 116 |
| Szuhrawardí és a Fény misztikája | 119 |
| Dzsalálo'd-dín Rúmí: zene, költészet, szent táncok | 121 |
| A szúfizmus diadala és a theológusok válasza. Az alkímia | 123 |
| Jegyzetek | 126 |
| XXXVI. FEJEZET | |
| A judaizmus Bar Kokhba felkelésétől a hászídizmusig | 131 |
| A Misna összeállítása | 131 |
| A Talmud. A rabbinizmus elleni válasz: a karaiták | 133 |
| Zsidó theológusok és filozófusok a középkorban | 135 |
| Maimonidész, Arisztotelész és a Tóra között | 136 |
| A zsidó misztika első kifejeződései | 138 |
| A középkori Kabbala | 141 |
| Isaac Luria és az új Kabbala | 144 |
| A hitehagyott Megváltó | 147 |
| A hászídizmus | 148 |
| Jegyzetek | 150 |
| XXXVII. FEJEZET | |
| Vallási mozgalmak Európában a késő középkortól a reformációig | 155 |
| Dualista eretnekség a Bizánci Birodalomban: a bogumilizmus | 155 |
| A nyugati bogumilok: a katharok | 157 |
| Assisi Szent Ferenc | 160 |
| Szent Bonaventura és a misztikus theológia | 162 |
| Aquinói Szent Tamás és a skolasztika | 164 |
| Eckhart mester: Istentől az Istenségig | 167 |
| A népi ájtatosság és a jámborság kockázatai | 170 |
| Csapások és remények: a flagellánsoktól a devotio modernáig | 172 |
| Nicolaus Cusanus és a középkor alkonya | 175 |
| Bizánc és Róma. A filioque problémája | 177 |
| A hészükhaszta szerzetesek. Palamasz Szent Gergely | 179 |
| Jegyzetek | 182 |
| XXXVIII. FEJEZET | |
| Vallás, mágia és hermetikus hagyományok a reformáció előtt és után | 189 |
| A kereszténység előtti vallási hagyományok továbbélése | 189 |
| Egy megtisztulási tánc szimbólumai és rítusai | 191 |
| A "boszorkányüldözés" és a népi vallásosság viszontagságai | 194 |
| Luther Márton és a német reform | 199 |
| Luther theológiája. Vitája Erasmusszal | 202 |
| Zwingli, Kálvin, a katolikus reform | 205 |
| Humanizmus, újplatonizmus és hermetizmus a reneszánsz korában | 210 |
| Az alkímia új értékelése: Paracelsustól Newtonig | 212 |
| Jegyzetek | 217 |
| XXXIX. FEJEZET | |
| A tibeti vallások | 224 |
| "Az emberek vallása" | 224 |
| Hagyományos elgondolások: Kozmosz, ember, istenek | 226 |
| A bon: ütközések és szinkretizmus | 228 |
| A lámaizmus kialakulása és fejlődése | 230 |
| Lámaista tanok és gyakorlat | 232 |
| A Fény ontológiája és misztikus élettana | 235 |
| Egyes tibeti vallási alkotások időszerűsége | 237 |
| Jegyzetek | 239 |
| Rövidítések jegyzéke | 242 |
| Kritikai bibliográfia a kérdések jelenlegi állása szerint | 243 |
| Simon Róbert: Mircea Eliade alvilágjárása, avagy a kezdetek nosztalgiája | 301 |
| "Találjuk ki" Kelet-Európát? | 301 |
| A "thrákok utódja" India és Amerika között: Eliade életútja | 303 |
| Odüsszeia a történeti időn túlra (néhány szempont Eliade mítoszfelfogásához) | 315 |
| Válogatott bibliográfia | 324 |
| Eliade művei | 324 |
| Eliadéra vonatkozó munkák | 327 |
| Magyarul megjelent művek | 329 |
| Névmutató | 331 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.