kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Osiris Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 1.247 oldal |
| Sorozatcím: | Osiris könyvtár-Vallástörténet |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 13 cm |
| ISBN: | 963-379-121-9 |
| I. A KŐKORSZAKTÓL AZ ELEUSZISZI MISZTÉRIUMOKIG | |
| Előszó | |
| Kezdetben... Az ősember mágikus-vallásos viselkedése | |
| Irányultság (orientáció). Szerszámkészítő szerszámok. A tűz "megszelídítése" | |
| Az őstörténeti bizonyítékok "homályossága" | |
| A temetkezési helyek szimbolikus jelentései | |
| A csontmaradványok körüli vita | |
| A sziklafestmények: képek vagy jelképek? | |
| A nő jelenléte | |
| Rítusok, gondolkodás és képzelet az őskőkor vadászainál | |
| Jegyzetek | |
| A leghossabb forradalom: a földművelés felfedezése - középső- és újkőkor | |
| Elveszett Paradicsom | |
| Munka, technológia és képzeletbeli világok | |
| Az őskőkori vadászok öröksége | |
| A tápláléknövények háziasítása: eredetmítoszok | |
| A nő és a vegetáció. Szent tér, és a Világ periodikus megújulása | |
| A Közel-Kelet újkőkori vallásai | |
| Az újkőkor szellemi építménye | |
| A fémművesség vallási kontextusa: a vaskori mitológia | |
| Jegyzetek | |
| A mezopotámiai vallások | |
| "A történelem Sumerben kezdődik..." | |
| Az ember istenei előtt | |
| Az első vízözönmítosz | |
| Az alvilágjárás: Inanna és Dumuzi | |
| A sumer-akkád szintézis | |
| A Világ teremtése | |
| A mezopotámiai uralkodó szentsége | |
| Gilgames a halhatatlanságot keresi | |
| A végzet és az istenek | |
| Jegyzetek | |
| Vallási eszmék és politikai válságok az ókori Egyiptomban | |
| A feledhetetlen csoda: az "Első alkalom" | |
| Theológia és kozmogónia | |
| Egy megtestesült isten felelőssége | |
| A fáraó égbeemelkedése | |
| Ozirisz, a meggyilkolt isten | |
| Átmenet: anarchia, reményvesztettség és a túlvilági élet "demokratizálódása" | |
| A"szolarizáció" theológiája és politikája | |
| Ehnaton, avagy az elmaradt Reform | |
| A végső szintézis: Ré és Ozirisz összekapcsolása | |
| Jegyzetek | |
| Magalith építmények, templomok, szertartási központok: a Nyugat, a Földközi-tenger, és az Indus völgye | |
| A kő és a banán | |
| Szertartásközpontok és megalithikus építmények | |
| A "megalith-rejtély" | |
| Etnográfia és őstörténet | |
| Az első városok Indiában | |
| A történelem előtti vallási elképzelések és párhuzamaik a hinduizmusban | |
| Kréta: szent barlangok, labirintusok, istennők | |
| A minószi vallás jellemző vonásai | |
| A pre-hellén vallási struktúrák folytonossága | |
| Jegyzetek | |
| A hettiták és kanaániak vallásai | |
| Anatóliai együttélés és hettita szinkretizmus | |
| "Az isten, aki eltűnik" | |
| A Sárkány legyőzése | |
| Kumarbi és az uralkodó Hatalom | |
| Összeütközések az istenek nemzedékei között | |
| Egy kanaáni pantheon: Ugarit | |
| Baal megszerzi az uralmat és legyőzi a Sárkányt | |
| Baal palotája | |
| Baal megütközik Móttal: halál és visszatérés az életbe | |
| A kanaáni vallás világszemlélete | |
| Jegyzetek | |
| "Mikor még gyermek volt Izrael..." | |
| A Genezis első két fejezete | |
| Az elveszett Paradicsom. Káin és Ábel | |
| A Vízözön előtt és után | |
| A Pátriárkák vallása | |
| Ábrahám, "a hit atyja" | |
| Mózes és a kivonulás Egyiptomból | |
| "Vagyok, a ki vagyok..." | |
| A vallás a Bírák korában: a szinkretizmus első szakasza | |
| Jegyzetek | |
| Az indoeurópaiak vallása. A védikus istenek | |
| Az indoeurópaiak őstörténete | |
| Az első pantheon és a közös vallási szókincs | |
| A háromosztatú indoeurópai ideológia | |
| Az árják Indiában | |
| Varuna, az ősistenség: Dévák és Aszurák | |
| Varuna: Egyetemes Király és "varázsló"; "rta" és "maya" | |
| Kígyók és istenek. Mitra, Arjaman, Adtit | |
| Indra, a harcos és démiurgosz | |
| Agni, az istenek áldozópapja: szentséges tűz, fény, értelem | |
| Szóma isten és a "halhatatlanság" itala | |
| A védikus kor két Nagy Istene: Rudra-Siva és Visnu | |
| Jegyzetek | |
| India Gautama Buddha előtt: A kozmikus áldozattól a végső Átman-Brahman azonosságig | |
| A védikus rítusok alaktana | |
| A legfőbb áldozatok: "asvamédha" és "purusamédha" | |
| A rítusok avatási szerkezete: a felszentelés (díksá), a király felkenése (rádzsaszúja) | |
| Kozmogóniák és metafizika | |
| Az Áldozat tana a Bráhmanákban | |
| Eszkhatológia: azonosulás Pradzsápatival az áldozat révén | |
| "Tapasz": a vezeklés technikája és dialektikája | |
| Aszkéták és extatikusok: "muni", "vrátja" | |
| Az Upanisadok és a risik kutatásai: miként szabadulhat meg az ember saját tettei "gyümölcseitől"? | |
| Az "Átman"-Brahman azonosság és a "belső fény" élménye | |
| Brahman két modalitása és az Anyagban "foglyul esett" "Átman" misztériuma | |
| Jegyzetek | |
| Zeusz és a görög vallás | |
| Theogónia, és harcok az istenek nemzedékei között | |
| Zeusz diadala és uralma | |
| Az első emberfajták mítosza. Prométheusz. Pandóra | |
| Az első áldozat következményei | |
| Az ember és a végzet. Az "életöröm" jelentése | |
| Jegyzetek | |
| Az olümposziak és a héroszok | |
| A jogfosztott főisten és a kovács-varázsló: Poszeidón és Héphaisztosz | |
| Apollón: a kibékített ellentétek | |
| Isteni jóslatok és megtisztulás | |
| A "látomástól" a megismerésig | |
| Hermész, "az ember társa" | |
| Az istennők: Héra és Artemisz | |
| Az istennők: Athéné, Aphrodité | |
| A hérosz | |
| Jegyzetek | |
| Az eleusziszi misztériumok | |
| A mítosz: Perszphoné az Alvilágban | |
| Az avatások: nyilvános szertartások és titkos rítusok | |
| Megismerhetjük-e a Misztériumokat? | |
| "Titkok" és "misztériumok" | |
| Jegyzetek | |
| Zarathustra és az iráni vallás | |
| A rejtélyek | |
| Zarathustra élete: történelem és mítosz | |
| Sámán-önkívület? | |
| Ahura Mazdá kinyilatkoztatása: az ember szabadon választhat a jó és a rossz közt | |
| A világ "átalakulása" | |
| Az Akahimenidák vallása | |
| Az iráni király és az Újév ünnepe | |
| A Mágusok problémája. A szkíthák | |
| A Mazdá-hit új vonásai: a haoma kultusza | |
| Mithra isten felmagasztaltatása | |
| Ahura Mazdá és az eszkhatologikus áldozat | |
| A lélek utazása a halál után | |
| A testek feltámadása | |
| Jegyzetek | |
| Izrael vallása a királyok és próféták korában | |
| A királyság: a szinkretizmus csúcspontja | |
| Jahve és a teremtmény | |
| Jób,a próbára tett igaz férfiú | |
| A próféták kora | |
| Ámós, a pásztor; Hóseás, a rosszul szeretett | |
| Ézsaiás: "Izráel egy maradéka" megtér | |
| A Jeremisásnak tett ígéret | |
| A "történelem rémuralmának" vallásos értékelése | |
| Jegyzetek | |
| Dionüszosz, avagy az újra fellelt boldogság | |
| Egy "kétszer-született" isten feltűnései és eltűnései | |
| Néhány nyilvános ünnep archaizmusa | |
| Euripidész és dionüszoszi orgiák | |
| Amikor a görögök újból fölfedezik az Isten jelenlétét... | |
| II. GAUTAMA BUDDHÁTÓL A KERESZTÉNYSÉG GYŐZELMÉIG | |
| Előszó | |
| Az ősi Kína vallásai | |
| Vallási hiedelmek az újkőkorban | |
| A vallás a bronzkorban: az Ég Istene és az Ősök | |
| A példaadó dinasztia: a Csou nemzetség | |
| A világ eredete és elrendezése | |
| Polaritások, váltakozás és reintegráció | |
| Konfuciusz: a rítusok hatalma | |
| Lao-de éa a taoizmus | |
| A hosszú élet technikái | |
| A taoisták és az alkímia | |
| Jegyzetek | |
| Bráhmanizmus és hinduizmus: az üdvözülés első filozófiai és módszerei | |
| "Minden csak szenvedés..." | |
| Módszerek a végső "ébredésre" | |
| Az eszmék története és a szövegek időrendje | |
| A rendszerezés előtti Védánta | |
| A Szellem a Számkhja-Jóga szerint | |
| A Teremtés értelme: segíteni a Szellem megszabadulását | |
| A megszabadulás jelentése | |
| A Jóga: egyetlen tárgyra történő összpontosítás | |
| A jógatechnikák | |
| Isten szerepe | |
| A szamádhi és a "csodálatos képességek" | |
| A végső megszabadulás | |
| Jegyzetek | |
| Buddha és kortársai | |
| Sziddhártha herceg | |
| A Nagy Távozás | |
| A "megvilágosodás". A Törvény hirdetése | |
| Dévadatta egyházszakítása. Az utolsó megtérések. Buddha átlép a parinirvánába | |
| A vallási környezet: a vándor aszkéták | |
| Mahávíra és a "Világ Megváltói" | |
| Dzsaina tankok és gyakorlat | |
| Az ádzsívikák és a "Végzet" mindenható volta | |
| Jegyzetek | |
| Buddha üzenete: az örök visszatérés rémétől a kimondhatatlan boldogságig | |
| Az egyszeri ember meg a mérgezett nyíl | |
| A négy "Nemes Igazság" és a "Középút" | |
| A dolgok múlandósága és az anatta tana | |
| A Nirvánába vezető út | |
| Meditációs technikák és ezek megvilágítása a "bölcsesség" segítségével | |
| A feltételektől megszabadult személy paradoxona | |
| Jegyzetek | |
| A római vallás: a kezdetektől a bacchanáliák peréig i. e. 186 | |
| Romulus és az emberáldozat | |
| Az indoeurópai mítoszok "történetivé válása" | |
| A római vallásosság sajátos jellemzői | |
| A házi kultusz: Penates, Lares, Manes | |
| Papok, augurok és vallásos testvériségek | |
| Jupiter, Mars, Quirinus és a capitoiumi háromság | |
| Az etruszkok: rejtélyek és feltételezések | |
| Válságok és katasztrófák: a gall fennhatóságtól a második pun háborúig | |
| Jegyzetek | |
| Kelták, germánok, thrákok és géták | |
| Az őstörténeti elemek továbbélése | |
| Az indoeurópai örökség | |
| Rekonstruálható-e a kelta pantheon? | |
| A druidák és ezoterikus tanításuk | |
| Yggdrasill és a régi germánok kozmogóniája | |
| Az Ázok és a Vánok. Ódin és az ő "sámáni" varázserői | |
| A háború, az extázis és a halál | |
| Az Ázok: Tyr, Thór, Baldr | |
| A Ván istenek. Loki. A Világvége | |
| A thrákok, a Történelem "Nagy Névtelenjei" | |
| Zalmocisz és a "halhatatlanná válás" | |
| Jegyzetek | |
| Orpheusz, Püthagorasz és az új eszkhatológia | |
| Orpheusz mítosza: lantos és "beavatások alapítója" | |
| Orphikus theogónia és anthropogónia: a lélek vándorlása és halhatatlansága | |
| Az új eszkhatológia | |
| Platón, Püthagorasz és az orphizmus | |
| Nagy Sándor és a hellenisztikus kultúra | |
| Jegyzetek | |
| A hindú szintézis: a Mahábhárata és a Bhagavad-gítá | |
| A tizennyolc napos csata | |
| Eszkhatologikus háború és világvége | |
| Krisna felismerése | |
| "Lemondani tetteink gyümölcséről" | |
| "Szétválasztás" és "totalizáció" | |
| Jegyzetek | |
| A judaizmus megpróbáltatásai: az apokalipszistől a Tóra felmagasztalásáig | |
| Az eszkhatológia kezdetei | |
| Aggeus és Zakariás, az eszkhatologikus próféták | |
| A messiás-Király várása | |
| A törvénytelenségtől az új theodiceáig: a Qóhelet és az Ekklésziasztikosz | |
| Az első apokalipszisek: Dániel és I. Henoch | |
| Az egyedüli reménység: a Világvége | |
| A farizeusok válasza: a Tóra magasztalása | |
| Jegyzetek | |
| Szinkretizmus és alkotókészség a hellenisztikus korban: az üdvösség ígérete | |
| A misztériumvallások | |
| A misztikus Dionüszosz | |
| Attisz és Kübelé | |
| Ízisz és az egyiptomi misztériumok | |
| Hermész Triszmegisztosz kinyilatkoztatása | |
| A hermetizmus beavatási vonatkozásai | |
| A hellenisztikus alkímia | |
| Jegyzetek | |
| Új iráni szintézisek | |
| Vallási irányzatok az Arsakidák korában i.e. 247-i. sz. 220 | |
| Zurván és a Rossz eredete | |
| Az Idő eszkhatologikus szerepe | |
| A két Teremtés: ménók és gétik | |
| Gajómarttól Szaosjantig | |
| Mithra misztériumai | |
| "Ha kereszténységet megállították volna..." | |
| Jegyzetek | |
| A kereszténység születése | |
| Egy "rejtélyes szidó": a Názáreti Jézus | |
| A Jó Hír: Isten Országa egészen közel van | |
| Az egyház születése | |
| A pogányok apostola | |
| A qumráni esszénusok | |
| A Templom lerombolása; a parúszia késlekedése | |
| Jegyzetek | |
| Pogányság, kereszténység és gnózis a császárkorban | |
| Jam redit et Virgo | |
| Egy religio illicita viszontagságai | |
| A keresztény gnózis | |
| A gnószticizmus megközelítései | |
| Simon mágustól Valentinusig | |
| Gnósztikus mítoszok, képek és metaforák | |
| A mártírrá lett Szentlélek | |
| A manicheus gnózis | |
| A Nagy Mítosz: az isteni lélek bukása és megváltása | |
| Az abszolút dualizmus mint mysterium tremendum | |
| Jegyzetek | |
| Az istenek alkonya | |
| Eretnekségek és orthodoxia | |
| A Kereszt és az Életfa | |
| A "kozmikus kereszténység" felé | |
| A theológia kibontakozása | |
| A Sol Invictus és az in hoc signo vinces között... | |
| A busz megtorpan Eleusziszban... | |
| Jegyzetek | |
| III. MOHAMEDTŐL A REFORMÁCIÓIG | |
| Előszó | |
| Az ókori Eurázsia vallásai: török-mongolok, finnugorok, balto-szlávok | |
| Vadászok, nomádok, harcosok | |
| Tengri, az "Égisten" | |
| A világ szerkezete | |
| A Teremtés viszontagságai | |
| A sámán és a sámánavatás | |
| Sámáni mítoszok és rítusok | |
| A samanizmus jelentése és jelentősége | |
| Az észak-ázsiaiak és a finnugorok vallása | |
| A baltiak vallása | |
| A pogány szlávok | |
| Az ószlávok rítusai, mítoszai és hiedelmei | |
| Jegyzetek | |
| A keresztény egyházak a képrombolások korának válságáig (VIII-IX. század) | |
| Roma non pereat... | |
| Ágoston: Tagastétól Hippóig | |
| Ágoston nagy elődje: Órigenész | |
| Szent Ágoston vitaálláspontjai. Tana a kegyelemről és az eleve elrendelésről | |
| A szentek kultusza: martyria, ereklyék, zarándoklatok | |
| A keleti egyház és a bizánci theológia felvirágzása | |
| Az ikontisztelet és a képrombolás | |
| Jegyzetek | |
| Mohamed és az iszlám kialakulása | |
| Allah, az arabok deus otiosusa | |
| Mohamed, "Allah prófétája" | |
| Extatikus utazás az Égbe és a Szent Könyv | |
| A "menekülés" Medinába | |
| A száműzetéstől a győzelemig | |
| A Korán üzenete | |
| Az iszlám betörése a Földközi-tenger vidékére és a Közel-Keletre | |
| Jegyzetek | |
| A nyugati katholicizmus Nagy Károlytól Gioachino da Fioréig | |
| A kereszténység a kora középkorban | |
| A kereszténység előtti hagyományok beolvadása és átértelmeződése: szent királyság, lovagság | |
| A keresztes hadjáratok: eszkhatológia és politika | |
| A román kori művészet és a lovagi szerelem vallásos jelentése | |
| Ezoterizmus és irodalmi alkotások: trubadúrok, Fedeli d'Amore, a Grál-legendakör | |
| Gioachino da Fiore: új történelem-theológia | |
| Jegyzetek | |
| Muszlim theológiák és misztikák | |
| A többségi theológia alapjai | |
| A sí a és az ezoterikus hermeneutika | |
| Az iszmá ílizmus és az Imám dicsőítése; a Nagy Feltámadás; a Mahdí | |
| Szúfizmus, ezoterizmus és misztikus élmények | |
| Néhány szúfí mester, Dzú'n-Núntól at-Tirmidzíig | |
| Al-Halládzs, misztikus és vértanú | |
| Al-Ghazálí, a Kalám és a szúfizmus békekötése | |
| Az első metafizikusok; Avicenna; filozófia a muszlim Spanyolországban | |
| Andalúzia utolsó, legnagyobb gondolkozói: Averroes és Ibn Arabí | |
| Szuhrawardí és a Fény misztikája | |
| Dzsalálo'd-dín Rúmí: zene, költészet, szent táncok | |
| A szúfizmus diadala és a theológusok válasza. Az alkímia | |
| Jegyzetek | |
| A judaizmus Bar Kokhba felkelésétől a hászídizmusig | |
| A Misna összeállítása | |
| A Talmud. A rabbinizmus elleni válasz: a karaiták | |
| Zsidó theológusok és filozófusok a középkorban | |
| Maimonidész, Arisztotelész és a Tóra között | |
| A zsidó misztika első kifejeződései | |
| A középkori Kabbala | |
| Isaac Luria és az új Kabbala | |
| A hitehagyott Megváltó | |
| A hászídizmus | |
| Jegyzetek | |
| Vallási mozgalmak Európában a késő középkortól a reformációig | |
| Dualista eretnekség a Bizánci Birodalomban: a bogumilizmus | |
| A nyugati bogumilok: a katharok | |
| Assisi Szent Ferenc | |
| Szent Bonaventura és a misztikus theológia | |
| Aquinói Szent Tamás és a skolasztika | |
| Eckhart mester: Istentől az Istenségig | |
| A népi ájtatosság és a jámborság kockázatai | |
| Csapások és remények: a flagellánsoktól a devotio modernáig | |
| Nicolaus Cusanus és a középkor alkonya | |
| Bizánc és Róma. A filioque problémája | |
| A hészükhaszta szerzetesek. Palamasz Szent Gergely | |
| Jegyzetek | |
| Vallás, mágia és hermetikus hagyományok a reformáció előtt és után | |
| A kereszténység előtti vallási hagyományok továbbélése | |
| Egy megtisztulási tánc szimbólumai és rítusai | |
| A "boszorkányüldözés" és a népi vallásosság viszontagságai | |
| Luther Márton és a német reform | |
| Luther theológiája. Vitája Erasmusszal | |
| Zwingli, Kálvin, a katolikus reform | |
| Humanizmus, újplatonizmus és hermetizmus a reneszánsz korában | |
| Az alkímia új értékelése: Paracelsustól Newtonig | |
| Jegyzetek | |
| A tibeti vallások | |
| "Az emberek vallása" | |
| Hagyományos elgondolások: Kozmosz, ember, istenek | |
| A bon: ütközések és szinkretizmus | |
| A lámaizmus kialakulása és fejlődése | |
| Lámaista tanok és gyakorlat | |
| A Fény ontológiája és misztikus élettana | |
| Egyes tibeti vallási alkotások időszerűsége | |
| Jegyzetek | |
| Rövidítések jegyzéke | |
| Simon Róbert: Mircea Eliade alvilágjárása, avagy a kezdetek nosztalgiája | |
| "Találjuk ki" Kelet-Európát? | |
| A "thrákok utódja" India és Amerika között: Eliade életútja | |
| Odüsszeia a történeti időn túlra (néhány szempont Eliade mítoszfelfogásához) | |
| Válogatott bibliográfia | |
| Eliade művei | |
| Eliadéra vonatkozó munkák | |
| Magyarul megjelent művek | |
| Rövidítések jegyzéke | |
| Kritikai bibliográfia a kérdések jelenlegi állása szerint | |
| Név- és tárgymutató |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.