| I. kötet | |
| Bevezetés | 3 |
| I. rész | 5 |
| A valláspedagógia alapkérdései | 5 |
| A valláspedagógia antropológiai megközelítése és természetes jogosultsága | 7 |
| Ember és vallás | 7 |
| Minden ember vallásos | 7 |
| Valláshelyettesítés avagy pótvallás | 8 |
| Szükséges különbségtételek | 8 |
| Objektív és szubjektív vallás | 8 |
| Vallásosnak lenni szűkebb és tágabb értelemben | 9 |
| Alaphelyzetek és vallás | 10 |
| Eberi alaphelyzetek | 10 |
| Szabadon értelmezhető és értelmezésre szoruló alaphelyzetek | 10 |
| A vallás egyfajta értelmezést kínál fel | 11 |
| A vallás pszichikai vonzatai | 13 |
| Szorongás és vallás | 13 |
| Ősi bizalom és vallás | 14 |
| Értelemkeresés és vallás | 14 |
| A valláspedagógia magától értetődése | 16 |
| Problémafelvetés | 16 |
| Tanterv a valláspedagógia számára | 16 |
| A valláspedagógia önértelmezése | 17 |
| A vallásos nevelés vezérmotívumai | 17 |
| Kiinduló gondolatok | 17 |
| Mi a vallás - körülírási kísérletek | 18 |
| A vallásosság távoli területei | 18 |
| Sokfajta megközelítés | 19 |
| Szentek - a konkrétan megélt vallásosság | 21 |
| A vallásos nevelés céljai | 21 |
| Emberi kibontakozás és vallásos nevelés | 21 |
| Nagykorúság, másolat és klisé helyett | 22 |
| Részcélok | 23 |
| Eszményképek | 24 |
| Az ember, aki feltétel nélkül bízni tud | 24 |
| Az ember, aki merte az életét átalakítani | 25 |
| Az ember, aki ismeri a fejlődést! | 25 |
| Az ember, aki képes a párbeszédre | 25 |
| Az ember, aki tud ünnepelni és gyászolni | 26 |
| Az ember, aki képes az odaadásra és szeretetre | 26 |
| Az ember, aki képes a szolidaritásra | 26 |
| Az ember, aki képes arra, hogy arról a reményről beszéljen, amelyből él | 26 |
| A vallásos nevelés legitimációja | 26 |
| Problémafelvetés | 26 |
| Fogalomértelmezés | 27 |
| Kifogások a kisgyermekkori vallásos "befolyásolás" ellen | 28 |
| A vallás szabad választhatósága | 28 |
| Kritikai megjegyzések | 28 |
| A vallásos nevelés legitimációja | 29 |
| Az embernek szüksége van a tanulásra és a nevelésre | 29 |
| Az ember átlépi határait és kitágítja a horizontját | 29 |
| A vallást és a vallásosságot a törvény védi Magyarországon | 30 |
| Meghatározó előnyök | 32 |
| Mi a nevelés alapvető célja? | 33 |
| Világ- és emberkép | 33 |
| Istenkép | 33 |
| Összefoglalás | 34 |
| A nevelés története az újraevangelizálás szemszögéből | 34 |
| Nevelés - keresztény nevelés | 39 |
| A nevelés etimológiája, - fogalma és meghatározása | 39 |
| A nevelés legfontosabb jegyei és követelményei | 40 |
| A nevelés alapját meghatározó kérdések megválaszolása | 41 |
| A allásos- kereszténynevelés feladatai | 42 |
| A nevelés szakmai megközelítése | 43 |
| Az ember nevelhetősége | 47 |
| A nevelés joga és kötelessége | 48 |
| A nevelés fórumai | 50 |
| A keresztény nevelés biblikus és teológiai alapjai | 51 |
| Isten nevelési célja és eszközei | 53 |
| Jézus Krisztus Izrael nevelője | 56 |
| A nevelés biblikus - teológiai jellemzése | 57 |
| A teológiai antropológia alapelvei a keresztény nevelésben | 59 |
| A tanúságtételre nevelés (Martyria) | 60 |
| A személyes igaz beszédtől a vértanúságig | 60 |
| Jézus Krisztus Isten kegyelmének tanúja-vértanúja | 62 |
| Krisztus, - a megtestesült kegyelem tanúi | 62 |
| Liturgikus gyakorlatra nevelés (Liturgia) | 64 |
| Liturgia és Isten-tapasztalás | 64 |
| Milyen ember tapasztalja meg a liturgiában az Istent? | 65 |
| Milyen az Isten-tapasztalásunk a liturgiában? | 67 |
| Mi szükséges az Isten-tapasztaláshoz a liturgiában? | 69 |
| Milyen az a liturgia, ahol az Isten-tapasztalásunk történik? | 70 |
| MIlyen Istent tapasztalunk a liturgiában? | 71 |
| A szolgálat szellemére és gyakorlatára nevelés (Diakónia) | 71 |
| A szolgálatok sokfélesége | 72 |
| Mit jelent "szolgálni"? | 73 |
| A keresztény szolgálat nagysága | 74 |
| A vallás és a személyiség felépítése | 75 |
| Szociabilizáció | 75 |
| A kultúrába ágyazás és szocializáció | 75 |
| Szociabilizáció | 75 |
| A vallásosság kifejezése | 76 |
| Mi a vallásosság? | 76 |
| A vallásosság alternatív kifejezései | 76 |
| A törekvő vallásosság kritériumai | 79 |
| Vallásos nevelés, mint meghívás a hitre | 79 |
| Spontán részvétel a felnőttek hitében | 79 |
| A kérdezésre való bátorítás | 79 |
| Vallásos megalapozás és közvetítés | 80 |
| A vallásos nevelés ratifikációja | 80 |
| A vallásos magatartás felépítése | 80 |
| Fogalom meghatározás | 80 |
| A magatartások felépítése | 81 |
| A magatartás ábrázolása | 81 |
| A vallásos magatartások felépítése | 81 |
| A funkcionális komponens | 81 |
| Az affektív komponens | 82 |
| A kognitív komponens | 82 |
| Vallásos tapasztalat | 83 |
| Odavezető utak | 83 |
| Tapasztalathiány és elidegenedés | 84 |
| Mi a tapasztalás? | 84 |
| Egész és részlet | 84 |
| Mások tapasztalata | 85 |
| Tapasztalataim keretei | 86 |
| Individuális megilletődöttség | 86 |
| Keresés és megérzés | 86 |
| Tapasztalat és nyelv | 86 |
| Összefoglalás | 87 |
| Tapasztalat és a Biblia | 87 |
| Tapasztalat és vallásos nevelés | 88 |
| A mindenkori emberi tapasztalat mint kiindulópont | 89 |
| Mások hittapasztalata mint kiindulópont | 89 |
| Vallásos tapasztalat mint segítség a tapasztalathiánnyal és a zelidegenedéssel szemben | 90 |
| A tapasztalat mint út | 90 |
| Vallásos szocializáció | 91 |
| Problémafelvetés | 91 |
| Vallás az egyes ember életében | 91 |
| Honnan veszi az ember az élettudást? | 93 |
| Fogalommagyarázat | 94 |
| Az emberré válást meg kell tanulni | 94 |
| Szocializáció | 94 |
| A fejlődés új megoldásokat követel | 95 |
| Vallás és társadalom | 96 |
| A vallás helyzete a mai társadalomban | 96 |
| A vallás "helycseréje" | 98 |
| Búcsú a második felvilágosodástól | 99 |
| A kereszténység megváltozott szerepe | 100 |
| Az egyházi öntudat és önértékelés megváltozása | 100 |
| Az ellátottól a gondolkodó közösségig | 102 |
| Az egyházi szocializáció megváltozott stílusa | 103 |
| Vallási szocializáció hordozói | 104 |
| A probléma általános felvázolása | 104 |
| A család | 105 |
| Óvoda és iskola | 106 |
| A keresztény egyházak | 107 |
| A szimbólumok és rítusok jelentősége | 109 |
| Szimbólumok és rítusok a jelenlegi ipari kultúránkban | 109 |
| Szimbólumok szerepe a vallási szocializációban | 110 |
| A szentségek | 111 |
| Ünnepek és ünneplés | 113 |
| Összefoglalás | 114 |
| Etikai - erkölcsi nevelés | 114 |
| Kiindulópont | 114 |
| Erkölcs és önazonosság | 115 |
| Az etikai kihívás: Mit tudunk tenni - mit szabad tennünk? | 115 |
| Az etikai prularizmus | 116 |
| Vallás és etika: "Ti vagytok a föld sója, ti vagytok a világ világossága!" | 117 |
| A személyes életorientáció | 117 |
| Etika - morál - erkölcs | 118 |
| Mit kellene tanulni? | 119 |
| A közös világ-környezet, - Én, feladatkörök | 119 |
| Jézustól tanulni | 120 |
| Tapasztalatko az etikai tanulás számára | 124 |
| "Megbízhatok benne": a bizalom élménye | 124 |
| "Nem megy": Kontraszt-tapasztalat | 125 |
| "Ezt megértem": értelmi tapasztalat | 125 |
| "Ami engem illet": motivációs élmény | 126 |
| Megtanulni a lelkiismeretet | 127 |
| Követtél a lelkiismeretüket | 127 |
| A lelkiismeret fejlődése | 130 |
| A moráli megítélés fokozatai | 132 |
| Hogyan történik az etikai tanulás? | 133 |
| Dicséret és büntetés | 133 |
| Tanulási modellek | 134 |
| Tanulni, belátás által | 135 |
| Etikai nevelés az iskolában | 136 |
| Érvek pro és kontra | 136 |
| Mit tehet az iskola az etikai tanulásért? | 137 |
| A vallásoktatás színtere | 139 |
| Valláspedagógiai impulzusok | 139 |
| Türelem és higgadtság | 139 |
| Szociális kreativitás | 140 |
| "Nem bűn nélküli, hanem kialakított élet". (Adolf Exeler) | 140 |
| Úton lenni | 141 |
| Egy további horizont | 141 |
| Közös növekedés | 142 |
| Hit, remény, szeretet | 142 |
| II. rész | 145 |
| Vallásos nevelés az iskolában | 145 |
| Iskolakultúra | 147 |
| A szituációhoz | 147 |
| Az iskola humanizálása | 147 |
| Iskolai élet és iskolakultúra | 147 |
| Realitás és ideál között | 148 |
| Az iskola-gettók megnyitása | 148 |
| A valláspedagógia érdeke az iskolai kultúrában | 148 |
| Az iskolakultúra elemei | 149 |
| Tapasztalatok, felfedezések, adalékok | 149 |
| Az iskola tere | 149 |
| Kapcsolat egymással és a tárgyakkal | 150 |
| Út a csendbe | 151 |
| A konkrét cselekvés aktiválása | 151 |
| Zenei kultúra, ünnep és ünenplés | 152 |
| A tantárgy vallásos dimenziója | 153 |
| Az Egész megtapasztalása a részben | 153 |
| Isten emberré válása | 153 |
| Az iskola mint az emberi valóság feltárása | 153 |
| A tanár szerepe | 153 |
| Az oktatás egyes területei | 154 |
| A zenei terület | 157 |
| Összefoglalás | 158 |
| Az iskolai ima | 158 |
| Az iskolai ima története | 158 |
| Az iskolai ima problematikája | 159 |
| A tanár feladata | 159 |
| Az ima formái | 159 |
| Ima, szűkebb és tágabb értelemben | 159 |
| Összefoglaló áttekintés | 160 |
| Kialakítási lehetőségek | 160 |
| Motiválás és értelemfeltárás | 161 |
| Gyülekezet | 161 |
| Variációk | 161 |
| Vallásoktatás az általános iskolákban | 162 |
| Történeti áttekintés | 162 |
| A kezdetek | 162 |
| A középkor és az újkor | 162 |
| Új kérdésfelvetések | 163 |
| Vallásoktatás az iskolában | 163 |
| A vallásos nevelés mint az iskola feladata | 163 |
| A vallásoktatás megalapozása | 164 |
| Általános célok | 165 |
| A VO képzési funkciói | 166 |
| Jogi alapok | 167 |
| A mai vallásoktatás alaptípusai | 170 |
| Bibliaorientált VO | 170 |
| Problémaorientált VO | 171 |
| Terapeutikus VO | 171 |
| Interaktív VO | 171 |
| A közösségi katekézis | 172 |
| A vallástanár, mint illetékes személy | 172 |
| A szülők és a tanulók elvárásai | 173 |
| Az iskola és az egyház elvárásai | 173 |
| A vallástanár szerepe | 173 |
| Az istenhit | 174 |
| Friedrich Nietzsce "bolond embere" | 174 |
| Isten - illúzió? | 175 |
| Ateizmus napjainkban | 178 |
| A teológia és a valláskritika párbeszéde | 179 |
| Mert hiábkból tanul a teológia és a valláspedagógia is | 182 |
| "Isten" - képek | 182 |
| Vallási torzszülemények | 183 |
| A filozófusok Istene avagy a Hit Istene? | 184 |
| Az emberek szava mint Isten szavának hordozója | 185 |
| Amit a Biblia mond Istenről | 187 |
| Isten hívószava a bizonytalan jövőbe | 187 |
| Harc és viaskodás Istennel | 189 |
| Elcsodálkozni Istenen | 191 |
| Az Isten és az Úr Jézus Krisztus | 192 |
| "Rabbi, hol lakol?" | 192 |
| "Te vagy a Messiás!" | 193 |
| A keresztrefeszített, aki feltámadott | 194 |
| Ki beszél Istenről? Ki kérdez Isten holléte felől? | 198 |
| Miért van valami és miért nincsen semmi? (filozófia) | 198 |
| Milyen neveket adtak Istennek? (Összehasonlító vallástörténet) | 199 |
| Istenképek és uralkodási formák (szociológia) | 199 |
| Isten-érzés? (pszichológia) | 199 |
| Isten-felszabadító? (felszabadítási mozgalmak) | 200 |
| Isten-megnyilatkozás? (teológia) | 200 |
| A hit által adott válaszok | 200 |
| Istenben hinni annyit jelent, mint bízni benne és rábízni magunkat | 201 |
| Isten fölöttem - velem - bennem | 201 |
| "Ne alkoss magadnak képet!" | 202 |
| Mesélni - imádkozni - énekelni | 202 |
| Az istenkép kialakulása - Valláspedagógiai aspektusok | 204 |
| Általános jellemzők | 204 |
| Meghatározó élmények és istenkép | 204 |
| A szeretet és a közösség élménye | 211 |
| A gondolkodás fejlődése és istenkép: A vallásos ítélet lépcsőfokai | 215 |
| Személyiségfejlődés és hit: A hit állomásai | 218 |
| Társadalom és Istenkép | 220 |
| Fogyasztói/termelői társadalom és istenkép | 220 |
| Felszabadítási gyakorlat és Istenkép | 222 |
| Valláspedagógiai konzekvenciák | 223 |
| Identitáskeresés és hit | 224 |
| Az identitáskeresés, mint feladat | 224 |
| Identitásmodellek | 226 |
| Az identitás, mint az egyensúly elnyerése (Erik H. Erikson) | 226 |
| Az identitás mint a félelem legyőzése (Fritz Riemann) | 228 |
| Az identitás mint út önmagunkhoz (Carl Gustav Jung) | 230 |
| Az önmegvalósítás állomásai | 232 |
| Az elahtárolódó önmegvalósítás | 232 |
| A transzcendentáló önmegvalósítás | 233 |
| Az ökológiai önmegvalósítás | 233 |
| Összefüggés identitáskeresés és hit között | 234 |
| Az önmagunkhoz vezető göröngyös út és a hit ebben betöltött szerepe | 234 |
| Az élet természetes velejárói problémává válnak | 235 |
| "Akárki legyek is, Te ismersz" | 236 |
| Ki vagyok én? - A hit által adott válaszok | 238 |
| Ki segít nekem? Önmagunk megtalálása - közösség - fiatalko csoportja | 239 |
| Identitáskeresés a fiatalok vallásaiban | 240 |
| Ki jelentsen számomra orientációt? - A hit fajtái és életminták | 241 |
| Az identitáskeresés útjai | 245 |
| A személyes feltételek megtapasztalása és elfogadása | 245 |
| Az identifikációktól való megszabadulás | 246 |
| Az erős "én" elnyerése | 247 |
| Az agresszív és a szexuális ösztönök megváltozása és érettebbé válása | 248 |
| Az emberi lét alapvető adottságainak igenlése | 249 |
| Útban a teljesség felé | 250 |
| Az integráló és infantilissá tevő hit | 250 |
| A hit félelmet legyőző és személyiséget erősítő elemei | 251 |
| Az identitást elősegítő egyházstruktúrák | 252 |
| Vallásos nevelés és identitáskeresés | 255 |
| Kitekintés: Induljunk el az új lehetőségek útján | 255 |
| A szimbólum mint vallásos beszédforma | 256 |
| Így élünk mi emberek | 256 |
| Üdvözlés - Ünneplés - Búcsúzás | 256 |
| Mindennapi tájékozódási pontok | 256 |
| Amilyennek mutatjuk magunkat | 257 |
| A Külső és a Belső | 257 |
| Éltető források avagy üres vízfolyások | 259 |
| Az összeillesztett gyűrű - A szimbólum | 259 |
| A szimbólum - jel fogalmak tisztázása | 260 |
| A szimbólum megközelítése | 261 |
| Szóbeli/cselekedetbeli/tárgybeli szimbólumok | 263 |
| A szimbólumok jelentése | 264 |
| Ember és világ - világnézet | 264 |
| Az emberkép | 265 |
| A "totális kommunikáció" és követkeményei | 267 |
| Istenkép és emberkép | 267 |
| Az inkarnáció - Isten Jézusban emberré lesz | 268 |
| Valláspedagógiai következtetések | 269 |
| A szimbólumok megnyitják az érzékeket | 269 |
| A szimbólumok időt ajánédkoznak - a szimbólumok időbe telnek | 269 |
| A szimbólumok új teret nyitnak | 270 |
| Újfajta testiség | 270 |
| Hagyomány és kreativitás | 271 |
| Emberi és vallási műveltség | 272 |
| A vallás mint a szimbólumok világa | 272 |
| Példák és értelmezések | 273 |
| A rózsa | 273 |
| A kenyér | 274 |
| A kör mint szimbólum | 274 |
| A víz | 275 |
| A kereszt | 275 |
| Mária és Jézus - Anya és Fia | 275 |
| Befejezés | 276 |
| Keresztény hagyomány a nevelésben | 276 |
| Fogalommagyarázat | 277 |
| Újból érdeklődünk a hagyomány iránt? | 277 |
| A kultúrába ágyazódás problematikája - avagy: Megjegyzések a keresztény hagoymány történetéhez | 278 |
| A keresztény hit kultúrába ágyazódása a görög-római világban | 278 |
| Hagyomány a középkorban | 278 |
| A középkori gyakorlat megkérdőjeleződése a reformációval - a katolikus restauráció - | 280 |
| A hagyomány szerepvesztése a felvilágosodástól napjainkig | 280 |
| A hagyomány antropológiai dimenziói | 280 |
| A hagyomány közösséget teremt | 281 |
| A hagyomány identitást sül | 281 |
| A hagyomány tudást közvetít | 281 |
| A hagyomány segít eltölteni az időt | 281 |
| A hagoymány alakítja a teret | 282 |
| A hagyomány az érzékekre hat | 283 |
| A hagyomány valláspedagógiai dimenziója | 283 |
| A hagyomány jelentősége a vallásos tanulási folyamatban | 284 |
| A hagoymány szerepe a hit továbbadásában | 284 |
| A hagoymány mint hétköznapi szellemiség szerepe | 284 |
| A hagoymány jelentőséges a "választott keresztény" számára | 285 |
| Az új és megújult hagyomány | 285 |
| A hagyomány helye a mai világban | 285 |
| Befejező gondolatok | 286 |
| Meditálni és ünnepelni a diákokkal | 287 |
| Meditálni a diákokkal | 287 |
| Valláspedagógiai törekvések | 287 |
| Impulzusok saját magunk megtapasztalásához | 288 |
| Javaslatok az iskolai gyakorlathoz | 290 |
| Megtanulni látni/nézni | 292 |
| Valláspedagógiai célkitűzések | 295 |
| Az ünnep didaktikájának aspektusai | 296 |
| Osztály és ünneplés | 296 |
| Gondolatébresztők az osztályünnepségek és - ünnepélyek iskolai gyakorlatához | 297 |
| Valláspedagógiai elmélkedések | 302 |
| Adventi és karácsonyi szokások | 302 |
| Gyakorlati impulzusok | 304 |
| Iskola és ökumené | 307 |
| A probléma | 307 |
| Az evangélikus egyházak és az ökumenikus párbeszéd alakulása | 310 |
| Az ökumenizmus helyzete és feladatai hazánkban | 311 |
| Ökumenikus feladataink | 316 |
| Hittantanárok és hitoktatók ökumenikus találkozója | 321 |
| Zárónyilatkozat | 321 |
| A középiskolai diákság a vallásokról és az egyházakról | 338 |
| Fogalmi magyarázatok | 339 |
| Ökuemené | 339 |
| Felekezetek és szabadegyházak | 340 |
| Világvallások | 340 |
| Közös és eltérő vonások | 341 |
| A katolikus-evangélikus párbeszéd | 341 |
| A felekezetek és a szekták | 342 |
| A fiatalok vallásai és az egyházi vallási élet új formái | 342 |
| Az ökumenikus mozgalom története | 347 |
| Az egyházak világtanácsa | 347 |
| A Katolikus egyház és az ökumené | 347 |
| A Zsinatot követő párbeszéd | 348 |
| A jövő ökumenéje | 348 |
| Az ökumené gyakorlatához | 348 |
| A kereszténységen belüli ökumené | 349 |
| A világvallások ökumenéjének gyakorlatához | 349 |
| A szekták tagjaival való ökumenikus bánásmód | 350 |
| A vallásoktató és az ökumenizmus | 351 |
| Az ökumenizmus és a béke | 351 |
| Tanárrá válni - ember maradni | 352 |
| Problémafelvetés | 352 |
| Olyan könnyen elkallódhatunk | 354 |
| Tanárok a nevelési folyamatban | 355 |
| Idealizmus és rezignáció között vergődve | 355 |
| Félelem és bizalom között vergődve | 356 |
| Az élettörténetből fakadó lehetőségek elfogadása | 356 |
| A megszabadító hit | 357 |
| A feszültséggel küzdő tanár | 357 |
| A tanár, mint "önmaga műve" | 357 |
| Kapcsolatok felvállalása | 359 |
| Belső szabadság és szellemi frissesség | 359 |
| A hivatkozási csoportok jelentősége | 360 |
| Erősségeim | 361 |
| Mi jelent számomra orientációt? | 361 |
| A búzaszem ereje | 362 |
| Hadd növesszen a lélek szárnyakat | 363 |
| Dolgozni: óvni, betelepíteni, hozzásegíteni a növekedéshez | 364 |
| Korlátaim | 366 |
| "Olyan hangosan kiabál a lényed, hogy nem hallom, amit mondasz" | 366 |
| Események, melyek saját korltáainkba ütköztetnek bennünket | 367 |
| Hogyan kezeljük ezeket a határélményeket? | 368 |
| Jézus mint pedagógus és embertárs | 369 |
| A tanító, aki tanul | 369 |
| Az emberben rejlő belső erő felfedezője | 370 |
| A tanító mint lázadó | 370 |
| A tanító, aki "Én"-t mond | 370 |
| Impulzusok a változásra | 371 |
| Megtalálni saját középpontjunkat - Megnyílni a mélységek előtt | 371 |
| Konkrét segítségek | 372 |
| A személyes spritualitásom | 373 |
| Egyedüllét | 373 |
| Tanárként tanárok között | 374 |
| Tanárként a társadalomban | 374 |
| Tartalomjegyzék | 377 |
| II. kötet | |
| Isten pedagógiája az Ószövetségben - Jézus pedagógiája az Újszövetségben | 3 |
| A tanúságtétel pedagógiai módszere az Ószövetségben | 3 |
| A tanúságtétel fontossága általában | 3 |
| Ábrahám, Isten első tanúja | 4 |
| Mózes, a második nagy tanú | 4 |
| Izrael, Isten tanú és misszionárius népe | 5 |
| Isten tanúi Izraelben | 7 |
| A Messiás, Isten legvégső tanúja | 11 |
| Gyakorlati következtetések a mai tanuk számára | 12 |
| Jézus pedagógiája | 14 |
| Mit gondoljunk jézus pedagógiájáról? | 14 |
| Jézus pedagógiájának tökéletesnek kellett lennie | 14 |
| Jézus pedagógiájának megismerhetősége | 15 |
| Jézus pedagógiája megismerésének korlátai | 16 |
| Jézus pedagógiája és Isten pedagógiája az Ószövetségben | 17 |
| A tanúságtétel pedagógiai módszere az Újszövetségben | 17 |
| Jézussal folytatódik a tanúságtétel pedagógiai módszere | 17 |
| Jézus volt Isten eszményi tanúja, akit az Ószövetség megjövendölt | 18 |
| Jézus, Isten tökéletes tanújának tartotta magát | 20 |
| Jézus, az Atya ideális tanúja maga is tanúkat használ fel tanításának közvetítésére | 23 |
| Jézus alapvető fontosságot tulajdonít a tanúságtételnek | 23 |
| Gyakorlati következtetések | 26 |
| A szenzoriális pedagógiai módszer | 29 |
| A szenzoriális pedagógiai módszer az Ószövetségben | 29 |
| A gondolat konkrét közlésének általános szükségessége | 29 |
| A szenzoriális pedagógiai módszer alkalmazása az Ószövetségben | 30 |
| Gyakorlati következtetések | 41 |
| A A szenzoriális pedagógiai mdóser az Újszövetségben | 42 |
| Jézsu konrkét formában közölte tanítását | 42 |
| A Jézus által használt nyelv, képekben igen gazdag | 43 |
| Jézus bibliai nyelvezete | 45 |
| Jézus alkalmazza a hagymányos izraeli irodalmi formákat | 48 |
| Jézus szimbolius cselekedetei | 54 |
| Gyakorlati következtetések | 55 |
| Az ösztönzés pedagógiai módszere | 57 |
| Ösztönzés az Ószövetségben | 57 |
| A remény: emberi szükséglet, és az Ósövetség vezérfonala | 57 |
| Az első ígéretek | 58 |
| Mózes és a bírák kora | 59 |
| A királyság korában | 61 |
| A babiloni fogság alatt (586-538) | 63 |
| A babiloni fogságból történt visszatéréstől a keresztény korszak kezdetéig | 64 |
| Gyakorlati következtetések | 65 |
| Ösztönzés az Újszövetségben | 66 |
| A remény: emberi szükséglet, és a Biblia vezérfonala | 66 |
| Jézussal megkezdődik a régi ígéretek megvalósulása, aki nagyobb reményt ad | 66 |
| A reménség, az evangélium vezérfonala | 67 |
| A megígért ország eljövetele | 68 |
| Az elérkezett Országba való azonnali bejutás ígérete | 69 |
| Ígéret, hogy az emberek Isten országának tagjai maradnak | 69 |
| A már elérkezett Isten országának javaira vonatkozó ígéretek | 70 |
| A végleges, mennyei, eszkhatologikus ország ígérete | 72 |
| Az eszkhatologikus országhoz kapcsolódó javak ígérete | 73 |
| Az ígéretek megerősítése fenyegetésekkel | 74 |
| Jézus ígéreteinek alapja | 75 |
| Gyakorlati következtetések | 76 |
| A kapcsolat pedagógiai módszere | 78 |
| A kapcsolat pedagógiai módszere az Ószövetségben | 78 |
| A segítő jelenlét megtapasztalása: emberi szükséglet | 78 |
| A pátriárkák korában | 78 |
| Mózestől Dávidig | 79 |
| Dávid korában | 81 |
| Salamontól a királyság végéig | 82 |
| A babiloni fogságtól a kereszténységig | 84 |
| Gyakorlati következtetések | 85 |
| A kapcsolat az Újszövetségben | 86 |
| A segítő jelenlét megtapasztalása: emberi szükséglet | 86 |
| A bibliában Isten megadja az embereknek jelenlétének érzését | 86 |
| A kapcsolat pedagógiai eljárása Jézussal eléri a csúcsát | 87 |
| Jézus, az isteni jelenlétről szóló bibliai tanítás folytatója | 87 |
| Jézus vallásos magatartása megerősíti Isten jelenlétéről szóló tanítását | 88 |
| Jézus csodás tevékenysége különösen elősegíti az isteni jelenlét érzését | 90 |
| Jézus felfedi személyében az isteni jelenlét immanenciáját | 91 |
| Jézus megígéri övéinek az immanens isteni jelenlétét | 93 |
| Gyakorlati következtetések | 95 |
| A fokozatos kinyilatkoztatás Isten türelme | 97 |
| A fkozoatosság pedagógiai elve | 98 |
| Az intellektuális fejlődés: az emberi faj törvénye | 98 |
| A fokozatosság folyamata a Bibliában | 98 |
| Jézus türelme | 99 |
| Tanítása során Jézus végtelen türelmet tanúsított | 99 |
| Jézus előkészít országának helyes felfogására | 99 |
| Jézus felkészült Messiás voltának elfogadására | 102 |
| Jézus előkészíti az embereket istenségének elfogadására | 105 |
| Jézus állandóan alkalmazza a fokozatosság pedagógiai módszerét | 106 |
| Gyakorlati következtetések | 108 |
| A valláspedagógus küldetésben | |
| Aktuális témák a valláspedagógia szemszögéből az oktatási tárgyak és más témák vallási dimenziójához | 110 |
| Bevezetés | 110 |
| Nők a társadalomban és az egyházban | |
| Feminista teológia: kihívás a valláspedagógiában | 111 |
| A "kis különbség" és következményei | 111 |
| Gondolatébresztő | 111 |
| A feminizmus kialakulása és történelmi fejlődése | 112 |
| A patriarchizmus ellen! Nők a társadalomban | 113 |
| A társadalompolitikai helyzet | 113 |
| Születési hibája: nő. szocializáció, a nemekre jellemző sajátosságok és nevelés | 116 |
| Férfias, nőies, vagy emberI? A nemk közötti különbségek | 118 |
| Istennek nem csak erős fiai vannak | 121 |
| Válogatás a feminista teológia témáiból | 121 |
| Mi nők is az egyház vagyunk. Mire várunk még? | 121 |
| Nők a bibliában | 121 |
| "Nő Isten? - Férfi Isten?" - A istenkép szempontjai | 127 |
| Elődeink: nők az egyház történetében | 129 |
| Nők az egyházban | 131 |
| "Ne hívj minket (fiú)testvérnek!" - Amikor nők imádkoznak | 132 |
| A nők előlépnek. Kihívások és impulzusok | 134 |
| Kihívások és impulzusok a saját gondolkodásunk és cselekedeteink számára | 134 |
| Kihívások és impulzusok a társadalom számára | 137 |
| Kihívások és impulzusok az egyház és a vallásos nevelés számráa | 138 |
| Zárógondolatok | 139 |
| A fundamentalista kísértés | 139 |
| A fundamentalizmus jelensége és fogalmi besorolása | 139 |
| Történelmi háttér és a jelen megjelenési formái | 140 |
| Az ideológia | 142 |
| A pszichikai és társadalmi összefüggések | 145 |
| "Krízis": Az ember veszélyeztetése és esélye | 145 |
| Álmegoldások | 148 |
| Vita az igazságról és az érvényességről | 153 |
| Minden relatív - relatív minden? | 153 |
| A meggyőződés kialakulása és magyarázata | 155 |
| A krisztusi küldetés ellenkezést kiváltó hatása | 157 |
| A kereszténység az abszolút vallás | 157 |
| Valláspedagógiai következmények | 158 |
| Fejlődés-pszichológiai szempontok | 158 |
| A "pozitív toleranciára" nevelés | 160 |
| Környezetetetika - környezetlelkiismeret | 165 |
| "A teremtés utolsó napjai" | 165 |
| Problémafelvetés: környezeti válság - az ember válsága | 166 |
| A környezetetika tételei | 167 |
| Az antropocentrikus tétel | 167 |
| A patocentrikus tétel | 168 |
| A biocentrikus tétel | 168 |
| A holisztikus tétel | 169 |
| A Szentháromság-egyistenbe vetett hit a környezetetetika kiindulópontja | 170 |
| Környezetetetika és teremtéshit | 170 |
| Környezetetika és krisztushit | 171 |
| Környezetetika és a hit Szentlélekben | 172 |
| Környezetetika és a környezetért viselt felelősség | 172 |
| A környezettel szembeni felelősségteljes magatartás etikai kritériumai | 174 |
| "Álom a teremtés végéről" | 175 |
| Az ember helye a társadalomban, államban és a gazdasági életben | 176 |
| Az ember a társadalom hálójában | 177 |
| A társadalom mint jelenség | 177 |
| A társadalom legitimációja | 178 |
| Egyén és társadalom | 179 |
| Egyén és állam | 179 |
| Egyén - társadalom/állam - értékváltozás | 180 |
| Multikultúrális társadalom | 182 |
| Az ember és a gazdasági élet | 183 |
| Ember és munka | 184 |
| Ember és szabadidő | 185 |
| Ember és technika | 186 |
| Ember és haladás | 187 |
| Az erőszak legyőzése, mint (vallás)pedagógiai kihívás | 188 |
| Erőszak és az iskola | 188 |
| Fogalom-magyarázat | 188 |
| Az iskola, mitn az erőszak és agresszió helyszíne | 189 |
| Az erőszak kialakulása | 189 |
| Ösztönelmélet - Az agresszió velünkszületett ösztön | 189 |
| A frusztráció-agresszió elmélet: az agresszió a frusztráció követkeménye | 191 |
| A tanuláselméleti modell: az agresszió a tanulás terméke | 192 |
| Az antropológiai modell: René Girard elmélete | 193 |
| Az erőszak legyőzése a Bibliában | 194 |
| Az Ószövetség | 194 |
| Az Újszövetség | 197 |
| (Vallás)pedagógiai kihívások | 199 |
| Az elméletek értékelése | 200 |
| A gyakorlat problémái | 200 |
| Az interkulturális tanulás valláspedagógiai gondolato és gondolatébresztők | 202 |
| Élet az idegenekkel | 203 |
| Az idegenek | 203 |
| Vallás és az idegenek | 203 |
| Az interkulturális tanulás etikai túlterhelés? | 205 |
| A hit segítség és kihívás az idegenekkel való együttélésben | 205 |
| Fogalmi magyarázatok | 206 |
| Multikulturális társadalom | 206 |
| Interkulturális tanulás | 207 |
| "Intervallásos" tanulás | 208 |
| Exkurzs: az iszlám | 210 |
| Interkulturális tanulás és az iszlám | 212 |
| Vallásos képzés a multikulturális társadalomban | 213 |
| A vallásos képzés problémája a szekularizált társadalomban | 213 |
| Vallásoktatás a multikulturális társadalomban | 213 |
| Az iskolai mindennapok konfliktusai | 215 |
| Kereszt az osztályban | 216 |
| Istentisztelet az egyházi iskolában - Állami iskolák jövőbeni nyitottsága az istentiszteletekre | 216 |
| "Közös szállás" | 216 |
| Család és iskola | 216 |
| Az interkulturális tanulás gyakorlati kérdései | 217 |
| Az interkulturális tanulás céljai | 217 |
| A didaktikiai szempont | 217 |
| Kreatív nyelvoktatás | 218 |
| "Sünnet" - a körülmetélés | 218 |
| Összehasonlító vallástudomány | 219 |
| Karácsony és a muzulmán gyerekek | 219 |
| Példa: a böjt | 221 |
| Közös történetek a Bibliából keresztény és muzulmán gyerekeknek | 222 |
| Ima - a vallások szíve | 224 |
| Fontos vallási ünnepek naptára | 224 |
| Fogyatékosok vallásos nevelése és pártolása | 228 |
| Nehéz a célcsoportot leírni | 228 |
| Problémafelvetés | 229 |
| Fogyatékosok vallásos nevelése | 229 |
| Az "emberré válás" nevelése | 229 |
| A fogyatékosok nevelésének céljai | 230 |
| Együtt élni és ünnepelni | 231 |
| A fogyatékosok vallásos nevelésének lépései | 232 |
| Vallásos nevelés az iskolai közegben | 232 |
| Képzési tervek | 232 |
| "Biztonságos szokások" | 234 |
| Az egyházi év mint didaktikai elv | 234 |
| Tanulás minden érzékszervvel | 235 |
| Láthatóság | 235 |
| Terápiafunkciójú gyakorlatok | 235 |
| Zene - Beszéd - Mozgás | 236 |
| Történetek elmesélése fogyatékosoknak | 236 |
| Vallásoktatás a fogyatékosok iskolájában | 238 |
| A fogyatékosok iskolájában történő vallásoktatás oka és célja | 238 |
| A fogyatékosok iskolájában történő vallásoktatás - vallásoktatás "nehezebb körülmények" között | 238 |
| A fogyatékosok iskolájában történő vallásoktatás koncepciója | 238 |
| Vallásos nevelés, törődés a közösségben | 239 |
| Problémafelvetés | 240 |
| A közösség integráló funkciója | 240 |
| A keresztény közösségbe integrálás lehetőségei | 242 |
| A közösség gondoskodása - a közösség tehermentesítő funkciója | 243 |
| A szentségekhez vezetés | 243 |
| Konkrét útmutató a szentségek előkészítéséhez, az elsőáldozás példáján | 247 |
| II. rész | |
| Az oktatási tárgyak vallási dimenziója | 251 |
| A kirekesztés helyett a vallásos kérdésfelvetés integrációja az oktatásban | 253 |
| Az új fejlemények átgondolásra késztetnek | 253 |
| A felnövekvők helyzete | 253 |
| A megváltozott iskolai színtér | 254 |
| Valláspedagógiai kérdésfelvetés | 254 |
| A tanárok mint valláspedagógusok | 255 |
| Vallásos nevelés a tantárgyban | 257 |
| A világmagyarázat, - értelemkeresés - és találás iránti igény | 257 |
| Kapcsolat- és párbeszédkészség fejlesztése | 258 |
| A teljes ember iránti felelősség | 258 |
| A vallásoktatás szükséges és ésszerű kiegészítése | 259 |
| Spontán kérdések és szakszerű válaszok | 259 |
| Társadalmunk multikulturális helyzete | 260 |
| Az értékre nevelés | 260 |
| Összefoglalás | 261 |
| "Kezdetben vala az ige..." - vallási dimenziók a nyelvben és a költészetben | 261 |
| A nyelv és a költészet funkciói | 261 |
| A vallásosság dimenziójának keresésge | 262 |
| Költészet elhivatottságból | 263 |
| A fiatalok nyelvi lehetőségei - A kibontakozás keresése | 266 |
| Az Istenkeresés, mint az útmutatás iránti igény metaforája | 267 |
| Emberi kapcsolatok - tükröt mutatnak egymásnak | 267 |
| Hit és bizalom | 268 |
| A kreatív nyelvi magatartáshoz vezető út | 269 |
| A jövőnek múltra van szüksége - gondolatok a történelmiség vallási dimenizóiról | 270 |
| Az ember- A történelmi lény | 271 |
| Antropológiai megfontolások | 271 |
| Emlékezés | 271 |
| "Veszélyes emlékezés" | 273 |
| Emlékezés "nagy férfiakra"? | 273 |
| Bocsánatkérés | 274 |
| A múlt elfogadása | 276 |
| A történelem, társadalomtudomány ill. más tárgyak oktatásának valláspedagógiai szempontjai | 277 |
| A fundamentális - vallásos - keresztény dimenzió | 277 |
| Didaktikai megfontolások | 278 |
| A világ keletkezése és a teremtés - A hit a természettudomány viszonya | 285 |
| A természettudomány és hit, mint mindig aktuális probléma | 285 |
| Kozmológiák (világkeletkezés és fejlődési elméletek) | 287 |
| Mint emberi jelenségek | 287 |
| Az újkor kozmológiái | 288 |
| A newtoni kozmológia (Isaac Newton 1643-1727) | 288 |
| Az állandó állapot - "steady-state" - elmélete | 289 |
| Az ősrobbanás elmélete | 289 |
| A tágulás elmélet | 291 |
| A "bib bounce" modell | 291 |
| A természettudomány és hit | 292 |
| Az emberi komponensek | 292 |
| Az axiómák szerepe | 292 |
| Természettudomány és hit: közös feladat | 294 |
| Az egész több mint a részek öszessége - redukcionizmus és holizmus | 294 |
| A megismerés határai mint kihívás | 295 |
| A természettudomány és hit. Didaktikai útmutató | 300 |
| Pedagógiai megjegyzések | 300 |
| Kritikus fizikaoktatás | 301 |
| Kritikus vallásoktatás | 301 |
| Teremtés és Teremtő | 302 |
| ... még csak tükörben | 301 |
| Zene és vallás | 305 |
| Megalapozás | 305 |
| A kiindulópont: zenével és énekléssel kapcsolatos tapasztalatok | 305 |
| A játék mint a transzcendencia nyoma | 308 |
| "A zene értelme" | 309 |
| Egyházi zene és ének | 310 |
| Zene és liturgia | 310 |
| A tradicionális egyházi ének | 312 |
| Új vallási ének | 313 |
| z énekek értékelésének kritériumai és támpontjai | 313 |
| Zene és élmények és tapasztalatok | 316 |
| A zenei élmény | 316 |
| A zene elemei | 318 |
| Példák a klasszikus zenéből | 320 |
| J. S. Bach: "Magnificat" | 320 |
| J. S. Bach interpretációja | 321 |
| W. A. Mozart: B-dúr zongoraverseny 2. tétel | 322 |
| A művészet mint provokáció | 323 |
| Ahogy élünk - gyakorlati útmutató a képekhez | 325 |
| A képeknek nincs jelentőségük? | 326 |
| A képeknek van jelentőségük? | 326 |
| Ahogy a kép kialakul az emberben | 326 |
| A képek az egyes ember fejlődésében | 327 |
| A képek az emberiség fejlődésében | 327 |
| Képeket alkotni - az ember alkotó tevékenysége | 328 |
| A gyermekkor rajzolása elbűvölő | 328 |
| A kép mint szimbólum | 330 |
| Találkozás az anyaggal | 330 |
| Találkozás a formával | 331 |
| Találkozás a színekkel | 331 |
| Találkozás a művésszel és korávalPárbeszéd saját személyiségünkkel | 332 |
| Akadályok, melyek gátolják a nyílt párbeszédet | 332 |
| A kép összetévesztése a valósággal | 332 |
| A gyors képmegértés összetévesztése az "egész felfogásával" | 332 |
| Szakértők mint cenzúra | 333 |
| A képek funkciói | 333 |
| Az esztétikai funkció | 334 |
| A megismerés funkció | 334 |
| A szabadság funkció | 335 |
| Legfontosabb irodalom | 339 |