| René Zazzo: Egy marxista pszichológus - Henri Wallon (Ford. Molnár Irén) | 5 |
| Mérei Ferenc: Henri Wallon élete, munkássága, pszichológiája | 13 |
| Élete | 17 |
| Művei | 22 |
| A Wallon - Piaget-vita. A fejlődés dialektikája | 33 |
| Wallon rendszere | 49 |
| Wallon műveinek hatása Magyarországon | 53 |
| A személyiség fejlődésének szakaszai a gyermekkorban (Ford. V. Binét Ágnes) | 56 |
| A jellem eredete | 66 |
| A személyes érzelmek előtörténete (Ford. Mérei Ferenc) | 66 |
| Bevezetés. A jellem problémája | 66 |
| Az éntudat | 79 |
| Pszichofiziológiai előzmények az első hat hónapban | 79 |
| A szinkrétikus szociabilitás | 87 |
| A differenciált szinkrétizmus | 96 |
| A féltékenység | 96 |
| Az együttérzés (A szimpátia) | 99 |
| Érzelmi mimikri és szociabilitás | 100 |
| Poszturális képlékenység és belső megformulázás | 104 |
| Az érzelmi mimikritől az együttérzés megnyilvánulásáig | 106 |
| Együttérzés és képzet | 109 |
| Együttérzés és beszéd | 111 |
| A "felcserélhető személyiségek" szakasza | 115 |
| A személyiség világa (A hároméves kor) | 122 |
| Az én hangsúlyozása és az objektivitás | 122 |
| Összefoglalás | 128 |
| A cselekvéstől a gondolkodásig. Összehasonlító lélektani tanulmány (Ismerteti: Mérei Ferenc) | 134 |
| Piaget magyarázóelvei: az izomorfia és a mozgásos sémák | 136 |
| Piaget fejlődéselméletének kritikai elemzése | 139 |
| A gesztus helyettesítheti a tárgyat | 142 |
| Az utánzás | 144 |
| A rítus | 146 |
| A szimbolikus funkció | 148 |
| A szinkrétikus gondolkodás | 151 |
| A gondolkodás eredete (Ford. Kiss Árpád) | 156 |
| Bevezetés | 156 |
| Az intelligencia kétféle magyarázata | 157 |
| Az ösztön és az intelligencia | 159 |
| A gyakorlati intelligencia és a gondolkodás | 161 |
| Az ismeretelméletek | 163 |
| A kikérdezés módszere | 168 |
| Az elemi struktúrák | 170 |
| A "párok" | 170 |
| A "gondolatszökellés" | 172 |
| A molekuláris gondolkozás | 174 |
| Első próbálkozások a pár túlhaladására | 180 |
| A helyfogalom | 183 |
| A hely és a dolog egybefolyása | 184 |
| A tér mint minőség | 189 |
| A tér mint ok | 191 |
| Helyrajzi meghatározatlanság | 194 |
| A konkrét kiterjedés és a környezeti tér | 199 |
| Az érzékelhető és a gondolható tér | 203 |
| A fogalomalkotás kezdetei | 207 |
| A gyermek értelmi magatartása | 207 |
| A fogalmi-szóbeli magatartás | 211 |
| A gyermeki gondolkodás szaggatottsága | 215 |
| A páros szerkezettől a sorig | 218 |
| Általános következtetések | 227 |
| A gondolkodás szervi és értelmi struktúrái | 229 |
| Értelmi struktúrák és a dolgok struktúrái | 233 |
| A szubjektív létezés és a dolgok léte | 236 |
| A szellem és az anyag dialektikája | 243 |
| A fejlődés és a valóság tartományainak rangsora | 245 |
| A lehetséges elgondolása objektiválja a valóságot | 254 |
| Funkcionális átvitel és műveleti szimbolizmus | 258 |
| Az "én" és a "másik". A "socius" szerepe az éntudatban (Ford. V. Binét Ágnes) | 260 |
| Az éntudat szintjei és ingadozásai (Ford. Mérei Ferenc) | 274 |
| A szociabilitás fejlődési fokozatai a gyermeknél (Ford. V. Binét Ágnes) | 292 |
| A fiziológiai szimbiózis | 294 |
| Az érzelmi szimbiózis | 297 |
| A váltakozó és a kölcsönös reakciók | 299 |
| A családi konstelláció és a személyi differenciálódás | 299 |
| Az individuáció és a csoport | 303 |
| A társadalmi értékekhez vezető őt | 309 |
| A felelősség szelleme | 313 |
| A környezet, a csoport és a gyermek lelki fejlődése (Ford. V. Binét Ágnes) | 317 |
| Metafizikai lélektan vagy dialektikus lélektan (Ford. V. Binét Ágnes) | 334 |
| A közölt tanulmányok lelőhelye | 350 |
| Jegyzetek (Mérei Ferenc) | 351 |
| Névmutató | 358 |
| Tárgymutató | 361 |
| Irodalom | 367 |
| Henri Wallon művei | 367 |
| Önálló kötetek | 367 |
| Tanulmányok, cikkek, előadások | 368 |
| A Wallon munkásságát ismertető irodalom | 369 |