| A vizsgálat szempontjai | |
| A filmtörténeti kutatás | 9 |
| A kutatás indoka | 9 |
| A filmtörténet objektivitása | 10 |
| A filmművészeti irányzatok | 13 |
| Művészeti és társadalmi körülmények | 15 |
| Az egyetemes filmművészet fejlődése | 15 |
| A népi demokráciák társadalmi körülményeinek néhány vonása | 22 |
| A lengyel filmművészet | |
| A hagyományok továbbélése | 27 |
| A lengyel filmművészet és a hagyományok | 27 |
| Út a Start-hoz | 30 |
| A folytonosság megteremtése | 34 |
| Még egyszer a hagyományokról | 36 |
| A múlt átélése | 38 |
| Az átmenet | 38 |
| Ének a viharban | 40 |
| Az utolsó állomás | 41 |
| Dokumentumfilm vagy játékfilm | 44 |
| A wislai filmszemle | 46 |
| Öten a Barska utcából | 49 |
| A személyiség rehabilitációja | 51 |
| Emlékek és élmények | 53 |
| A fordulat kezdete | 58 |
| A valóság új arca | 58 |
| A fekete széria követelményei | 62 |
| Az experimentalizmus | 66 |
| A tudat önállósága? | 70 |
| A határ | 75 |
| Az emberi kapcsolatok | 78 |
| A film és az irodalom a művészeti általánosítás vonatkozásában | 83 |
| A filmművészet és a valóság | 86 |
| Andrzej Wajda | 91 |
| Csatorna | 91 |
| Hamu és gyémánt | 97 |
| A lengyel dráma és a dráma | 104 |
| Sámson | 106 |
| Andrzej Munk | 112 |
| Hitek és tények | 112 |
| Eroica | 117 |
| Kancsal szerencse | 123 |
| Egy nő a hajón | 126 |
| A továbblépés lehetősége | 129 |
| Jerzy Kawalerowicz | 129 |
| Mater Johanna | 132 |
| Ártatlan varázslók | 136 |
| Kés a vízben | 137 |
| Jerzy Skolimowski | 142 |
| A lengyel filmiskola | 147 |
| A lengyel film születése | 147 |
| A lengyel filmiskola kialakulása és fejlődése | 148 |
| A csehszlovák filmművészet | |
| A kezdeti körülmények hatása | 155 |
| A csehszlovák film változékonysága | 155 |
| A csehszlovák némafilm | 156 |
| Gustav Machaty | 164 |
| Nemzeti filmművészet? | 169 |
| A cseh élet tanulmányozása | 172 |
| A kommunikatív funkció előtérbe kerülése | 177 |
| Irodalom - színház - film | 178 |
| A német fenyegetés ideje | 182 |
| Következmények | 184 |
| A háború utáni helyzet | 189 |
| Folyamatosság? | 189 |
| A reprezentatív sorozat | 191 |
| A bábfilm | 195 |
| Az első lendület | 199 |
| Ideálkeresés | 199 |
| Kritikai kísérletek | 202 |
| Esztétizmus vagy pszichológiai ábrázolás? | 210 |
| Az új ideál kialakulása | 220 |
| A humanisztikus átélés | 220 |
| Tilalmak ellen | 223 |
| A morális aspektus | 232 |
| Lehetőség és valóság | 239 |
| A csehszlovák új hullám | 245 |
| Hagyomány és újítás | 245 |
| A régi és az új között | 247 |
| Milos Forman | 257 |
| A deheroizálás | 267 |
| Pavel Juracek és Evald Schorm | 272 |
| Jan Nemec | 281 |
| Az új hullám problémája | 289 |
| Az önálló csehszlovák filmművészet | 291 |
| Az önállóság - kiindulópont | 291 |
| A jugoszláv filmművészet | |
| A kezdet | 299 |
| Manakitól - Manakiig | 299 |
| Slavica | 301 |
| A kezdet korlátai | 302 |
| A keresés | 306 |
| Az ábrázolás változása | 306 |
| A rajzfilm | 312 |
| A kritika kezdete | 314 |
| A nemzeti filmművészet keletkezése | 319 |
| Veljko Bulajic | 319 |
| Fadil Hadzic | 326 |
| Aleksandar Petrovic | 328 |
| Purisa Dordevic és Zivojin Pavlovic | 335 |
| Vatroslav Mimica | 344 |
| Dusan Makavejev | 347 |
| Változás vagy alkalmazkodás | 353 |
| A nemzeti filmművészet | 358 |
| Dokumentum vagy esztétikum | 358 |
| Bulgária filmművészete | |
| Az újrakezdések | 369 |
| Az államosítás előtt | 369 |
| A felszabadulás és az államosítás lehetőségei és korlátai | 373 |
| Művészeti és társadalmi konfliktusok | 378 |
| A hagyományos tematika fellazítása | 378 |
| 1966 - a fordulat éve? | 385 |
| A művészeti önállósodás problámája | 393 |
| Románia filmművészete | |
| Sikertelenségek után | 397 |
| Irodalom - színház - külföld | 397 |
| Távolodás az illusztrálástól | 401 |
| Ion Popescu-Gopo | 406 |
| Próbálkozások | 409 |
| A motiváció szerepe | 409 |
| A fordulat művészeti lehetősége | 417 |
| A kritika hiánya | 421 |
| A film a Német Demokratikus Köztársaságban | |
| Politika és film | 425 |
| Tematikai kötöttségek | 425 |
| A német társadalom mint történelem | 430 |
| A társadalom a német filmben | 430 |
| Az első filmek | 431 |
| Az ember és a történelem | 437 |
| Konrad Wolf törekvése | 440 |
| Kapcsolat az egyetemes filmművészettel | 445 |
| Az európai népi demokráciák filmművészete | |
| Az általánosítás szükségtelensége | 449 |
| Közös vonások vagy tanulság | 449 |
| A filmművészet társadalmi funkciója | 450 |
| A filmművészet formai átalakulása | 452 |
| Elmélet vagy történet | 453 |
| Függelék | |
| Jegyzetek | 457 |
| Irodalomjegyzék | 476 |
| Filmcím-mutató | 483 |
| Névmutató | 494 |