| Előszó (Nováky Erzsébet) | 9 |
| A változás és a jövő kapcsolata (Nováky Erzsébet) | 13 |
| A változásról és a változások hálózatáról | 13 |
| A változásokra való felkészülés és felkészítés | 18 |
| Felhasznált irodalom | 21 |
| Változások a jövőkutatás módszertanában (Nováky Erzsébet) | 23 |
| A szűk szakmaiságtól az érintettek bevonásáig | 25 |
| Az érintetteket bevonó participatív jövőkutatás célja | 26 |
| A participatív jövőkutatás területei | 26 |
| A participatív jövőkutatásban résztvevő érintettek | 27 |
| A jövőkutató szerepe és feladatai a participatív jövőkutatásban | 28 |
| A nem-szakértői jövőinformációk hasznosítása | 30 |
| A szemlélődő passzivitástól a cselekvésorientáltságig | 37 |
| A cselekvésorientáltság a jövőkutatásban | 37 |
| A laikusok és a cselekvésorientáltság | 38 |
| A parciális felelősségtől a komplex felelősségig | 40 |
| A felelősségről | 41 |
| A jövőkutató felelőssége | 42 |
| A laikusok felelőssége | 49 |
| A jövőkutatók és a laikusok felelősségének összekapcsolódása | 50 |
| A régi módszerektől az új módszerekig és módszerkombinációkig | 52 |
| Parcipatív jövőkutatási módszerek | 52 |
| Régi módszerek - megújítva és kicsit másként | 63 |
| További új módszerek és módszerkombinációk | 64 |
| Felhasznált irodalom | 68 |
| Változás és jövő a globalizációelmélet aktuális szövegösszefüggéseiben (Kiss Endre) | 71 |
| A változás természete, a globalizáció és a választott módszertan | 71 |
| Az aktorok | 74 |
| Az értékek | 82 |
| A posztmodern jelenség | 85 |
| Politikum és gazdaság | 92 |
| Új politikai játékterek - az aktoriális oldal | 103 |
| Összegző gondolatok | 117 |
| Felhasznált irodalom | 118 |
| A változás és a konstruktív aggresszió kölcsönhatása (Kappéter István) | 121 |
| Személyes hangú bevezetés | 121 |
| Mit tudunk az agresszióról? | 123 |
| Az agressziók megismerésében segít a pszichiátria története | 123 |
| Az agresszió fogalma, formái és a nárcizmus | 127 |
| Az agresszió szerepe a társadalmi változásokban | 135 |
| A felelős jövőkutatók belátják a konstruktív agresszió szükségességét | 135 |
| A nagy társadalmi változások és a konstuktív agresszió | 137 |
| A közösségek belső változásait segítő konstruktív agresszió | 140 |
| A boldog családi élet lehet megelőzője a túl- és az alulnépesedésnek | 140 |
| A konstruktív agresszió a részfeladatok megvalósításában | 144 |
| Konstruktív agresszió kell az emberi szükségletek kielégítéséhez | 144 |
| A szociális és egészségügyben vállalni kell a konstruktív agressziókat | 146 |
| Agresszióval bánás a nevelő-nevelt viszonylatokban | 152 |
| A bűnüldözés és a terror elleni küzdelem lényeges átalakítása szükséges | 157 |
| A destruktív agresszió megkedveltetése nagy károkat okoz | 164 |
| A konstruktív agresszió nélkülözhetetlen a jövő formálásában | 165 |
| Felhasznált irodalom | 167 |
| A változás humáncentrikus értelmezése ökofizikai felfogásban (Martinás Katalin) | 171 |
| Bevezető gondolatok | 171 |
| Az érték fizikai megalapozása | 177 |
| A használati érték és az extrópia | 187 |
| A használati érték termodinamikai alapjai | 189 |
| Az extrópia alapú értékelmélet lehetetlensége | 1914 |
| A használati érték extrópikus alapjai | 192 |
| Az irreverizibilis mikroökonómia | 194 |
| A döntések és az érték | 196 |
| Homo Economicus | 199 |
| A gazdagságfüggvény tulajdonságai | 200 |
| Az érték | 205 |
| Modell-gazdaság mikroökonómiai előállítása | 209 |
| Termodinamikailag racionális adózás | 212 |
| Felhasznált irodalom | 216 |
| Változás és a laikus egyén (Kappéter István és Nováky Erzsébet) | 219 |
| A változásokhoz való viszonyulás empirikus vizsgálata | 219 |
| Változás és egyén viszonya | 222 |
| A jövőkutatás iránt érdeklődő BCE hallgatók viszonyulása a változásokhoz | 222 |
| A jövőkutatás iránt érdeklődő BCE hallgatók a 2025-beli változásokról | 235 |
| Laikus egyének elgondolásainak felhasználása hazai oktatásfejlesztési koncepció formálásában | 246 |
| A kutatási metodológia | 246 |
| Lehetséges oktatási jövőalternatívák | 248 |
| Átmenet a jövőalternatívák között | 257 |
| Elfogadható hazai oktatási jövőalternatíva | 258 |
| Felhasznált irodalom | 260 |
| Összefoglaló (Nováky Erzsébet) | 263 |
| A változások és a jövő kapcsolata néhány kiemelt tudományterületen | 264 |
| A laikus egyének jövőhöz viszonyulása | 269 |
| Következtetések és köszönetnyilvánítás | 271 |
| Summary (Nováky Erzsébet) | 273 |
| Connections between changes and the future in some prominent scientifie areas | 274 |
| Relation of laymen to the future | 279 |
| Conclusions and acknowledgements | 281 |