Fülszöveg
A vámpírhit egyidős az emberiséggel, s a vámpírokról szóló rém-
* mesék szerte a világon félelmet keltenek. Bár a vámpírok
a különböző kultúrákban testi alakjukban eltérhetnek egymástól,
egyvalami összekapcsolja őket: emberi vérre van szükségük a fenn-
maradásukhoz.
A népi hiedelemvilágban e vérszívó szörnyek nemritkán szeret-
teiket kísértik, s bajt kavarnak vagy haláleseteket okoznak volt lak-
helyükön. Gyakran úgy írják le őket, mint akiknek felfúvódott
a testük, arcuk pedig lilás-vöröses színű. Ezt a színt az erekben ma-
radt vér kölcsönzi ezeknek a halálon innen rekedt, „élőhalott"
lényeknek.
A 19. században a vámpírok irodalmi ábrázolása homlokegye-
nest különbözött a népi hiedelemvilág vámpírjaitól. Megjelentek
az aszott, sápadt vámpírok, akiknek kimerültsége sötét szenvedé-
lyükről árulkodott. Ez volt az az időszak, amikor a vámpírregék
szülőföldjükről, a Balkánról és Kelet-Európából továbbterjedtek
Nyugat-Európába. Mindez tömeghisztériát váltott ki az...
Tovább
Fülszöveg
A vámpírhit egyidős az emberiséggel, s a vámpírokról szóló rém-
* mesék szerte a világon félelmet keltenek. Bár a vámpírok
a különböző kultúrákban testi alakjukban eltérhetnek egymástól,
egyvalami összekapcsolja őket: emberi vérre van szükségük a fenn-
maradásukhoz.
A népi hiedelemvilágban e vérszívó szörnyek nemritkán szeret-
teiket kísértik, s bajt kavarnak vagy haláleseteket okoznak volt lak-
helyükön. Gyakran úgy írják le őket, mint akiknek felfúvódott
a testük, arcuk pedig lilás-vöröses színű. Ezt a színt az erekben ma-
radt vér kölcsönzi ezeknek a halálon innen rekedt, „élőhalott"
lényeknek.
A 19. században a vámpírok irodalmi ábrázolása homlokegye-
nest különbözött a népi hiedelemvilág vámpírjaitól. Megjelentek
az aszott, sápadt vámpírok, akiknek kimerültsége sötét szenvedé-
lyükről árulkodott. Ez volt az az időszak, amikor a vámpírregék
szülőföldjükről, a Balkánról és Kelet-Európából továbbterjedtek
Nyugat-Európába. Mindez tömeghisztériát váltott ki az Óvilágban;
számos tetemet hantoltak ki ekkoriban, hogy karót döfjenek a szí-
vükbe, s így véget vessenek a vámpír garázdálkodásának.
A modern próza pallérozott, vonzó vámpírja 1819-ben jött vi-
lágra, ekkor jelent meg John Polidori A vámpír című novellája. Még-
is Bram Stoker 1897-es Drakulája a műfaj leginkább meghatározó
alkotása, amelynek hatása a 21. századi népszerű vámpírkönyvek-
ben, vámpírfilmekben, televíziós sorozatokban és videojátékokban
is tetten érhető.
A vámpírnak, e gótikus hősnek magánya kölcsönöz különleges
aurát. A bukott angyalok tragikus szépségét árasztja magából, s bár-
mekkora természetfeletti erővel is rendelkezik, végzetes függősé-
ge végtelenül kiszolgáltatottá teszi. Modern alakjában - akár
Stephanie Meyer Alkonyat sagájában, akár a Vampírnaplók című te-
levíziós sorozatban - képtelen teljesen elkötelezni magát a halandó
hősnő mellett, és kénytelen titokban tartani sötét titkát. Idővel per-
sze fény derül e titokra, ám a hősnő még ekkor is meglátja ezek-
ben a modern vámpírokban a jóság egy szikráját, ami megválthatná
őket - dacára annak, hogy egy harapással a másvilágra küldhetnék
őt. Az sem ritka, hogy a hősnő nem tud ellenállni az örök fiatalság
és a szerelem kísértésének, s maga is a vámpírok közé lép, oszto-
zik megrendítő sorsukban.
Vissza