1.034.210

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szoborfaragásról a technokultúra és a tömegmédia korában

Tézis a szobrászatról a szobrászat antitézisének idején

Szerző

Kiadó: Szerzői kiadás
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 53 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-06-0789-1
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal. A címlapon Kiotói Városi Művészeti Egyetem Képzőművészeti Kar szerepel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Olyan korban élünk, amikor munkájának legalapvetőbb kérdéseivel is szembesülnie kell annak, aki szobrot akar faragni. A virtuális valóság képeinek özönével nem tud versenyre kelni a valóságos... Tovább

Előszó

Olyan korban élünk, amikor munkájának legalapvetőbb kérdéseivel is szembesülnie kell annak, aki szobrot akar faragni. A virtuális valóság képeinek özönével nem tud versenyre kelni a valóságos anyagból faragott kép. A gépi technológia kétségessé teszi a természetes emberi munka értelmét. A tömegmédia és a populáris szubkultúrák korában aligha tudunk már irónia nélkül beszélni olyan fogalmakról, mint a tehetség vagy a hivatás. A fogyasztói társadalom gazdasági modellje alapvetően meghatározza gondolkodásunkat, és ez elől a tisztán piaci rendszer elől a „szellemi ember", a művész is csak alig-alig tud kitérni.
Ha ezzel a rövidre fogott korjellemzéssel kezdem az írásomat, akkor talán hihetővé válik az állításom, hogy nem a környezetem hatására lettem szobrász. A szoborfaragásért szembe kellett szállnom magával a korral, amelyben élek. Meg kell említenem itt egy-két személyes vonatkozást. Gimnáziumi tanárom nem javasolta, hogy a szobrászat hivatását kövessem, mert féltett, hogy szobrászként nem találom meg helyemet a mai társadalomban. Ezért az első egyetemen, amelyet elvégeztem, biológiát és kémiát tanultam, majd másfél éven át gimnáziumban tanítottam. Annak ellenére, hogy nagyon szerettem a természettudományokat és a tanítást is, változatlanul erős késztetést éreztem a szoborfaragásra. Egy napon abbahagytam a tanítást, és jelentkeztem a Magyar Képzőművészeti Egyetemre. Később a Pécsi Egyetem Képzőművészeti Mesteriskoláján tanultam. Ezeken az egyetemeken ugyan jól megtanulhattuk a szobrászat mesterségét, mégis szembesülnünk kellett a ténnyel, hogy a kortárs művészet kontextusában értelmezhetetlen a szoborfaragás. Az akkoriban készített műveimben, amelyek leginkább a minimai arthoz vagy az arte povérához és ennek japán párjához, a mono ha irányzathoz álltak közel, több tanárom is japános jelleget fedezett fel, ezért Japánba mentem tanulni. Amikor a Kiotói Városi Művészeti Egyetemen elkezdtem tanulmányaimat, ott már régen elmúlt a mono ha divatja. Helyette a fiatal J-pop nemzedékkel találkoztam. Többek között ez a találkozás is arra inspirált, hogy felülvizsgáljam a kortárs művészet némely teóriáját, és megfogalmazzam a magam számára, hogy mi értelmét látom visszatérni az eredendő értelemben vett szoborfaragáshoz, éppen a mi korunkban.
Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
Első rész:
Magyarázat négy művemről 9
1. Sikertelen kísérlet a szoborfaragásra hívó késztetés megtagadására 9
2. Emberkéz faragta kőarcok 15
3. Tekintettekercs 18
4. Szobor koncepció nélkül 20
Második rész:
A szobor minőségének mélységei 25
1. A szobrászi látásmód szintje 25
2. A jó munkában lelt létöröm mint a szobor minőségének egyik forrása 26
3. A szoborban őrzött tekintetről 30
4. Az anyagról, a szobrászi minőség hordozójáról 42
Összegzés 47
Jegyzetek 51

Varga Ferenc

Varga Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Varga Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv