| Életútja Nagyváradig - 1877-1900 | 5 |
| Az ősök | 7 |
| Az Ady család | 7 |
| Anyai ősök | 10 |
| Apja | 12 |
| Anyja | 14 |
| Formáló tájak, városok, iskolák | 16 |
| A Szilágyság | 16 |
| Érmindszent | 18 |
| Nagykároly - 1888-1892 | 23 |
| Zilah - 1892-1896 | 26 |
| A város | 26 |
| Az olvasó gimnazista | 27 |
| A Wesselényi-kollégium | 30 |
| Diák-hétköznapok, önképzőköri zsengék | 33 |
| Az első idál; Zsóka | 36 |
| Debrecen - 1896-1900 | 37 |
| Egy lélek útkeresése | 37 |
| Temesvár - 1897 ősze | 39 |
| Ismét Debrecenben - 1898-1900 | 39 |
| Vita a "tárcatárgyakról"; Kritika Thúry és Berczik darabjairól: a fordulat írásai | 42 |
| Ady világirodalmi-filozófiai műveltségének szerepe az átváltásban | 44 |
| Az életes művészet-eszmény kialakulása | 50 |
| 1899 és debreceni publicisztikája | 54 |
| "Versek" - 1899 | 62 |
| Ady útja az "Új versek"-hez | 69 |
| Nagyvárad - 1900-1903 | 71 |
| Ady önérzete | 71 |
| A város | 72 |
| "Szentlélek lovagja" : a Szabadság és a Nagyváradi Napló munkatársa | 75 |
| Nagyváradi publicisztikája: gondolkodásának forrásvidéke | 78 |
| A "Huszadik Század" ojtása | 80 |
| Liberalizmus és forradalmi demokrácia szétválása | 86 |
| Patriotizmusa | 88 |
| A szociológusok szövetségese | 90 |
| Találkozása a szocializmussal és a szociáldemokráciával | 91 |
| Világnézetének hagyományosan magyar és nemesen kozmopolita vonásai | 94 |
| Bródy Sándor és A Hét írói köre Ady nagyváradi eszmevilága mögött | 95 |
| A "Még egyszer" - 1903: szimbolizmusának genezise | 99 |
| Lyrai érzés-tömbök Ady nagyváradi publicisztikájában | 108 |
| A Léda-szerelem születése | 115 |
| Az első párizsi út - 1904 | 118 |
| Esztétikai elvek - magánlevélben | 118 |
| "A Gare de L'Est-en" | 119 |
| A párizsi publicista. Találkozása a francia szocialistákkal | 123 |
| A párizsi irodalmi miliő: Baudelaire, Verlaine élménye | 126 |
| Rodin szobrainak intellektuális hatása: "Le Penseur - Az Élet szobra" | 127 |
| "Egy párisi hajnalon"; az "Új versek" párizsi darabjai | 129 |
| A kaotikus polgári művészet | 130 |
| A Budapesti Napló szerkesztőségében | 132 |
| Az 1905-ös orosz forradalom hatása Ady gondolkodására és művészetére | 132 |
| Ady darabontsága | 143 |
| Ady társai a Budapesti Naplónál | 145 |
| A kortársak Ady-portréi | 148 |
| Ady önarcképe | 151 |
| A Budapesti Napló | 157 |
| Ady Magyarországa a darabont-időkben | 162 |
| "Ismeretlen Korvin-kódex margójára" | 166 |
| Ady publicisztikája az "Új versek" születésének időszakában | 166 |
| Az "Új versek" - 1906 | 178 |
| Kritikai fogadtatása | 178 |
| "A magyar Ugaron" ciklus | 180 |
| Ihletői: megtalált és vállalt magyar elődei | 186 |
| "Író a könyvéről": Ady önvallomása az "Új versek"-ről | 194 |
| A felnövekedett magyar radikalizmus (Jászi Oszkár) hatása az "Új versek"-re | 195 |
| A másik nagy inspiráló: a francia szimbolisták | 196 |
| A kritikus Ady képzőművészekről, muzsikusokról és költőkről | 197 |
| Magyarságának tudatos vállalása | 199 |
| "Szűz ormok vándora" | 201 |
| "Léda asszony zsoltárai" | 203 |
| Megtalált új művészi eszközei: szimbolizmus, szókincse, verselése | 205 |
| A "vér és arany" ideje | 207 |
| A második párizsi út - 1906-1907 | 209 |
| "Páris, az én Bakonyom" | 209 |
| Anatole France bátorító példája | 210 |
| "La Barre - Dózsa György: a hagyományok értelmének és jelentőségének felismerése | 211 |
| "Válasz Tóth Bélának" - 1907; Párizsból küldött cikkei | 212 |
| Bölöni György Ady francia olvasmányairól: a költő irodalmi tájékozottsága | 213 |
| Párizsból küldött képzőművészeti írásai, Cauguin-élménye | 216 |
| Rippl-Rónai felfedezése egy párizsi tárlaton | 218 |
| "Vér és arany"- 1907 | 220 |
| Ady dekadenciája (az ősz-motívum művészei kiaknázása, Halál-, Pénz- és Én-vers) | 221 |
| "A Léda aranyszobra" | 225 |
| A magyar Messiások s a Holnap-idézés motívuma | 228 |
| "Az ős Kaján" | 231 |
| Esztétikai elvek | 232 |
| Vallomásai a szimbolistákról | 232 |
| Kritikája Kosztolányi "Négy fal között"-jéről | 234 |
| Ady a Nyugatban - 1908-1914 | 237 |
| "Csaba új népe" | 239 |
| A Nyugat indulása | 239 |
| A megújuló magyar szellem (Bartók, Kodály, Rippl-Rónai, Kernstok és mások jelentkezése a Nyugat iróival egy időben) | 242 |
| Viták a Nyugat és az új irodalom körül | 244 |
| Ady a Nyugatban | 252 |
| "Hunn, új legenda": vita Hatvany Lajossal | 254 |
| Kritikák kortársairól | 256 |
| Ady és Móricz Zsigmond | 257 |
| A Nyugat-korszak Adyjának élete, mindennapjai | 258 |
| "A Minden titkok versei": az Ady mű rendje | 262 |
| Forradalmas világnézet - forradalmas líra | 264 |
| A polgári demokratikus forradalmár Ady | 264 |
| Forradalmi verseinek témai: a hagyomány, a népi élet, a proletársors | 265 |
| Ady és a munkásosztály | 268 |
| "Az új kísérlet": a szocializmus Ady gondolatvilágában | 270 |
| Tisza István | 273 |
| Ady a Világnál | 274 |
| "A robbanó ország" | 275 |
| 1912. május 23. A "Szent Lélek karavánja" ciklus versei | 276 |
| A "magyar Ugaron" s a "magyar Messiások" témája 1908-1914 között | 286 |
| "A téli Magyarország" ciklus, "a magyar jakobinus dala" s az erre visszhangzó versek | 286 |
| Én-versek | 288 |
| "A muszáj-Herkules" ciklus | 288 |
| "Két meggyőződésű emberek" | 289 |
| "A Nincsen himnusza" | 291 |
| "A civódó magyar" | 292 |
| "A Magunk szerelme"; Németh László Ady magányosságáról | 292 |
| A modern líra magányosság-érzelmének háttere és művészi megvalósulásának formái (Lukács György magyarázata Ady magányáról) | 293 |
| Együtt a radikálisokkal; Jászi Oszkár Ady-portréja | 294 |
| A "Ki látott engem?" mint a korabeli magyar intellektuel-lelkiállapot hű tükre | 294 |
| "Jászi Oszkár könyve" : Ady és Jászi Oszkár | 298 |
| A magyar progresszió; Ady és a radikálisok | 299 |
| Jászi Oszkár vallomása a "Ki látott engem?" megjelenésekor Ady pályájáról és költői helyéről | 300 |
| "Várnak a táborzók" | 305 |
| Ady írása Károlyi Mihály tervezett szentpétervári útjáról | 305 |
| Kuruc-versek | 307 |
| Ady és a régi magyarság | 307 |
| A kuruc-versek megszólalása | 310 |
| "Két kuruc beszélget": a szegénylegény-ének | 312 |
| "Esze Tamás komája" | 314 |
| "Az halottas ünnep" | 315 |
| "Elhanyagolt, véres szívünk" - 1914 | 316 |
| Ady és a magyar irodalmi múlt | 317 |
| Werbőczi népe: a dzsentri-süllyedés élménye | 317 |
| "Petőfi nem alkuszik" | 318 |
| Arany, Mikszáth, Jókai reális látása és megítélése | 320 |
| Ady közeledése a múlt századi nagy liberális nemzedékhez (Eötvös, Széchenyi, Gyulai) | 322 |
| Irodalomszemlélete | 324 |
| Istenes versek | 325 |
| "Ádám, hol vagy?": találkozása Istennel | 325 |
| A harcaiban segítő Isten | 326 |
| Forradalmi Isten-versei | 327 |
| A nagy Ady-érzelmek összegeződése az Isten-versekben | 330 |
| Istenes és proletárversek együtt az "Illés szekerén"-ben | 332 |
| Ady biblikus lírai ihlete | 334 |
| "Az Isten az irodalomban" - 1910 | 336 |
| "Új vallásalapítók": Az Isten-probléma Ady publicisztikájában | 339 |
| "A Sion-hely alatt": Ady istenes lírájának intellektualizmusa | 341 |
| Szerelmi líra | 342 |
| "Léda ajkai között" | 342 |
| "Halálvirág: a csók": a szerelmi líra másik vonulata | 345 |
| Ady szerelmi lírája és "A Kékszakállú herceg vára" (Ady-Balázs Béla-Bartók) | 348 |
| Kései Léda-versek | 348 |
| "Elbocsátó, szép üzenet - 1912" | 352 |
| Balogh Edgár igaz magyarázata Ady szerelmi lírájáról | 353 |
| A Léda-szerelem művészi értelme | 355 |
| "Ifjú karok kikötőjében" | 356 |
| Ady lírájának egyetemessége | 358 |
| Ady gondolati költészete (élethimnuszos versek) | 360 |
| Ady dekadenciája e versek tükrében | 365 |
| Gondolati lírájának reprezentatív darabjai | 369 |
| Intellektuális gazdasága, monumentalitása | 377 |
| Nemesen humanista szocialista krédája: "A nagyranőtt Krisztusok" | 377 |
| Ady verse és Vajda János filozófikus költészete | 378 |
| Novellái | 382 |
| Ady magyarázatai novelláiról | 382 |
| Tematikai változatosság | 383 |
| A kortárs magyar valóság ábrázolása | 383 |
| Szubjektív színezetű önvallomásai ("Mihályi Rozália csókja") | 384 |
| Emberlátása | 385 |
| "Apró, véres balladák": a poentírozott, dramatizált művészi forma | 386 |
| Kísérletei a tárcanovella-műfajban | 387 |
| Lírájának kulcsszavai novellában | 388 |
| "A megnőtt élet" | 389 |
| Humanizmusának felnövése a világháború ember- és eszmepróbáló idején | 391 |
| "A halottak élén" költője | 391 |
| Küzdelme lírája megújításáért | 392 |
| "Emlékezés egy nyár-éjszakára" | 392 |
| "Tegnapi tegnap siratása" | 396 |
| Háborús költészetének fő motívumai | 399 |
| Individualizmusának értelmezése | 403 |
| Írói és emberi léte a háború alatt | 407 |
| Németh László sorai "A halottak élén" Adyjáról | 415 |
| "A halottak élén" motívuma | 415 |
| "A mesebeli János": vita Ignotusszal | 418 |
| "Krónikás ének 1918-ból" | 421 |
| "Ember az embertelenségben" | 422 |
| "Menekülés az Úrhoz": a háborús Isten-versek | 424 |
| "A szamaras ember": Jézus alakja Ady lírájában | 427 |
| "Mag hó alatt": jövőt idéző hangok | 429 |
| "Az eltévedt lovas": a magyar Ugaron s a Messiások témája "A halottak élén"-ben | 433 |
| Csinszka-szerelem, "Csinszka-versek" | 437 |
| "Elégedetlen ifjú panasza" - 1918 | 442 |
| Schöplin és Révai "A halottak élén"-ről | 446 |
| Ady az októberi forradalmom hónapjaiban | 448 |
| Halála | 451 |
| Művészi eszközei | 453 |
| Szimbolizmusa | 455 |
| Költői nyelve | 464 |
| Verstana | 468 |
| Ady lírai önarcképe | 475 |
| "A poéta élete" | 477 |
| Fejezetek utókorából | 491 |
| Az Ady-mű sugallta irodalmi kezdeményezések | 493 |
| Az Ady-viták | 496 |
| Az igazi Ady-portré kialakulása | 499 |
| Földessy Gyula Ady-képe | 501 |
| Hatvany Lajos Ady-írásai | 505 |
| Bölöni György | 514 |
| Lukács György és Révai József Ady-portréi | 521 |
| Utószó | 527 |
| Jegyzetek | 532 |